wat is er mis met een twaalfjarige jongen die de intelligentie va een 20jarige heeft en qua emotie zich als een vierjarige jongetje gedraagt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (12)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind dat 12 jarige is en heel volwassen over kan komen dit gedrag komt vaak voor bij kinderen die trauma mee hebben gemaakt bekijken dingen dan vaak veel en veel te snel op volwassen mannier .Maar dan juist heel over gevoelig kunnen zijn in hun emoties ,
Maar ook sommig kinderen die een hoog Iq kunnen dan weer op sociaal gedrag blokkeringen hebben en moeit met emotie en zijn dan vaak EQ lager dan hun IQ.
Ook kinderen Autisme stoornissen kunnen dit ook hebben .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten 'volwassenheid' en die lopen niet allemaal netjes gelijk op. Zo kan je lichamelijk volwassen zijn, maar psychologisch nog lang niet. Ook heb je "financieel" volwassen (of je goed met geld kan omgaan) en of je "zelfredzaam" bent. Dat wil zeggen of je problemen die op je pad komen zelf kunt oplossen of weet wie je kan inschakelen om je daarbij te helpen.

Dus het kan goed dat een jongen van 12 qua intelligentie al best volwassen is, maar lichamelijk en psychisch nog niet.

Ik zou me hier nu echt geen zorgen over maken. Je komt net in de puberteit en dan gaat die ontwikkeling in de stroomversnelling. Vooral je emotionele ontwikkeling gaat nu een sprong maken. Kijk het gewoon even een tijdje aan. Maar als je echt denkt dat er iets mis is met je kan je dit het beste met je huisarts bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoeft niks "mis" mee te zijn.
Is de diagnose, dat zijn intelligentieniveau op 20 jaar zit en zijn EQ op 4 jaar, gegeven door een deskundige?
Alleen een deskundige kan dit aan de hand van testen goed bekijken en dan ook beoordelen, wat er eventueel aan de hand is.
Niemand op GV kan dit dus zomaar even beoordelen!

Ik herken wel iets: mijn zoon heeft gediagnosticeerd autisme, Asperger Syndroom, en ook hij is behoorlijk intelligent en op emotioneel/sociaal gebied minder goed ontwikkeld dan leeftijdgenoten zonder autisme.
Dat wil dus niet zeggen, dat de door jou genoemde jongen dat ook heeft.
Dus raad ik je aan, als je ongerust bent, om naar de huisarts te gaan. Deze kan bekijken of er doorverwezen moet worden naar een specialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tjakka!!! wat nou 'mis'???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel :-)
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Schizofremie misschien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me dat je dat wel zou merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me ook een wat rare conclusie. totaal uit de lucht gegrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien zijn het ook wel klompvoeten!!!
kan alleen even niet zeggen waarom.
een 12 jarige die even slim is als een volwassene van 20.
op zich al een en al onbegrip uit de omgeving over het algemeen. (school? hoe sluit je aan bij vriendjes? hoe wordt je benaderd, als snotaap of als bijdehandje, etc)

het lijkt me dus duidelijk dat dit niet iets is wat je even aanneemt, aanvaard en dat het daarmee klaar is. m.a.w. het doet dus emotioneel ook iets.

dan het woord 'gedragen' als een 4 jarige. dit is een breed begrip. wat een kind uiten kan is dus echt niet alles wat er ook IN het kind zit. het kind kan het op een hele andere manier uiten dan dat het de bedoeling is. het kan misplaatst lijken, overdreven, of wat dan ook.

er is dus niets mis, maar mensen verwachten blijkbaar iets waar de jongen niet aan kan voldoen zodat er simpelweg onbegrip is wat voor de jongen alleen maar frustrerend zal kunnen werken (dus ook emotioneel)

ik weet niet of het bovenstaande eigen bevindingen zijn, maar als het IQ en EQ vastgesteld zijn door een onderbouwd iemand lijkt mij dat de oorzaak ook duidelijk moet zijn. zo niet, dan is het hoog tijd om het uit te laten zoeken.

als ASS-er neem intussentijd van mij maar aan het het averechts werkt door tegen het uiten van de emotie in te gaan. begrip of iemand laten zijn zoals ie is helpt veel beter en dan zal het ook minder heftig zijn. deze jongen weet heel goed wel hoe het hoort en wat met verwacht, maar of het mogelijk is om hier aan te voldoen, dat betwijfel ik. opzet zal er in ieder geval niet in het spel zijn want hij loopt zichzelf ook niet zo vreselijk in de weg uit vrije wil uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal niets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is niets mis mee. Het lijkt me gewoon een hele slimme jongen die emotioneel overgevoelig is. Bij slimme mensen kom je dat nog wel eens tegen. Hoe meer je weet, hoe meer je ook kan piekeren over alles. En hoe slimmer je bent, hoe minder je met leeftijdsgenoten kan praten over dingen die je dwars zitten.

Mijn oudste zoon was ook heel intelligent, en kon op die leeftijd enkel praten met veel oudere mensen. Daardoor raak je wat geïsoleerd, voel je je vaak eenzaam en dat heeft ook een weerslag als je heel gevoelig bent. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het met iets heel anders te maken heeft (asperger), maar daar moet een arts zich over uitspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt erg naar het syndroom van Asperger.
Kijk eens bij mijn bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat we daar hier geen antwoord op kunnen geven;we krijgen heel weinig informatie,zijn geen artsen of deskundigen.
Laat deze jongen door een specialist onderzoeken en je dan door hem adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk met kinderen met aan autisme verwante stoornissen. Het klinkt idd als asperger. Ik zou zeggen laat het diagnosticeren. Erg handig, zodat je goed kunt reageren op zijn gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit noemen ze ook wel een disharmonisch intelligentieprofiel, duidt vaak (niet altijd!) op een 'ASS' (Autisme Spectrum Stoornis). Er is een psychologisch onderzoek nodig voor diagnose.