mag jeugdzorg dit zomaar doen?

mijn vriendin heeft huwelijksproblemen en ze heeft een zoontje heeft met adhd (ws is er nog wel meer met hem aan de hand).
ze liep met zelfmoordneigingen en het gedrag van haar zoontje dreef haar tot wanhoop, zodat ze hem ook wel wat aan kon doen.

ze is naar de huisarts gegaan ( ze wilde het niet zover laten komen) ze wilde graag dat haar zoontje bijv. naar een logeerhuis kon in het weekend.zelf even rust
de huisarts heeft jeugdzorg ingeschakeld met haar toestemming. die zijn dezelfde dag nog gekomen en haar zoontje is naar haar schoonouders gebracht voor een periode van vier weken.

echter heeft jz nu beslist dat hij naar een pleeggezin moet.
volgens jz zit het probleem bij mijn vriendin en niet bij haar kind (ze hebben het kind niet eens gezien/ gesproken!). mijn vriendin is bezig haar eigen problemen op te lossen. van een nieuw onderzoek naar haar zoontje (evt. autisme) willen ze niet horen. het lijkt erop dat ze hun oordeel in het eerste gesprek al hadden (geflipte moeder met een volstrekt normaal kind) en dat ze haar geen kans willen geven.

de huisarts van mijn vriendin vindt het belachelijk maar kan er ook niks aan doen.
een aantal jaren geleden heeft haar zoontje op een mkd gezeten. toen hij op de wachtlijst stond (en mijn vriendin het ook echt niet meer aankon) kwam hij in de weekenden bij ons. ik heb dat met liefde gedaan, maar het was loodzwaar. ik kan me levendig voorstellen als je dit kind 24 uur per dag in huis hebt, je echt knettergek wordt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dit: 'ze liep met zelfmoordneigingen en het gedrag van haar zoontje dreef haar tot wanhoop, zodat ze hem ook wel wat aan kon doen.' Is dat dan niet de reden waarom dit het geval is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk. daarom ging ze naar de huisarts, die zich vervolgens geen raad wist, omdat hij nog nooit iemand op zijn spreekuur had gehad die dit zo eerlijk op tafel legde.
ze wist zelf ook dat er op dat moment echt iets moest gebeuren. maar zoals zo vaak; als de gemoederen weer wat bedaart zijn en je weer wat tot rust komt, ziet de wereld er weer heel anders uit. met goede begeleiding (en af en toe dus een time out) ziet ze (en haar man) het heus zitten om hem thuis te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ADHD is de meest erfelijke aandoening. Grote kans dus, dat de moeder dit ook heeft, waardoor dit extra zwaar voor haar is.
ADHD heeft meestal comorbide stoornissen. Zo te zien heeft het zoontje ODD. Daar ben je dan mooi klaar mee. Hier in Nederland blijven we tot het uiterste voor deze kinderen zorgen. In de rimboe doet men dat 'een beetje anders'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is mijn eigenlijke vraag. ik waardeer ieders mening of het wel of niet terecht is, maar mijn vraag is: is jeugdzorg bevoegd om na twee gesprekken met de ouders en 0 met het kind, zelfstandig kan besluiten om een kind naar een pleeggezin te sturen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Alexa, nou jaren geleden was er een documentaire over de Yanomami- indianen. Er was een lastig kleuterjongetje. De onderzoekers hadden hem nog willen helpen. Maar vier mannen gingen met hem het bos in, en kwamen zonder hem terug. Dat schokte mij, maar het liet ook zien hoe een maatschappij met problemen kan omgaan: problemen kosten energie, en die energie moet wel op te brengen zijn. Zo wordt dit soort problemen een maatschappelijk probleem.

Het beste antwoord

Dat je vriendin naar de huisarts is gegaan en haar kind voor een paar weken heeft laten onder brengen, laat zien dat ze een verstandige moeder is.

Ze heeft huwelijksproblemen en laat haar kind zelfs naar haar schoonouders gaan.... Ze heeft dus nog behoorlijk veel vertrouwen in deze relatie...

Jeugdzorg heeft voor de korte termijn goed gehandeld en geluisterd naar de vraag van moeder en het advies van de huisarts.

Helaas zie je vervolgens het bekende probleem.....
Je hulpvraag wordt tegen je gebruikt en je raakt je kind kwijt.

Zoals je terecht weergeeft wordt er geen onderzoek gedaan naar de problemen van het kind en krijgt de moeder automatisch de schuld. En inderdaad geen kans meer om zich te herstellen....

Wat ik vreemd vind is dat de huisarts niets kan doen. Waarom vraagt hij geen psychiatrisch onderzoek aan voor het kind?
Maar mogelijk zit het al in de hele mallemolen en dan wordt inderdaad ook een arts buitenspel gezet.

Wij zitten er zelf middenin... :(
De rapportages staan vol leugens en verdraaiingen. Aan waarheidsvinding wil men niet doen.

En als je gaat strijden zoals ik heb gedaan (google maar op bonusMoeder en Xavi) dan wordt het nog meer tegen je gebruikt.

Je vriendin heeft goede (juridische) hulp nodig en hulp om zichzelf weer te herstellen. En het lijkt me dat een onderzoek naar het kind niet tegengehouden mag worden.

Sterkte!
Blijf achter je vriendin staan! Ze zal het nodig hebben! En w.s. velen gaan verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij slaat de spijker op zijn kop! ze wilde graag voorkomen dat het uit de hand zou lopen en dacht (en hoopte) hulp te krijgen. het tegendeel is waar: ze heeft jz lijnrecht tegenover zich! het meest vervelende is dat jz nu alle pijlen op haar gericht heeft, terwijl het probleem waar het om gaat, nl het gedrag van het kind, totaal genegeerd wordt! hij kan dan nu wel naar een pleeggezin, maar dat lost niks op!
de huisarts geeft aan dat er vroeger wel veel waarde werd gehecht aan zijn oordeel, maar dat hij tegenwoordig compleet buitenspel staat.
mijn vriendin probeert nu, op zijn advies, zelf ergens een nieuw onderzoek te kunnen starten naar het gedrag van haar kind, maarja, overal zijn wachtlijsten van minstens vier maanden!! wat een frustratie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts.... ja dat schijnt te kloppen
Onze huisarts wil ook graag helpen, maar heeft daarvoor blijkbaar al eerder de tuchtraad achter zich aan gehad... Het is afschuwelijk wat er in Nederland gaande is.
De politiek heeft er zelfs een term voor: fuikwerking, maar doet er verder niets aan.
Maar er zijn ook steeds meer mensen/organisaties die er iets aan willen doen. Op mijn sites heb ik een paar links staan, die ik persoonlijk erg goed vindt. Voor informatie of hulp. Als moeder gaan strijden werkt helaas averechts. Dat moet anderen voor haar doen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb op de desbetreffende website gekeken en denk dat mijn vriendin er ook wel iets mee kan.
ongelooflijk hoeveel ouders er eigenlijk in een soortgelijke situatie zitten!
we gaan ons nu vooral richten op juridische hulp.

Andere antwoorden (8)

Jeugdzorg komt op voor de belangen van het kind.
In deze heeft zij juist gehandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haar zoontje wil dolgraag naar huis. snapt niks van de hele situatie!
mijn vriendin vond de periode van vier weken ook prima, maar voor onbepaalde tijd naar een pleeggezin!!??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kind heeft een andere beleving van dat alles. Uw beschrijving over de moeder is verontrustend. En om te voorkomen dat het gaat escaleren en tevens de moeder de tijd geven voor haar herstel brengen ze het kind onder op een stabiele en veilige plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er ook andere gevallen bekend.
Waar geschaafd wordt vallen spaanders.
De negatieve berichtgeving vloeit voort uit het feit dat jeugdzorg in sommige gevallen te laat ingreep.
Nu doen ze het preventief en is het weer niet goed.
^^ze liep met zelfmoordneigingen en het gedrag van haar zoontje dreef haar tot wanhoop, zodat ze hem ook wel wat aan kon doen.^^

Als ze ooit woorden heeft uitgesproken, dan zit ze vast in de klauwen van Jeugdzorg. Want dat komt in elk dossier opnieuw.
Sinds de zaak van Savanna (vermoord door haar moeder), enkele jaren geleden, heeft JZ strengere richtlijnen om eerder in te grijpen. Bij het minste vermoeden dat er iets zou kunnen zijn, wordt het kind al elders geplaatst.

Triest. Maar je kunt er even niks aan doen. Laat vriendin snel en goed aan haar eigen problematiek werken zodat ze op een later tijdstip sterk terugkomt en kan aantonen haar zaakjes op orde te hebben. De huidige thuissituatie is niet echt ideaal voor het kind. En dat zal wel de reden van voorstel tot elders plaatsen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk. alleen; snel en goed wordt wat lastig. overal zijn er lange wachtlijsten voor hulp. frustrerend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja helaas Gonzo. Door het tijdelijk uit huis plaatsen van het kind heeft moeder nu wel de gelegenheid om uit te rusten, puin te ruimen en op te krabbelen. Kan niet met het kind, dat zelf zoveel specifieke en konsekwente aandacht en zorg nodig heeft. Blijft moeilijk en heftig allemaal, absoluut.
Zoals in je laatste zin: "maar het was loodzwaar. ik kan me levendig voorstellen als je dit kind 24 uur per dag in huis hebt, je echt knettergek wordt!!" ...dan kan jij dus nu begrijpen hoe het al die tijd voor haar is geweest.
Zij loopt met zelfmoordplannen en kon haar kind nu wel iets aandoen en verteld dit de huisarts. Eigenlijk maar goed ook dat ze zo eerlijk is geweest.....zij al de eerste moeder niet zijn die haar kind eens flink onder handen neemt, inderdaad de moeder van Savannah ook in Alphen aan den Rijn, echter gaf die moeder het niet aan en je ziet.....Savannah is dood!
Misschien is die vriendin dit natuurlijk niet van plan, maar door het kind nog langer bij haar thuis te laten zijn worden e spanningen (die volgens eigen zeggen door het kind komen) er alleen maar groter door en in een vlaag van verstandsverbijstering kunnen mensen dingen doen waar ze op dat moment even helder bij na kunnen denken, blind van woede zogezegd en die vriendin van jou is daar vatbaar voor. In zo'n geval is het misschien beter als het kind even helemaal uit haar omgeving is en zij er alles aan doet om te herstellen, te leren haar kind te accepteren zoals hij is en te leren hoe ermee om te gaan en wellicht andere problemen oplossen voordat het kind weer terug kan.
Het heeft ook geen zin om dit kind te verwijten dat hij ADHD heeft (zoals je zei: het lijkt erop dat ze hun oordeel in het eerste gesprek al hadden (geflipte moeder met een volstrekt normaal kind) en dat ze haar geen kans willen geven"...Het kind heeft niet voor zichzelf gekozen en zeg nu zelf...als je met zelfmoordneigingen loopt en dreigt je kind nog iets aan te doen mag je gerust zeggen dat je even gefipt bent...(niet verkeerd bedoeld maar dat zou jij toch zeggen als dit verhaal in de krant stond van een moeder die jij niet kent?
Ze brengen nu eenmaal het kind eerst in veiligheid, zou jij ook willen als jij gevaar liep, dat lijkt mij en redelijke reactie!

Toegevoegd na 2 minuten:
"thuis te laten zijn worden De spanningen (die volgens eigen zeggen door het kind komen) er alleen maar groter door en in een vlaag van verstandsverbijstering kunnen mensen dingen doen waar ze op dat moment even NÏET helder bij na kunnen denken,

k.....e toetsenbord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absoluut mee eens. vandaar ook die time out van vier weken. een permanente uithuisplaatsing is alleen wel andere koek. bovendien zou jeugdzorg opkomen voor het kind, maar waarom willen ze dan niet meewerken aan nieuw onderzoek van het gedrag van het kind? dat is wat mijn vriendin graag wil. zodat hij de beste begeleiding krijgt. met zijn zes jaar is hij al de schrik van de buurt. hij terrroriseert andere kinderen, steelt, poept overal en sloopt alles wat binnen zijn handbereik komt.
lijkt me niet echt "normaal" adhd-gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4 weken is wel kort om volledig van die problemen genezen te zijn, daar is ze nog wel even zoet mee.
Bovendien is dat juist een test om te kijken hoe het kind in een ander gezin functioneert, zo kun je er gemakkelijk achter komen waar de oorzaak ligt van zijn en haar gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zoontje kan dit terroriserende gedrag ook uiten omdat er thuis waarschijnlijk altijd op hem gemopperd wordt en zijn moeder de wanhoop nabij is en daarnaast nog problemen met de scheiding, waardoor haar geduld nog minder wordt en zij dit alles op haar zoontje afreageert. We moeten geen kinderen meteen een etiket opplakken met een psychische stoornis als zijn negatieve gedrag zeer mogelijk wordt beinvloed door de omgeving waarin het zich bevind, in dit geval een overspannen moeder die niet voor niets bij haar huisarts om hulp heeft gevraagd voor haarzelf maar ook voor haar kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het idee dat jullie ook aan de verkeerde kant van het verhaal beginnen. éérst was er het probleem van haar zoontje (ze heeft ook nog twee oudere kinderen die zich "gewoon "gedragen en waar ze nooit problemen mee heeft gehad). van het gedrag van haar zoontje (en later ook de huwelijksproblemen) is ze overspannen geraakt.
overal loopt ze echter tegen een dichte deur. ze had er uiteindelijk ook nooit mee moeten instemmen dat hij van het mkd naar een reguliere basisschool is gegaan, want toen hield alle hulp op. op school functioneert hij ook niet.
maarja, je bent allang blij dat ze op zo'n mkd denken dat hij het wel aankan en dat je kind blijkbaar toch niet zo afwijkend is???? op het mkd hebben ze wel geadviseerd om hem elke twee/ drie jaar opnieuw te beoordelen, maar daar wil nu niemand meer aan!!
waar ik het mee eens ben (en mijn vriendin ook) is dat het gedrag van haar zoontje nog slechter is geworden na de huwelijksproblemen en haar gemopper. (maar ik heb nog steeds diep respect voor haar dat ze het al zo lang uithoudt!!)
Jeugdzorg heeft in deze de belangen van het kind behartigt.Dat is ook hun taak,je geeft zelf al aan hoe zwaar het is om met dit mannetje in een huis te wonen.Als jeugdzorg niet zou ingrijpen had het natuurlijk erg uit de hand kunnen lopen,het is niet in te schatten wat iemand in overspannen toestand impulsief zou kunnen doen.We zien natuurlijk regelmatig heftige verhalen in het nieuws.Als jouw vriendin weer wat aangesterkt is,en het jongetje hulp heeft gekregen,kan het natuurlijk best zijn dat moeder en kind weer herenigt worden.Dat zou natuurlijk prachtig zijn en meestal is dat ook het doel van de hulpverlening.
Sterkte met alles ,ook voor je vriendin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag jeugdzorg dit zomaar doen is je vraag. Ja, dat mag. Niet zomaar, het kan ook niet zomaar maar wel als ze kunnen aantonen dat er gegronde redenen zijn om het kindje in een pleeggezin te plaatsen. En die hebben ze ongetwijfeld.

Dat voelt ontzettend naar, heel logisch want hoe verschrikkelijk moeilijk een kindje ook is, het blijft je kindje en je wil het niet in de steek laten. Echter, soms zijn bepaalde dingen beter voor een kind én zijn moeder. En voelt het als in de steek laten maar hélp je het kind juist. Plaatsing voorlopig in een pleeggezin geeft ruimte aan het kind en aan de moeder. Dat het onbepaald is geeft rust aan het kind ( beter dan over 4 weken weer terug naar de oververhitte situatie thuis ) en de moeder krijgt zo de ruimte om eigen problemen op te lossen, ook dat is heel erg nodig zo te horen! Het betekent natuurlijk niet dat er geen contact meer is tussen moeder en kind, dat blijft! ook als het kindje niet thuiswoont eb de dagelijkse zorg ligt bij anderen, de relatie moeder/zoon zal blijven.

In een andere reactie schrijf je dat het kind niet alleen ADHD heeft, maar ook gedragsstoornis vertoont, nog een reden lijkt me dat het goed is dat pleegouders even de opvoeding waarnemen, wellicht zijn zij meer onderlegt om daar mee om te gaan of bij te sturen zolang dat nog kan.

Of je het nu eens bent of niet, wil ze over een tijdje weer zelf volledig voor haar kind zorgen moet ze nu niet tégen jeugdzorg gaan strijden ,maar samen met jeugdzorg ( wel of niet eens ) , haar beste kant tonen en aan zichzelf en eigen problemen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeugdzorg heeft in dit geval naar mijn idee heel goed gehandeld. Goed voor het kind, maar ook goed voor de moeder!
Je vriendin heeft er goed aan gedaan om naar de huisarts te gaan en haar problemen aan hem voor te leggen.
Zij heeft huwelijksproblemen en een zeer drukke zoon waar ze haar handen meer dan vol aan heeft.
Hij ging niet voor niets naar een medisch kinderdagverblijf immers? Een kind met ADHD en wellicht nog andere problemen heeft een stabiele omgeving en moeder nodig, en dat kan jouw vriendin hem nu niet bieden.
Je vriendin heeft nu alle rust en ruimte om haar leven weer op de rails te krijgen. Ze moet aansterken, uitrusten en haar problemen met haar man oplossen. Dat duurt een paar maanden. Pas dan kan ze laten zien dat het weer goed met haar gaat en de zorg voor haar zoon weer langzamerhand op zich nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zo zou gaan dan heb je gelijk.
Het zou zo moéten gaan....
Helaas gaat het laatste deel van je antwoord w.s. niet meer op. Als een kind eenmaal weg is, gaat men met valse redenen komen zoals: kind mag niet meer terug want hij heeft nu rust en is gewend.
Daar ligt het grote probleem!
En dat is dieptriest.
riawim
12 jaar geleden
+ HET GELDBEDRAG WAT ER VAN HET VENTJE IEDERE MAAND TE HALEN IS!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In heel veel gevallen gaat het ook zo. Maar helaas zijn er ook legio voorbeelden van gevallen, waarin jeugdzorg overijverig is en moeder en kind (veel) te lang gescheiden blijven. Jeugdzorg heeft strengere richtlijnen sinds Savannah en Rowena (het meisje van Nulde) . En dat is maar goed, al zullen er altijd gevallen zijn die daar de dupe van worden.
Nu is dit het beste voor moeder en kind.
Nou? DIT is toch niet zomaar?
Het zal voor beiden in zekere zin,het "leven"draagbaar maken,het is verschrikkelijk als je eigen kind wordt weg gehaald,maar bedenk wel...dat het DE oplossing is.
Meestal is het zo,dat waneer je in de molen van jeugdzorg zit,je zelf niets maar dan ook niets meer in te brengen hebt.
Kijk eens even bij www.josaalders.com
dat is de ombudsman die vecht voor dit soort zaken,hij heeft ook een hyves account.
Wens je vriendin en het kind het allerbeste toe.

Toegevoegd na 1 dag:
Over Jos.Aalders was de eerste Nederlandse kinderombudsman
Afmelden
Vrienden uitnodigen
Dit is niet OK
Updates
Afmelden groepsberichten
Opgericht op 15 August 2007

Beheerder Astrid, twitter @arabella73, Aaldersjos

Beschrijving Het ontstaan van kinderrechten wereldwijd en de eerste Nederlandse Kinderombudsman: http://kinderrechtenactivist.punt.nl/index.php?r=1&id=494286

Tel: nieuwe Kinderombudsman: 0800 8765432 http://kinderrechtenactivist.punt.nl/index.php?r=1&id=494286&tbl_archief#r440017

Voorwoord: J.Aalders werd in 2002 de eerste Nederlandse Kinderombudsman en in 2003 met een officiële website: http://www.kinderombudsman.nl/
Jos Aalders draaide de Kinderombudsman bijna tien jaar lang, samen met een aantal vrijwilligers zoals assistente Jessica .Dekkers en Astrid.Berkvens .

Eind 2010 stopte J.Aalders als Kinderombudsman.
De reden was dat er een Kinderombudsman kwam, die gaat ressorteren onder de Na­tionale Ombudsman.

Geschiedenis Nederlandse Kinderombudsman: In 2002 ontstond de eerste zelfbenoemde www.kinderombudsman.nl in Nederland.
Dit was een privé-initiatief, van Jos Aalders dat echter wel een leemte in de maatschappij blootlegde.

Beste,ik heb dit voor je gekopieerd van een hyves-site,ik hoop van harte dat je er iets aan hebt,vr.gr.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op deze site zie ik alleen een jos aalders die tuinobjecten maakt?!
riawim
12 jaar geleden
http://kinderrechtenactivist.punt.nl
Sorry ....ik heb je nu een uitgebreid verslag gestuurd,waar je Jos Aalders kunt vinden.
Jeugdzorg ziet dat het niet goed gaat met de moeder , een moeder die zelfmoordneigingen heeft kan op dit moment ook geen moeder zijn , het enigste wat ze kan proberen is om haar kind bij haar schoonouders kan verblijven totdat ze weer beter is en een goede moeder kan zijn.

Zij had nooit toestemming moeten geven aan dr huisarts voor jeugdzorg maar evt zelf een tijdelijke onderkomen moeten regelen want nu wil ze niet dat jz hem naar een pleeggezin brengt maar jeugdzorg ziet gevaar voor het kind en daarom willen ze dat hij niet bij haar is

meer dan dit kan ze niet doen behalve beter worden