Wat is een normale tijd om naar bed te gaan voor kinderen?

Zoals ik zelf vroeger gaat mijn zoon (6 jaar) om 19:00 uur naar bed, dan is het nog steeds 19:30 - 20:00 uur voor hij slapen zal !

Soms komt er een kind na 19:00 uur nog aan de deur of mijn zoon komt spelen, dat kind is ook 6 jaar!

Wat zijn normale tijden voor een kind om naar bed te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je daar een hard antwoord op kunt geven. Ik heb zelf 3 kinderen waarvan de jongste 2 en 4 zijn. Die van 2 is gewoon echt een nachtbraker zoals ik dat zelf op die leeftijd was. Hij gaat wel op tijd naar bed, maar vaak ligt ie om 23:00 nog tegen de lucht te babbelen.

Ik denk dat we allemaal wel eens zo lang wakker hebben gelegen en zelf sta ik dan nog even op. Soms laat ik hem dus ook maar even uit bed of blijft ie wat langer op.

Het zoontje van 4 is daar gewoon heel anders in, soms wil hij niet naar bed, maar op andere dagen vraagt hij zelf al om 18:00 of hij naar bed mag LOL

Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat het voor een groot gedeelte een genetisch bepaald ritme is, ik ben zelf echt een nachtmens en mijn vader was dat ook. Ik heb er niet zo een probleem mee als een kind (dat dat zelf aangeeft) wat later naar bed gaat zolang het wel een rustige avond heeft en niet wild rond gaat lopen rennen en het de volgende dag ook niet rondloopt als een verlepte vaatdoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat verschilt per kind. De een heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan de ander.
Zo kon ik vroeger de slaap nooit vatten en las ik regelmatig nog zeker anderhalf uur te lezen (en nog steeds heb ik zelden meer dan 6,5 uur nodig). Mijn zusje daar en tegen had haar slaap altijd hard nodig (en nog steeds is 9 uur beter voor haar humeur dan 8)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot vijf jaar : 19:00 uur
zes jaar: 19:00-19:30
zeven jaar 19:30
acht to twaalf 20:00
Dertien: 21:00
Viertien: 21:30

Daarna zelf laten bepalen (wel oogje in het zeil houden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al slaap je niet dan rust je wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot een jaar of 10 kan ik me vinden in je routine, daarna helaas niet meer. Want dan is het verschillend per kind.
ik vind de tijden die je stelt goeie tijden. Ik bedoel je kind is 6 jaar. Dan is het logisch dat hij om 7 uur niet meer naar buiten mag.

In Nederland is bedtijd voor een kind van 6 jaar meestal 19.00 uur. Bij iedere verjaardag wordt dat doorgaans 15 tot 20 minuten later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijden die je zelf al aangeeft die kloppen wel.buiten de vacanties en het weekend om,ze hebben de rust toch nodig,en als jou buurjongetjes van 6 nog aan de deur komen,dan hadden die ook allang op de bank klaar moeten zitten om naar boven te vertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaste tijden zijn voor een kind erg belangrijk.
En om 19.00uur naar bed gaan is heel normaal.
Mag een buurjongetje tog later naar bed???
Laat een kind dan vanaf een bepaalde tijd gewoon binnen blijven.
Ik vind het heerlijk als mijn dochtertje naast mij op de bank zit in dr pyjama, waarom nog zo laat naar buiten?????
Ik vind dat jij het goed doet!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn kind (5 jr) ligt er 19.15 in omdat die pas rond 20.15 in slaap valt, gewoon niet moe. maar die slaapt in de auto ook nooit, en word s`nachts ook zo`n 2-3 keer wakker. gelukkig niet met vervelend gedrag maar toch. doordeweeks word ze om 19.30 wakker en in het weekend om 6.30 (erg he?) dat is wel mider tenminste.

Toegevoegd na 59 seconden:
o,ja en mijn kind krijgt nog heel weinig kleurstoffen binnen, (ook geen cola) vergeleken met andere kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hou ook jou tijd aan,en eigenlijk al mijn vriendinnen ook bij hun kids...zo ging ik zelf ook altijd naar bed....mijn ervaring is dat ouders vaak geen strijd willen hebben met hun kinderen en laten ze maar lopen dat ze zelf moe worden:niet goed voor de concentratie op school en voor hun humeur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een keurige tijd dat je kind naar bed gaat het heeft tenslotte zijn slaap nodig, en als hij zich er goed bij voelt en jij ook gewoon doorgaan.

Niet naar andere kinderen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de bron over de hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft.
Een kind van 5-9 jaar heeft 11 uur slaap nodig
Een kind van 10-12 heeft 10 uur slaap nodig
Op de leeftijd van 13-24 nog 9 uur
Leeftijd van 25-49 nog 7.5 uur slaap benodigd.

Ik zou kijken naar de tijd dat je kind uit bed gaat. Er zijn gezinnen waar de kinderen al voor 7 uur hun bed uit moeten omdat ze mee moeten doen in de ochtendroutine. Deze kinderen moeten dus wat eerder naar bed, dan kinderen die er pas tussen 7.30-8.00 uit moeten.
Een kind dat je 's ochtends echt wakker moet waken zal slaap tekort komen, en een kind dat al lang fris en fruitig naast zijn bed staat heeft dus slaap genoeg gehad.
Voor een kind van 6 jaar lijkt het me redelijk om 19.00 in bed te gaan als je dan bijv. nog een verhaaltje voorleest, o.i.d.
Bij ons komt het ook voor dat kinderen aanbellen voor mijn dochter (7) als zij al naar bed moet, maar dit is meestal in de zomermaanden als kinderen toch al later naar bed gaan met mooi weer. In het weekend of vakantie mag mijn dochter dan ook wat langer buiten spelen als het 's avonds lang licht is.
Bekritiseer een ander ook niet te erg om de bedtijd van zijn/haar kind, want hij/zij kent toch zijn eigen kind het best.