Waarom zal een basisschool leraar tegen een ouder zeggen dat het kind op een teamsport moet gaan?

Waarom zouden leraren tegen ouders zeggen dat zijn of haar kind op een teamsport moet gaan terwijl het kind genoeg vrienden heeft en het allemaal goed met hem of haar gaat..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat kan je het best de desbetreffende leraar vragen.
lijkt het je kind leuk om te doen?
zo ja, dan zou ik zeggen;waarom niet?

Het beste antwoord

Een teamsport heeft niet alleen te maken met vrienden maken, en of het goed met hem gaat.
Een teamsport is de ultieme plek voor iemand om te leren samenwerken, en te leren dat jij niet alleen de belangrijkste bent, maar dat je samen aan een doel kunt werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat begrijp ik. Dus een leraar zal dat alleen zeggen wanneer het kind een soort van egoïstisch gedrag vertoont t.o.v andere kinderen?
amc
14 jaar geleden
theebeker,hoeft natuurlijk niet. Kan toch ook zijn dat hij zich vaak ondergeschikt maakt? Juist dan kan hij weer zelfvertrouwen krijgen als hij voor het team scoort o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alleen egoïstisch gedrag, maar gewoon het feit dat hij blijkbaar toont niet goed te kunnen samenwerken, en altijd zelf de controle/leiding te willen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zoals amc al zegt.. het kan dus ook zo zijn dat het kind zich geen houding weet te geven en zich zelf wegcijferd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ook, maar in dat geval zou ik eerder een cursus zelfvertrouwen aanraden. Maar als je niet helemaal zeker bent van de reden waarom je kind dit aangeraden heeft gekregen neem je toch even contact op met de leerkracht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ach.. ik heb geen kind dus. =p Ik heb het ooit gehoord in mijn omgeving en ben er vervolgens even over gaan na-denken. Aangezien die persoon waar het over ging prima kan samenwerken en juist al fijn persoon wordt gezien om mee samen te werken. Lijkt me onmogelijk dat deze persoon ooit in het verleden daar problemen mee gehad. Wel veel de nijging omzich zelf weg te cijferen.. vandaar ;-)

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk geeft het gedrag in de klas aanleiding tot dit advies.
Met teamsport ben je gedwongen samen te werken ook al ben je het er niet mee eens.
Je bent er zelf minder belangrijk, alleen de prestatie van het team is van belang.
Je leert er rekening houden met de ander.
Zo zijn er nog wel meer aspecten die vooral in de teamsport naar voren komen.
Eigenlijk is het voor ieder kind goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben leerkracht, en raad dit inderdaad wel eens aan.
Ik geef dit advies aan ouders van kinderen die veel moeite hebben met samenwerken.

Samenwerken en samenleven is een voorwaarde om in deze maatschappij goed te functioneren.
Dat moeten kinderen ook leren en daar wordt binnen de klas veel aandacht aan besteedt.

Als een leerkracht merkt dat een kind dat niet kan, snel ruzie krijgt of juist de zaak helemaal naar zich toetrekt en geen inbreng van anderen meer tolereert, is het goed om actie te ondernemen.

Een teamsport kan daar enorm goed bij helpen: Op een speelse en sportieve manier wordt samen naar een doel gewerkt.
Bovendien krijgt het kind bij een overwinning binnen deze sport een enorme kick: Het ervaart hoe 'lekker' het is om samen iets bereikt te hebben. En dat is een hele goede stimulans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
simpel, straatschoffie of lekker bezig met sport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou even naar de leerkracht stappen en vragen wat de reden van dit advies is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je kind moeite heeft, met samenwerken of spelregels. Maar misschien heeft je kind gewoon ook heel veel plezier in teamsport.
Als een leraar je een dergelijk advies geeft, lijkt een toelichting mij op zijn plaats.
Na het advies kun je als ouder nog altijd bekijken of je het er wel of niet mee eens bent en vergeet vooral je kind niet te vragen of die het ook een goed idee vindt. Als je kind niet wil, moet je het vooral niet tegen hem of haar zin tot een bepaalde sport dwingen. Met uitzondering van zwemles* en schoolgym** moet sport als een leuke manier van ontspanning ervaren worden.

* Dat kinderen wel verplicht worden tot zwemles heeft als reden dat we als ouders toch liever willen dat onze kinderen verdrinken.
** verplicht vak op school
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist ruth, deze vraag hoort bij de school gesteld te worden en niet hier.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag is bestemd voor vragen. Wie bepaalt of deze vraag goed of fout is?
Voor mij is die in ieder geval goed genoeg om hier te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag is inderdaad bestemd voor vragen. Het advies om de vraag aa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf geen kind , maar heb het ooit iemand in mijn omgeving horen zeggen en ben daar daarna is even over gaan na-denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps ik plaatste de reactie iets te vroeg. Het advies om de vraag aan de leerkracht te stellen, is geen afkeuring van de vraag.
De leerkracht is wel degene die je het advies van teamsport gegeven heeft, zonder zich te motiveren. Hij zal zijn advies moeten toelichten. Temeer daar je zegt dat het sociaal gezien, en ook in andere opzichten goed met je kind gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leraren willen, net als ouders, het beste voor het kind.
Leraren hebben voor sommige zaken echter 'deurleert', en kunnen vaak nuttige adviezen en tips geven dat het kind ten goede kan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Desalniettemin mogen ze een advies wel toelichten.
Om die kind later als een goeie sporter wilt zien op tv misschien?