hoe kan het dat onze kleine (bijna 7 maanden) ipv 1 x snachts nu ineens (al een hele week) elk 1,5 uur komt???? en wat kan ik er aan doen?????

ook overdag slaapt ze ineens moeilijker, terwijl je duidelijk tekenen van vermoeidheid ziet, ze heeft het dus nodig (en mama stiekem ook natuurlijk, maar het gaat in de eerste plaats om haar nu)

Toegevoegd na 7 minuten:
ik geef haar dan geen voeding omdat het daar de tijd niet voor is en sus haar, wanneer ze dan weer slaapt wordt ze met een paar minuten (wisseld soms al gelijk soms nat 10 minuten) weer wakker:(

Toegevoegd na 5 dagen:
het gaat nog steeds eender en wat ik vergat te melden, ook overdag gaat het slapen heeeeel moeizaam.
ze valt moeilijk in slaap en wordt na zeer korte tijd wakker, ze heeft inmiddels wallen onder haar lieve oogjes:(
anders maar naar de dokter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K

Het beste antwoord

Ik ben vast een erg slappe moeder (maar mijn kinderen zijn erg blij met me).

Ik heb gewoon gevoed 's nachts (was wel borstvoeding en dan weet je ook dat ze het mogelijk niet halen de hele nacht door).

soms maken ze een sprongetje door in hun ontwikkeling OF ze hebben gewoon extra trek, of ze hebben je gewoon even nodig

Dan was het een paar dagen iets afzien maar voor mijn gevoel was het sneller over als ik even een voeding deed (werd ik zelf ook relaxed van en dan sliep ik zelf ook weer sneller).

En ik heb NOOIT het gevoel gehad dat ze daardoor steeds vaker en meer kwamen, het was gewoon af en toe zo

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zet er trouwens niet bij of je borstvoeding geeft of niet maar als dat WEL zo is vind ik het al knap als JIJ haar kunt sussen ala ze trek heeft.

Als ze mij roken was ik gewoon gelijk de klos, (ha mama ETEN zag je ze denken) dus als wij dat echt niet wilden moest mijn man erheen en ik ver uit de buurt blijven (met die melklucht om me heen)

Toegevoegd na 31 minuten:
zie naar aanleiding van mijn reactie bijgevoegde link over regeldagen, daar staat het heel aardig in
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef idd borstvoeding maar ze laat zich wel sussen (geef wel iets vaker dan normaal, maar dat scheelt maar 1 keer)
ben wel blij dat je dit zo zegt, want ik was bang zelf een ritme van honderd keer per nacht komen te veroorzaken, maar als ik jou goed begrijp hoef ik daar niet zo bang vor te zijn:)
amigo
12 jaar geleden
nee echt niet, en ALS je borstvoeding geeft kan het ook nog hetvolgende zijn: Af en toe hebben ze een zg regeldag, dan willen ze een paar dagen lang elke uur drinken en daarmee jagen ze bij jou de productie omhoog. Is dat gelukt gaan ze weer over op een "normaal" schema. Daarvoor geldt echt: hoe sneller je eraan toe geeft hoe sneller het is geregeld. En ik dacht dat VOORAL voor borstvoeding, het advies was: voeden op verzoek. Ik heb dat altijd gedaan, zo makkelijk. Gewoon bij elk piepje EERST aan de luier geroken en daarna de borst aangeboden. 9 van de 10 keer waren ze dan weer erg tevreden. En mijn kinderen zijn nu (vind elke ouder natuurlijk) leuke blije kinderen die HEEL goed weten dat er ook grenzen zijn

Andere antwoorden (8)

de baby heeft door, dat het gevoed wordt als ze huilt. Op voorwaarde dat de voeding nog goed is, is het niet noodzakelijk de baby ook daadwerkelijk te voeden, het kan best wat langer zonder. Het advies dat wij kregen is, de baby te sussen en netjes weer in het bedje te leggen. En de volgende voeding natuurlijk weer volgens het schema geven!
Het zal voor de baby en voor jou even moeilijk zijn, maar daarna hebben jullie allebei baat bij het herstelde ritme.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef haar dan geen voeding omdat het daar de tijd niet voor is en sus haar zoals je zegt, wanneer ze dan weer slaapt wordt ze met een paar minuten (wisseld soms al gelijk soms nat 10 minuten) weer wakker:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dromen, tandjes, krampjes, etc. Er kunnen veel oorzaken zijn van telkens wakker worden. Beste is om dit ook te bespreken met het consultatiebureau!
Kijk eens goed of je bultjes/puntjes ziet in zijn/haar mond. Baby's worden wat ongedurig als ze tandjes krijgen, wat zeker het geval kan zijn op die leeftijd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb zelf zes jongere broertjes en zusjes, en daar lag de oorzaak van een onrustige nacht meestal aan het doorkomen van tandjes, oorontsteking (na een paar dagen kwam er prut uit het oor) of maag/darmklachten (vreemde ontlasting). Over het algemeen hielden de onrustige nachten hooguit een week tot anderhalve week aan, waarna het weer normaal werd. Ik zou je er niet al te veel zorgen om maken, al is het natuurlijk voor jezelf wel vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze heeft al een hele tijd tandjes en had toen die doorkwamen geen last, maar zal eens voelen want het kan nu bij de volgende natuurlijk wel zo zijn denk ik
Tandjes komen door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen maken sprongetjes in hun ontwikkeling, voor of na zo'n sprongetje kunnen ze hun slaappatroon omgooien of hangerig zijn, meer huilen of juist slaperig zijn.
Soms is niet tre achterhalen wat het sprongetje is.
Het dag/nachtritme van jonge kinderen zal steeds veranderen, zeker het eerste jaar. Als jij denkt : nu slaapt ie lekker door, wordt hij ineens weer 10 keer wakker per nacht. Besteed er niet teveel aandacht aan, een slokje drinken, aai over de bol en hopen dat de kleine weer gaat slapen.
Ik moet hierbij altijd aan een oude tante van me denken, 9 kinderen en een boeren bedrijf. Jammer dat jullie zo'n klein huis hebben, wij konden ze nog eens een paar nachten op de deel leggen, dan hoorde je ze niet ;).
Wel een erge Spartaanseopvoeding, wil niet zeggen dat je het zo moet doen, heb het zelf ook niet zo gedaan hoor. Maar het zette mij wel aan het denken.
Als er niks mis is,.is er ook niks mis en jonge kinderen huilen om veel redenen en als ouder leer je het verschil kennen tussen ' alarm' en niks aan de hand.

Ps: met die 9 kinderen is het helemaal goed gekomen;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees het boek : oei ik groei, eens, staan leuke weetjes in over die 'sprongetjes'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze heeft het nu nog steeds, ik heb het boek niet maar zal er eens achteraan gaan, maar....zo'n sprongetje duurt toch geen 2 weken of meer?
Die van mij heeft dat ook gehad toen hij zo oud was. Hij bleek gewoon écht honger te hebben. Toen heb ik gehoord dat ik in de laatste fles van de dag een beetje pap moest doen zodat het meer zou vullen. Bij die van mij heeft het gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef al pap in de laatste fles en overdag krijgt ze tussnedoor een broodkorst en een stuk fruit ( volgens rapley, leuke methode trouwens:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik doe het nu een tijdje, helaas....geen resultaat:(
Baby's moet je eigenlijk zo vaak voeden als zij erom vragen. Ik heb me nooit aan schema's gehouden en vind het achterhaald. De natuur regelt alles zelf, maar dat is mijn mening. Ik gaf ook borstvoeding aan mijn zoontje en al had hij 2 uur ervoor zijn voeding net gehad, zodra hij begon te huilen en er was niets aan de hand, dan gaf ik hem de borst. Hij was dan weer net zo gretig als 2 uur daarvoor en dit gaf mij het gevoel dat hij behoefte had aan eten. Als hij daarna tevreden was, was ik het ook en wist dat ik er goed aan had gedaan. Hij sliep weer lekker en dat had hij nodig. Elk kind heeft van die periodes.
Rond de twee weken, drie maanden en zes maanden ervaren veel moeders de zogenaamde regeldagen, waarin de baby meer dan normaal wil drinken. Bied dan gewoon beide borsten aan en het probleem is verholpen.
Het consultatiebureau stond soms versteld hoeveel hij in gewicht toenam alleen op borstvoeding, maar hij had al snel een gewicht dat pastte bij zijn lengte, dus had hij ook behoefte aan meer. Als ik zijn groene boekje bekijk staat de grafiek bijna loodrecht omhoog!
Na 5 maanden moest ik stoppen van de huisarts omdat hij al mijn energie ' eruit zoog'. Hij kreeg toen flesvoeding en vanlieverlee stopte het huilen om eten toen.
12 jaar geleden
Erg herkenbaar! Ik denk dat het een mengeling is van de antwoorden die hierboven gegeven zijn. Hier was het een kwestie van volhouden, maar zeker ook extra voeding. Ik heb toen de flesjes van de dag iets kleiner gemaakt en de resterende cc`s gegeven voor we zelf naar bed gingen.

Het gevoel dat ik er overigens ook bij had, was het zgn 'mamahonger'. Even controleren of ze er écht nog wel is/zijn.

Het overdag slapen was ook hier rond die periode moeizamer. Ik heb toen eigenlijk gelijk maar het hele schema omgegooid. Ik zorgde dat hij te eten kreeg vlak voor het slapen gaan. Dan ging hij daarna naar bed. Hij snapte het vrij vlot: eerst eten, daarna slapen.
Dat was een paar weken wat onhandig, maar al snel pikte hij het goed op. Het onhandige zat hem vooral in het feit dat ik/wij er eerder uitmoesten dan voorheen. Ach ja, ook dát ritme was wennen, maar kwam allemaal goed.
Dus bijvoorbeeld:

Om ongeveer:
- 6.00 wakker: ontbijtpap (130cc) en nog even slapen
- 9.00 fles: 120 cc en naar bed
- wakker, fruit (ik denk dat je daar al mee begonnen bent?)
- 13.00 brood+fles (120cc) en weer naar bed
- 17.00 groente
- 18.00 avondpap (160cc) en dan de nachtslaap
- 22.00 fles met 120 cc, voor de rest van de nacht.

Zie je, ik heb geen grooteter, maar hij krijgt over 24 uur voldoende.

En los van het eten: rond 7 maand was hier chaos, álles was anders en niets was goed. Noem het sprongetjes, regeldagen, groeispurtjes, tandjes, mamahonger; het is gewoon even een ***periode. Komt allemaal vast goed!! Succes met de kortere nachten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik geloof overigens niet dat je een kind kunt verwennen door het `s nachts uit bed te halen. Hier in huis geldt de enige regel: als hij huilt, is er iets. Hij huilt niet voor de lol. Dus laten liggen ofzo, daar doen we niet aan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik lees nu dat je bv geeft; dat deed ik ook.
In die periode had ik het idee dat het minder werd en ik heb contact gezocht met een lactatiedeskundige. Ze gaf aan dat baby`s rond die periode een natuurlijke desinteresse hebben voor bv. Moeders kunnen dat interpreteren als 'er is te weinig', maar het is eigenlijk een langere regelperiode.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om bv af te bouwen, ik vond het persoonlijk mooi geweest. Hij (bijna 10 mnd) krijgt nu alleen`s ochtends nog bv (in mijn schema van hierboven moet je de 600 voeding vervangen door bv en de 900 voeding door ontbijtpap). De rest van de dag doet hij het nu op kunst. Een beetje van mezelf en een beetje van Kruidvat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel even naar de dokter gaan en zeker weten dat er geen lichamelijke oorzaak is.
Mijn oudste heeft vanaf ongeveer 8 maanden tot zijn 3e jaar elke nacht zo slecht geslapen. Overdag sliep hij al heel snel helemaal niet meer. De dokter van het consultatiebureau zei dat hij misschien wakker werd elke keer als hij een plasje deed.
Dat klopte precies! Toen hij 's nachts zindelijk was geworden hield het op van de ene dag (nacht) op de andere. Toen gingen we kijken of hij nog leefde, want we waren zo gewend om 6 keer per nacht naar hem toe te gaan en weer neer te leggen, waarna hij weer ging slapen en zo ging dat zeker 6x door per nacht. Wij hadden een rooster gemaakt, zodat we om de beurt een hele nacht konden doorslapen.