Wie kan mij helpen aan een "elfje", een gedicht om kinderen te stimuleren om te lezen en wat is het bijzondere daaraan?

Wil "elfje" schrijven maar hij weet niet hoe...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een elfje is op zich niet magisch bij het leren lezen, maar het besef dat je kan spelen met taal maakt het natuurlijk een stuk interessanter om te gaan lezen & schrijven.

Een elfje is een speelse dichtvorm (zonder rijm) waar kinderen al heel snel zelf ook echt heel leuke versjes mee kunnen maken. En als je even googled dan vind je allerlei leuke voorbeelden en tips om ze zelf te maken.

Het heet een elfje omdat het gedichtje uit 11 woorden bestaat. De eerste regel bestaat uit 1 woord, de tweede uit 2, de derde 3, de vierde regel 4 en de laatste regel weer 1 woord.

Er zijn vast nog meer regels voor, zoals dat het laatste woord een soort conclusie moet bevatten van het voorgaande, maar dat kan je net zo streng hanteren als je zelf wil (of kan).

Zelf kruiswoord puzzeltjes maken, of woordzoekers etc vinden kinderen vaak ook heel leuk. Als ze maar mogen spelen.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.poezie-in-beweging.nl/framerechts/poezie_en_opdrachten/maakeeneigengedicht/elfjevoorbeelden2010.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kies een onderwerp waarover je het wil hebben! Maak een begin woord en de rest komt vanzelf!

Als je het samen met de kinderen doet, hoef je je geen zorgen te maken hun kunnen genoeg verzinnen als je een onderwerp hebt.
En goed uitlegt hoe een elfje in elkaar zit.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien doe je op deze site wat inspiratie op.
De kunst is om het op te bouwen van 1 woord naar de volgende zin met 2 woorden tot je een zin met 4 woorden en dan 1 laatste woord zo dat je uiteindelijk 11 woorden hebt.