Mijn zoontje van 4 jaar komt regelmatig 's nachts uit bed met klachten, zoals buikpijn en zere ogen. Wat kan ik doen, zodat hij me niet telkens wekt?

De buikpijn was lang echt een probleem, doordat mijn zoon obstipatie kreeg op school (ophouden tot hij thuis is). De zere ogen kwamen later en nu gaat hij regelmatig op de wc zitten om te poepen of te plassen. Voor mij zeer uitputtend om soms een paar keer per nacht wakker gemaakt te worden en de trappen op en neer te lopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou beter zijn geweest als je had gevraagd, wat moet ik doen zodat m'n zoontje geen pijn meer heeft en z'n klachten verdwijnen ipv hoe zorg ik dat hij me niet wakker maakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, om te beginnen zou ik zeggen dat je een potje op zijn kamer moet zetten, zodat hij je niet steeds wakker hoefde te maken door te plassen of te poepen.
Ik dacht dat ik dat al had voorgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien komt het door de Nintendo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inderdaad. Je moet er toch niet aan denken dat je zoontje je 's nachts wekt wanneer hij pijn heeft. Sjongejonge, die kinderen van tegenwoordig ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ruil eens een week met mijn slaapstoornis zodat je weet wat uitputting is. (hier moet ik gewoon om lachen) bel de dokter voor je zoontje, want DIT is de prio! niet een of ander vermoeidheidje wat wel weer in te halen is. duik zelf lekker vroeg onder de wol zodat je de volgende dag weer fris en fruitig bent. waarschijnlijk is je 'probleem' dan opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is je zoontje die pijn heeft en jij kan alleen maar denken aan je eigen rust? Juist. Niet erg handig neergezet van je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zegt heel veel over iemand....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen prettige vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met Daizy eens. Je zoontje gaat toch voor jou zogenaamde vermoeidheid??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koolwitje: in de ideale wereld van de roze wolk wel. In de wereld van wallen onder je ogen tot op je knieën ziet de wereld er iets anders uit en kun je beter hulp inroepen voordat je rare dingen gaat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij HAD hij pijn, is die inmiddels door de dokter en de moeder verholpen, en gaat het nu alleen om aandacht trekken. en dan is je nachtrust wel belangrijk, en moet het 'snachts aandacht trekken afgeleerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop inderdaad dat je inmiddels door hebt dat deze vraag heel erg egoïstisch klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel, eerst bv naar de dokter gaan of er niks ernstig aan de hand is. Als het dan om niks belangrijks zou gaan dan gewoon streng zijn, voor een kind is dat ook belangrijk. Niet altijd makkelijk maar nee moet nee zijn, en blijven dan. Net zoals ja ja moet zijn en blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit me te bedenke dat je zoon zich heel goed bewust is van het feit dat buikpijn lastig is (en voor hemzelf, en voor jou!) Freud noemde de periode waar peuters doorheen gaan wel de ‘anale periode’, en hier kan je zeker wel wat voor je zoontje in betekenen. (ff zoeken op het net, want het kan een vicieuze cirkel worden) paar uur voor het slapen gaan niets meer laten drinken, en er zelf niet geforceerd mee omgaan. wat de ogen betreft: al naar de huisarts geweest?
(heb je nog niet zien reageren op je vraag en de tips hier volgens mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder wie dan ook te willen veroordelen zie ik veel mensen hetzelfde reageren. Stel dat ze het in jullie ogen verkeerd ziet werkt het net als bij het kindje, averechts om zo negatief te reageren en te (ver) oordelen. Geef de juiste handvatten op een positieve manier en je bereikt sneller je doel dan iemand omlaag te halen die oprecht haar emoties weergeeft. De vraag is dan misschien niet zo handig geformuleerd maar hij is wel gesteld waardoor je met de juiste adviezen haar inzicht een positieve wending kan geven wat voor zowel haar als haar kindje gunstig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed zo mokummer

Het beste antwoord

Het belangrijkste is om eerst zeker te weten dat hij medisch in orde is. Mocht hij ook nog steeds poepproblemen hebben is het ook belangrijk daar een oplossing voor te vinden bij de arts. Als echt blijkt dat zijn gezondheid goed is, kan het best zijn dat hij bang is. Ga eens op zijn bedje liggen en kijk eens of je schimmen ziet van bv bomen op straat of posters die er eng uit zien in het donker. Zorg voor een nachtlampje. Dan kun je het proberen met een beloningssysteem " als je in je bedje blijft krijg je een sticker, bij 5 stickers krijg je een cadeautje" . Daarnaast kun je hem ook een" veiligheids knuffelbeest" geven,
" Deze beer past op jou en zorgt dat je veilig bent" Belangrijk is het goede belonen en het negatieve negeren,wordt dus niet boos en laat je frustraties niet merken. Dan kun je nog proberen om bij hem te blijven tot hij slaapt, wordt hij wakker en komt naar je toe,breng hem terug, maak het niet gezellig zodat hij 's nachts niet het gevoel houdt dat het gezellig is om mama weer even te zien maar zeg gewoon " Mama brengt je weer naar bed " leg hem weer in bed en blijf weer bij hem tot hij slaapt. Als je dit een tijd volhoudt zal hij hier ook steeds meer veiligheid uit halen en daardoor ook sneller gewoon doorslapen de hele nacht. Nog een optie is hem naar bed brengen en tegen hem zeggen, " mama komt over 5 minuten weer bij je kijken" ( hier heb je speciale kinder wekkertjes voor die voor hem duidelijkheid geven ).
Breid dit uit en zeg daarna, mama komt over 10 minuten weer bij je. Dit hou je vol tot hij slaapt. Zodra hij wakker wordt ga je daar weer mee verder. je legt hem in bed en zegt hem weer over 10 minuten te komen kijken en dat moet je dan ook echt doen. Veiligheid (onveilig gevoel) is voor een kind een van de belangrijkste redenen om uit bed te komen. Wees consequent , maak een of meerdere van deze keuzes en kom je belofte ook echt na, als je zegt dat je komt moet je dus ook echt gaan. Zorg ervoor dat hij voor het slapen geen drukke spelletjes speelt, lees bv een leuk boekje voor. Zorg ook voor een vast patroon voor het slapen gaan, bv nog wat drinken, tanden poetsen, plassen, handen wassen, boekje voorlezen. Je hebt misschien nog een week of 2 tot 4 wat minder slaap maar zal zien dat als medisch alles goed met hem gaat dit zal werken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motiveer die min dan ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zit er helaas zelden in hier. +1 het poepprobleem kan idd parten spelen. het heeft te maken met spanning. en je kind zou toch niet kunnen vertellen (relativeren, gevoel/emotie verwoorden) hoe en wat er in het koppie speelt. zeg niet dat het idd zo zal zijn in dit geval, maar #STEL#....wat nu als je moeder zegt dat je gewoon een keer een nacht door moet slapen want de apk is door de huisarts gegeven en het kind is oké?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan de huisarts niet in het koppie kijken en kan het kind lichamelijk prima in orde zijn maar in zijn hoofd ergens mee zitten wat dit veroorzaakt. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het ontdekken van de oorzaak en die proberen weg te nemen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat begrijp ik ben het helemaal met je eens.
vind het alleen jammer dat dit duidelijk bij een fase hoort die niet altijd een lichamelijk oorzaak of verklaring op hoeft te leveren. de verklaring kan zo simpel zijn als men even verder wil kijken dan het welbekende neusje lang is. doet men dit niet kan men zeggen of laten blijken naar het kind (ze zijn niet dom, en lezen meer lichaamstaal dan over het algemeen gedacht wordt!!)
: de dokter ziet niets dus je stelt je aan, waardoor het probleem alleen maar groter en meer beladen gaat worden omdat het geen begrip is of het kind de kans krijgt (om het op zijn manier) bespreekbaar te maken. hij zal het dus zelf op moeten lossen en zich belast/tot last voelen (en hup, verergering van het probleem kan een logisch gevolg zijn want het is neg. beladen geworden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Les 1 in de pedagogische opleiding is dat vragen om negatieve aandacht vrijwel altijd het gevolg is van een gebrek aan positieve aandacht. Als een kind op een negatieve manier dus aandacht vraagt, ontbreekt het hem ergens aan een stukje positiviteit. Wat in dit geval dus zou kunnen betekenen dat hij zich niet gehoord of onbegrepen voelt. Het kan soms ook om iets heel kleins gaan als een knuffel voor het slapen maar ook om grotere dingen als bv verlatingsangst, zijn ouders bv pas uit elkaar, is de hond overleden of opa of oma. In een kinder mind kunnen zoveel dingen spelen die over het hoofd gezien worden en dan kunnen we kiezen, zoeken we door naar de oorzaak of zeggen we, je bent lastig, ga slapen. Beide opties kunnen werken al kies ik persoonlijk voor het zoeken naar de oorzaak :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dit heeft echt geholpen. Met excuses aan de andere beantwoorders, want daar zat ook veel nuttige informatie bij!

Andere antwoorden (14)

Ik denk dat dit echt een klacht is voor de huisarts/kinderarts. Van mijn vader (huisarts) hoorde ik dat buikpijn bij kinderen, en dan vooral rond de navel, vaak psychisch is.

En het ophouden van poep en plas kan er ook op duiden dat-ie moeite heeft afscheid te nemen van iets wat zijn lichaam verlaat. Vooral niet iets om moeilijk over te doen, het zo normaal mogelijk maken.
Misschien weer een potje (zo groot mogelijk) in zijn kamer neerzetten, en dan de ontlasting met groot bombarie 's morgens wegspoelen? Pas als de wekker is gegaan, of zo!

De klacht rond zijn ogen kan ik niet verklaren, maar het lijkt erop dat-ie alles uitbuit om aandacht van jou/jullie te krijgen. Regels hierover (zoals het potje) zullen helpen, alleen kost het je nog wel een paar slapeloze (en machteloze) nachten!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de buikpijn kwam door het ophouden van de ontlasting op school. smerige wc's daar!
niks psychisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel psychisch. Als een kind van 4 niet naar de wc wil omdat de wc's vies zouden zijn,
dan is hem iets heel ongemakkelijks aangeleerd, waar die nog z'n leven lang veel last van kan hebben. Trouwens pokemon: dat wordt ook nergens gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een fase met het poepen, dus idd psychisch. sommigen kinderen zijn bang om wat kwijt te raken. hoe meer je als ouder geforceerd gaat lopen doen, hoe groter het probleem kan worden. (ontlasting word pijnlijk, weerzin om te poepen groter, buikpijn, en een moeder die misschien niet al te begripvol is vanwege de trappen en vermoeidheid) Freud was hier al achter, nu sommige ouders nog. daarom: niet aan blijven kijken maar info inwinnen en actie ondernemen. des te sneller deze fase weer over is.
Ik zou eerst met het kind naar de huisarts gaan.

En als blijkt dat hij niets mankeert,
dan kun je best streng worden.

Niet alleen voor jou, ook voor zijn nachtrust is het niet goed.

Hij moet gewoon in bed blijven.
En jij bent de baas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- 1 De dokter kan echt niet zomaar zien of hem wel of niet iets mankeert. Ik vind dit antwoord echt veel te kort door de bocht. (Waar blijven de andere minners met hun motivatie?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dokter kan het onderzoeken lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruidenvrouw: de dokter kan heel goed onderzoeken hoe het zit met de buikpijn en de zere ogen en of daar een oorzaak voor is. De minners vallen waarschijnlijk over het woordje "streng", want dat schijnt
tegenwoordig vloeken te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want 'streng' is natuurlijk niet goed! Kinderen moet je de vrije loop laten en lekker hun gang laten gaan! Waarom corrigeren als je het ook uit de hand kunt laten lopen? Waarom streng zijn en grenzen aangeven als je je kinderen ook tot in den overvloede kunt verwennen? Lekker zeurgedrag aanmoedigen! Vooral niet straffen als kinderen iets verkeerd doen, maar zoet toesprekend zeggen dat ze het niet nog een keer mogen doen! Natuurlijk luisteren ze direct; kinderen zijn toch niet dom? Momo, een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed begrepen MufMuf, dankjewel :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kruidenvrouw daar is de dokter voor :s
En momo.. Ik ben het met je eens, streng zijn gewoon terug naar zn bed sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als ie moet plassen en poepen moet ie gewoon in bed blijven want jij bent de baas? nou das dan lekker. een kind op die leeftijd doet HEEL veel indrukken op en zal doorslapen als het zich lekker in zijn vel voelt. en voelt het zich niet lekker in zijn vel (weleens van de #anale fase# gehoord? hoef je NIETS voor te mankeren lichamelijk) dan is het gewoon een kwestie van de macht in de strijd gooien??? goh, het kind zou toch spontaan meer problemen krijgen met poepen, laat staan dat het ineens niet meer zindelijk is in de nacht, want als het er overdag al niet uit kan, waar moet je het in hemelsnaam dan laten??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???
Als je uit heb gesloten dat er niets is, en die kans is best groot ( dat er niets medisch is ) , dan wekt hij je omdat hij aandacht wil en dus aandacht nodig heeft.

Geef hem die aandacht, neem de tijd om zeker 10-15 minuten bij hem te zitten als je hem naar bed brengt, lees een verhaaltje voor, praat de dag door, knuffel lekker.

Maar daarna is het ook echt tijd om te gaan slapen.
Geef een duidelijke instructie dat hij je niet meer mag wekken behalve bij echte noodsituaties. Naar de wc kan, maar dat moet hij dan helemaal zelf doen ( dat kan makkelijk met 4 jr, op school moet dat ook ) Als hij totaal geen aandacht krijgt van je maar zich helemaal zelf moet redden zal dat naar de wc gaan ook snel afgelopen zijn.
Pijnlijke ogen en dergelijke die genezen het snelst als je slaapt, en als je slaapt heb je ook geen pijn, dus dat is makkelijk uit te leggen.

Dan is het nog een kwestie van consequent zijn, geen extra aandacht maar meteen terug naar bed sturen, ook geen negatieve aandacht ( extra boos worden ) maar gewoon kort en duidelijk zijn.

Nog even voor de duidelijkheid: eerst checken of hij niet echt iets medisch heb, en daarnaast wel genoeg aandacht overdag en voor het slapen gaan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je slaap kamer op slot , en oor dopjes in . Het irriteert je duidelijk , geef je zoon over dag extra aandacht , ook voor het slapen gaan voorlezen enz denk aan laxerende voeding ,pruimen , de blauwe verdun, rosvi , en dat hij genoeg drinkt . Masseer een btj z'n buik . Ook al is het tussen z'n oren hij wil wat aandacht , stel wel duidelijker de grenzen maar geleidelijk , over z'n ogen kijk of niet iets wat irriterend kan zijn , iets op z'n handen , of iets van zalf wat hij op z'n gezicht heeft , nee , loop dan eens lang je arts . Nee geen oordopjes of kamer op slot , maar probeer uit te vinden wat hem uit z'n slaap haalt , succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt ook meteen het kind opsluiten ofzo.. -_-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Bart , nee dat zeg ik niet wel even door lezen ! Lees de vraag goed , dan begrijp je misschien mijn Antw beter .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat als er nou wel iets ernstig is met het kind? Lig jij dan lekker met je oordopjes in en de deur opslot terwijl hij van de pijn vergaat ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof dat het eerste deel van het antwoord juist sarcastisch is bedoeld maar het is wat ongelukkig opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals , lees m'n antw , en ook de vraag , dan vraagt de persoon geen oplossing vh kind ! Maar vr zich zelf ! Sorry Vd verwarring , maar lezen jullie maar een ,zin ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee helaas niet. voor je begint met wat jij eist van een kind verdiep je eens in de ontwikkeling. op het www staat genoeg over de ANALE FASE die bij de ontwikkeling hoort. lees dan je tekst terug over aandacht trekken, en duidelijk grenzen stellen. grote kans dat je dan de minnetjes snapt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar , ironie , of m'n gebrekkig Nl komt niet duidelijk over . Of eenmaal snel gevormd oordeel , is niet meer uit het hoofd tekrijgen.de vraagstelling was in mijn beleving zo op zichzelf gericht , dus wat het haar deed !! en dat daar een oplossing vr moest komen ,voor haar . Ook de Antw: die er toen stonden waren alle maal ! Stuur dat kind nr bed ! Min of meer ging mijn Antw over dat ze de oorzaken moest onderzoeken , iets van fysieke , problemen (harde ontlastig) of iets van angsten enz ik schrijf toch duidelijkniet de deur op slot , en geen oordopjes in . Maar m'n opening 's zin was blijkbaar direct beeld bepalend. wel fijn dat er zo veel reactie is . Op een mogelijk kind onvriendelijke zin .
Je zoontje is vier, dus waarschijnlijk (net) met school begonnen. Misschien is hij onzeker, voelt hij zich er niet helemaal veilig. Alles is immers nieuw. Vraag zijn juf eens naar zijn gedrag.
Probeer hem veiligheid en vertrouwen te bieden. Straffen helpt echt niet. Ga desnoods naar de huisarts voor die obstipatie. Natuurlijk is het vermoeiend als je iedere nacht er uit moet, ik heb iets dergelijks met mijn dochter gehad, maar uiteindelijk gaat het over.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#WTF#

......voor #jou# uitputtend?!

en voor je zoontje ZELF dan?

al op het idee gekomen je dokter eens te vragen wat je kan doen aan die zere ogen?

voor je zoontje is het namelijk OOK uitputtend, en daarbij VOELT hij het ook nog een keer zodat ie er wakker van wordt.

neem maar van mij aan dat als een kind een paar keer wakker word dat het niet voor de fun is en hij ECHT ook last heeft. snap dan ook niet dat je klaagt over de trappen die je op en af moet en over hoe uitputtend het is.

ik heb een slaapstoornis (DSPS) en slaap regelmatig maar een paar uur per nacht en sla ook regelmatig een nachtje over. (als je over uitputting wil praten moet je even een weekje met me ruilen)
maar als mijn kinderen wakker worden dan ben ik er voor ze, ik vraag me af wat ik voor mijn kinderen kan doen ipv wat ik *voor mezelf* kan doen omdat ik het zo uitputtend vind.

dit zie ik als mijn PLICHT want ik ben een moeder. niet klagen maar dragen die verantwoording.

dus: de dokter bellen, en wat vroeger je bed in duiken lijken mij een prima optie, en bovendien ook heel makkelijk haalbaar én effectief.

Toegevoegd na 5 dagen:
vergat het helemaal te vermelden!

verdiep je eens in de anale fase van de kleuter. het zou je een hoop duidelijkheid kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel :) het is een felle reactie, maar vind het echt een egoïstische vraag. ik hoop dan ook dat ik het heel verkeerd heb opgevat, want vind het gewoon voor geen meter kloppen met het uitgangspunt 'wat kan ik er voor mezelf aan doen dat mijn zoontje pijn heeft en me wakker maakt'. hier gaan mijn haren echt van overeind staan dus mocht mijn antwoord minnen op gaan leveren lig ik daar in ieder geval (niet langer of vaker) waker van (dan dat ik al doe) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Moros :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed antwoord van je,
je hebt kinderen en daar draag je de verantwoording voor,
mijn kinderen hadden al vanaf baby heel vaak middenoor ontsteking en ze konden nog niet eens iets zeggen,en ik stond met liefde elke keer weer midden in de nacht op.het enige vervelende daaraan was ,dat ze me niet konden vertellen wat er aan de hand was,maar zoiets los je inderdaad heel snel op om naar je huisarts te gaan,
DUS NEEM JE VERANTWOORDING ALS MOEDER
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een + van mij, Eucalypje.
Hier wordt weer eens een lekker egoistisch uitgangspunt genomen. Daar kan ik me echt aan ergeren, aan ouders hun eigen belang voorop plaatsen. En dan zie ik maar al te vaak gebeuren, ik vind dat veel ouders te gemakzuchtig zijn. Nu heb ik misschien makkelijk praten want ik heb nog geen kinderen (maar zou ze maar wat graag willen!), maar ik neem me echt voor om er later onvoorwaardelijk voor mijn kinderen te zijn. Ik denk ook (maar zeg het me als het niet zo is) dat je ook fel reageert omdat dit bij jou oud zeer raakt. Aan eerdere antwoorden/reacties van jou te zien had jij vroeger ook niet de ideale thuissituatie en doe je nu enorm je best om je eigen kinderen wel een goede basis mee te geven. (en lukt dat je volgens mij aardig goed) Dat zoontje zal bovendien echt wel aanvoelen dat zijn moeder zich gestoord voelt in haar nachtrust en dat zal hem waarschijnlijk ook zenuwachtig maken. Misschien (maar dat hoeft niet) komt zijn obstipatie ook wel door spanning, dat zie je vaak bij kinderen. En ik moet toegeven dat het bij mij ook wel een beetje oud zeer raakt, want ik weet hoe het voelt als je ouders dingen niet uitspreken maar je als kind wel alle ergernissen voelt. Dan maakt het je zenuwachtig om alles wel goed te doen, maar je weet niet hoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat de vraag onhandig en egocentrisch gesteld is, maar om Baukjekim nou meteen zo'n pak op haar donder te geven, gaat mij echt iets te ver. Onvoorwaardelijke liefde voor je kind, prima, maar nachten achter elkaar 4 x er uit moeten, kan er voor zorgen dat mensen aardig in een raken. Ik verander in elk geval in een depressief wrak als ik niet aan m'n slaap toekom. En dat is geen aanstelleritis. Ik hoop dat dat bij jou niet zo is, Eucalypje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vette plus hoor, helemaal mee eens!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij weet wat het is om meerdere nachten wakker te liggen, dan had ik meer begrip verwacht.
na meerdere van zulke nachten lukt het mij ook niet meer om ongeschonden trappen op en af te lopen. daar zwalk ik te veel voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn sommige ouders te gemakzuchtig. Maar onvoorwaardelijke liefde wil niet zeggen:
onvoorwaardelijke zelfopoffering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jou antwoord inderdaad erg fel Euca. Ook ik weet wat slapeloosheid is, al had het geen naam. Ca. 15 jaar heb ik slechts 2 a 3 uur per nacht geslapen, en weet dus heel goed wat dat betekent. De laatste jaren haal ik (gelukkig) weer zo'n 5 a 6 uur per nacht, met af en toe toch nog een nachtje doorhalen.
Maar dat geeft jou nog geen recht om over anderen zo fel te oordelen. De een kan daar beter mee omgaan en kan er beter tegen dan de ander.
Wel moeten alle medische oorzaken van dat nachtbraken eerst worden uitgesloten. Pas dan kan zij beginnen aan het oplossen van het probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een volledig andere invalshoek dan andere antwoorden, maar daarmee niet minder terecht. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag is wat ongelukkig gesteld maar moeders zijn ook maar moeders en geen übermensen. persoonlijk komt je antwoord op me over dat een moeder dag en nacht altijd vrolijk en blij klaar moeten staan want dat is je plicht....indien dat je strekking is dan faal ik ernstig. Want ik ben er dan wel maar óf ik ben niet vrolijk en blij midden in de nacht, óf ik schop mijn man er weer eens uit om de ellende te delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens absor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei wat een reacties!
@stippel
ik heb een slaapstoornis (DSPS, zoek het event op voor aanvullende info) en sla regelmatig een nacht over.
of ik nu moet ben of niet, ik ga er altijd uit als mijn kinderen wakker worden in de nacht. ALTIJD ook al is het tig keer. ik weet namelijk dat kinderen die lekker in hun vel zitten en niets onder de leden hebben bij een normaal ritme doorslapen. en of het nu een droom is of een griepje: ik ben er voor mijn kids, zonder bv narrig of kortaf te worden. @lotte
mijn jeugd is idd niet iets wat ik met mijn kinderen zou willen herhalen, maar het ligt achter me. ik heb er hele pos dingen van geleerd, en de rest? dat heb ik op een gezonde manier achter me gelaten (denk er alleen aan als het ter sprake komt eigenlijk) ;) @absor
vrolijk sta ik niet op nee (DSPS) maar dat hoeft ook niet lijkt mij. als mijn kinderen wakker worden (hoe vaak dan ook, en om welke reden dan ook) dan ben ik er gewoon voor ze, en krijgen ze de tijd en aandacht waar ze recht op hebben zodat ze met een gerust hart (en ik dus ook!) weer in slaap kunnen vallen. dat is eigenlijk de strekking ;-) @bessy
de felheid straalt idd van mijn reactie af. ik heb nergens recht toe, maar een vraag levert verschillende antwoorden en reacties op. dit is mijn standpunt, want van zo'n vraag gaan mijn haren overeind staan, en dat steek ik niet onder stoelen of banken.
juist omdat er niets staat over een dokter of lichamelijke klachten (tenminste, niet de lichamelijke klachten die m.i. de prio zouden moeten hebben: van het kind zelf dus) @momo
wie heeft het hier over volledige zelfopoffering? heb ik een stukje gemist ergens? ik heb het hier over er zijn voor je kind en de verantwoording nemen, meer niet. als dit zelfopoffering is @pokemon
ik weet idd wat slaaptekort is, breek me de bakkes niet open. (na 48 uur niet slapen is het meer dan wankel zijn) maar voor een kind #zelf# die zijn ouder nodig heeft lijkt me dit niet relevant, of vergis ik me hierin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en mocht iemand denken dat ik bij elke kick van een van mijn kids vrolijk en vol zorgen naast het bed sta: WRONG. mijn meid (HSP en ADD én faalangst) is dus enorm alle gebeurtenissen aan het filteren. voorheen resulteerde dat vaak in en ongemakkelijk of paniek gevoel, al dan niet door nachtmerries. ik ging dan even praten, even troosten, en daarna kon ze weer proberen te slapen. nu WEET ze dat áls er wat is, dat ik er toch ben voor haar. en dat idee alleen al geeft haar en mijn zoontje een dusdanig vertrouwd gevoel dat ze me niet roepen/opzoeken voor een wissewasje. en doen ze het wel: dan is euc er gewoon, simpel zat. zo, na de uitleg van mijn reactie en opvoeding:
bedankt voor de plusjes ;-)
Heb je er al eens bij stilgestaan dat hij misschien bang is? Kinderen op die leeftijd zitten met veel vragen, waar ze enkel antwoord op kunnen krijgen van hun ouders. Praat je overdag genoeg met je zoontje over zijn problemen? De obstipatie die hij heeft kan heel pijnlijk en beangstigend zijn. Als hij daar geen goede uitleg over krijgt, houdt hem dat ongetwijfeld uit zijn slaap. (vergelijk het met een onverklaarbare/pijnlijke aandoening die je zelf hebt).

Ga eerst eens met hem naar de huis/kinderarts. Die zere ogen moeten onderzocht worden. Als hij daar druppeltjes voor krijgt is hij misschien al meteen gerustgesteld. En voor de obstipatie is ook een oplossing. Ons kleinzoontje had dat ook, kreeg een mild laxeermiddel en was enorm opgelucht achteraf—-> slaapprobleem opgelost. Probeer het eens, en vooral niet vergeten te praten met je kindje. Stel hem gerust zodat hij jou en ook zichzelf niet meer uit jullie broodnodige slaap haalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, de oorzaak en het jongetje #zelf# dus hebben de prio, en niet het gevolg voor de ouder vind ik persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt plussers!
De een kan beter tegen onderbreking van de slaap dan de ander. Als jij daar erg gevoelig voor bent, kan ik me voorstellen dat dit vermoeiend is. Het helpt om jezelf te trainen wat meegevender te zijn, er bij wijze van spreke al een beetje rekening mee te houden dat het gebeurt en jezelf vooral niet te ergeren als het gebeurt. Het is een fase, het gaat over. Als hij 18 is doet hij dit echt niet meer.

Ben je trouwens alleenstaand? Zo niet: spreek dan met je partner af welke nachten hij 'dienst heeft'.

Die kleine spruit wordt wakker omdat hij pijn heeft, bang is of onzeker is, of naar de wc moet. Het naar de wc gaan kun je oefenen, zodat hij 's nachts zelf kan en durft. Laat een klein nachtlampje branden zodat het niet zo donker is, en leer hem om voorzichtig van de trap af te gaan.

Als hij bang is, kan het misschien helpen om de deur open te laten. Een opvoedkundig misschien controversiële oplossing die wel prima werkt, is het 'crashmatrasje' naast jouw bed. Als hij bang is en hij wil bij je zijn, kan hij gewoon naast jouw bed gaan liggen zonder dat hij je wakker hoeft te maken. Bij mijn dochters werkte dit, na een paar weken waren ze over hun angst heen en kwamen ze niet meer hun bedjes uit. Dat was ook zo rond hun 4e levensjaar.

Die ogen, daar moet je echt even naar laten kijken. Misschien zijn ze gewoon droog en ben je er met een oogdruppeltje voor het slapen gaan al van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*** Mijn reactie is zo lang. Ik reageer daarom met het vervolg op mijn eigen antwoord. ***

Wat een reacties allemaal! O_O

Ik kan me best voorstellen dat je weer eens een nacht door wilt slapen hoor BaukjeKim! Natuurlijk wil je dat je kind lekker in zijn vel zit en niet steeds wakker wordt met pijn. Oordoppen in doen en je slaapkamerdeur op slot doen, zal je vast geen geschikte oplossing vinden... Daar had je anders zelf ook nog wel op kunnen komen.

Ik zou zelf denk ik na de zovéélste keer samen met mijn kind praten over het probleem. Kinderen van vier kunnen dat best al goed. Wat ik zou doen:

Leg uit dat het heel vervelend voor hem is dat hij 's nachts zo vaak wakker wordt en dat hij dan last van dingen heeft. Zeg hem dat hij altijd om jouw hulp mag vragen als hij er zelf niet uitkomt! Dat is héél belangrijk hoor, want je wilt niet meemaken dat hij jou niet wakker durft te maken terwijl hij zich heel naar voelt en juist jouw koestering en bescherming nodig heeft.
Vertel hem daarna dat je wel heel erg moe wordt/bent van zo vaak wakker worden. Laat hem weten dat het je moeite kost. Hij mag best weten dat dit zo is, mits je ook maar laat weten dat je dit met alle liefde opbrengt als het nodig is.
Vooral dit laatste is belangrijk erbij te zeggen. Je zoon moet inzien dat het niet leuk is om 's nachts wakker gemaakt te worden en dat je er overdag last van kan hebben. Zoals anderen al aangaven, je zoon zal het aan jou al best gemerkt hebben dat je het niet leuk vindt, dus aan hem uitleggen dat je irritatie niet om hem gaat, maar om het wakker worden op zich, zal hem mogelijk al goed doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog voordat ik de uitleg van je vraag had gelezen kwam dit antwoord in mij op: zet zijn bedje ergens anders in zijn kamer neer, indien mogelijk in de hoek diagonaal van die waar het nu staat. Hoogstwaarschijnlijk zijn de klachten dan binnen een week opgelost - terug naar het niets waar ze vandaan kwamen.
Mijn indruk is dat je zoontje last heeft van negatieve energie, en dat bovenop wat hij overdag meemaakt is net ff teveel voor hem. Kinderen van die leeftijd pikken zoveel méér op dan wij volwassenen.

Rust hebben we allemaal nodig, zowel je zoontje als jijzelf. Voel je daarom niet schuldig, wat anderen er ook van zeggen hoe je vraag is geformuleerd. 'Plicht is een woord waar men mee op de proppen komt als ergens geen goed antwoord op te vinden is' - die heb ik in mijn tienertijd al gehoord, èn onthouden!
Sterkte meis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn hier een paar verschillende zaken aan de hand. Allereerst: die ogen. Je verteld helaas niet of je hiervoor een dokter geraadpleegd hebt. Als dat niet zo is moet je dat zo snel mogelijk doen, mijn ervaring is dat je oogklachten altijd heel serieus moet nemen. Als die oogklachten al medisch behandeld zijn en de klachten officieel over zijn dan is het misschien zo dat hij de oogklachten gebruikt om aandacht mee te trekken. Ik heb zelf een hele oog-voorgeschiedenis gehad en ik kan je zeggen dat als je echt serieus oogklachten hebt slapen juist heel fijn is. Als je slaapt hebben je ogen rust, je ogen zijn gesloten en er kan geen zuurstof of licht bij. Het is dus a-typisch dat de oogklachten juist s' nachts optreden. Wat dan wél overblijft is dat hij aandacht wil, dat kan zijn omdat hij zich alleen voelt of angsten heeft. En dat is voor een 4-jarige midden in de nacht een dringende klacht die je best serieus mag nemen.
Over die constipatie: het kan zijn dat ogenschijnlijk de ergste klachten al voorbij zijn. Maar ik vermoed dat hij het toch nog te vaak ophoudt, dat ophouden is, min of meer, een actieve handeling, juist als hij slaapt en compleet ontspannen is kan die aandrang dan komen. Je zult moeten uitsluiten of hij wel 'genezen' is van het ophouden. Een goede test hiervoor is de mais-test. Informeer daar eens naar bij de huisarts, als die je daar niet verder mee kan helpen vraag dan om een doorverwijzing naar de kinderarts.
Je zoontje wil 's nachts aandacht van jou, dat kan heel vermoeiend zijn. Sluit eerst de medische oorzaken uit. Probeer met hem te praten over dag en nacht en over het belang van slaap. Probeer ook te achterhalen of hij misschien angstig is s' nachts en zo ja, waarvoor, misschien kun je hem tips geven om om te gaan met die angst of een waaklampje neerzetten. Ik hoor uit je verhaal dat er geen wc is op zijn verdieping, overweeg om een camping-toiletje o.i.d. neer te zetten in de buurt van zijn kamer, dan kan hij eventueel zelf naar de WC. En verder: het kan zijn dat hij aandacht wil maar als je bemerkt dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is (geen nachtmerrie, geen lichamelijk probleem o.i.d.) dan hoef je hem 's nachts ook geen echte aandacht te geven. Hou het dan kort en bondig, maak het niet te gezellig. Als je hem al te lief en leuk en gezellig elke keer weer opvangt en instopt kan hij een 'reden' hebben om door te gaan met dit gedrag, dat is niet de bedoeling.
Sterkte en nog een tipje: doe overdag eens een power-nap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de minner misschien een korte toelichting geven?
vastmaken aan zijn bed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
gezien je expertise is dat waarschijnlijk je eigen hobby
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scherp Amigo! Zou je willen plussen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gebruikersnaam
ik ben het eens met amigo. eigenlijk maak ik me zorgen om je. doe je aan wurgsex? dan kan het zuurstof gebrek in je hersenen dit kromme antwoord waarschijnlijk verklaren, want echt normaal denkwerk is het natuurlijk niet. is het geen zuurstof tekort is het wellicht verstandig om je huisarts een verwijzing te vragen naar een HELE goede spych.
hem uitleggen dat mama ook slaap nodig heeft en samen met hem kijken wat hij dan zelf kan doen, en vooral laten weten dat je hem begrijpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga met hem naar de huisarts, de huisarts zal verder wel raad geven, als dat niet werkt: er zijn ook een soort drankjes te koop voor niet kunnen slapen.