als je kind met de vraag blijft komen :mama hoe worden baby`s gemaakt?vanaf welke leeftijd is dat verstandig genoeg om "het"uit te leggen???

doe je dat dan samen(als ouders),wacht je ermee tot ze op school het gaan uitleggen?doe je dat vanuit een boek?of gewoon recht door zee alles over de bloemetjes en bijtjes vertellen?

Toegevoegd na 6 uur:
mijn kinderen zijn 5 en 10 jaar die van 10 hebben we het inmiddels uitgelegt,maar die van 5 is nu al veel meer bij de tijd al,en ik vind dat dus echt nog te jong.tegen de oudste heb ik ook al die jaren gezegt kom maar terug als je 10 ben ofzo,en ja hoor op de dag dat hij 10 werd nou mama zeg het maar,en tja toen moest ik wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28K

Het beste antwoord

Je begint hiermee als het kind vragen gaat stellen over de herkomst van baby's. Geef gewoon antwoord op het niveau van het kind. Bijvoorbeeld als papa en mama heel erg veel van elkaar houden willen ze heel dicht bij elkaar zijn. Zo dicht dat er een zaadje van de papa bij het eitje in de buik van mama komt. En dan komt er een kindje. Vaak is dit voor de eerste keer genoeg. Het kind neemt dit ter kennisgeving aan en gaat weer verder spelen.
Bij een volgende keer kun je plastischer worden. Daar een boekje bij pakken kan zeker geen kwaad. In de bieb zijn er voldoende boekjes voor elk niveau van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik denk dat je daar het beste voorzichtig over kunt beginnen op het moment dat ze zelf al iets 'vermoeden' aan de hand van de tv of een boek misschien, vriendjes en vriendinnetjes, school, etc.

Vele kinderen schamen zich er echter over omdat soort dingen met hun ouders te bespreken, vinden dat vaak een beetje eng.
Misschien is het een goede keuze om er een klein beetje over uit te leggen aan de hand van dat wat ze zelf al weten, en ze vervolgens een speciaal boek voor kinderen over te geven die ze zelf kunnen lezen.

In eerste instantie kunnen jullie die wellicht samen door kijken zodat je je kind duidelijk maakt dat je er best samen over kunt praten en zij/hij vragen bij je kwijt kunt.

Het specifieke, recht door zee gedeelte is misschien niet prettig voor hen om van de ouders zelf te horen.

Verder zou ik aanraden om het een jongetje door zijn vader te laten vertellen, een meisje door de moeder, of anders aan de hand van de band die het kind misschien meer met de ene ouder dan de andere heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zo'n prachtig boek met simpele teksten en geweldige plaatjes "Het ei van mama" van Babette Cole. Ik had het destijds uit de bibliotheek. Het wordt aangeraden vanaf 4 jaar, maar ik las het mijn oudste al voor toen hij drie was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet hoe oud je kind is. Zelf was ik 6 toen mijn moeder uitleg gaf. Ze had toen ik jonger was gezegd dat ik uit haar buik kwam. Daar nam ik toen genoegen mee. Wat ik wil zeggen is dat je kort antwoord geeft. Als een kind meer antwoorden wil vraagt 't wel. Ik vind dit een taak van ouders en zeker niet van school. Daar ben ik niet voor. Er zijn hele mooie boeken erover te vinden. Daarbij... Als jij doet overkomen dat 't normaal is... Dus geen schaamte heeft jouw kind geen schaamte om erover te vragen. Kinderen kennen geen schaamte dat is iets wat wij ouders ze aan leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben het samen verteld,niet hoe de "daad"in elkaar steekt,maar meer in de trant van:Als mama en papa heel erg veel van elkaar houden.Onze kinderen waren destijds ongeveer 4 jaar. Vergeet niet dat dat zich in de 60er jaren afspeelde,dus het werd ons lang niet altijd in dank afgenomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel het gewoon uit het oogpunt van het kind.
Je hebt er niet bij staan hoe oud het kind is waar het om gaat, maar je hoeft toch niet alles van de hoed en de rand te vertellen.
Zeg tegen een heel jong kind dat baby's niet gemaakt worden maar als pappa's en mamma's heel veel van elkaar houden dat er dan een kindje bij mamma in de buik kan gaan groeien. Je hoeft het niet eens over seks te hebben. Je voelt denk ik zelf wel aan hoeveel je kind aan kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boek voor ouders is bijvoorbeeld:
Kleine mensen, grote gevoelens, geschreven door Sanderijn van der Doef. Het gaat over de seksuele ontwikkeling en opvoeding van kinderen van 0-12 jaar.

Het is te leen in de bibliotheek of te koop in de boekhandel.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf het moment dat ze kunnen schommelen zou ik zorgen dat ze het weten!

Toegevoegd na 53 seconden:
(Als ze kunnen schommelen kunnen ze namelijk wippen ook)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het inderdaad uitleggen zodra een kind erom vraagt. Elk kind is anders en aangezien het de vraag heeft gesteld wil het antwoord.
Zelf ben ik er voorstander van om er geen moeilijk of beladen onderwerp van te maken. Als je normaal meteen antwoord geeft op elke vraag van je kind, waarom zou je nu dan wachten zodat je het samen met je man kan uitleggen? De beladenheid van het onderwerp komt niet van het kind, maar van de ouder die het uitlegt!
Zoals al eerder is aangegeven beantwoord je gewoon de vraag op de manier die past bij het kind.
Volgens mij vinden kinderen het dan allemaal heel erg normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, zo kom ik inderdaad nooit aan m'n 2e niveau zodat ik zelf punten kan gaan uitdelen :(
maar bedankt voor je punt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké dat had ik niet begrepen. Thanx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij een +1, stapje dichter bij de 2e nivo
gewoon de waarheid,t kan nooit te vroeg zijn.niks om voor te schamen..t hoort er gewoon bij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo snel mogelijk, waarom hypocriet blijven liegen tegen je kinderen? Dat heet dom houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een jongentje als hij zegt : mama waar is je piemel. En bij een meisje zodra ze er naar vraagt. Maar vaak komen kinderen er sneller achter dan dat je er erg in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0nze zoon vroeg al toen hij ongeveer 5 was,mamma waarom ben ik er ? Hoe kwam ik in jouw buik?Ik antwoorde :je was eerst bij pappa en toen bij mij .Meer vroeg hij niet en nu is hij 13 en weet alles al
gr terra64
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het bij ons toen ook gegaan.
Dat je heel veel van elkaar houdt en dat er dan een zaadje in de buik van mama komt..
Maar bij ons kwam toen de vraag er achteraan: Ja, maar hoe komt dat zaadje er dan IN ?? een jaar of 6, waren ze toen.
Sja, als papa dan zoooo verliefd is op mama, krijgt ie een grotere piemel, daar komen dan zaadjes uit...maar HOE KOMEN DIE ZAADJES DAN IN DE BUIK.!!?
Grmff..ja, dan stopt papa de piemel in de plasser van mama, zo komen ze dan IN de buik..
Doodse stilte, waarop mijn dochter dan antwoord "nou maar dan hoef ik geen kinderen, gadver, ik hoef dat niet in mijn plasser hoor :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga na bij jezelf of de vraag alleen over babietjes gaat, en antwoord dan dat babietjes uit een moederbuik komen. Op de leeftijd van 5 kennen ze in hun omgeving vaak wel zwangere vrouwen dus dan stellen ze daar specifiek vragen over. En pas als hij dan verder vraagt ook verder antwoorden. Vaak vertel je te veel. De meeste kinderen zitten niet te wachten op een te uitgebreid antwoord, en dan zit jij met een rood hoofd of als pa-en-ma-samen heel gewichtig te doen, wat nog helemaal niet nodig is.

Gewoon kijken hoe ver de belevingswereld van je kind is, en daar het antwoord op aanpassen, dan leren ze in de loop der jaren steeds meer.

Als je al van jongs af aan laat zien dat papa's en mama's lief voor elkaar zijn, kan je daarna vertellen dat een babietje een kadootje is als je veel van elkaar houdt, en dan inderdaad rond 10 jaar met wat technischere details komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oudste is 4 en ik zal het haar vertellen als ze erom vraagt. Ze vroeg mij laatst waar de baby dan uit zou moeten komen. Toen ik haar vertelde dat een baby normaal gesproken via de vagina geboren wordt lag ze kompleet in 'n deuk. Dat vond ze maar 'n raar verhaal ("Dat past toch niet!"). Als 't hele sexuele 't volgende is wat ze wil weten zal ik haar de waarheid vertellen. Ik denk dat je 'n kind best kan vertellen hoe het werkt, als hij of zij er maar klaar voor is (en ik denk dat 'n kind er klaar voor is als hij of zij er naar vraagt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onze zoon was 4 jaar toen hij vroeg Hoe worden de kindjes gemaakt?
Ik zei : dat doen de papa's en de mama's saampjes in bed
Diepe stilte!
Wij dachten nu komt het, maar de volgende vraag was: Hoe worden placemats gemaakt

Hij vroeg elke keer iets verder en wij hebben gewoon steeds het antwoord gegeven waar hij aan toe leek te zijn

Zijn zusje zat er vaak bij en ving van alles op, want toen ze zes was (en nog nooit iets gevraagd had) vroegen wij maar eens aan haar waar de babytjes vandaan kwamen.
" nou dan gaan jullie gezellig naar bed, doen steun kreun steun en dan ben je in verwachting!"

Moest wel even moeite doen om niet in lachen uit te barsten

Maar mijn idee is dus altijd gewoon over praten, vragen beantwoorden als ze gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk kun je ze eerst aan t lijntje houden... "kindjes worden door de ooievaar gebracht schat net als in Dombo" maarja sommige kinderen zijn al er al heel vroeg bij met sex dan kun je ze maar beter goed informeren. Vooral niet bang maken met verhalen van sex zonder condoom word je ziek en ga je dood want dan komen ze dus niet meer bij je met vragen of als er iets is gebeurd. Vraag ook WAT ze precies willen weten zodat je niet teveel verteld. ;)