Is het "erg" als een kind van bijna 2 nog niet kan lopen?

het kind wordt niet gestimuleerd door de ouders en hupt een beetje rond op de kont. Maar groeien de benen dan niet verkeerd??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een slechte ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van ons begon ook niet veel eerder te lopen en wij waren heus wel bezig haar te stimuleren. Sommige kinderen zijn er gewoon laat mee. Vroeg of laat lopen ze allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat ouders zo lauw om hun kind helpen ..geen zorg alles bij het kind groeit normaal en kind zal zelf stapjes maken zoals rond tafel en enz.

Antwoorden (8)

Dat is inderdaad niet echt normaal tenzij het kind iets aan de benen heeft.
Ik zou als ik de ouder was een keer naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het advies is om bij 16 maanden, als het kind nog geen eerste tekenen vertoond om te gaan lopen, een arts te bezoeken. Echter, zorgen moet je je dan nog niet maken. Benen ontwikkelen zich jarenlang, en de stand van de benen verandert continue. Dus een paar maanden later beginnen is geen ramp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet de gewone gang van zaken, nee. Aan de andere kant hebben kinderen vaak hun eigen tempo van ontwikkelen, en sommige dingen duren langer dan bij anderen of gaan juist sneller.
Een jongetje die één dag scheelde met mijn oudste, lag op zijn eerste verjaardag nog tevreden op zijn rug in de box, terwijl mijn zoon toen al vijf maanden kroop en vier maanden zelf stond. Toen ze samen op de kleuterschool zaten, was er geen spoortje verschil meer te merken.

De ouders die jij bedoelt, zijn hoogstwaarschijnlijk bij een consultatiebureau (daar ontkomt bijna niemand aan) en die houden de ontwikkeling goed in de gaten.

Overigens moet je niet de ouders er op aankijken 'wordt niet gestimuleerd'. Kinderen ontwikkelen zich vanzelf, daar kun je beter niet teveel bovenop zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind wat niet kan lopen dat kan je niet dwingen!! Je kan het niet boven zijn beentjes laten houden en loslaten. Er is weinig te stimuleren behalve dingen hoog leggen, maar je hoeft een kind wat nog niet kan lopen natuurlijk ook niet te FRUSTREREN!

Is het normaal als een kind van bijna 2 nog niet loopt? JA!! Een kind loop gemiddeld op ongeveer anderhalve leeftijd. Realiseer er dat er kinderen zijn die als lopen als ze 9 maanden zijn. Bedenk dan dat als je tot een gemiddelde komt er ook kinderen zijn die 2 of 2.5 zijn!!

Hier liepen mijn kinderen rond hun 2e levensjaar. Heel normaal en tot die tijd hadden ze inderdaad alternatieve manieren om vooruit te komen ( op de bilschuiven is een veelgebruikte ) . Zelf liep ik rond mijn 2.5e en ik ken heel veel meer kinderen die pas rond hun 2e lopen.

Als een kind zich verder gewoon ontwikkeld en er zijn geen afwijkingen gun een kind dan de tijd..dat lopen komt vanzelf echt wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee en de benen groeien ook niet verkeerd. Een kindje gaat lopen wanneer hij daar zelf klaar voor is. Gemiddeld worden de eerste stapjes gezet bij 13 maanden. Sommige snelle kindjes starten al bij 8 maanden en de laatbloeiers hebben pas zin als ze 2,5 jaar oud zijn.

Laatbloeiers zijn vaak nog niet zo geïnteresseerd in lopen en kunnen vaak heel snel kruipen of kontschuiven waardoor ze er geen behoefte aan hebben. Ze snappen niet waarom je zo moeilijk zou gaan doen, terwijl je nu ook overal komt.

Vaak speelt genetische aanleg, de bouw van het lichaam en zelfvertrouwen ook mee. (een gemene val zorgt voor minder motivatie om te gaan lopen) De moeder kan het ukje helpen door de omgeving wat uitdagender te maken. Een leuke loopfiets bijvoorbeeld of spelletjes waarbij hij afstanden moet overbruggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, is heel normaal. Ik liep ook laat, ik bewoog me ook op mijn kont van de ene naar de andere kant en ik loop nu perfect en ben ook perfect ontwikkeld. Misschien is het een optie om bij de ouders eens te informeren hoe het met dat kindje is alvorens meteen aan te nemen dat de ouders het niet stimuleren....wie weet is er wel iets heel anders aan de hand waarvan de ouders vinden dat ze er niemand voor hoeven te verantwoorden aan mensen die ze slechts oppervlakkig kennen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat je wel met dit soort dingen in je achterhoofd moet hebben is: "Wat als mij dit overkwam? Wat zou ik zelf doen en hoe zou ik het liefst door de omgeving benaderd en behandeld worden?" Als je dat weet weet je ook hoe je met deze mensen om moet gaan....( is maar een tip!) :-)
Ik kan me niet voorstellen dat deze mensen dit soort vooroordelen op prijs stellen en zeker niet dat dit achter hun rug om wordt besproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de fysiotherapeut van mijn dochtertje (toen 10 maanden) is lopen helemaal niet belangrijk voor baby's en is het niet iets wat je aan moet moedigen.
Volgens hem is kruipen de meest veelzijdige manier van bewegen. Voor baby's is het het beste om zo lang mogelijk te kruipen. Een kind dat kan kruipen kan ook lopen maar hoeft dit niet te doen (en is zelfs beter om langer te kruipen).
Ik moest echter met mijn dochtertje terug komen als ze niet ging kruipen maar op haar kont ging rondhuppen. Bij haar kwam het allemaal goed want ze is rond het jaar gaan kruipen.

Dus misschien toch naar laten kijken op het consultatiebureau. Niet omdat het kind nog niet loopt maar omdat het niet kruipt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ouders moeten het kind gewoon stimuleren en in dat gebeurt in de praktijk ook altijd.
maar de benen groeien niet anders, ze worden alleen minder sterk