Wat is de beste manier om aan je kinderen te vertellen dat jullie (de ouders) gaan scheiden?

(Ik ga zelf niet scheiden) Iets wat ik mij gewoon afvraag door scheidingen om mij heen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hey,

Dé goede manier bestaat niet, want een scheiding is ontzettend pijnlijk, maar... de schade kan wel beperkt worden.

Zelf ben ik kind van gescheiden ouders (ter info: ik ben nu geen kind meer) en ik vind dat mijn ouders het erg goed hebben aangepakt. Ik zal nu opsommen waarvan ik vind dat het belangrijk is en licht dat toe met een voorbeeld uit mijn situatie ter illustratie:

1. Kies een rustig moment uit om het samen (dus beide ouders) aan de kinderen te vertellen. Het is niet iets wat je tussen neus en lippen door vertelt.
- Mijn ouders hadden een moment gekozen, waarbij rekening gehouden werd dat we wellicht niet zo lang zouden slapen (volgende dag geen school) en waarna we nog de tijd zouden hebben om er op in te gaan.

2. Kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid. Vertel daarom zonder er om heen te praten wat er gezegd moet worden.
- Mijn ouders zeiden letterlijk: 'we moeten iets heel rots vertellen, mama en papa gaan scheiden'.

3. Vertel wat voor consequenties dit zal hebben en wat er hetzelfde blijft.
- Nadat het hoogste woord eruit was en de grootste schik er af was, werd er verteld wat voor gevolgen dit zou hebben. Papa gaat het huis uit, je bent op die dagen bij mama en dan weer bij papa. Jullie gaan eerst met papa op vakantie en dan met mama etcetera. Ook vertelden mijn ouders wat er nog hetzelfde zou blijven: papa en mama zijn niet meer verliefd op elkaar, maar houden nog wel van elkaar als vrienden en wij houden nog steeds allebei evenveel van jullie (erg belangrijk). Papa en mama zijn niet boos op elkaar en we vieren jullie verjaardagen gewoon nog samen! Etcetera.

4. Neem de tijd voor eventuele vragen en leg deze op een 'kindvriendelijke' manier uit.
- Zo wilde ik graag weten waarom ze gingen scheiden, omdat ik het echt niet snapte. Ik was negen jaar en ik zag mijn ouders nooit ruzie maken. Het antwoord was dat papa en mama nog wel veel van elkaar hielden, maar niet meer verliefd op elkaar waren (en dit ook niet meer zullen worden).

5. Neem ook de tijd voor de emoties.
- Toen ik hoorde dat mijn ouders gingen scheiden was ik erg van streek (en dat gold ook voor mijn broertje van toen vijf en zelfs mijn ouders hielden het niet droog). Emoties werden benoemd ('ik zie dat het je er erg verdrietig om bent..') en er werd rekening mee gehouden.

Meer tips kan ik niet geven vanwege het limiet, maar ik was nog lang niet klaar :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een hele mooie toevoeging, Liekjee4!
Ik weet nog wel dat wij eigenlijk hadden moeten verhuizen naar een piepklein-flatje. Dit is niet gebeurd, omdat mijn vader mijn moeder financieel heeft bijgestaan, omdat ze het erg belangrijk vonden dat wij (mijn broertje en ik) in dezelfde omgeving zouden blijven. Er verandert al zoveel na een scheiding, dan is het zo fijn voor een kind als er bepaalde dingen toch hetzelfde blijven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens. een kind heeft behoefte aan zekerheid als het meest zekere wat er leek te zijn wegvalt. heb het zelf ook 2 keer mee mogen maken. 1 keer van mijn biologische ouders, en daarna een keer van mijn moeder en stiefvader. zelf ben ik ook weg bij de vader van de kids maar heb geleerd hoe het NIET moet. (scheelt mij weer :) mijn ex mag mij bv graag bedreigen met van alles en nog wat, maar de kids hebben RECHT op hun vader dus kunnen ten alle tijde naar hem toe. okay, heb via de rechter wel een omgang op papier moeten afdwingen omdat pa hier ook de brui aan gaf om mij te 'pakken', maar het gaat mij om de kids en niet om andere randzaken (ik of ex dus) het blijft dus niet bij het brengen van het goede nieuws om hier aan de kids te denken. ook hierna moet je de kids voorop stellen en dingen los kunnen zien. het voorkomt dat ze nog meer de dupe worden. kids ZIJN gen pionnetjes in een vies spel (bewust of onbewust maakt geen bal uit) en zo is het mogelijk dat je zelfs op kan schieten met de huidige partner van een ex die de persoon was waarmee een ex je bedroog. kids horen dus OOK voor welk negatief gevoel van ook van een ouder te staan, want hier hebben ze alleen maar last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederom een hele mooie toevoeging!
Respect voor jouw manier van omgang met de scheiding, Eucalypje :):)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) it's all about the kids ook (of miss wel JUIST) ná de relatie
; )

Andere antwoorden (4)

Moeder: *een diepe zucht* Te zeggen: Kindertjes. Ik heb nieuws voor jullie. Worden jullie alsjeblieft niet boos?
Kinderen: Ja...
Moeder: Mama en papa gaan uit elkaar. Ze gaan scheiden.

En dan even ogen sluiten en dan denken dat deze dag snel voorbij gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon eerlijk en duidelijk zijn. Ook wat de consequenties zijn voor de kinderen. Het hangt natuurlijk af van de leeftijd. Een kind van 4 zal minder uitleg nodig hebben dan een kind van 8 jaar. Hoe ouder hoe moeilijker. Nu scheiden er veel mensen dus vaak vinden de kinderen wel een scheidingmaatje (helaas) met wie ze een verhaal kunnen delen. Probeer wel de scheiding buiten de kinderen om te regelen. Dus ga niet na het eten bijvoorbeeld de inbooedel verdelen wanneer dit op een ruzie uit kan draaien. Kinderen kunnen meer incasseren dan je denkt. Het blijft altijd moeilijk maar vaak door het drama eromheen wordt het voor een kind moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel open en eerlijk dat pa en ma niet meer bij elkaar wonen na de scheiding. Geef aan wat er voor de kinderen gaat veranderen maar vooral wat er niet veranderd! Jullie blijven allebei nog steeds pa en ma en jullie blijven ontzettend veel van hen houden. Probeer lastige situaties (ruzies) omtrent de scheiding buiten het zichtveld van de kinderen te houden. Kinderen voelen zich namelijk heel snel verantwoordelijk voor dingen. Probeer hen duidelijk te maken dat niks kun schuld is en dat jullie er altijd voor hun zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee Eens
Als jullie nog goed kunnen overleggen, vertel het ze dan samen. Dat is mijn enige tip. Laat ze duidelijk merken dat ze nog altijd geliefd zijn en dat dat nooit zal veranderen.

Sterkte!

Toegevoegd na 57 seconden:
Oh ik lees nu pas dat je zelf niet gaat scheiden. Min de sterkte dan. ;)