Doen we dit goed vwb de voedingstijden van onze dochter van twee weken oud?

Onze dochter is nu bijna 2 weken oud. Als ze overdag niet uit zichzelf wakker wordt, maken we haar na 4 uur wakker voor een voeding. Van onze kraamhulp hebben we geleerd om eerst de luier te verschonen en dan te voeden. Na een voeding is ze moe en valt ze in slaap, dus dat gaat goed, alleen als ze uit zichzelf wakker wordt en aangeeft dat ze honger heeft en we kostenbasis dan eerst nog verschonen, zijn we natuurlijk alweer 10 à 15 min verder. Hanteren andere mensen ook deze volgorde? Enzo geldt dat ook voor het badje. Als we haar eerst in bad doen, zoals geleerd, zijn we een half uur verder. Het kan goed dat dit oké is, maar vraag me af of anderen dit ook zo doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (7)

het is goed als het goed voelt. Als je er erg over twijfelt zou ik het zo niet doen. Wij kregen geleerd te verschonen ná de voeding, omdat voeding de darmen aan het werk zet. Onze jongste moest ik halverwege de voeding verschonen, zodat ze een beetje meer puf had om de tweede helft van de voeding te eten. Het is dus altijd een beetje schipperen met wat ze je vertellen en wat bij jouw kindje past.
En iedereen is onzeker hoor als de kinderen nog jong zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kraamhulp verandert ook geregeld van advies.

Bij mijn eerste dochter zeiden zij dat ik eerst de luier moest verschonen en dan borstvoeding moest geven. Bij mij zoon zeiden zij het omgekeerde. Omdat voeding de darmen kan prikkelen en dat zij dan hun grote boodschap doen.

Dus dan heb je net (voor de voeding) verschoont en dan kan je het na de voeding weer doen (zonde van de luier).

Nu bij mijn derde, doe ik gewoon wat mij goed aanvoelt.

Ook met het badje. Van badderen worden ze moe, dus minder zin om te drinken. Maar als zij net gegeten hebben en je geeft ze dan een badje, heb je kans dat alles er weer uitkomt...

Gewoon doen wat JOU het beste aanvoelt!

Gefeliciteerd met je dochter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen mijn zoon nog zo klein was, deed ik het beide (verschonen en badje) voor het voeden, ook als hij uit zichzelf wakker werd. Dit omdat hij vaak halverweg de voeding weer in slaap viel. Dan is het zielig om nog van alles te moeten 'sjorren' aan zo'n klein lijfje.

Wat betreft het wakker maken voor een voeding, was mij verteld dat ik dat moest doen na uiterlijk 5 uur. Dus iets ruimer dan jij.

Toen hij wat ouder was (een maand of 2-3) kon het ook wel eens in de andere volgorde. Ik denk dat jullie snel genoeg zullen merken wat het fijnste is voor julie dochter. Heel erg gefeliciteerd met jullie wondertje (want dat is het echt hoor, vind ik nog steeds!) en heel veel geluk samen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ook door anderen is gezegd: doe wat goed voor je voelt! Iedere ouder zal een eigen ritme / schema ontwikkelen wat bij het kind èn de ouder past!
Ik heb vroeger (bijna 20 jaar geleden) uitsluitend op verzoek gevoed, dus geen opgelegd schema aangehouden. Het was mijn ervaring dat mijn wakkergemaakte baby nauwelijks dronk en alleen maar weer wilde slapen. Toen ik het schema losliet ging het vanzelf. Hij had zijn eigen (heel regelmatige!) schema. Hij werd wakker als hij honger had, ik voedde, verschoonde daarna, en vervolgens sliep hij weer lekker verder tot de volgende voeding.
Nogmaals, doe wat goed voor jou voelt. Dan ben je een rustige moeder die tussen alle drukte door ook nog kleine momenten voor zichzelf weet te vinden. Het is zo'n cliché (en dus waar): de kraamtijd gaat zo snel, probeer ervan te genieten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo. Ik heb een dochter van net 9 weken oud.... En ons rimte is wakker worden, Of wakker maken.... verschonen flesjes. dan nog even een half uurtje/kwatiertje knuffelen en dan nog even in de box of wipstoel. Als ze dan moe word weer in bed en muziekdoosjes aan. Savond doen we haar in bad voor dat ze de fles moet. en dan brengen we haar naar boven in bed. Zo doen we ons ritme ik wijk natuurlijk wel eens want komt vaak voor dat ze na de fles haar grote boodschap doet dus dan verschonen we tussendoor nog een keer maar ga daarna gewoon verder met haar rimte. Maar idd is het gewoon aanvoelen want ik wil mijn meisje savond niet meer in bad doen voor de fles omdat ze daar te wakker van word dus ik denk dat ik het ga verschuiven na smorgen lekker in bad. Succes tis aanvoelen wat voor jullie beide prettig werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je het nu doet is prima. Door het verschonen van de luier wordt je kindje wakker en drinkt het beter. En inderdaad na de fles zijn ze moe en willen slapen. Ik zou zeggen volg je moederhart ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat de kraamverzorgster verteld/ voordoet is een ADVIES.
in de praktijk zul je ervaren of het gegeven advies wel of niet voor jullie werkt (als je kleintje telkens tijdens het voeden een grote boodschap doet, is het bijv handiger om ze na het voeden te verschonen).
ik snap dat je het zo goed mogelijk wil doen voor je dochter en als ik het zo lees, doe je dat ook!
je hoeft je echt niet al te strak vast te houden aan wat je geleerd is, geniet maar lekker van je kleine meid!