Ik krijg straks een kind in huis van 14 jaar. De moeder wil niks officieel regelen. Hoe zorg ik dat ik toch een vergoeding krijg voor haar?

Het is dus geen voogdijschap of pleegouderschap. Ik vraag mij af welke rechten ik heb. Kan zij sowieso wel ingeschreven worden op een school als ze 'officieel' nog ergens anders woont?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je het toch officieel regelen, als ze je anders controleren heb je geen bewijs dat je überhaupt een kind hebt/had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn idee kun je slechts een vergoeding krijgen als je officieel pleegouder bent van dit meisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij rijzen alleen maar meer vragen als ik dit lees. Waarom krijg je het kind in huis? En als de moeder daarmee akkoord is, waarom wil ze dan niets officieel regelen? En hoezo wil jij daar weer mee akkoord gaan, terwijl je geen enkel recht hebt in zo'n situatie? Ik zou er nog eens heel goed over nadenken of je dit wel wilt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen als niks geregeld wordt. Je heb dan wel de plicht op je genomen om voor het kind te zorgen, maar rechten heb je niet.
Ook met school kun je problemen krijgen. De basisadministratie klopt dan niet. Dat is van belang voor de leerplichtambtenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan.
Maar als je toch besluit het te doen zou je in overleg met de moeder misschien in aanmerking kunnen komen voor de kinderbijslag.
http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/kinderbijslag_voor_kind/kunt_u_kinderbijslag_krijgen/plaats_van_een_ouder/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel hoor. Ikzelf heb twee jaar bij de ouders van een vriendin van me gewoond. Zij waren eigenlijk als pleegouders voor mij (alhoewel er niets officieel was geregeld), zo voelde het althans wel. Ik was toen nog minderjarig en ging gewoon naar school, ik stond ingeschreven bij mijn ouders, maar woonde bij hen. Qua vergoeding heb je dan vrees ik nergens recht op, mijn eigen ouders betaalden zelf elke maand een bedrag aan die ouders van mijn vriendin.

Antwoorden (4)

Je kan wel onderling een contract afsluiten, waarin zaken aangaande de vergoeding wordt vastgesteld. Contract in duplo en door beiden ondertekend.

Het kind kan gewoon naar school terwijl ze niet bij jou staat ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een onderling ondertekend contract heeft geen juridisch bindende waarde. Dat moet officieel geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet als je daar twee getuigen bijhebt... die verklaren dat het contract zonder enige dwang is ondertekend, en beide ondertekenaars
Iemand roept je hulp in of je wilt zelf graag een kind opvangen. Als je informeel helpt, regel je het onderling. Dat kan een goede en voor het kind vertrouwde oplossing zijn. Maar in jouw geval wordt er niets onderling geregeld. Anders zou je de vraag niet stellen over een vergoeding. Inschrijven op een school als er onderling niets geregeld is, zal ook problemen opleveren.

Informele opvang kan lang goed gaan, maar wat als er meningsverschillen ontstaan over bijvoorbeeld de opvoeding of de financiën? Voor alle betrokkenen is het goed om de opvang officieel te regelen. Er worden dan afspraken gemaakt en je maakt aanspraak op begeleiding van de instelling voor pleegzorg en op een financiële vergoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niets regelt heb je ook nergens recht op - als het in een andere stad woont kan school idd ook een probleem worden.
het zou verstandig zijn enige zaken te regelen - aan de andere kant als je dit kind echt kunt helpen .....
Dan kan je gevoel soms wel eens belangrijker zijn dan je verstand ........

suc7
stapper
(ex pleegouder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het echt geregeld wil hebben dan moet ze een vrijwillige pleegzorgplaatsing worden, maar dan moet ze wel een indicatie hebben of krijgen voor pleegzorg. Anders kan je met de moeder een soort contractje opstellen van wie betaalt wat en dan ook van de moeder verwachten dat jij betaalt wordt voor alle kosten die het kind maakt, eten drinken, verwarming stroom, schoolgeld zakgeld kleding enz.
Daarbij is het handiger als het kind bij jou wordt ingeschreven want dan kan je het kind ook aanmelden op school enz.
Ik zou het goed vastleggen o papier en ondertekend door alle partijen anders gaat het zeker mislopen en is het kind de dupe ervan.