Hoe hou ik 2 jarig dochtertje op de gang als ze 'straf' heeft? (zie uitleg)

Mijn dochtertje in net 2 jaar en doet -zoals veel kinderen- dingen die ze niet mag...lades open maken, knoppen van de tv indrukken....). Ik waarschuw dat het niet mag en meestal heeft het niet veel indruk en gaat ze verder (met brede grijns). ik waarschuw dan nog een keer en zeg erbij dat ze naar de gang moet als ze niet luistert. Vaak is dit dan nodig, maar eigenlijk is deze 'straf' te vaag. Ik zet haar op de gang en zeg erbij dat ik haar over 2 minuten kom halen en dat ze in de gang moet blijven. Ze staat dan achter de deur (met glazen ruitjes) aandacht te trekken en binnen 1 tel heeft ze de deur open en staat ze binnen. Ik zet haar terug op de gang en het spelletje herhaalt zich vele malen (tot groot plezier van mijn dochter). Wat kan ik anders doen hierin? Hoe dring ik beter tot haar door? Hoe maak ik het voor haar duidelijker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van twee straffen?? pfff, het moet echt niet gekker worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op NBK, dit is geen echte straf, op deze manier mag je een kind, ook al is het nog maar 2, best leren wat mag en niet mag, want ze is clever genoeg om te blijven uitproberen, dat kun je lezen in de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hjmch,
Sorry, maar daar denk ik toch net even wat anders over.
Ik heb 3 kinderen grootgebracht zonder te straffen, wel door veel met ze te praten.
Twee van de drie zijn nu volwassen en uitgegroeid tot prachtige mensen met alle normen en waarden die je zou mogen verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat mag hoor ;-) ik heb er 4 groot gebracht en zijn alle 4 volwassen met gelukkig ook alle juiste normen en waarden. blijkt hieruit dus dat verschillende methodes werken zolang de kinderen maar met liefde worden behandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juni10 zet het woordje 'straf' duidelijk tussen haakjes in haar vraag. Ik denk dat ze daarmee wil zeggen dat zij ook niet echt haar kindje wil "straffen". Ze wil haar enkel maar duidelijk maken dat bepaald gedrag niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@NBK Is het ook niet zo dat mensen op termijn vergeten dat ze hun eigen kinderen ook wel eens bestraffend benaderd hebben?
Of had jij toevallig 3 wonderkinderen die NOOIT iets deden wat hun ouders op den duur ergerde?
Dat zou wel het toppunt van samenloop der gunstige toevalligheden zijn.
Het weze je gegund hoor ;-) Ik ben ook geen voorstander van 'straffen' maar wat is straffen hé... wat voor de ene straffen is dat is voor de ander een duidelijk gesprek dus heel relatief allemaal. En inderdaad ik denk ook niet dat de vraagsteller de intentie heeft om het kind echt te straffen en dat ze daardoor het woord 'straf' tussen '' heeft geplaatst. En ach, wie zijn wij om trouwens te oordelen over hen die mogelijks wel straffen hé. Ik ben zelf héél vaak en intens bestraft en gestraft geweest en kijk... ik ben er ook goed vanaf gekomen want ik ben in staat om van Alles & Iedereen evenveel te houden als het er op aan komt. Dus ik heb er echt geen blijvend trauma aan opgelopen... duidelijkheid is een noodzaak voor elk kind-kind en elk volwassen kind.
En elke ouder zoekt met de voorhanden zijnde middelen naar de best mogelijke manier om die duidelijkheid kenbaar te maken en/of te handhaven.
Geen simpele opgave, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens GerdaMaria :)

Het beste antwoord

Een kind van 2 heeft nog geen besef van tijd. Dus het helpt niet als je zegt dat je over 2 minuten terugkomt.
Je kan het beste een minuutwekker op 2 minuten zetten, zodat ze weet wanneer de ‘straf’ voorbij is.
Je moet ook heel zuinig zijn met op de gang zetten. Anders heeft het geen effect meer.
Als het echt nodig is, en waarschuwen helpt niet, dan zet je haar zonder iets te zeggen op de gang. Je zet het wekkertje op en negeert haar vervolgens volledig. GEEN aandacht geven! Anders heeft ze gewonnen, want negatieve aandacht is ook aandacht.
Als je met je ooghoeken in de gaten krijgt dat ze wil binnenkomen, zet je haar weer buiten zonder haar aan te kijken. Je herhaalt dat tot het wekkertje afloopt.
Op de duur zal ze het niet meer zo leuk vinden, en blij zijn dat mama terug vriendjes met haar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vind ik ook wel een goeie maatregel om te proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je dofa :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo doe je dat +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Annigje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt juliaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je hjmch :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Bierdopje :)

Andere antwoorden (26)

Kamer ingooien waar slot op zit zonder ook maar iets van entertainment. En 2 minuten is wel erg kort dan leer je het nooit maak er 2 uur van. Dan doen ze het nooit meer.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom het kolenhok of de schuur niet.
zo kweek je boeiend voer voor psychiaters als je deze aanpak de hele opvoeding vol gaat houden. zout toch op man...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kind is pas 2, twee uur opsluiting is voor haar zoiets als twee weken in de gevangenis. Aan het eind van die twee uur heeft ze geen idee meer waarom ze eigenlijk opgesloten zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan gooien? lades opentrekken met een vette grijns terwijl het niet mag is nog niet eens te vergelijken met het gooien van kinderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit geschreven door iemand die nog pubert. Dit kan niemand serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas menen mensen dit wel. Als iemand die de zwaarste criminelen onderzocht heeft zegt dat wat hij hoort hoe mensen vaak opgevoed worden dat het hem nog doet verbazen. Hij onderzoekt serie moordenaars etc!! Meestal doe je een hond belonen en straffen. Mensen worden meestal alleen gestraft. Maar kom op we zijn toch slimmer dan alleen straffen en/of belonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG dat is dan kindermishandeling dat arme meisje is pas 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, puberale mafkees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel met 3 plusjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2uur is echt teveel voor iemand van 2jaar!!!
Maak er dan 5min van, dat is meer dan genoeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je zelfs durft zo'n reactie neer te plaatsen. Hoe gaat dat dan met jou als je later kinderen krijgt.. hopelijk krijg je er geen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pffff nieuw - record. en aan zo een antwoord schenk ik graag ook een - BAH
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 minuut per jaar leeftijd is een goede maat. De vraagsteller zit precies op die lijn. Antwoorder is een mafkees waarvan ik hoop dat 'ie nooit kinderen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is hopelijk niet serieus bedoeld?
Als ik jou was zou ik maar geen kinderen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me overigens wel een goeie kandidaat voor het record minnetjes scoren. 48 minnetjes, heb er nog nooit meer gezien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij (maakt 49)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo! Dat kind is 2!
'in de hoek' met gezicht naar de muur. Bij weglopen uit de hoek komt er eerst een minuut bij, daarna 2, daarna 3 etc.

De lol gaat er vanzelf vanaf als ze merkt dat mama serieus is. En niet in gesprek gaan, maar op pakken, terug zetten, zonder een enkel woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belangrijkste kwestie hier is niet of je dochter jou begrijpt, maar of jij je dochter begrijpt.

Een kind van 2 jaar heeft nog geen besef van wat straf is, het is ook niet zinvol om dat te geven. Zorg gewoon dat ze geen lade open kan maken (daar zijn kindersloten voor) en zorg dat ze niet bij de TV kan, etc.
Vermijd de conflicten, want je dochter kan die nog niet behandelen. Jij kan dat wel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk ook dat een kind op deze leeftijd moet leren niet overal aan te komen. Je kan niet alles wegstoppen. Op 'onveilige' kasten en lades zitten sloten.
En ze is dan wel net 2, ze is onwijs pienter en snapt zo veel. Misschien is straffen niet zo'n goed woord, maar ze moet wel leren dat niet alles kan en mag.
itsme
12 jaar geleden
@juni10: Als we het er over eens zijn dat straffen niet de juiste aanpak is, zijn we al een heel eind. Hoe je kinderen iets leert? herhaling, herhaling. Bedenk daarbij dat aandacht leuk is, en iets afleren is aandacht krijgen. Daar moet je op de juiste manier mee omgaan, zorg dat je de aandacht afleidt van datgene dat ze niet mogen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van twee zit in een fase waarin het leert wat goed en fout is, dat is niet natuurlijk aangeboren. Zeker niet als het gaat het om gevaarlijk versus veilig. Rationaliseren is nog wat vroeg, dus hoewel je het kind duidelijk uitlegt in kindertaal wat mag en wat niet, is het vooral van belang het kind te laten "voelen" wat je afkeurt of goedkeurt. Al lachend je kind vermanen heeft bv. geen zin, het kind moet voelen dat gemeend is, dat mama bv. echt niet blij is als de ladekast open gaat of als het kind zich lostrekt op straat of andere gevaarlijke dingen doet. Door op een consequente en begrijpbare manier over te brengen welk gedrag wel of niet gewaardeerd wordt, zal je kind uitgroeien tot evenwichtig persoontje met een goed gevoel voor juist en fout.
niko
12 jaar geleden
helemaal goed++1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee is JUIST de leeftijd waarop ze grenzen gaan verkennen en dus af en toe 'gestraft' moeten worden. Een kind van een jaar moet je gewoon veilig houden, maar een kind van twee moet leren wat mag en wat niet. Conflikten met een tweejarige (in het engels niet voor niets de Terrible Two's genoemd) zijn onvermijdelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, Marleen.
itsme
12 jaar geleden
Ik ben twee en ik zeg nee...
zo is het inderdaad, niet alleen in Engeland maar ook hier. Maar wat hier aan de orde is, is niet zozeer dat er geen onenigheid mag zijn, maar dat er een vorm van straf wordt toegepast die in mijn ogen 'uit de tijd' is. Conflicten zullen er altijd zijn, maar die hoef je niet op te zoeken door straffen uit te delen die het kind niet kan begrijpen. Als het conflict vermijdbaar is, dan is dat het beste voor allen.
In ieder geval volhouden. En dat steeds terugzetten ZONDER woorden. Misschien nog 100 x maar als je dat volhoudt gaat het zeker lukken. NIET erbij praten. Vastpakken en terugzetten en ZITTEN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek een plek waar je wil dat ze gaat zitten, en elke keer als ze eraf gaat zet je haar terug.

zo simpel is het. dan weet ze dat wat je zegt ook echt gemeend wordt. het moeilijke is om vol te houden, niet boos te worden.

laat de deur openen staan, dan zie je wat ze doet, als ze het stoeltje of wat anders af is.... terugzetten.

ze kent het niet dus zal eerst even lekker testen tot hoever ze kan gaan.... liever gezegd, welke grens jij aangeeft dus. en dan zal ze het steeds makkelijker accepteren.

doordringen en duidelijker maken door ervaren dus, niet door uitleg of waarschuwingen want dit werkt blijkbaar (nog) niet.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + je als compensatie voor die onterechte -
Goed antwoord eucalypje, jij spreekt wel uit ervaring denk ik :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, met die 2 eigenwijsjes hier? euhm..... een beetje wel ja :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik de trap. Daar is links, rechts, voor en achter niets te beleven wat haar kan afleiden.
Als je er een dik slot op zet maar vraag je jezelf eerst af wat het nut ervan is en het effect.

A.u.b. kijk gewoon het eerste deel van dit.

http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

Toegevoegd na 43 seconden:
Je kan straffen maar er zijn veel meer optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is denk ik vooral dat ze door de deur kan kijken en op die manier jouw aandacht trekt en blijkbaar ook krijgt.

Wacht nog even met op de gang zetten, afleiden werkt vaak veel beter.

Ze trekt een la open , je zegt duidelijk, nee dat mag niet en haalt haar weg bij de la, ze loopt weer naar de la en trekt hem weer open, je zegt weer, nee dat mag niet, pakt haar op loopt naar de keuken en gaat samen koffie zetten bijvoorbeeld.

Dus behalve nee zeggen, ook actie ondernemen en haar weghalen bij de la, want alleen nee begrijpt ze blijkbaar nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zelf dat je op moet letten op je stem. Want een kind kan heel goed aan je stem horen of je twijfelt. Dus je moet een beetje je stem verheffen en negeren als ze naar je kijkt. Wnr ze terugkomt van de gang moet je haar blijven terugzetten tot ze uitput. Want kinderen proberen je altijd uit om te kijken wie de 'baas' is ( dus wie zn zin gaat krijgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn bescheiden mening is ze daar nog te jong voor, een tik op de vinger (ja kom maar op met de minnen) zal veel meer effect hebben waarbij je op boze toon aangeeft dat het niet mag.

Denk dat je uiteindelijk meer effect bereikt dat het opvoedkundige "strafbankje".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom maar op met de minnen?? Je weet dat de 'opvoedkundige' tik strafbaar is? Tuurlijk heeft het misschien meer/sneller effect, maar daar gaat het niet alleen om. Het gaat ook om de neveneffecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een rekbaar begrip opvoedkundige tik, er zijn mensen die denken dat je dan je kinderen in elkaar ramt. Maar geeft niet hoor, kunnen in Nederland nog wel meer 'watjes; bij .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tikje op de vingers wordt dat al gezien als strafbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is volgens de regering slecht, het komt er ongeveer op neer dat je maar veel moet praten en maar praten en uiteindelijk nog een snoepje als beloning geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker effectief en als mijn kinderen naar de theepot grepen kregen ze toch echt een tik op de vingers, je kinderen met volle theepotten laten spelen is ook strafbaar denk ik, in iedergeval heel wat gevaarlijker en voor hun toekomst meer bepalend dan die tik op hun vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben er geen voorstander van je kinderen door middel van lichamelijk pijn en angst je kinderen iets te willen leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly heeft hier wel een punt mhvdw56.
Welke lichamelijke pijn is erger, die van de corrigerende tik op de vingers of die van de hete thee uit de volle theepot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er ook geen voorstander van, toch heb ik als kind genoeg klappen gehad van mijn vader en dat is een hele lieve man waar ik veel van houd en ik heb er geen nare gevolgen aan over gehouden. Ik kreeg een pak slaag als ik echt iets stouts had gedaan.
Zelf heb ik mijn kinderen nooit op die manier geslagen, het is in deze tijd anders en we weten dat het ook op andere manieren kan. Ik zal het mijn ouders nooit kwalijk nemen dat ze me op die manier hebben opgevoed
Het is echt niet zo dat een kind altijd een trauma oploopt als het wel eens geslagen wordt, dat idee wordt wel vaak gewekt, ik denk dat het grootste deel van mijn generatie (45 plussers) dan met een jeugd trauma zou rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tik op de vinger geeft meer een schrik reactie dan een pijnprikkel. En iemand laten schrikken is in mijn ogen niet strafbaar. Iemand mishandelen wel maar een tik over de vingers of iemand mishandelen daar zit nogal een verschil in.En mag vind ik dus niet vergeleken worden met elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las laatst een artikel, weet niet meer waar, waarin werd gesteld dat een corrigerende tik prima werkt bij kinderen tot een jaar of 7-8. Daarna zou het negatieve effecten krijgen. Ikzelf heb vroeger vaak zat een tik of een schop onder m'n kont gekregen en daar heb ik echt geen last van hoor, of ik ze nou verdiend had of niet. Bij m'n jongste doe ik 't heel af en toe ook wel eens, maar meer voor 't schrikeffect. ("Oh shit, papa meent het echt, even opletten nu.")
Al eens gehoord van negative positive aandacht. alle kinderen van klein tot puber vinden dingen waar ma of pa nee tegen zeggen heel interessant.
het zelfde bij tv en video mama en papa zitten aan de knopjes waarom ik niet. negeer haar of hem als ze aan de knopjes van de tv zitten geloof me dan verliezen ze de aandacht en interessen eraan.
hetzelfde op de gang zetten ziet ze meer als spelletje.
geef veel aandacht door samen spelletjes te toen en bij straf geen aandacht en heel veel geduld.
succes ermee ik heb er ook twee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad... veel aandacht en geduld... en dat is een regel die blijft gelden tot we grote kinderen zijn, toch? Graag gelezen en dikke +
Het beste hierbij is, hoe moeilijk ook, om continu haar op haar plaats neer te zetten in de gang. Zonder haar aan te kijken, zonder ook maar 1 letter te zeggen. Het is dan ook belangrijk dat je die 2 minuten op zo'n moment 'reset', zij moet daar echt 2 minuten blijven zitten en niet haar zin doorzetten.

Zit ze dus 1,5 minuut en loopt ze richting de deur, zet haar terug zonder aan te kijken en zonder praten terug en start opnieuw met die 2 minuten.

In het begin zal het vooral jezelf heel erg op gaan vreten en frustreren, maar dit is wel de beste manier om op een kindvriendelijke manier je dochtertje op haar nummer te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze denkt vast dat je een grapje maakt je moet heel boos kijken en zeggen ik ben boos of juist extra verdrietig werkt bij mijn broertje gewoon overdrijven dan ziet ze dat mama boos of verdrietig is en dat wat ze deed fout is werkt althans bij mij broertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet juist niet kijken, kijken is voor een klein kind pure aandacht geven en dat is nou net wat hier niet moet gebeuren in zo'n situatie. Het klinkt oneerbiedig en is wat dat betreft ook niet zo bedoelt: Maar qua communicatie hebben kleine kinderen wat weg van een hond. Bij een hond is aankijken ook een pure bevestiging van het gedrag.
ikzelf ben ook heel kordaat ..
als ze niet wil luisteren ,dan tel ik tot drie...heeft ze niet geluisterd ,dan volgt er een straf,
ofwel in de hoek,of ik zet ze apart in de gang voor 2 minuten terwijl ik de deur vasthoud en niets zeg.
maar op deze leeftijd is luisteren niet echt hun hobby he
ondertussen kent ze de regel van 3 heel goed hoor!
zelfs met een kolaire,is apart zetten,de beste oplossing,soms wel 3 keer achter elkaar..maar ge moet blijven volhouden en wat je zegt ook bij daad voegen.
kort gezegd...geen aandacht geven als ze stout zijn..das hun grootste straf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij er niet van overtuigd bent en niet uitstraalt wie de baas is kun je het schudden met wat voor 'straf' dan ook. Je kind achter een glazen deur zetten is inderdaad niks meer of minder dan een spelletje.

Jonge kinderen hebben heel veel duidelijkheid nodig. Dat geeft een veilig gevoel omdat ze daarmee leren waar ze risico's mee lopen en waarop ze gedijen. Geef je dochtertje die duidelijkheid op een manier die jou ligt. Slaan en zelfs een tik op de vingers vind ik geen goeie optie. Je kind stevig beetpakken en "Nee, dat mag niet!", zeggen, waarbij je jezelf er (eerst en vooral) van overtuigt dat je de volle aandacht van je kind hebt werkt op die leeftijd veel beter. Als je dat niet gewend bent is dat misschien even vreemd maar het kan echt geen kwaad om je fysieke overwicht in te zetten zonder een tik uit te delen. Integendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om mee te kijken wat er in het laatje zit of achter dat deurtje.

Direct uitleggen wat iets is en dat het gevaarlijk is.

Wijs haar op het verschil tussen speelgoed (wat van haar is) en de spullen die van jullie zijn.

Laat kinderen nooit proefondervindelijk vaststellen dat de inhoud van het aanrechtkastje verboden gebied is.

U heeft toch wel alle veiligheidsmaatregelen in acht genomen?

Traphekje, veiligheidssluitingen op laden en deurtjes,
en op de wandcontactdozen?

Uw dochter is in een fase om alles te onderzoeken nu ze kan lopen. Help haar daar mee.

Maar zoals highpants al opperde, een corrigerende tik op
de vingers of billen heeft ook effect.

Thumbs up links.....................Thumbs down rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik min, maar niet om de tik, maar om de uitleg. Veel uitleggen werkt bij een kind van 2 helemaal niet. Nee moet gewoon nee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja en wie van zijn kinderen houd ,,,, sla ze _ he kom op zeg dit is anno 2011
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na diverse waarschuwingen.
Wie niet horen wil die moet maar voelen.
Wel het walletje bij het schuurtje houden. De opvoeding betreft een fulltime job en sommigen
verkijken zich daarop. Van alles is tegenwoordig toegestaan in deze maatschappij
maar een tik uitdelen is nu een groot taboe geworden. Het loopt over van goede bedoelingen tot oeverloos gezwam mbt de softe oplossingen, maar de praktijk wijst toch anders uit bij consultatie,s van de arts, kleuterzorg,
waarnemingen docenten lichamelijke opvoeding en zwemmen.
ik denk dat ze wil spelen en leuke dingen met je wil doen kortom gewoon aandacht trekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg haar wáárom ze op de gang staat, dat het écht niet mag wat ze deed. En zet haar op hetzelfde plekje, zodat ze dat associeert met straf. Wees duidelijk én consequent.

Je brengt haar naar de gang, gaat op de knieën, kijkt haar in de ogen en daarna zeggen: "Je mag niet aan mama's laatjes komen! Op de gang en ik kom je pas halen als het over is." en dan zet je haar op de vaste plek in de gang.

Vooral niet dat gekke gedrag van haar belonen. Als ze gek gaat doen, ga je naar haar toe, zeg je "Wat zei ik? Nu klaar!", zet je haar terug op haar plek, negeren en weglopen. Niet op letten.

Net zo lang tot ze het snapt. DAt als jij aanstalten maakt om op te staan, zij meteen weet dat ze terug op haar plek moet.

Je moet dit écht volhouden. En niet zomaar veranderen, anders ben je gewoon weer terug bij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed met haar praten en als ze uit de gang gaat
dan moet ze naar haar eigen kamer sturen
maar niet te gemeen doen want ze is nog maar 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft dat je haar waarschuwt dat 'het' niet mag.
Hoe waarschuw je haar?
Roep en tier je?
Of bewaar jij de sereniteit ondanks je kordaatheid?

Kijk je haar aan?
Of ben je er maar voor de helft met jouw aandacht bij?

Sta je op dat moment dicht bij haar in de buurt
of ver af?

Vind je het echt nodig om te straffen?
Of zou kordaat doch geduldig 'Informerend Begeleiden' ook een oplossing kunnen zijn?

Luister je 'écht' naar haar en observeer je haar wel eens intens met een neutrale of vragende ingesteldheid?
Of denk je werkelijk dat ze dit 'zomaar' doet?

Vraag jij je wel eens af wat JIJ hieruit te leren hebt?
Best boeiend hoor zo'n kind als jouw leermeester te kunnen/willen/durven zien.

Praat je op een rustig moment wel eens op een zachte toon met haar doch op een manier zoals je ook met volwassenen praat?
Het zou vele mensen verbazen hoeveel zelfs 2-jarige begrijpen van een 'volwassen' gesprek... zeker als dat gesprek "zonder bestraffende toon" rechtstreeks tot hen is gericht.

Enfin, ieder kind is uniek en vraagt een unieke aanpak.
Het is dus aan jou om Jouw kind in eender welke situatie te leren begrijpen en dan doet het kind vanzelf de moeite om ook jou te begrijpen.
Een éénheid vormen met degene waarmee je wenst te communiceren is een 'must' voor een conflictloze oplossing die tot eensgezindheid leidt. Deze Win-Win-regel gaat op voor alle leeftijden.

Het klinkt wellicht té simpel maar het werkt wel op deze manier.

Van zodra JIJ deze machtstrijd opgeeft zal ook jouw kind een andere koers varen.
Dit vergt uiteraard extra inspanningen van JOUW kant doch het LOONT als je er de tijd voor neemt en er het geduld voor opbrengt.

Succes en geef die dreumes van jou een dikke knuffel want DANKZIJ haar leer JIJ optimaler te communiceren op verbale en non-verbale manier.
En Geloof me, hier gaan jullie beiden op vele andere fronten nog veel profijt uithalen.

Ga deze uitdaging vanaf Vandaag met de Glimlach aan en je kan binnen de kortste keren jouw Geluk niet meer op ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Consequent blijven, consequent blijven, consequent blijven. Ik weet dat het lastig en zeer vermoeiend is. Maar dat is het enige dat loont.

Ik heb een "naughty chair" voor mijn 2 jarige zoon op de gang gezet. Ik waarschuw hem 3x. Wil jij niet aan de knoppen zitten (1). Niet aan de knoppen zitten (2), nog 1x en je gaat naar de naughty chair, Niet aan de knoppen zitten (3). Hup, oppakken en naar de naughty chair brengen.

Ik ga voor hem zitten. Ik leg hem uit. Je mag niet aan de knoppen zitten. Soms vraagt hij waarom niet. Dat leg ik uit. Op ooghoogte. Daarnaast, VOORAL niet gaan schreeuwen of een boos gezicht trekken. Je gezicht "moet" neutraal blijven. Ik leg het uit op een neutrale toon.

Als mijn zoon van de stoel stapt, zet ik hem terug. Zonder hem aan te kijken, zonder met hem te praten. Hij moet 2 minuten blijven zitten.

Iedere x als hij eraf gaat, komt er "tijd" bij. Zodat hij in totaal toch de 2 minuten haalt.

Als zijn "straf" erop zit, leg ik het nog een keer uit.

Dan geef ik hem een knuffel (of hij mij) en moet hij sorry zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen van 2 weten wel wat 'nee' betekent, maar vinden het heel moeilijk om 'nee' te doen. Dus in plaats van te zeggen dat iets niet mag en vervolgens nog eens een waarschuwing te geven dat het niet mag en daarna op het strafplekje te zetten, kun je beter EEN keer zeggen dat het niet mag, daarna naar je kind toe gaan en haar ***
helpen om ook echt 'nee' te doen *** (dus resoluut de handjes weghalen bij hetgeen waar ze af moet blijven terwijl je nogmaals op ooghoogte en gebiedende toon 'nee' zegt, en de waarschuwing geeft) en dan pas op 't strafplekje zetten.

Als ze eenmaal op 't stafplekje staat, is tijd waarschijnlijk nog veel te moeilijk voor haar en moet je iets verzinnen waardoor ze wel snapt hoe lang het duurt. En tussendoor vooral geen aandacht geven, want alle aandacht is leuk.

Vooral de tweede stap (er naar toe gaan en helpen met 'nee' doen) is belangrijk. Kinderen weten best dat het anders blijft bij een waarschuwing van een afstandje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf zei ik altijd tegen mijn kinderen als ze ergens aan zaten wat niet mocht kijken met de oogjes dat mag wel
Het is heel goed dat je deze vraag stelt, want je hebt blijkbaar weinig benul van wat opvoeden is. Ik adviseer je dringend, om een opvoedcursus te volgen. Google daar maar eens op.
Een direct antwoord geven op je vraag, wat velen hier doen, is misschien niet eens zinvol. Het gaat er namelijk niet om, hoe je precies moet handelen, maar dat je van je kinderen houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dit nou weer voor kwats? Hele generaties mensen hebben hele generaties fatsoenlijke kinderen opgevoed zonder opvoedcursus. Waar in het verhaal zie jij dat vraagstelster geen benul van opvoeden zou hebben of niet van het kind zou houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is net omdat ze van haar kindje houdt, dat ze deze vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voornaamste wat ik zie, is dat ze zich op de straf richt, in plaats van op het gewenste gedrag. Ze is dus de grote lijn kwijt. Met het streven naar liefde komt die grote lijn terug. Dat gaat beter tijdens de (menselijke) interactie in een opvoedcursus.
@stippel: toen was er geen Nanny. Dus dat ligt heel anders. De vragenstelster probeert duidelijk technieken toe te passen, en blijft op dat technische niveau hangen.
Als je, zoals vroeger, geen techniek toepast, maar vanuit je hart opvoedt, is het resultaat ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je reactie nogal raar en kort door de bocht. Boven alles houd ik van mijn dochtertje...daar gaat het helemaal niet om! En daarom wil ik haar ook leren dat niet alles mag, kan en veilig is. Dat is je taak als ouder/opvoeder...Tuurlijk is het niet nodig om meteen en altijd maar te straffen en zijn er veel dingen die het positief benaderen benadrukken en deze pas ik zeer zeker toe. Ik ben niet zo dom dat ik zomaar lukraak straf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juni10, je hebt het over domheid. Dat is een term die met verstand te maken heeft. Ook in jouw vraag komt dit verstandelijke aspect sterk naar voren. Ik denk, dat jouw probleem een gevoelsmatige achtergrond/oorzaak heeft. En in dat geval is een verstandelijk antwoord veel te ingewikkeld. In persoonlijk contact zal dat veel beter lukken. Sommige vragen kunnen nu eenmaal niet in een forum goed behandeld worden. Ik wens je trouwens veel geluk met je dochtertje!
Time out of of apart zetten, houdt in dat je het kind verwijdert uit de situatie waarin het probleem speelt, om te laten zien dat je het ook echt meent.
Het best kan dit in een ruimte zonder teveel prikkels, dus in de gang is een goede optie. Dat doe je goed.
Zeg duidelijk tegen je dochtertje dat ze 2 minuten stil moet zijn voordat ze weer binnen mag komen. Gebruik er desnoods een kookwekkertje bij en leg uit dat de 2 minuten pas afgelopen zijn als het belletje ( of signaaltje) klinkt en dat de tijd pas ingaat wanneer ze stil is.
Probeer rustig en standvastig te blijven hoe heftig ze ook protesteert. Herinner haar eraan dat het zo nog langer duurt, want ze moet eerst stil zijn voordat de tijd ingaat.
De eerste keren kan het moeite kosten om deze maatregel goed uit te voeren, maar na een paar keren consequent zijn zul je zien dat het werkt en steeds minder vaak nodig is.
12 jaar geleden
ik zou gewoon die deur met glazen ruiten op slot doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ook vaak kind verschillend is. We hebben een zoon van 5 jaar. Met 2 en ook al veel eerder stond die wel eens in de hoek... en nee niet minutten ,maar 10 sec ofzo..maar die bleef gewoon staan..en weldra het hielp..voor die dag dan wel.
We hebben nu een dochter van 2..heel ander verhaal...Maar ook zei blijft nu wel in de hoek.na indd... rustig blijven..en zonder ook maar 1 woordt terug te zetten. Het gaat nu zelf zo..als ze iets doet wat niet mag.. en ik zeg..en ze doet het toch. Vraag ik haar zelfs: Wil je in de hoek?? Dan zegt ze duidelijk :NEE, dan vraag ik haar ook om er mee op te houden wat ze doet,en ook dat werkt.
Ik ken ook kids waar dit absoluut niet bij werkt... en zo als ik al lees.. vind ik het een super oplossing om misschien 2-3 x nee te zeggen en haar dan af te leiden met iets anders.Maar we moeten ook realistisch blijven... allemaal goede bedoelingen en wel proberen het allemaal goed te doen,maar ik kan me heel goed indenken dat je soms ook wel zelf over je strepen gaat hoor.

Ik hoop dat ze snel het niet meer doet in lk geval... succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons helpt heel goed een matje voor straf. ze blijft dan in je zicht. en maar een paar seconde 20 ofzo.
dan naar haar toe gaan en zeggen mamma is boos omdat (je de la open trekt)
hier help eh eh nog het best. met de leeftijd van 2 kan je het beter positief benaderen door haar op te pakken en ergens anders neer te zetten waar ze wel mee mag spelen, vervolgens zeg je dan . goed zo hier man ge mee spelen. een aai en je loopt weg of gaat samen spelen. de gang/hoek is nog te moeilijk voor iemand van 2. succes