Hevige onweer! Hoe krijg ik mijn vier kindjes rustig?

Twee fokken elkaar helemaal op.. De andere twee liggen te huilen. Ik kom handen te kort.. Mijn zusje is er ook niet. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Omweer en regen kunnen kinderen heel onrustig maken. Het geluid en het feit dat het donker word. Ook moeten kinderen hun energie kwijt kunnen en met zulk weer zit buiten spelen er vaak niet in. Je kunt als nood een rustig muziekje opzetten. Ga met ze zitten en lees ze een boekje voor. Als dat niet lukt zet dan een rustige kinder dvd op. Dus geen flitsende tekenfilms maar iets met een rustig tempo. Geef ze wat te drinken en eventueel wat lekkers. Blijf vooral zelf rustig. (Dat is heel moeilijk, dat weet ik.) Maar als je zelf ook gestrest word slaat dat weer over op de kinderen en dat is niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zet er geen leeftijden bij maar ik kan me niet voorstellen dat ze 10-16 zijn.

Als ze kleiner zijn kun je ook een uitgebreide knuffel/schootzit/haren kam actie voorstellen. Dat leidt af EN voelt fijn en heb je lekker iedereen bij elkaar

(maar ondertussen is hopelijk het ergste voorbij)
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oydsten zijn 2,5. Erg jong dus. Het dondert en bliksemt nog steeds een beetje maar ze zijn al rustiger :)
Probeer zelf heel kalm te blijven en niet te schrikken bij de volgende knal. Zet een grappige film op om hen af te leiden en doe gewoon verder met wat je aan het doen was. Kinderen houden het gedrag van hun ouders goed in het oog en zullen je imiteren. Als jij angstig reageert of in paniek slaat omdat het ergens binnen regent, nemen ze dat over. De angst voor onweer is één van de meest besmettelijke vormen van angst.

Jonge kinderen weten niet wat onweer is en kunnen de bliksem niet plaatsen. Dat maakt onweer iets om bang van te worden. Maar als jij er teveel aandacht aan gaat besteden wordt hun angst gevoed. Dan reageren ze met: "zie je wel dat mijn angst terecht is, want ik wordt getroost". Het enige dat ik doe als onze kleinkindjes bang zijn bij onweer, is hen laten tellen hoeveel tijd er zit tussen bliksem en donder (als ze ook al iets vragen) Als ze lang kunnen tellen, weten ze dat het onweer ver weg is, alhoewel de donder nog best hard kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een (meezing)liedje gaan zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf zelf kalm en maak er een spel van;zeg tegen de kinderen dat de wolken in de lucht botsen en laat ze zien dat onweer eigenlijk heel erg mooi is.Als je zelf uitstraalt dat het niet eng is zullen ze zelf ook kalmeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek, lichten aan, film kijken, bij elkaar blijven, maak t gezellig, ga bijv. als je een film kijkt, warme chocomelk en een koekje :)