Onze dochter van 3 wil s nachts zonder luier gaan slapen, maar ze wordt niet wakker als ze moet plassen. Hoe kunnen we daar mee omgaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (6)

Je kan haar voordat je zelf gaat slapen nog een keer wakker maken om te plassen, eventueel indien nodig 's nachts nog een keer. Het zal heus nog een keer misgaan, maar wel knap van haar dat ze dit zelf wil!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
zo heb ik het ook gedaan met mn dochter, haar 's nachts als ik zelf ging slapen nog even op het potje gezet... er gebeurde dan nog wel eens een ongelukje maar ooit moet die grote stap "zonder luier slapen" toch worden genomen. Er is nooit het perfecte moment hiervoor.
Elke avond voordat ze gaat slapen even naar de wc. En als ze nou wel in haar bed heeft geplast, kan je op een normale toon zeggen: '(naam), was het niet slimmer om toch nog een luier aan te doen?' Wel knap van hoor om nu al zo zelfstandig te zijn.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben hetzelfde 'probleem' met onze dochter van 4. We maken haar nog wel eens wakker, maar ze heeft 's nachts toch een luierbroekje aan, met haar onderbroekje ERONDER. Dus op het moment dat zij toch per ongeluk in haar broekje plast, voelt ze dat wel en toch wordt niet alles nat. Op die manier hopen we dat ze gestimuleerd wordt het droog te houden. Maar ja ze slaapt nogal vast, dus het wordt afwachten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat jezelf gaat slapen haar laten plassen.
Leg een matrasbeschermer op het bed, zodat het matras niet nat wordt.
Geef haar de kans om te laten zien of het lukt.
Merk je na een paar nachten dat het bed 's morgens nat is, ga je zelf ook in de nacht 1x de wekker zetten.
Het geeft misschien wat meer wasgoed, maar geef je dochter deze kans, vooral als ze het zelf wil.
Als ze nat is: Vooral NIET mopperen en er geen aandacht aan schenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moment dat zij zelf aangeeft dat ze dit wil, is in feite het ideale moment, ik zou er dus zeker gebruik van maken!
Wat hierboven gezegd wordt: laten plassen als je zelf gaat slapen, is prima. Je moet wel zorgen dat ze echt wakker is, en niet slapend op de wc zit, want dan leert ze juist dat ze in haar slaap moet plassen. En het kan zijn dat ze juist eerder plast dan je naar bed gaat, dan moet je uiteraard het wakkermaakmoment wat vervroegen.
De truc met een onderbroek in een luierbroekje werkte bij onze jongste heel goed, we hebben toen alleen het laatste pak luierbroekjes op hoeven maken, en daarna "per ongeluk" vergeten nieuwe te kopen. Sindsdien is ze droog 's nachts.
En wat bij onze oudste vreemd genoeg goed werkte, was voor ze ging slapen zeggen "niet vergeten wakker te worden om te plassen, he?"

Verder is het belangrijk om vooral overdag goed te drinken, dan ontwikkelt de blaas een goed "volheidsgevoel". 's avonds natuurlijk geen grote hoeveelheden meer drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste moet je daar veel geduld mee hebben( mijn zoon is bijna 7 en hij plast ook nog geregeld in bed terwijl hij ook geen luier meer om heeft s nachts. Dus het kan nog wel even duren voordat kinderen helemaal zindelijk zijn. Mijn zoon slaapt nu op een hoeslaken met een geplastificeerde binnenkant. En in het begin wekte ik m wanneer ik zelf naar bed ging en liet ik m plassen op de wc, maar de huisarts raadde me dat af omdat hij zijn blaas anders laat wennen aan het feit dat ie na een paar uurtjes alweer geleegd word en de blaas moet het juist 8 a 10 uur vol kunnen houden om vol te zitten. Het enigste wat je nu dus kunt doen is wanneer er een ongelukje is gebeurt toch maar gewoon dat bed verschonen en geduld hebben want het heeft gewoon even de tijd nodig. Zindelijk worden s nachts komt echt vanzelf wel. (Bij de een duurt het alleen wat langer) Maar als het echt dagelijks of liever gezegd elke nacht gebeurt dan is ze er eigenlijk nog niet aan toe ook al vind ze zelf van wel en dan zou ik haar gewoon nog eventjes in de luier laten slapen. Met 3 is dat echt geen schande . Klinkt misschien heel raar juist omdat ze zelf aan geeft dat ze het niet meer wil maar elke nacht het bed nat hebben of meerdere keren per week ,zegt dan na mijn mening toch wel genoeg.