Hoe vertel ik mijn zoon dat hij zijn opa&oma niet meer mag zien?

Wij hebben sinds een half jaar geen contact meer met mijn ouders. Mijn oudste zoon heeft er tot nu toe niet veel om gevraagd (is 5 jaar) maar begint nu toch steeds meer vragen te stellen waar ik geen antwoord op heb. Het contact zal er ook nooit meer komen daar wij zelfs nu al bezig zijn om een contact verbod te gaan regelen omdat mijn moeder ons niet met rust wil laten. Maar hoe en vooral wat vertel ik mijn zoon waarom hij ze niet meer mag zien??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Hoe leg je een 5 jarig kind uit dat bepaalde mensen niet meer in zijn dagelijkse leven zullen zijn.. Lastig hoor. Ik denk dat als je het probeert uit te leggen dat opa en oma niet meer welkom bij jullie is omdat jullie ruzie hebben gehad dat dat nogal beladen is voor een kind van 5. Straks denkt hij dat als hij ruzie maakt met jullie dat jullie hem ook niet meer willen zien..

Ik denk dat je het heel simpel moet houden en dus als hij vraagt komen oma en opa op visite dan antwoord je met nee. De waarom vraag komt waarschijnlijk pas als hij ouder is en als hij nu vraagt waarom dan begrijpt hij je antwoord wellicht ook niet.

Je kan later wel op een volwassen manier uit leggen dat jullie een andere weg / kant op gegaan zijn dan opa en oma. Hij zal het dan ook kunnen begrijpen.

Ik vind wel dat als hij oud genoeg is dat je hem de keuze moet laten maken om ze op te zoeken. Hij komt er snel genoeg achter wat voor soort mensen zijn grootouders zijn.

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord op mijn vraag en vooral ook omdat je geen oordeel hebt waarom wij niet willen dat onze zoon geen contact meer heeft met zijn opa&oma

Andere antwoorden (9)

Zeg ze gewoon dat opa en oma niet lief zijn en dat het beter is dat hij ze niet meer ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon vertellen wat er aan de hand is. Eerlijkheid duurt het langst, want je kan de werkelijkheid niet mooier maken dan hij is. Ik weet natuurlijk niet wát er tussen jou en je ouders gebeurt is, maar als je zoon er niets mee te maken heeft, zou ik hem er überhaupt buitenlaten en hem wel gewoon contact te laten houden met zijn opa & oma als hij daar behoefte aan heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heftig..
Is er ook nog niet een mogelijkheid dat jij en je man je ouders niet meer zien, maar de kleinkinderen wel? En af en toe een brief schrijven/tekenen mag hij ook niet? Als alternatief?
Als ze er ooit niet meer zijn, zou je misschien de tijd wel terug willen draaien...

Maar goed, het mag niet meer, contact zoon en grootouders.
Daar moet je echt even de tijd voor nemen om dat je zoon uit te leggen. Op zijn niveau, met niet alle heftige achtergronden. Dat kan later altijd nog wel. Als je het duidelijk uitlegt (slecht nieuws gesprek) dan zal hij het wel aannemen dat het voortaan zo zal zijn.

Niet: JIJ mag opa en oma niet meer zien. Dan is het net of het zijn schuld is. Beter is zoiets als: papa en mama hebben erg ruzie met opa en oma omdat ze ....vul maar in. Dus willen papa en mama willen niet meer dat wij nog bij hen op bezoek gaan of dat ze hier komen. Dan weet je dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik eigenlijk dat je je kind het contact met zijn oma en opa helemaal niet mag onthouden, tenzij er heel vreselijke dingen aan de hand zijn.

Is het echt geen optie om, al is het maar een keer in de 3 maanden, je kind een middagje bij z'n oma en opa te laten zijn?
Het feit dat hij naar zijn oma en opa vraagt zegt al, dat er voor hem toch een gevoel van gemis is.

Zonder liegen of onverantwoorde taal is het niet te doen om je kind van 5 te vertellen waarom hij zijn oma en opa niet meer mag zien.
Pas op dat je kind zich niet schuldig gaat voelen: Vaak denkt een kind van die leeftijd dat het door hem komt dat hij oma en opa niet meer mag zien.

Kortom: Je hebt 2 opties.
Of je vertelt hem dat jullie niet meer met oma en opa om willen gaan, en dat je 'm wel vertelt hoe het precies zit als hij wat groter is (met mogelijk bovenstaande gevolgen bij je kind).
Of je regelt iets, waarbij je kind z'n oma en opa elkaar toch nog af en toe kunnen ontmoeten.

Lastig probleem. Succes en sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou je zoontje kunnen vertellen dat je ruzie met je ouders hebt gehad (een kind van 5 weet best wel wat ruzie is), en dat jullie elkaar even niet aardig vinden. Misschien kun je een beetje aantippen, zonder in details te treden, waarover de onenigheid gaat, en dat ze even niet meer komen om op te passen. Een jong kind vergeet best wel gauw en gaat over tot de orde van de dag. Laat de tijd z'n werk doen, misschien vind je op korte termijn wel een andere goede oppas waar je zoontje het goed mee kan vinden, en raken je ouders op natuurlijke wijze een beetje op de achtergrond. Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit nogal wat!
Jullie hebben ruzie met jouw ouders (en niet zomaar een gewone ruzie, neem ik aan) en de kinderen worden daarin meegesleurd. Dat is heel erg jammer. Zij hebben per slot van rekening niets te maken met jullie ruzie. Is er geen andere oplossing?
Ik begrijp heel goed dat het erg lastig is om grootouders en kleinkinderen nu nog contact te laten houden, maar ik vind ook dat je je kinderen niet hun opa en oma mag afnemen.
Kan het contact niet blijven via een zus of broer?
Dit is niet het antwoord waar je op zit te wachten, dat snap ik ook wel.
Maar goed, als het dan moet: vertel je zoon dat jullie heel boos zijn op opa en oma en dat jullie voorlopig elkaar niet zullen zien. Doe er niet te moeilijk over, want hij snapt best wat ruzie is, want dat heeft hij ook wel eens met een vriendje. Zeg niet meteen dat het voor altijd zal zijn. Het kan dan zijn dat hij zich van alles in zijn hoofd gaat halen als jullie boos zijn op hem!
De behoefte om de grootouders te zien slijt waarschijnlijk wel. En anders kan hij, als hij groot genoeg is zelf er naar toe gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg uit dat opa en oma een andere weg bewandelen, en dat jullie je eigen weg gaan. Letterlijk en figuurlijk. En dat, later...., als hij volwassen is misschien zijn weg met die van opa en oma kan laten kruisen, als hij dat wenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is moeilijk want een kind van vijf,tja hoe leg je zoiets het beste uit,maar ik vraag me af of je zoontje met de ruzie te maken heeft,ik bedoel of je zoontje hierin een rol speelt waarom jullie geen contact meer willen of is dat niet zo?

Mocht je zoontje geen enkele aanleiding zijn dan vind ik het voor de grootouders wel een hard gelag dat zij hun kleinkind niet meer mogen zien,maar ook speelt hierbij weer wat er is voorgevallen.

Misschien een cru voorbeeld,maar als het bijv met incest te maken zou hebben of lichamelijke mishandeling die je in het verleden hebt meegemaakt toen je nog thuis woonde,ja dan kan ik mij goed voorstellen dat je niet wil dat je zoontje daar op bezoek gaat.

Nogmaals,dit hierboven beweer ik niet,het is meer omdat ik niet weet waarom jullie geen contact meer hebben.

Al met al zou je op een kinderlijke manier het je zoontje kunnen uitleggen dat je opa en oma voorlopig even niet meer wil zien omdat ze niet zo lief waren tegen jou en ruzie hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom gaan mensen nou in discussie of het echt niet anders kan? Dat is de vraag toch niet.. Als het op een bepaalde manier wel had gekund zou ze niet met deze vraag komen, wel dan? Een narcistisch persoonlijkheid wil je niet in de buurt van je kinderen hebben.. Als je dat niet begrijpt moet je er misschien eens iets over lezen.. Ze doet dit uit bescherming van haar kinderen en gezin..!

De mensen die het vaakst reageren op forums zijn juist ook ignorant ten top.. Trieste combinatie..

Ik zou je adviseren om een orthopedagoog om advies te vragen. Ik kan me ook zo voorstellen dat na wat je verteld je kinderen misschien ook wel dingen mee hebben gekregen/gehoord/gezien (hoe hard je ook het geprobeerd dat te voorkomen) enz waar ze 'last' van kunnen hebben of krijgen. Ik heb er zelf helaas ervaring mee.. Ik hoop dat alles zo goed mogelijk terecht komt!

Groetjes!