Waarom zijn er zoveel ouders tegen roken ?

Sommige ouders maakt het niet uit als hun kind rookt en vind dat het hun eigen probleem is, maar ik zou bv niet thuis kunnen komen en zeggen dat ik zou roken, dan vermoorde ze me echt... en dat terwijl mijn vader heeft gerookt en mij opa en oma ook...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (15)

Omdat de meeste ouders het beste met hun kind voor hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Lisette97 heeft wat dat betreft gewoon prima ouders. (en dat vermoorden zal wel meevallen;-) Wel zullen ze erg teleurgesteld zijn) Ik heb mijn twijfels over ouders die het niet uitmaakt dat hun kinderen gaan roken. En waarom zou je willen roken? Het is slecht voor je gezondheid en kost ook nog veel geld.
Roken om er bij te horen moet je echt niet doen. Als ik ergens niet bijhoor omdat ik niet rook, dan wil ik daar niet eens bij horen.
Omdat ze van je houden en het beste met je willen. Roken is natuurlijk niet zo goed voor de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was roken heel gewoon, OOK al wisten we toen al dat het slecht voor je was.

Maar als je in een restaurant ging eten zat je met pech gewoon in de walmen van iemand anders die al klaar was met eten en lekker van zijn sigaret zat te genieten

Dat is ondertussen (gelukkig) anders. Roken is nu bijna overal verboden.

Dus, BEHALVE dat het slecht voor je gezondheid is, is het ook nog heel lastig als je nu rookt (je staat over buiten, letterlijk) dus ouders hebben nu NOG meer reden om te hopen dat hun kinderen er nooit aan beginnen

Toegevoegd na 28 seconden:
over buiten = overal buiten
amigo
12 jaar geleden
Ouders denken dat ze hun kinderen een uiterst kostelijk en mooi geschenk hebben gegeven,en dit is 'het leven'.

Wanneer kinderen beginnen roken hebben ouders het gevoel dat ze dat geschenk een 'n beetje aan het schenden zijn,of er geen waardering genoeg voor hebben.

Vergelijk het met een heel mooie wagen dat jij iemand cadeau doet.
Hoe zou jij je voelen wanneer die persoon die auto in ontvangst neemt er na een poosje zijn genoegen erin zou vinden krassen in de carrosserie te trekken?

Roken voor je ouders is alsof jij krassen in je carrosserie trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij weten wat voor verslaving het meegeeft en dat het echt slecht voor je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken is slecht voor de gezondheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door roken:
Je ruikt vies
Je conditie vermindert
Moeilijk ademhalen
Longkanker
Longemfyseem
Hart- en vaatziektes
Borstkanker
Onvruchtbaarheid
Huidveroudering

etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ouder zijnde wil je je kind niet dezelfde fout laten begaan ,daarom zijn ouders tegen het roken van hun kroost
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit ergens gelezen, dat je per sigaretpeuk 5 minuten minder te leven hebt. Nouja, als je zo doorgaat natuurlijk. Je longen worden helemaal zwart door de rook, maar als je stopt kan de rook weggaan uit je longen. Dus ik denk dat het vooral te maken met bezorgdheid. En dat ze willen dat hun kind een gezond leven leid. Andere ouders maakt vinden hun kind waarschijnlijk oud genoeg om zelf te weten wat het kind met zijn/haar leven doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege alle eerdere genoemde antwoorden:

Het is slecht voor je gezondheid,
het stinkt, je huid gaat er slecht uitzien, je krijgt slechte adem etc etc.

Het is ook nog een dure hobby.

Het is een verslaving waar zeer lastig van af te komen en daar weten jouw vader, opa en oma ALLES van.

Zij hebben aan der lijve ondervonden hoe moeilijk het is om te stoppen. Etc.

Gewoon niet aan beginnen. Het staat ook niet mooi, stoer, leuk etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je van roken kans hebt op longkanker, je mensen van je afstoot, je kleren stinken naar rook, je mond smaakt naar nicotine.
Je ouders willen dat je een gezond en verstandig kind bent.
En dat lukt niet met sigaretten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lisette, jij bent pas 14 jaar, net een puber.
Naast alle prima argumenten van de andere beantwoorders, mis ik een belangrijk aspect.

Vooral voor pubers is het bijzonder slecht om te gaan roken. Jongeren die voor hun zestiende beginnen met roken, veroorzaken onherstelbare schade aan hun hersenen. Dat blijkt uit een wetenschappelijke studie van de Vrije universiteit.

Het veroorzaakt aandachtsstoornissen op latere leeftijd. Een lagere concentratie, eerder afhaken bij moeilijke momenten en een verhoogde impulsiviteit zijn het gevolg van de inname van nicotine.

En dat wil je toch niet?
Dit aspect vind ik nog belangrijker dan verslaving of stinken enz.
Toen jouw vader, opa en oma rookten, was dat nog niet bekend, maar men weet nu zoveel meer. Wees blij dat ze er niet onverschillig tegenoverstaan, maar zoveel om jou en je gezondheid geven.

Dus luister naar je ouders en begin er niet aan!!!

http://nos.nl/artikel/220499-hersenschade-bij-pubers-door-roken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel grappig dat je het woord vermoorden gebruikt.
Dat jouw ouders jou vermoorden als ze erachter komen.
Maar eigenlijk doe je dat best wel bij jezelf door te roken.
Wantte het is hartstikke vergif!
Dus,... je ouders zien het als dat jij jezelf juist aan het vermoorden bent.
En dat willen ze niet.
Ze houden van jou.

Ben maar beter blij met die ouders van jou dan dat je ouders verlangt die roken zomaar toestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat ik er niet omheen draaien MISSCHIEN WILLEN JE OUDERS JE NIET DOOD HEBBEN EN HOUDEN ZE VAN JE....lijkt me een beetje logisch! en ik ben dan miss een puber maar zelfs ik weet dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees wat er op de pakjes staat en ik ben verpleegkundige geweest op een longafdeling. De tekst op de pakjes kwam daar echt in de praktijk. Heftig maar een eigen keuze.