Zoon terugkomende extreme luieruitslag, wat kan ik er aan doen?

Hallo, mijn zoon is nu bijna 16 maanden, en sinds een half jaar is ons duidelijk dat hij een allergie voor koemelkproducten heeft. Wanneer hij teveel melkproducten eet, krijgt hij een extreem vreemde diarree(heel nat, met snippers etensresten), wat aan zijn kontje blijft plakken, en op die plekken ontstaan er hele wondjes. Hele dagen door smeren we er sudocreme op (volgens het CB mogen we er geen middeltje tegen schimmels opsmeren). Savonds, na een hoop gesmeer is zijn kontje genezen, maar de volgende ochtend halen we hem uit bed met een diarreebroek, en begint het weer van voor af aan. Het CB adviseert ons steeds uit te proberen wat hij wel en niet kan eten, en om dus op deze manier uit te vogelen wat het nou precies is. Nu heeft mijn zoon een kleine week last gehad van uitslag, dus hebben we hem deze week alleen soja producten (wat hij overigens al dik een half jaar krijgt) gegeven, zelfs geen kaas/chocolade/etc etc.. We hebben er echt op gelet hem zo min mogelijk te geven. Zijn luieruitslag was weer verdwenen, en nu vanochtend haal ik hem uit bed met een opgezet eikeltje en wederom, een kontje vol wondjes!! We zijn ten einde raad! Het is zo zielig en wat we ook doen, het blijft terug komen. Ik ben 2x met hem naar de huisarts geweest maar echt geholpen voelen we ons niet. Ik vind het zo in en in sneu voor mijn zoon, het ventje vergaat soms van de pijn. Heeft iemand hier ervaring mee, en zoja? Weet iemand een manier om dit tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/zoon-jaar-erge-luieruitslag-verschillende.169746 Je hebt daar zelf gemeld dat maizena zo goed hielp. En er staan meer bruikbare tips bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee, zelfde plaatje: andere naam.
Verwarrend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch bedankt voor de link, staan genoeg bruikbare tips bij vermeld. tnx
Ivana
12 jaar geleden
http://www.zappybaby.be/nl/baby/48546/spray-tegen-luieruitslag.html#
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maizena, talkpoeder... ; allemaal zwaar onderschatte middeltjes, die veel ellende kunnen voorkomen.

Antwoorden (7)

Ik zou bij de huisarts een allergie test aanvragen. En als je je bij je eigen huisarts niet geholpen voelt naar een andere huisarts gaan. Ik heb er een link bijgeplakt van een vergelijkbare vraag. Misschien dat je daar wat aan hebt.

http://www.goeievraag.nl/vraag/zoon-jaar-erge-luieruitslag-verschillende.169746

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien eens met hem naar bv osteopaat. Mijn dochtertje had altijd buikpijn en daar is ze erg goed geholpen. Want je moet de oorzaak van de diaree aanpakken ipv de uitslag. Of misschien een homeopaat. Die hebben met bv eczeem ook goede resultaten. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens onze huisarts, en het CB ligt het aan koemelkproducten. Zij hebben ons geadviseerd dit een tijd af te schaffen, en het vervolgens weer te geven om dus het resultaat te bekijken. Wanneer hij iets gegeten heeft waar het in zit, heeft hij de diarree weer te pakken. Waar het vandaan komt is ons duidelijk. We krijgen geen zalfjes vd huisarts mee, omdat dat volgens hem niet zou helpen.. Zelf zat ik ook te denken dat het toch ook aan iets anders zou kunnen liggen, omdat wij hem al zo lang alleen sojaproducten geven. En zelf hebben we meerdere malen aangegeven dat we verder onderzoek willen, maar dan krijg je het standaard babbeltje dat veel babys hier last van hebben en het waarschijnlijk over waait.. Mijn punt is, heel fijn! maar hoe verhelp ik zijn pijn het snelst?! Sudocreme en talkpoeder boeken niet het gewenste resultaat, dus ik was meer op zoek naar een huis-tuin-en keukenmiddeltje.. Maar bedankt voor de tip, mocht niets werken dan weet ik tenminste waar ik zelf! om kan vragen bij de huisarts.. (als je het bestaan er niet vanaf weet kun je het zelf ook niet opeisen) bedankt!
Mogelijk dat je met andere luiers aan de slag moet, luiers die nog beter absorberen.

Ook zou het veranderen van creme een oplossing kunnen zijn, ook nivea heeft een zinkzalf tegen luieruitslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps.

Laat uw kind is onderzoeken op een mogelijke darminfectie, dit geeft dezelfde symptomen zoals jij ze omschreven hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de groeicurve van uw zoon wel normaal of wijkt deze af naar beneden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit altijd netjes tussen de lijnen in.
Ik ga er vanuit dat je zoontje inmiddels van de koemelk is afgehaald en aan de Pepti zit ? Dat is namelijk stap één, want je moet problemen wel bij de bron aanpakken. Maar betere voeding verbetert niet de (over)gevoeligheid voor huidcontact met urine of ontlasting. (De urine is vaak net zo erg).

Zelf ben ik nooit een liefhebber geweest van sudocreme, hoe goed het ook schijnt te zijn ; dik en plakkerig, en je bent bang het kind zeer te doen als je het er op smeert zo dik is het. Zelf zweerde ik altijd bij uierzalf. Prettiger smeren, sluit de huid helemaal af voor vocht en laat geen witte droge pasteuze korsten achter.

Wat je verder nog kunt doen :

Het allerbeste zou zijn een babymat. Beetje jaren-50-dingetje wel, waarvan het me verbaast dat we het nog niet weer teruggezien hebben. (hoewel ik er van de week een heb gezien bij de kringloopwinkel alhier).
Het principe van een babymat is dat je baby niet met een luier en kleertjes aan op een matrasje ligt, maar bloot op ' rekje' bespannen met een zacht, gaasachtig / geperforeerd materiaal (vroeger rubber) waar de (vloeibare !) ontlasting doorheen zakt in een laag teiltje. Daar kunnen ook gewoon kruiken onder en een dekentje overheen (dat je de volgende dag wel zult moeten wassen). De uitvinding was bedoeld om na de oorlog te besparen op (schaarse en dure) luiers, maar blijkt ook een uitstekend middel tegen hardnekkige luieruitslag - want daar praat je feitelijk over. Het proberen meer dan waard.

Verder natuurlijk overdag zo veel als maar mogelijk is (dus bij voorkeur de hele dag) lekker in zijn blote kontje laten spelen / liggen, zodat hij geen MOMENT in zijn eigen urine of ontlasting ligt. Als je nog luiers gebruikt, dan het liefst niet-luchtafsluitende, ademende katoen, en 's nachts nog een keer extra verschonen, een uur of wat na de laatste voeding. Dan moet je er eigenlijk vrijwel helemaal vanaf kunnen komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oei, ik zie dat hij al 16 maanden is ; wellicht kun je dan ook al proberen te kiezen voor een vervroegde zindelijkheidstraining ? (Op deze leeftijd train je trouwens nog niet zozeer het kind alswel jezelf, om te leren wanneer het kind na een maaltijd of wat drinken moet plassen of poepen, zodat hij al vrij snel zonder luiers kan. Want uiteraard is het kernprobleem het huidcontact met de urine en ontlasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon krijgt sinds zijn 1e verschrikkelijke uitslag geen koemelk meer. Op advies van HA en CB krijgt hij alleen soja/opgroei melk. Voorheen ging het eten van kaas en chocolade/toetjes nog goed, maar omdat de uitslag bleef sluimeren zijn we ook hier een tijd geleden mee gestopt. We hebben ook nog een dochter van 3 waar hij wel eens een stukje chocolade van pikt (vind hij natuurlijk ook lekker) en dan krijgt hij weer een tijdje deze diarree. De oorzaak is dus niet echt bepaald tegen te gaan. We verstoppen al het snoepgoed al op onze kamer zodat ook onze dochter niet zomaar kan gaan rondlopen met schadelijke producten voor onze zoon, zodat we het in de gaten kunnen houden. Aan de oorzaak doen we dus al wat we kunnen doen. Bedankt voor de bruikbare tips, we gaan op zoek naar een ouderwets matje. Baad het niet schaad het niet! tnx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi antwoord Marleen maar het probleem is dat de koemelk allergie nog steeds niet op medische gronden is vastgesteld, er is slechts een ernstig vermoedde. Dat ik twijfels heb over de mogelijke allergie is dat de jongen ook de reacties krijgt zonder dat er een aanwijsbare reden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijgt hij veel fruit ? Ook dat kan namelijk slecht zijn voor de darmen, als je er overgevoelig voor bent. Vooral appels.
Ik zou zeker bij je huisarts er op aan dringen dat er verder gezocht moet worden omdat dit ondanks wat je al gedaan hebt,blijkbaar niet genoeg is.

Zelf gebruikte ik vroeger kamillosan zalf want mijn zoon had ook wondjes op z'n billen door de ontlasting en deze zalf hielp bij hem goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer schapen of paardemelk, vaak zijn kinderen hier dan niet allergisch voor. Kinderen die allergisch zijn voor koemelk zijn at vaak wel nog voor geitenmelk. Calendula emulsie van VSM, op basis van goudsbloemen heel wondjes heel snel en verkoelt ook. Is hij misschien allergisch voor de lotion in luiers of gebruik je juist heel goedkope luiers waar geen lotion in zit?
Gel rechtstreeks uit de Aloë Vera plant heeft ook een helend effect, maar.

Verder kun je baby's die last hebben van smetplekken, beter behandelen met olie dan met water, zeep en poeder.... gewoon goedkope babyolie van kruidvat of zo. (Dit is een oma's tip)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring:
Eczeem is ook een gevolg van een allergische reactie. De zalfjes zijn dan symptoom bestrijding. Het gaat erom dat de oorzaak wordt weggenomen.
Bij ons schreef de huisarts ook zalfjes voor. De consultatiebureauarts verwees ons ongevraagd direct door naar het ziekenhuis(juist omdat het kind afviel i.p.v.aankwam). Daar in het ziekenhuis werd Fantomalt en Nutramigen voorgeschreven en na twee weken ziekenhuis waren alle problemen beheersbaar. Kijk maar eens in een willekeurige apotheek, daar zie je veel van die blikken (het komt gewoon veel voor).
Ga naar consultatiebureauarts of direct naar de kinderarts in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook het consultatiebureau (CB) laat in dit geval de ouders in de kou staan en moeten die het maar zelf uitzoeken.