wat doet het (zeldzaam)geven van zelfgebakken (zonnebloemolie) patat zonder zout voor een baby tussen 0,5 en 1 jaar?

eens per maand ofzo, ZONDER ZOUT en niet in het vet, maar de olie (herhaal het even omdat ik weet dat zout en vet en vaak slecht is ja) antwoorden graag onderbouwd, mijn gevoel zegt nml ook dat dit slecht is maar kan niet goed benoemen waarom, dus misschien heb ik het wel mis....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Vet is voor baby's en kleine kinderen helmaal niet ongezond. Integendeel, ze hebben het juist hard nodig in de groei. Verder gaat het er niet zozeer om wat je eens per maand eet, ook niet voor baby's maar om het totale voedingspatroon. Zonnebloemolie moet je in niet meer dan kleine hoeveelheden naar binnen werken, vanwege het hoge percentage linolzuur. Dat essentiële vetzuur heb je nodig maar in een bepaalde verhouding tot alfalinoleenzuur. Alle andere vetzuren zijn niet essentiëel. Overigens kun je zonnebloemolie beter niet verhitten omdat het daar veel te instabiel voor is. Voor frituren kun je beter vetten gebruiken die voor een groot deel verzadigd zijn, zoals rundvet (Ossewit), palm- of kokosolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We denken te vaak in 'goed' en 'slecht', zeker wanneer het om onze babies gaat.
Een leuk voorbeeld is dat ik met mijn zusje sprak, zij woont in Spanje.
In potjesvoeding in Nederland zit vanaf acht maanden gewoon ei, in Spanje wordt met klem gezegd om je kind tot de één jaar vooral geen ei te geven.

Waar ben je eigenlijk bang voor als je jouw kindje af en toe wat patatjes geeft? Dat hij dan later dik wordt, of ernstige ziekten krijgt?

Kijk als je kindje na het eten van een patatje diarree krijgt of een andere reactie, dan hou je er rekening mee en geef je dit niet meer.
En patat als basisvoeding lijkt me ook niet echt gezond ;)

Maar een keer een patatje kan geen kwaad, toch?
Hij eet op die leeftijd echt geen heel bord leeg maar eet een paar steeltjes.

Mijn antwoord is niet wetenschappelijk onderbouwd maar wel vanuit ervaring.

Je maakt het jezelf als ouder zo moeilijk als je er te veel over nadenkt wat er allemaal slecht kan zijn voor je kind.

Natuurlijk let je goed op, maar af en toe een steeltje friet of bijvoorbeeld een hapje slagroom zorgt er echt niet voor dat je kindje later een ongezond mens wordt.
Zolang je het maar niet overdrijft en het niet dagelijks op het menu zet, maar je zegt zelf al dat het zeldzaam is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ We zijn niet voor niks alleseters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind. Ik denk dat je nog het beste je eigen natuur kunt volgen. Daarnaast is bepaalde info wel handig, zoals dat je aan baby's geen honing mag geven omdat ze daar erg ziek van kunnen worden. Maar verder niet te veel overdrijven.