Is het meestal zo, dat dochters pas aan kinderen 'beginnen' rond dezelfde leeftijd als dat hun moeder dat heeft gedaan?

Bijv. als je moeder ergens midden 30 was toen ze jou kreeg, jij ook 'pas' rond die tijd een kinderwens begint te krijgen? Of als een moeder erg jong is, het te verwachten is dat de dochter ook jong zich voortplant?

NOTE: ik heb beginnen tussen aanhalingstekens. Ik weet dat kinderen krijgen niet hetzelfde is als een opleiding beginnen ofzoiets, maar een beter uitleg ervoor paste niet door de beperking die is opgelegd door GV (een maximaal aantal tekens per vraag*). Het is dus niet nodig om daar opmerkingen over te maken, want mijn gedachtegang is niet dat je kinderen kan 'nemen' of eraan kan 'beginnen'.
*NOTE 2: ik ben niet tegen de beperking die is opgelegd door GV, ondanks dat het misschien lijkt dat ik het met negatieve bedoelingen zeg.

Ahum. :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De leeftijd waarop je kinderen krijgt is niet iets wat natuurlijk bepaald is ofzo, maar hangt wel af van factoren die van moeder op dochter over kunnen gaan.
Allereerst is er opleiding: als je tot je 26e bezig bent met studeren wil je dan eerst een goede baan voor je kinderen krijgt dus krijg je ze wat later, terwijl mensen die eerder beginnen met werken ook eerder kinderen zullen krijgen.
Daarnaast is er een culturele factor: veel mensen vinden dat je getrouwd moet zijn of toch in elk geval een steady relatie moet hebben om kinderen te krijgen, maar meningen over wanneer je moet trouwen zijn verdeeld; sommigen vinden op hun 20e trouwen prima, terwijl anderen dat als erg jong zullen zien. Dat beïnvloed ook de leeftijd waarop je kinderen hebt.
Van dit soort factoren zijn er nog meer kleinere die allemaal dezelfde soorten effecten hebben. Op die manier kan de leeftijd waarop je kinderen hebt overgedragen worden van moeder op dochter door sociale factoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee ik denk het niet. Ieder mens is uniek. Dus een dochter leid haar leven sowieso anders dan haar moeder deed. Daarbij ligt het aan verschillende factoren wanneer iemand aan kinderen begint. Op welke leeftijd zij haar liefde vind, hoe zij over kinderen krijgen denkt, hoe het met haar carrière gaat enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft u wel gelijk maar mijn moeder was 23? 24? volgens mij en ik wil eigenlijk pas (als ik ze wil maken/krijgen) dan is het toch pas rond mijn 30 & in iedergeval voor mijn 35 want ja tegenwoordig is alles super duur (mede dankzij de euro (6)) dus wil ik eerst een beetje carriere hebben en dan full-time aandacht aan mijn kids en als ze naar school gaan rond 4 jaar dat ik dan ook weer een beetje werk..

17 jaar ben ik weet het ben een snotneus maar toch;)

Groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat de algemene trend is dat vrouwen gemiddeld steeds later hun eerste kind krijgen, ongeacht de leefttijd dat hun eigen moeder kinderen kreeg. De vrouw van de vorige generatie moeders die pas rond midden dertig haar eerste kind kreegn, was een uitzondering. De vrouw die nu midden dertig haar eerste kind krijgt, is geen uizondering meer.

Je kunt hier allerlei redenen voor bedenken. Heel waarschijnlijk heeft het ook te maken met het feit dat vrouwen nu echt dezelfde opleidingsmogelijkheden hebben als mannen.

Mijn moeder ging nog naar de mulo terwijl ze de goede resultaten had om naar de HBS te kunnen. Tja, ze was nu eenmaal een meisje. En met de mulo op zak kon je nu eenmaal niet gaan studeren, zoals de jongens op de HBS. En was je niet pas 22-24 jaar voordat je überhaupt ging werken. En had je niet het idee dat je zelf carrière 'moet' maken en eerst zelf 'een beetje leven' en 'je ontwikkelen' voordat je aan kinderen 'begon', of zelfs maar begon aan een serieuze relatie.

Geld speelt ongetwijfeld ook mee bij de latere leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen. Net als vroeger willen ouders nu hun kinderen het beste bieden. Maar het kostwinnersmodel werkt niet meer. Het is voor de meeste gezinnen niet realistisch dat één persoon werkt om drie à vier anderen te onderhouden, en dat je dan toch nog je kinderen een goede leefomgeving en goede opleidingskansen kan bieden. Dus is het ook werkelijk voor het welzijn van de kinderen belangrijk als de vrouw zoveel mogelijk carrière maakt voordat ze kinderen krijgt. Het brood komt niet vanzelf op de plank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn geval en dat van mijn zusje was het niet zo. en als het aan mij gelegen had had ik nog veel eerder kinderen gekregen. mar ja je heb het lot niet in handen.