Als een baby overlijdt op het moment dat jij oppast? (en niet door jou toedoen) bv door een val uit het bedje.

Kan je dan verantwoordelijk hiervoor gesteld worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik hoop niet dat het jou is overkomen (brrr....)
Ongelukken kunnen altijd en overal gebeuren. Om jou verantwoordelijk te houden hiervoor moet er bewijs van de tegenpartij zijn dat er opzet in het spel was, en zal een patholoog-anatoom moeten kunnen aanwijzen dat er sprake moet zijn geweest van opzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een baby valt niet uit een bedje. Die liggen in babybedjes, daar vallen ze niet uit. Een baby is volledig afhankelijk van jou zorg. Ik kan mij niks voorstellen dat een baby overlijdt door een val o.i.d. Jij moet zorgen dat hij/zij niet valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een raar voorbeeld dan. Waar zal een baby vanaf vallen? Ik kan niks bedenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoef toch niet per se te vallen of hij stikt o.i.d
Het lijkt mij van niet jij past op.
Komt t bv door een niet geschikt bedje dan is dat voor de verantwoording van de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een min....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, zal het even toelichten.....Als een kind uit een bedje valt hoeft dat niet te komen omdat het bed slecht of niet geschikt was......ouders hoeven geen schuldgevoel aangepraat te worden als het kind zich aan de spijlen van het bed optrekt omdat het in de fase is van leren staan....
of als het een per ongeluk(kige) domheid is (geen opzet dus maar wel met een beetje denkwerk te voorkomen) denk ik dat je wel verantwoordelijk bent. zoals vermeldt hierboven, zo'n kleintje is overgeleverd aan jouw zorg/ verantwoordelijkheid.
als het door een val uit het bedje bij de baby thuis komt is het denk ik wel een ander verhaal, dan hebben de ouders zelf het bedje gekocht.....
lijkt me echt vreselijk als dit je overkomt!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fernanda, een baby kan niet uit de wieg/ledikantje vallen.
Een kleuter wel.
Het is de taak van een ouder of van een oppas om regelmatig te kijken naar de kinderen of ze slapen.

Een babyfoon is een handig hulpmiddelen maar geeft geen garantie voor een goede controle.
Een webcam is dan beter in de kinderkamer.

Met een baby kan weinig gebeuren. Ze worden wakker van krampjes, natte luier of dat ze voeding nodig hebben.
(of van hard geluid van onweer, bromfiets, stereo of tv)

Het gevaar schuilt in het ondeskundig voeden, verschonen of mee naar beneden nemen. (val van trap)

Betreft het een kleuter die ondernemend is en er zit geen traphekje of er zijn geen kastjes en ramen afgesloten of wandcontactdozen onbeschermd dan kan men ook op problemen stuiten.

Vele kinderen die als oppas een centje willen verdienen zijn eigenlijk te jong om zo,n verantwoording te dragen.
Als een baby of kleuter blijft slapen is het makkelijk verdient.
Maar als een kind ziek wordt, koorts krijgt, gaat overgeven of een stuip krijgt, dan moet men adrem kunnen reageren.

Van groot belang is dat de oppas NIET in paniek raakt en over de nodige instructies beschikt.
(belangrijke telefoonnummers van hulpdiensten en van de bewoners van het huis.)

Voorts is het van belang dat een oppas ook geen dingen gaat doen in huis waar mogelijk risico,s aan zijn verbonden. (al of niet met een huisdier, vriendje of vriendinnetje erbij.)
Te denken valt aan het gebruik van drank, drugs, roken en in slaap vallen en tijdens het frituren etc.

Bedenk dat het een grote verantwoording blijft om op te passen op eigen kinderen van de familie of kennissen.

Bij calamiteiten wordt onderzocht of de oppas verwijtbaar onzorgvuldig of nalatig is geweest, en alles zal op zijn merites worden beoordeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gesproken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, een +, alleen zijn het wel de ouders die die bewuste oppas aan hun kind hebben toevertrouwd.
Dat hangt echt af van de omstandigheden van het geval. Als er niet opzettelijk is gehandeld, kan er nog steeds een onderzoek ingesteld worden om te kijken of de oppas verwijtbaar heeft gehandeld door iets te doen of na te laten waardoor de baby uiteindelijk is omgekomen. Als het vaststaat dat het gaat om een OSVO (Ongelukkige Samenloop Van Omstandigheden) is er juridisch gezien geen schuldige en kan je hiervoor niet veroordeeld worden en ook niet aansprakelijk voor worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je puur juridisch gaat kijken dan kan het in het ergste geval "dood door schuld" zijn.

Het ligt er ook aan wat de leeftijd van de oppas is. Van iemand van 16 kan je meer verwachten dan iemand van 14.

Wanneer ouders iemand vragen op te passen geven tijdelijk de verantwoording over. Wanneer iemand zijn kind naar een opvang brengt en het overlijdt daar dan is de verantwoordelijkheid ook voor de leidsters. Dit is niet anders bij een oppas aan huis. Maar van ouders mag je zorgvuldigheid verwachten. Ze mogen niet de volledige verantwoordelijkheid bij het buurmeisje van 14 leggen. Zij nemen dan een onverantwoord risico.

Dus het ligt er helemaal aan wat de omstandigheden zijn. Heel extreem: Een oppas van 18 die het kind in het bedje laat liggen en vervolgens niet meer naar het kind omkijkt en stoned op de bank ligt terwijl het kind overlijdt zal verantwoordelijk worden gehouden voor de dood. Een oppas van 14 die gaat kijken omdat het kind huilt omdat het uit bed is gevallen en gewond is geraakt. De oppas weet niet wat te doen en raakt in paniek - vervolgens overlijd het kind. De oppas is niet schuldig. De ouders hadden een beter gekwalificeerde oppas moeten inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan heeeeel veel factoren.

Hoe pas jij op, ben je een gecertificeerde gastouder, dan ben ligt het aan jullie contract.
Ben je gewoon een vriendin/kennis, dan ben je niet juridisch verantwoordelijk, maar als zoiets gebeurt zullen de ouders het jou altijd kwalijk nemen..
Ook al kon jij er niks aan doen, het verlies van een kindje is verschrikkelijk lijkt me, en je zult dan altijd denken: '' als ik die oppas niet had laten oppassen maar er zelf was, was het niet gebeurd!''.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

P.s. daarom is een goed contract bij op-passen ook erg belangrijk!