Mijn zoon van 7 kan sinds een jaar niet goed meer in slaap vallen. Hij geeft aan dat hij nergens mee zit, maar ligt wel tot 22.30 wakker. Iemand tips?

Melatonine tabletjes via de drogist helpen niet, rituelen ook niet, zelfs veel lichamelijke (buiten)activiteit niet, maar zijn concentratie en tempo raken ver achterop. Ik ben nog niet met hem naar de dokter geweest, maar weet niet goed meer waar ik het moet zoeken. Wie kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe laat gaat hij naar bed?
Wat vreemd genoeg ook nog wel eens wil helpen is het bed verplaatsen, laat hem zelf kiezen hoe zijn bed moet staan.

Het beste antwoord

slapen (vermoeidheid) zélf is dus het probleem niet zo te lezen.

er moet dus wat anders zijn.
hoe doet je zoontje het op school? heeft ie veel moeite om mee te komen?
komt ie wel mee maar kost het hem téveel concentratie?
zit ie wel lekker in zijn vel?
heeft ie leuke contacten (spelen en uit spelen met/bij vriendjes?)
is het een kindje wat dromerig kan zijn (in gedachten verzonken)?
kan het zijn dat hij overdag doet wat het moet doen (meedraaien op school) maar in zijn bed pas de rust heeft om alles nog een keer de revue laat passeren?

ik herken wat je aangeeft hier.
vooral mijn meid had hier last van. concentratie vergde zoveel moeite (ook weer concentratie dus) dat het tempo achteruit ging.
bij haar was het omdat ze heel bewust dingen moest 'filteren' en op zijn plaats moest zetten wou ze iets opsteken van hetgeen de leerkracht vroeg.

uiteindelijk bleek het een concentratie stoornis te zijn (in haar geval ADD)
in bed lag ze heel vaak te denken en te balen. (waarom lukt het mij niet of niet goed genoeg want ik doe zo mijn best, waarom kan ik niet zo goed zijn als anderen kinderen etc)

ik wil niet zeggen dat je zoontje ook zoiets heeft, maar wil je wel adviseren hier samen met de school eens onderzoek naar te doen.
de prestatie druk en het tempo ligt bij de 7 jarigen al heel erg hoog. als je wel WIL maar niet goed kan en je tóch maar blijft inzetten kan dit echt een reden zijn om in je bed over te denken (in feite kan een kind voor zichzelf de lat veel te hoog leggen vanwege die prestatie gerichtheid die om welke reden dan ook simpelweg NIET haalbaar is)

bij mijn koters (beiden een concentratie stoornis) hielp het om er even bij te gaan zitten en de dag wat door te nemen. ik vertel dan dat als ze hun best doen dat het goed is, en belangrijker is dan iets af hebben.
vertelde ook heel vaak dat het je niet altijd overal goed in kan zijn (en benadrukte de dingen die WEL goed gingen of waar ze WEL in uitblinken)

hoe dan ook. ik denk dat het idd heel verstandig is om de huisarts te bezoeken voor het gevolg, maar ook te zoeken naar de oorzaak.

heel veel succes gewenst!!
(en laat je niet afschepen op school als je het aankaart, want dit komt helaas niet zelfden voor!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan naar de huisarts gaan en vertellen wat er aan de hand is. misschien krijgt je zoontje dat slaappillen voorgeschreven en mischien slaap hij daar dan wel van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al van alles geprobeerd, want dat zouden inderdaad de tips zijn ( actief bezig zijn, wordt hij gepest? , bedrituelen enzovoorts ).

Zelf zou ik zoiets hebben van...slaap je niet, dan niet, als je maar in je bed ligt. Maar je schrijft dat hij van het niet slapen serieuze problemen heeft.( anders zou het geen probleem zijn, want niet iedereen heeft evenveel slaap nodig )

Dan zou ik zeggen, waarom ben je nog niet naar je huisarts geweest..het is de logische volgende stap ( en logischer dan goeievraag )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, mee eens, de volgende logische stap is de huisarts.
Ga altijd snel maar goed voorbereid naar je huisarts, neem een lijst mee met het slaapritme. Wees alert op spanningen op school of thuis, daar zal de arts ook naar vragen. Een niet vaak voorkomende oorzaak is verstoring of slechte werking van de biologische klok in de hersenen. De huisarts kan je doorverwijzen naar een slaapcentrum maar bedenk goed dat je eerst moet kijken nar gewone ontspanning: geen pc en tv een uur voor het slapen: je arts kan je adviseren. Ga niet naar alternatieve genezers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Is het stil in zijn kamer en donker genoeg? Sommige kinderen hebben namelijk last van geluiden en teveel licht om rustig in slaap te kunnen vallen.
Verder is een koele en goed geventileerde slaapruimte het beste om in te slapen. Bij een te warme slaapkamer kan het lichaam de warmte niet goed kwijt, waardoor men moeilijker zal inslapen.

Wat eet hij nog voor het naar bed gaan? Sommige kinderen kunnen niet tegen eten voor het naar bed gaan, maar anderen moéten juist iets eten, anders geraken ze niet in slaap.
Al geeft hij aan dat hij nergens mee zit, bij het naar bed gaan even praten met mama of papa kan rust creëren in zijn hoofd. En door luchtig praten komen vaak ook ernstiger zaken naar boven. Probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enig onderzoek is raadzaam. Om een goed antwoord te kunnen geven moet je eerst alles wat voor de hand ligt uitsluiten. Medisch aspect, dag/nacht ritme, temperament en dan het pedagogisch/ psychologisch aspect.

Medicatie is naar mijn beleving het laatste redmiddel, vanwege het afhankelijkheids factor (verslaving)