Mijn dochter wil graag op GV?

Ben zelf sinds drie dagen actief op GV. Nou is mijn leergierige dochter geboeid door mijn (jullie) verhalen. Nu wil ze ook op GV. Ze is 9 jaar. Wat is jullie reactie en hoe gaan jullie om met kindervragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volgens de voorwaarden mag je dochter met jullie toestemming meedoen. En als ze af en toe een vraag heeft en die wil stellen, moet dat in principe kunnen.
GV is op zich een leerzame site en de meeste gebruikers reageren over het algemeen positief op de vragen. Toch wordt er van tijd tot tijd scherp gereageerd. Als je dochter vragen beantwoordt op 'kindniveau' kunnen er best weleens reacties komen die voor haar hard aankomen. Ook al staat op haar profiel dan misschien haar leeftijd. Dit is bij het beantwoorden misschien niet voor iedereen duidelijk. Als je je dochter mee laat doen, houd dan wel goed in de gaten wat er gebeurt.

Als volwassenen op deze site een vraag stellen of een antwoord geven en die wordt door een moderator verwijderd, hebben zij het daar al moeilijk mee. Bij een kind, dat in principe nog moet leren omgaan met kritiek, komt dit helemaal hard aan.

Misschien is het een beter idee dat jullie de vragen voor haar stellen met haar leeftijd erbij. "Mijn dochter van 9 jaar wil weten......." Dit schept ook voor de gene die antwoord geeft duidelijkheid. Ze weten dan dat ze met een leergierig kind van 9 jaar te maken hebben. Willen ze geen vragen van 9-jarige kinderen beantwoorden dan kunnen ze de vraag overslaan.

Uiteraard kennen jullie je kind het beste en weten dus wat zij wel en niet aan kan. Maar toezicht op het geheel is wel wenselijk. Ze is tenslotte een kind van 9 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik zou nog even wachten.. er staan zoveel vragen op GV waar ze helemaal niks mee kan.. veel dingen die ze nog helemaal niet wil weten of hoort te weten.

Leuk dat ze graag wilt hoor, maar vertel haar de leuke verhalen maar of dingen die ze interessant vind.

Een kindervraag zal vol schrijffouten zitten, wat op zich niet erg is, maar de vraag is of het dan te begrijpen is. Misschien kun jij via jou profiel eens een vraag namens je dochter stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan, vooral als ze het graag wil.
Ik zou het niet aanraden, volgens mij zijn de meeste vragen niet geschikt voor kinderen(in het kader van te ingewikkeld/niet de interesse).
Als ze echter interessante vragen stelt, wil ik ze wel beantwoorden(ik ben zelf 17). Er zijn wel meer 'kindervragen' geweest op GV, maar de meeste van die gebruikers stelde maar 1 of 2 vragen.

Het kan natuurlijk wel een leuke manier zijn om bij te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie! Op zich kan ik de meeste vragen van haar zelf beantwoorden. Het gaat mij eigenlijk meer om het educatieve verhaal op de momenten dat ze op internet zit. Mijn voorkeur gaat er dan naar uit dat ze niet altijd op www.spele.nl zit, maar daadwerkelijk iets kan leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat er voor kinderen van 9 jaar die iets willen leren genoeg te vinden is op GV voor haar leeftijd, en anders heeft de bibliotheek ook ontzettend veel leuke kennisboeken (bij de J). Mijn zoons lezen vooral veel wetenschapsboeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, ik bedoel dat ze wat wil leren op GV, maar dat er andere plaatsen zijn waar ze meer dingen kan leren voor haar leeftijd, dus niet GV
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens bij de boeken van 'waanzinnig om te weten', vond ik op die leeftijd echt fantastisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, die boeken zijn super. Mijn zoon heeft er nu eentje in huis over het heelal.
Ik denk dat kindervragen zeker begrepen zullen worden.
Doe het wel met ouderlijk toezicht.
Sommige reacties kunnen een kinderhart onnodig kwetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens postpunk +1
Gezien sommige vragen (bijvoorbeeld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vrouwen-wel-mond-uitspugen-doorslikken.26418#155227 )
zou ik nog even wachten met een account Ben namelijk heel benieuwd hoe je dat wilt gaan uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, iedereen is welkom ook kinderen. Echter zijn er veel vragen die zij niet zal begrijpen omdat ze te moeilijk zijn. En soms zijn er onderwerpen die nog niet geschikt zijn voor haar. Misschien is het een idee om samen te GV'en of aan de makers van de site de suggestie voor een kinder GV te opperen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon toelaten... Het stimuleert haar op alle gebied... Taal, interactie, en contacten...

Ik zeg: Doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik antwoord ook "Nee" als het gaat om doen of niet doen, en bovenstaande antwoorden geven meer dan voldoende aan waarom dit geen goed idee kan zijn.

Ik wil wel graag als tip meegeven om bijvoorbeeld samen met je dochter op GV rond te kijken, uiteraard gewoon op je eigen account.
Je kunt haar de vragen en antwoorden laten zien die voor haar interessant zijn en samen met haar vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat jij jou dochtertje niet in haar eentje achter de PC zet, en zonder toezicht bezig is.
Indien je haar onder begeleiding haar vragen en antwoorden op GV laat deponeren, zie ik hierin geen problemen. Laat haar een eigen account aanmaken wat je zelf kunt blocken met een wachtwoord.En laat haar een kinderlijke avatar maken, met b.v. de naam JuniorABC.
Naar mijn mening zullen de overige gebruikers dit begrijpen en hun antwoorden zorgvuldig afwegen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze vragen heeft stelt ze die aan jou jij typt ze en dan zet je erbij dat het van een negenjarige komt.Kom maar op hoor negen jarige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tijd terug stelde ikzelf de vraag: 'Wat vinden jullie ervan dat er best jonge kinderen meedoen aan GV?'.

Ik maakte met niet eens zoveel zorgen om het niveau van de vragen en de antwoorden.
Wat me vooral zorgen baarde, was het feit dat kinderen soms in hun onschuld bepaalde vragen stellen, waar volwassenen vervolgens een volwassen antwoord op geven, zonder onderzocht te hebben of de vraagsteller zelf een volwassene is.
Ik kan me voorstellen dat DIT soms voor een kind nogal ontluisterend kan zijn...

In antwoord op jouw vraag: Zo gaat de gemiddelde GV'er dus om met kindervragen: Zonder te weten dat er een kind achter de vraag zit...
Ik stelde mijn vraag destijds omdat ik me daar echt zorgen om maakte.

Kortom: Wacht er nog even mee, je weet nooit wat een kind kan overvallen bij bepaalde antwoorden op onschuldige vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Ik zit zelf qua leeftijd ook dichter bij de 9 dan het gemiddelde hier, maar toch..

Denk dat 9 iets te jong is, laat haar anders gewoon vragen stellen via jou?