Mijn advies is humor en relativeren.

Puberteit gaat weer over, zet dat boven aan je 'lijstje' als je weer eens denkt, wat overkomt me nu weer.

Puberteit is gewoon de volgende fase, je hebt al zoveel ontwikkelingsfases meegemaakt met haar, dit is de laatste, op opvoed gebied.

Laat vooral het gedrag van je puber dochter niet bepalend zijn voor de sfeer in huis en jouw stemming.

Kan je honderden tips geven, maar volg gewoon je gevoel, dat heb je al 11 jaar gedaan, ga daar gewoon mee door.
Toen ze 2 was mocht ze niet aan de theepot komen, nu is ze 11 en wil je geen grote mond.

Succes , maar vooral veel plezier met je puber.

Wat mijn kinderen altijd heel leuk vinden is als mijn ouders vertellen dat ik ook niet zo makkelijk was.....dat maakt je als moeder ineens 'menselijk' in de ogen van je puber.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

11 is een redelijk normale leeftijd om te starten als puber. Bij meisjes start dit tussen de 9 en 14 jaar en jongens zo vanaf hun 10e - 17e jaar.

Je kunt je eens inlezen in bladen als JM of op fora neuzen over pubers.

De beste tips krijg je op fora. Je vraag is nu zo algemeen dat er geen algemene beste tip te geven is. Mijn advies is om je eens voor te bereiden op het puber forum van ouders.nl of JM.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook een leuk artikel op dokter-dokter: Hoe het brein van pubers werkt!

Mijn dochter van 13 pubert ook vanaf haar 11e en eigenlijk vind ik het best leuk. Natuurlijk niet alles, maar het is een van de belangrijkste groeimomenten in de jeugd waarmee je kind zich steeds meer gaat loslaten van je. Dat is even slikken, maar als je dit goed kunt/leert begeleiden is dat een hele bijzondere fase.

Toegevoegd na 7 minuten:
Goede informatie wordt ook in de video gegeven door Psycholoog Jelle Jolles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha veel plezier! Er zullen wel meer verassingen komen waar je geen rekening mee gehouden hebt.

tips zijn er idd zat op andere fora.
een handige is misschien wel een vast bedrag als kleedgeld geven. pubers zij heel druk bezig met het ontwikkelen van een eigen identiteit en dat kan voor ouders een dure hobby worden. met het geven van kleedgeld geef je ze zo hun graag gewilde keuze vrijheid en bespaar je veel gezeur om dure kleding.

ow ja alles wat niet mag is leuk en word vaak stiekem gedaan dus grenzen aangeven is goed maar vermijd dat onderwerpen taboe zijn om over te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk eerst eens hoe je zelf reageerde in je pubertijd.
En vraag eens aan je ouders hoe zij zich daarbij voelden.
Misschien hebben ze nog goeie tips voor je.

Dat je er niet op voorbereid was, is natuurlijk je eigen schuld. Klinkt misschien bot, maar zo is het niet bedoeld.
Maar het is wel vrij algemeen bekend dat de jeugd van tegenwoordig over het algemeen, op jongere leeftijd aan het puberen begint, dan in de tijd waarin jij daarmee begon.

Nog een tip: praat er eens over met de ouders van de vriendjes en vriendinnetjes van je dochter. Ook op die manier kun je tips krijgen om er mee om te gaan.

Tegenhouden kun je het in ieder geval niet. Er verstandig mee omgaan behoort wèl tot de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dochter zal sowieso furieus worden om vanalles en nog wat, en ook heel vaak onterecht.
Als moeder met andere ouders wil praten moet ze dat gewoon doen.
Sja, wat is lastig gedrag en dwarsliggen. Puberen hoeft niet in eerste instantie negatief te zijn, ze zoeken een weg om zelfstandig te worden, een eigen mening vormen, zef ondernemen. Dwarsliggen kunnen kinderen van 5 ook dus dat hoeft niet per definitie puberen te zijn.

Het is over het algemeen bekend dat puberen vanaf het 11e jaar kan beginnen, de ene eerder en de ander iets later. Je hoeft je er niet per definitie op voor te bereiden....geduld hebben is in alle opvoedingsfases vereiste nummer 1. (Al is het makkelijker gezegd dan gedaan.....).

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies is; Niet in discussie gaan met een puber! Daar komt alleen maar ruzie van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen vanaf 11 jaar ontwikkelen een andere manier van denken. Over alles moet gediscussieerd worden. Met een puber in huis is het hele gezin een beetje in de puberteit. Pubers willen zich sterk onderscheiden van hun broers en/of zussen. Ze willen gezag afdwingen, aandacht voor hun verhalen enz. Ze nemen meer afstand van hun ouders, bijvoorbeeld wat betreft knuffelen of een nachtzoen. Regels worden overtreden of in hun voordeel uitgelegd. Ze willen meer privacy; de deur van de badkamer en hun eigen kamer moet dicht en liefst ook nog op slot.

Als u zich als ouder realiseert dat de puberteit een periode is die niet alleen voor u, maar ook voor uw kind lastig en moeilijk is, kunt u er zich misschien wat minder druk om maken. Probeer uw kind ondanks alles toch te steunen. Dit is belangrijk in het ontwikkelen van de eigenwaarde en het zelfvertrouwen van uw kind. Probeer te kijken naar de dingen die wel goed gaan en geef ze daar af en toe ook een complimentje voor. Maar geef ook heel duidelijk grenzen aan. Ook daar hebben ze in deze tijd behoefte aan. Dan is het niet alleen kommer en kwel.