Heeft iemand tips om op de wc te leren poepen?

Mijn dochter is ruim 4 jaar en plast al een hele tijd keurig op de wc, maar de grote boodschap blijft een groot probleem. Ze wil er een luier voor aan. Soms doet ze het dan meteen en mag de luier uit. Maar soms houdt ze het wel 3 dagen op en heeft vervolgens 2 dagen nodig om het er uit te krijgen. We hebben al uren op haar ingepraat. We weten niet of het angst is op de wc. In bad lukt het haar soms wel. Maar dat is dan ook weer niet de bedoeling. Help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (9)

Ik weet niet of je een verkleinde toiletbril hebt want dan zou je dat kunnen proberen of misschien wil ze op het potje wel.

Ook kun je haar misschien belonen met stickers waarvan ze elke keer een sticker op de w.c. muur mag plakken als het gelukt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en een opstapje zodat ze ze niet met haar beentjes boven de grond bungelt, dat zit fijner, zeker als het allemaal niet zo snel gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o m'n +je vergeten, bij deze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, allemaal al geprobeerd
Bij mijn nichtje hielp het als ze er een 'beloning' voor kreeg. Mijn nichtje is helemaal gek van stickers. Er was van haar dan ook een soort kalendertje gemaakt, en elke keer als de de grote boodschap op de wc had gedaan kreeg ze er een stickertje voor. En als het kalendertje voor bijv. die week/maand vol was, kreeg ze een nieuwe stickervel omdat ze dicht helemaal geweldig vond toen der tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt proberen om de angst af te bouwen door haar met een luier om op de wc te laten poepen. Na een paar keer zet je haar vervolgens even op de wc zonder luier vlak voordat ze moet poepen en dan naa een minuutje ofzo alsnog een luier om. En dan na een paar keer zonder luier proberen.
Ook poepen op een potje kan helpen om over de angst heen te komen.
Tevens zijn er diverse voorleesboekjes die gaan over naar de wc gaan.
Het allerbelangrijkste; leg niet te veel druk op het kind, dit zal averechts werken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd het best werkt maakt er een feestje van wees geduldig en belonen als zo geeft een beloning probeer haar zelfvertouwen te verhogen .
Maakt er een spelletje van dat werkt meestal ook maar laat ooit te teleurstelling zien als niet lukt .
Heb geduld het komt echt wel goed misschien heb nog wat aan de volgende linken veel s6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is een heel leuk boekje met tekeningen dat heet:
op het potje van alona frankel

Dat vinden veel kinderen erg leuk (en het schijnt te helpen).

alternatief maar daar moet je mogelijk even over slikken....

voordoen!!!

Wij zijn hier allemaal vrij makkelijk, ik ging ook gewoon naar de wc met de deur open en tja, dan laat je daarna gewoon even zien hoe het er uit ziet.

Dat kun je echter alleen doen als je je daar goed bij voelt, het is natuurlijk juist de bedoeling dat zij ziet dat er niks aan is. Als jij je ongemakkelijk voelt, werkt het mogelijk averechts (want zij snapt natuurlijk niet dat jouw ongemak dan door haar aanwezigheid komt).

Maar echt waar, voordoen helpt bij bijna alle "strijdpunten", haren wassen, nagels knippen, splinters uittrekken etc
amigo
12 jaar geleden
Als er poep problemen zijn bij een kindje heeft dat meestal onderliggende factoren. Het klinkt gek maar het kan angst zijn om iets van jezelf los te laten. Een emotioneel iets uit een kind op die manier heel fysiek door angst voor poepen.

Mochten alle bovenstaande tips niet werken, en je blijft het probleem houden dan kan ik je speltherapie aanraden ( even googelen op een speltherapeut in de buurt ) , ze behandelen veel kinderen met poepproblemen, en vaak gaat het na een paar keer therapie een stuk beter.

( let wel, ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd heb kwa voordoen en beloningssystemen, maar als ze bijna 5 is vermoed ik veel )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd alles al geprobeerd. Haar oudere broer is autistisch en heeft dag en nacht een pamper aan. Ze is niet gek en zegt dat haar broer toch ook in een pamper mag?!? Ik ga eens googelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
succes, angst voor poepen komt vaker voor bij kinderen en is goed te behandelen!
Hang een belletje aan het doortrektouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, we hebben een drukknop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat het geluid van het doorspoelende water eigenlijk applaus is. En dat ze applaus krijgt als ze het toilet gebruikt.
Bij kinderen van vier jaar is het eigenlijk nog als normaal te beschouwen dat er problemen met de stoelgang zijn. Ze is lang niet de enige, en meestal gaat het gewoon vanzelf over na een tijdje, maar echter niet altijd.

Ons kleinzoontje heeft hetzelfde probleem gehad. Bij hem werd het echt angst. Niet voor het toilet, maar voor de pijn. Het wordt een vicieuze cirkel: ophouden, ontlasting wordt hard, nog ophouden want het doet pijn. Op de duur werden potje en toilet met de pijn geassocieerd en wou hij ook een luier aan voor de grote boodschap. Bij jouw dochtertje zou angst voor de pijn ook wel een oorzaak kunnen zijn.

Een bezoek aan de kinderarts kan voor een oplossing zorgen. Tegenwoordig worden er tijdelijk laxantia gegeven afhankelijk van de mate "hardheid". Bij ons kleinzoontje heeft het alvast geholpen. De ontlasting kwam makkelijker op het toilet en hij was enorm blij en opgelucht. Luiers heeft hij niet meer nodig gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal.
vooral als ik lees dat ze het twee dagen op kan houden, dan is het daarna behoorlijk hard en pijnlijk. inderdaad naar de kinderarts, en haar veel laten drinken en vezelrijk eten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de plus pokemon :)
Al ontzettend veel goede tips gelezen waar ik van hoop dat je er veel baat bij hebt. Mijn kind (6) heeft niet erg veel moeite met deze fase gehad mede omdat wij als ouders en al jaren werkzaam in de jeugdzorg, al meteen allerlei dingen deden die als tip gegeven zijn, gewoon omdat we dit vanuit ons werk gewend zijn/waren. Maar wat nog wel extra heeft geholpen bij alle spelletjes en voordoen etc, was het belletje dat wij in de wc hadden hangen met zo'n slinger eraan. Geen hele grote bel maar herrie maken kan ie. Als onze dochter dan had gepoept mocht ze keihard drie x aan de bel trekken zodat iedereen wist dat het wéér was gelukt! De herrie was niet te overzien maar het stralende gezicht van onze dochter sprak boekdelen. En als ze moest poepen verheugde ze zich er al helemaal op! Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat dit op zich NIET mijn tip is. Mijn tip is vooral om iets te zoeken wat bij haar past, niet té apart is maar wel leuk en wat haar kan stimuleren zich te verheugen op wat er komen gaat als ze gepoept hééft! Dat haalt de lading van het poepen zelf af. Dus een beloningssysteem of waar je ook voor kiest, laat het iets zijn wat goed bij je kind past, iets waar ze al van hield nog voor je het ooit over poepen had. Mijn kind houd helemaal niet van herrie maar die ene x per dag was het haar feest! Frustreer je er vooral niet teveel over. Het komt echt goed. Dan maar wat langer tijd nodig, het komt goed! Veel succes!

Toegevoegd na 8 minuten:
O ja... mijn vriend vraagt net of ik ook heb verteld over het verhaaltje... We vertelden onze dochter altijd een verhaaltje over waar haar poepie heen ging (het begon met "op vakantie naar de bahama's"). Ze maakte er dan zelf van alles bij. Als het bijv. even duurde voordat het kwam vertelde ze zelf dat hij nog even zijn koffers aan het inpakken was en dat hij z'n paspoort was vergeten, dat soort dingen. Kwam het meteen dan had hij haast want hij had bijna de boot gemist...hahahaha, ik moet er weer om lachen als ik er aan terug denk. En dat maakt weer duidelijk wat een lol we hadden op de wc. Ik gun je van harte dat het op den duur met jouw kindje ook zo wordt. Want die vicieuze cirkel met de harde ontlasting is naar. En tot slot: ter voorkoming van harde poep werkt ook zuivel heel goed (met name yoghurt of kwark). Nogmaals Suc6!