Onze te vroeg geboren baby blijft maar huilen. Schrikt elk slaapje wakker. En komt dan niet meer in slaap. Iemand een goede tip?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (14)

Misschien heeft ze wel nachtmerries. Wat doen jullie voordat ze gaat slapen? Probeer anders eens een mooi boek voor te lezen of een liedje te zingen voordat de baby in slaap valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min is niet van mij, maar ik moet wel erg lachen van je advies van dat mooie boek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo wat is daar grappig aan? Is toch normaal dat je een kind voorleest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm misschien is de kleine daar nog iets te klein voor. Ik vermoed dat het om een pasgeborene gaat...
wij hadden een hangbedje boven het voeteneind van ons bed, baby altijd onder handbereik en schroom niet het kind bij je te halen en te sussen. veel aanraken en een geborgen gevoel geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
agossie toch..

heb je wel eens aan inbakeren gedacht? de krappe ruimte in de baarmoeder voelt veilig, dus sommige kinderen schrikken en voelen zich onveilig in de weide wereld. alles is dan eng/vreemd en ze worden onrustig.

de oudste van mij was een huilbaby, en heb haar veel gedragen in de draagzak (gewoon binnenshuis)

is het lichamelijk wel in orde met de kleine? bij mijn dame ontdekten ze (na een half jaar pas) een verschoven nekwervel (zenuw klem dus) waar de onrust door enorme pijn vandaan kwam.

werken de standaard tips niet vertrouw dan op je intuïtie hoor. laat je niet afschepen door een consultatiebureau of een huisarts hoor! sta erop dat ze onderzoeken doen.

heel veel sterkte met je kleintje!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++++++++++++++++++++++++++++!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat niet iets van vroeger,inbakeren?
Uit grootmoeders tijd??
Ik heb er dus helemaal geen verstand van.Dus..
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat doet.
Ik moet denken aan plaatjes van baby's zoals ze in geschiedenisboeken staan(op van die oude schilderijen)als een soort kleine mummie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha dat klopt, maar men doet het idd nog steeds hoor.
(vind het zelf net van die rupsjes als ze ingebakerd zijn) :) thanx voor de +jes mensen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook dikke plussen. Mijn jongste heb ik ook ingebakerd omdat ze telkens wakker werd van schrik. Haar handjes gingen dan ook "fladderen". Met inbakeren sliep ze van haar laatste fles om 2300 uur tot 0700 aan een stuk door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het scheelt idd enorm bij sommige kinderen. fijn dat het inbakeren bij de jongste zo goed hielp. bedankt voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Karena: nee hoor, het wordt nog veel gedaan bij baby's die veel huilen. De theorie er achter is dat het de baby een geborgen gevoel geeft, omdat het in de buik ook aan alle kanten omsloten was.
Onze dochter en de zoon van mijn vriendin hebben koemelkallergie, ze sliepen maar een uur per dag in hazeslaapjes. tot ze babyvoeding kregen zonder melk, maar daar heb je nu weinig aan, probeer voor het slapen gaan je baby in bad te doen worden ze echt moe van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eens proberen hem/haar in te bakeren. Bij mijn zusje hielp dat ook goed. Babytjes worden daar zo ontzettend rustig van, ze liggen er een beetje mummy achtig bij, maar wel heel veilig voor hun gevoel.
Hier kun je er van alles over vinden:
www.inbakeren.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inbakeren hebben we gedaan en doen we nog steeds. Ook heeft hij 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. Wegens het vele krijsen. Daar is niks gevonden. En daar deed hij het goed. Nu 1 dag thuis en het hele feest begint opnieuw. Ontroostbaar. Wil niet meer aan de borst. koemelk allergie is het niet. Wervels zitten goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe oud is hij nu?
jodyenboyke
12 jaar geleden
Lekker in een draagdoek bij je nemen is dat een optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de kamer op goede temperatuur? Dacht dat dat rond de 21 graden moet zijn. Misschien ligt het aan de omgeving in de kamer? Wel een tip: probeer zo rustig mogelijk te blijven, heel moeilijk, maar een baby voelt zo ontzettend veel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat hij jouw spanning voelt en hierdoor onrustig wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat doen ze daar anders dan wat je/jullie thuis doen? als het echt aan de omgeving lijkt te liggen kan je misschien hier het antwoord in vinden. soms proberen ouders van alles en doen zo hun best dat het voor zo'n hummeltje overprikkeling veroorzaakt waardoor het onrustig is en zijn ongenoegen uit door te huilen en ander verzet (borstvoeding) als het kindje huilt en je pakt/draagt het gewoon bij je terwijl je het rustig streelt en er zachtjes tegen praat.
radio uit of een zacht rustig muziekje... gewoon de prikkels en omgeving rustig maken. maakt dat misschien een verschil?l (wel even volhouden omdat het kleintje even om moet schakelen)
1. Klopt het dat te vroeg geboren kinderen meer en vaker huilen?

Ja, over het algemeen is dat waar. Premature kinderen zijn vaak iets overprikkeld, ze huilen vaker en schrikken eerder. Probeer daarom zo veel mogelijk rust en regelmaat aan te brengen in de omgang met de baby. Uit bed halen, voeden, verschonen, spelen, knuffelen en weer in bed leggen: doe dat volgens een vast patroon en steeds in dezelfde volgorde.

2. Hoe kan ik mijn premature kindje troosten?

Als het kindje ondanks die rust en regelmaat toch huilt, is dat geen ramp. De meeste baby's vinden het fijn om bloot bij mama of papa op de buik te liggen en die zachtjes te horen praten. Het kindje meenemen in een draagdoek of inbakeren kunnen ook manieren zijn om te troosten. Belangrijk is dat de ouders en het kindje elkaar leren kennen. Wat geeft mijn kindje aan? Heeft het honger of een vieze luier? Of wil het gewoon bij mij zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een goede tip moet je weten wat er al is geprobeerd en wat er allemaal aan de hand is.

Hij kan zich onwennig voelen, gewoon verlaten en alleen als hij wakker wordt dan kan inbakeren een hele goed tip zijn. Zelf dekte ik een kindje weleens toe met een t-shirt van mij die nog rook naar de melk, dan heeft hij een vertrouwde geur, dat kán helpen.

Echter hij kan ook last hebben van reflux, voeding komt terug en dat doet pijn, dan is medicatie als eerste een betere optie.

Ik ken een huilbaby met een koemelk allergie, echt , die kon de boel bij elkaar krijsen en veranderde in een vrolijk babietje na verandering van voeding.

Wat ik me afvraag is hoe oud is je kindje, hoe veel huilt hij op een dag, wat heb je allemaal al geprobeerd, is hij zeker weten medisch in orde.

Het beste is naar het consultatiebureau of je huisarts te gaan, ga je er zelf aan onderdoor ( want van elke dag bijv. 5 uur huilen, daar kan je flink aan onderdoor gaan! ) laat je dan zeker niet met een kluitje in het riet sturen, maar geef dat duidelijk aan!

Toegevoegd na 38 minuten:
En het nare is; soms ís het gewoon niet op te lossen. Het is een schrale troost: maar als je kindje een jaar is dan is het echt grotendeels voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook zeker voor je laatste zin een plusje. Niet alles is maakbaar, helaas. Sommige baby's huilen gewoon veel, ondanks alle goede zorgen.
Ik las, dat je kindje niets mankeert verder voor zover ze dat hebben onderzocht, dus vandaar mijn advies: huid op huidcontact, dat is wat ik je aanraad.
Nou kan je niet 24/7 je kind op de huid bij je dragen, maar probeer het zoveel mogelijk.
Vroeger deden ze dat bij prematuren en ook bij kids die na de geboorte wat problemen hadden.
Ik heb het bij mijn zoon ook gedaan. Dat was niet lang nodig, maar ik ben ervan overtuigd, dat het hem en ons veel ellende heeft bespaard. Het was het eerste wat ik zei, dat voelde goed en wás ook goed.
Proberen kan altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de adviezen! Ik ga wat meet huid op huid contact proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voelt dat idee goed voor je?
Ga uit van wat jij voelt! Ik kan me zó voostellen, dat je hartstikke gestresst raakt van je baby en ook van alle adviezen.
JIJ bent zijn moeder, JIJ hebt hem in je buik gehad, JIJ hebt het allermooiste en -diepste contact met hem (heej, is het een hij eigenlijk??? Ik schrijf dat wel maar heb geen idee).
Dat is mij toen gezegd: doe wat goed voelt!
Ik hoop heel erg, dat het voor jouw baby net zoveel doet als destijds voor de mijne.
Bij baby's met een laag geboortegewicht (minder dan 2500 gram) komt veelvuldig huilen meer voor dan bij zwaardere baby's. Veelvuldig huilen komt vooral voor in de eerste 3 maanden, met een piek rond de leeftijd van 6 weken.

De verklaring van dit gegeven wordt gezocht in een zekere mate van onrijpheid van het centrale zenuwstelsel. Als gevolg hiervan kan een baby gemakkelijk in een alarmtoestand raken door een veelheid van externe en interne prikkels. Dit verklaart mogelijk dat prematuren relatief meer huilen dan voldragen kinderen.

Een mogelijkheid om deze onrust te doorbreken is soms je baby gedurende de ochtend een paar uur in de draagzak mee te nemen. Hoewel dit vaak niet afdoende is, blijkt toch dikwijls dat het kindje gedurende de rest van de dag minder onrustig is. Zorg er ook voor dat jijzelf aan voldoende rust en ontspanning toekomt. Als je zelf gespannen bent heeft dit een averechts effect op je baby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woog bij mijn geboorte(na 6 1/2 maand) zelfs minder dan 2000 gram.
En ik paste in de hand van mijn opa( beweerde hij)
Maar ik weet niet of ik nou zo veel huilde,toch eens vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter was met 7 maanden 2000 gram en heeft niet mer gehuild dan andere baby's. Was zelfs ztiller.stiller!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat ook nergens in mijn antwoord dat het ALTIJD zo is. Er staat dat veelvuldig huilen 'meer voorkomt' bij prematuren.
Hoe oud is de kleine? Inbakeren is al vaak gezegd, en daar sluit ik me bij aan. Ikzelf ben wel van het 'op je gevoel af gaan', zo heb ik het met mijn kindjes ook gedaan. Als ze schrikkerig en huilerig waren ging ik ze vaak wiegen of gewoon lekker bij me houden. Een slendang deed vaak wonderen!
Dan voelt de kleine zich weer als in de baarmoeder en voelt daarbij ook je hartslag en warmte.Mijn dochtertjes vielen dan vanzelf weer in slaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze zoon heeft dat ook gehad de 1e maanden en hij had ook reflux en verschoven nekwervels maar nadat daar een oplossing voor was gevonden, bleef hij toch huilen.
Het is onze 3e dus ik wist wel hoe er mee om te gaan maar niets gaf.
Het bleek dat hij overprikkeld was het enige wat gaf was hem bij elk slaapje in zijn eigen bedje te leggen en niet meer beneden in de wieg ook al was het muisstil in huis daar loop je langs of hoor je geluiden van buiten enz. en boven hoort hij helemaal niets.
En inbakeren heeft daar ook heel goed aan meegeholpen het ziet er een beetje zielig uit maar baby's worden er echt heeeeeeeel rustig van.
ik wens jullie veel succes en hoop dat 1 van de tips geeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 !!!
Er bestaan ook hangmatjes voor in een ledikantje. Daar voelt een baby zich veilig in en van het schommelen worden ze rustig. Een andere mogelijkheid is om je baby binnen ook in de wandelwagen te laten slapen. Als de baby wakker wordt kun je gelijk even wiegen. In combinatie met het inbakeren, werkt dit vaak goed. Baby's slapen ook heel graag buiten, maar dat kan natuurlijk niet altijd.
Verder is rust en regelmaat inderdaad goed. Soms willen baby's alleen juist wel geluiden horen. Pas dan voelen ze zich veilig en vallen lekker in slaap. Daarna kun je ze in een stille ruimte verder laten slapen. Dit hebben ze wel nodig, want zelfs tijdens het slapen registreren ze de geluiden om zich heen. Je zou wel zo'n apparaatje bij het bed kunnen zetten waaruit baarmoedergeluiden komen. Ik weet alleen niet of dat werkt.
Een laatste tip: wordt niet krampachtig in je pogingen om het huilen te stoppen. Accepteer het huilen. Lastig, ik weet het, maar vaak helpt het en is je kind opeens stil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is blijft maar huilen?Als je een huilbaby hebt , huilt meer dan 3 uren per dag. En is absoluut niet leuk.Je geeft aan dat je kindje te vroeg geboren is dit kan ook een reden zijn waarom je kindje veel huilt en wakker schrikt.
Hoe ben je zelf? Rustig of raak je een beetje in paniek.Een baby kan alleen maar iets duidelijk maken door te huilen en een baby mag best huilen.Als jij er gespannen op reageert zal je baby daar weer op reageren.

Ik heb het zelf ook meegemaakt bij mijn zoontje, echter had dit wel een oorzaak.
Ik reed heel wat rondjes met de kinderwagen door de huiskamer of buiten.Ik deed mijn zoontje in bad of mijn man of ik gingen met hem onder de douche.Hier ontspannen ze zich door.Of ik ging stofzuigen en heb ook weleens in de auto
gereden of ik nam hem mee naar boven waar de wasmachine stond dan viel hij ook weer in slaap.
Ik zette hem voor de tv gaf soms wat te drinken , checkte zijn luier.Gaf veel aandacht en ging na het eten altijd even met ons mee naar boven gingen we op bed met hem spelen of knuffelen.

Succes en van harte gefeliciteerd met de geboorte van je kindje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gedragen kledingstuk van de moeder in het bedje leggen kan wel eens helpen bij jonge babies,de geur van de moeder zit er in,en daar word het kind rustig van.
of in bakeren.
helpt dat ook niet dan zou je als laatste middel eens langs een osteopaat kunnen gaan,die kunnen veel klachten wegnemen.het word in de medische wereld niet echt erkent maar ik ken heel veel goeie resultaten uit mijn familie en kennissenkring,waaronder 3 van mijn kleinkinderen.