het gedrag van het zoontje van mijn vriend brengt mij tot het kooppunt

hey ,,
het zoontje van mijn vriend ( bijna 4 jaar ) is heel koppig kan heel stout zijn en me echt tot op het kook punt brengen heb al van alles geprobeert met hem maar niets helpt nu ben ik bijna 2 jaar samen en de enig persoon naar wie hij een beetje luistert ben ik maar als ik niet in de buurt ben of hij is alleen met iemand anders begint hij spontaan opnieuw op school net het zelfde met stoelen smijten maar hij is nog maar 4 jaar
je hebt ook niet echt een band met het kindje en krijgt er geen affectie van ben een maand geleden bevallen van een dochtertje en in het beging hadden we bang dat hij jaloers zou zijn maar hij toont totaal geen interesse uit zijn eigen wat kan er mis zijn met hem zou het kunnen dat hij lichte autisme heeft ik weet het niet meer en ons relatie lijd hier wel onder om dat de papa nooit veel zegt kan iemand helpen ben te einde raad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het allemaal zo lees, heb ik toch wel veel respect voor je. Je bent jong, hebt nu zelf een kindje, en je neemt ook verantwoordelijkheid voor dit jongetje. Petje af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mercie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt een beetje als mijn situatie van 8,5 jaar geleden. Kindje van 4 dat wel redelijk naar mij en m'n (nu) vrouw luisterde, maar verder erg moeilijk. Weinig affectie ook inderdaad. Geen wederkerigheid. Geen of weinig inlevingsvermogen ook misschien? Ook haar vader zei weinig (zij was hem de baas zelfs, commandeerde hem gewoon haar schoenen aan te trekken). Ik wist gelijk dat er iets aan de hand was en een aantal jaren later is de diagnose autisme (asperger) gesteld. Als je het zeker wilt weten, ga er dan mee naar de dokter, die kan je doorverwijzen naar de juiste instelling. Het hoeft natuurlijk geen autisme te zijn, om dat te kunnen concluderen is je stukje tekst te beperkt. Maar meer duidelijkheid kun je in elk geval krijgen door ermee naar de dokter te gaan. Sterkte ermee.

Het beste antwoord

Dit is echt wel een situatie waar je begeleiding bij kunt vragen. Ga maar langs de huisarts voor een verwijzing naar een thuiszorgdeskundige, die kan helpen in opvoedingssituatie.

Afgaande op jouw beschrijving zou ik zeggen dat het kind nog niet voldoende basisveiligheid in zijn bagage heeft. En daar via aandachtvragend gedrag naar op zoek is.
Nu je zelf een klein kindje hebt, is het extra belangrijk om hem zijn plaats bij jou te laten houden. Hij is nog maar vier jaar, een klein ventje en er nog bevattelijk voor. Vertel hem regelmatig dat hij nu jouw oudste is, en betrek hem erbij als je de baby verzorgt.
Verder heel bewust ongewenst gedrag negeren, met hem erbij, dus ook geen negatieve aandacht. En goed gedrag belonen.

Maar: vraag hulp!!! Sterkte hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord Ineke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mercie iedereen hij word op gevolgt in het ziekenhuis mercie aan iedee

Andere antwoorden (15)

Het kan van alles zijn: licht autisme, ADHD, PDDNOS, maar ook voedselintolerantie. Ga naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik niet zo voorstander van het het plakken van etiketten als ADHD etc. Die etiketten komen voort uit een 'gestresste' maatschappij waar steeds meer van de mensen verwacht wordt. Mijn inziens is er niks mis met de geetiketteerde mensen, maar iets met de maatschappij. Voor wat betreft dit jongetje, voel ik veel voor het verhaal over de basisveiligheid van Ineke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben daar ook geen voorstander van vandaar dat ik zeg dat het van alles kan zijn en dat je naar de dokter moet gaan. Wel mijn antwoord geheel lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met de aandoeningen die jij opnoemt, kunnen het er nog tig duizend zijn. Het heeft bovendien geen enkele zin deze op te sommen, want het kind is nog maar vier. Die heeft geen etiket nodig, maar liefde en veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rinke, Goed lezen! Ik zeg dat het van alles kan zijn en dat je naar de dokter moet. Mijn antwoord is beter dan die gevoelige antwoorden die daarmee juist andere zaken uitsluiten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje arrogant kom je wel over Hannes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies kravmaga. Die etiketten zijn soms vervelend, maar ze dienen een doel. Zo weten we tenminste een beetje waar het om draait en hoeven we niet steeds weer opnieuw het hele verhaal na te gaan. Zou wat zijn, als je elke keer als je wilt uitleggen wat er met je kind is, het hele verhaal moet doen. Nu kun je gewoon zeggen, "oh, hij heeft adhd", of "oh, hij is licht autistisch". Dat scheelt al een heleboel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo raar vind ik het antwoord niet, en snap die minnetjes niet. kan wel zeggen dat ik ruimschoots ervaring hem met ADHD (ongeveer in driefout) PDDNOS en autisme hebben zeker een raakvlak. voedsel en ADHD hebben zeker werking op elkaar. Widar, zo simpel als jij het stelt is het echter niet..... met een naam die bij bepaalde 'eigenschappen' hoort ben je er nog lang niet, en ook lang niet iedereen snapt wat autisme of adhd is. ze denken het te weten maar zitten er over het algemeen toch meters naast zodat ze en kind (inmiddels met label wat duidelijkheid kan geven) nog steeds niet snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PDDNOS en autisme hebben zeker een raakvlak, PDDNOS valt namelijk binnen het autismespectrum. Ik weet dat het niet zo simpel is als dat ik stel. Ik geef ook slechts een voorbeeld waarin een etiket wel positief werkt. Ik vind ze ook met name positief naar behandelaars en dergelijke toe. Naar leken toe inderdaad minder, maar toch ook wel handig om in elk geval aan te geven dat het gedrag afwijkt. Beter dan steeds weer een heel verhaal op te moeten hangen. Die tijd of geduld kun je niet altijd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij voor je meeenken. Kàn heel goed zijn het in ie richting zit. Je laat alle mogelijkheden nog open met je antwoord!
Kan ook net zo goed een door-en-door-verwend/verpest jochie zijn dat om aandacht vraagt en zijn pappie niet wil delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meeenken moet zijn meedenken
Op de site van het Dr Leo Kannerhuis kun je een Testje invullen om een indicatie te krijgen. Verder is het ook denk ik verstandig om een verwijzing voor onderzoek bij de huisarts te vragen. Het kan ook gewoon zijn dat hij even geholpen moet worden met het gedrag. De verandering van een gezinssituatie kan grote invloed hebben op kinderen. Wat zegt school? Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je geen raad weet.
Is er een moeder in beeld? Misschien kunnen jullie overleggen. Ik denk dat zij of de vader degene moet zijn die hulp gaat zoeken, het is hun kind. Ze zouden naar de huisarts moeten gaan, en deskundig advies krijgen van bijvoorbeeld jeugdzorg. Die kunnen ook testen of er sprake is van een stoornis. Gezien dat zinnetje dat de papa nooit veel zegt, en dat het jongetje niet veel interesse in zijn zusje heeft, kan ik me wel indenken dat er sprake zou (zou!) kunnen zijn van een autistische stoornis. Maar dat moeten deskundigen uitmaken. Het kan ook zijn dat hij uit balans is omdat zijn ouders uit elkaar zijn.
Ik vind het mooi dat je voor hem probeert te zorgen, maar eigenlijk moeten de biologische ouders hun verantwoordelijkheid nemen. Jij hebt toch je handen al vol op het moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
merci ik ga zo snel mogelijk hier werk van maken voor ik het niet meer zie zitten ik zie hem graag maar hij maakt het me soms zo moeilijk het jongetje maar ik ga er alles aan doen voor hem en voor ons dat het goed komt wat dit is wat ik echt wil dat hij gelukkig is eendert wat er ook gebeurt of gezet word ik ga er altijd voor hem blijven en zorgen als een kindje van mijn eigen dikke merci allemaal
Het kan lichte authisme zijn een vriend van mij heeft dit ook en toen hij klein was reageerde hij ook erg heftig en geweldadig ze zou eens een beetje met hem kunnen praten over wat hij voeld en denkt misschien kun je daar dan wat mee?en anders zou ik het verder laten onderzoeken. Maar Misschien is er wel iets in zijn omgeving (pesten ofzo) dat hem toe deze daten laat leiden of wat hem boos of verdrietig maakt.
Ik zou proberen met hem te praten en het dan laten lijken op zo een gewoon mogelijk gesprek. Waarschijnlijk leer je er wel erg veel van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nog extreem jong om moeder te moeten spelen over een jongetje van vier. Terwijl je absoluut natuurlijk de moeder niet bent.

Kinderen zijn al geen makkie, zeker niet als ze iets hebben meegemaakt dat er nogal inhakt ( en een scheiding hoort daar ook voor zo'n jong kind al bij), en als je dan zelf nog ZO jong bent EN zwanger / net moeder, kan het allemaal net effe iets te veel zijn.

Het kind nu meteen autisme of een andere stoornis aanmeten vind ik te kort door de bocht, en de kans is groot dat er ook niks met het jongetje aan de hand is, behalve dat hij moet opgroeien in een stiefgezin waar zijn vader eigenlijk nauwelijks interesse in hem toont , en ik uit het verhaal niet kan opmaken wat er met zijn moeder is gebeurd en hoe de band met haar is en of hij haar nog ziet. Dat zijn natuurlijk dingen die er in hakken, en die je niet aan een onervaren meidje van .....18 was je toen ? kunt overlaten.

Ik denk dat je -bijvoorbeed via het consultatiebureau- het beste kunt vragen naar gespecialiseerde gezinsverzorging, want niet alleen je zoontje, ook jij hebt vermoedelijk best wat begeleiding nodig om alles weer goed op de rails te krijgen voor het echt ontspoort. Nu is hij nog maar vier, maar met het ouder worden zal hij er niet makkelijker op worden.

Eigenlijk vind ik dit een zaak van de vader en moeder, en vind ik het vreselijk en ontoelaatbaar dat de hele taak op jouw schouders lijkt te zijn geworpen, en hoewel je er natuurlijk zelf bij was toen je besloot een relatie an te gaan met een man met een enorme rugzak, denk ik toch dat je toen nog wat te jong was om de consequenties te overzien. En hoe is de band met je eigen moeder ? Want die zul je in deze situatie ook vaak hard nodig hebben.

Geen dag meer wachten en zo snel mogelijk professionele hulp inschakelen. Een relatie hebben zo jong is al moeilijk, een gezin runnen op die leeftijd nog moeilijker, maar een sámengesteld gezin runnen, en ook nog eens met weinig steun van de vader, dat is een schier onmogelijke opgave die eigenlijk niet van je gevraagd zou hebben mogen worden.

Toegevoegd na 46 seconden:
Op onderstaand forum kun je wellicht ook steun, lotgenoten, tips en voorbeelden vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Helemaal mee eens.
Veel mensen zijn huiverig met het inschakelen van hulp, terwijl het niks is om je voor te schamen.
Vroegtijdige hulp kan voorkomen dat de situatie van kwaad tot erger wordt.
Geloof me, ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met hem praten gaat niet echt want hij schenkt geen aandacht aan wat je vraagt of zegt zijn mama ziet hij elke zondag van 9 tot 6 om dat zen mama niet voor hem kan zorgen en hij daar is weg gehaald door de jeugd rechtbank ( zijn mama is nog maar 19 jaar ), maar hij aan ziet haar niet als zijn mama wat hij zegt mama tegen mij en tegen haar haar naam ik laat hem helpen met men dochtertje te verzorgen eten geven maar hij ga na nog geen 2 min al terug weg ik heb ervaring met kindjes met autisme en ik zie bij hem ook dingen van een kindje met autisme dus daar mee vind ik het eens zo moeilijk om dat ik er ervaring mee heb maar bij hem ik weet het niet hij praat niet uit zijn eigen begint spontaan te wenen als je dan vraagt wat is er zegt hij nee niets als we ergens komen moeten we altijd zegge zeg hallo tegen de mensen het zij allemaal kleine dingentjes die het zo groot maken
zijn schoenen hij weet op welke plaats ze moeten staan en elke dag opnieuw is hij aan het zoeken waar hij zijn schoenen moet zette met zijn boekentas net het zelfde hij moet die in de gang neer zette en toch vergeet hij het elke dag opnieuw en opnieuw maar ook met eten als hij bv begint te eten hij kan zijn vork niet juist vast nemen ( in school zegt de juf dit ook dat hij geen goede motoriek heeft ) het is niet dat hij geen aandacht krijgt nu er een kindje bij is totaal niet als hij word gestraft om dat hij stout was kan hij heel uitdagend zijn door zo een stapje per stapje te zette en stotternde begingen wenen zou ik raad kunnen vragen aan het clb van school ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enigen die zich zouden moeten schamen zijn de mensen die het noodzakelijk hebben gemaakt dat ze hulp moet inschakelen ; de natuurlijk ouders - en wellicht nog wat mensen in het netwerk. Grootouders wellicht ?
Nu hulp vragen is het beste wat ze voor zichzelf en het zoontje kan doen. Als die twee vriendjes weten te worden (opvoeder/pupil) kan het helemaal goed komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + Marleen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel dikke plus. Ze heeft inderdaad hulp nodig. Iederéén in dezelfde situatie zou hulp nodig hebben, dit is gewoon veel meer dan je van een nog-maar-net volwassen vrouw kunt verwachten te bolwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mercie allemaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niki ; de meeste dingen die je beschrijft zijn echt gewoon heel normale kleuterdingetjes waar ELKE moeder tegenaan loopt, hoe goed (en goed voorbereid) en ervaren ook.
"Help, waar is.zijn mijn....." is in ELK gezin een gevleugelde uitdrukking, net als 'ruim je kamer' op en 'wat zeg je dan ?'.
Dat jongetjes babies niet zo interessant vinden : volstrekt normaal. De grenzen opzoeken door er stees met kleine stapjes (letterlijk) overheen te gaan : heel normaal.
Wellicht ben je al helemaal geholpen met een cursus 'Opvoeden zo' als ze die nog geven.
Pin je niet te vee vast op dat autisme ; ALLE mannen hebben min of meer kleine 'trekjes' van autisme ; voor het ziekelijk / bezwaarlijk wordt, ben je echter een heel end verder.
De motoriek hoeft nog helemaal niet perfect uitgerijpt te zijn ; daar heeft hij zeker tot zijn zevende de tijd voor. De manier waarop hij wel degelij interactie met je heeft is eerder een indicatie dat hij GEEN autist is ; die hechten namelijk enorm aan regelmaat, en ik zou me pas écht zorgen gaan maken als een kind van vier WEL zijn spullen altijd op de goede plek zet en precies op zijn doet wat van hem verwacht wordt. Het spijt me, maar ik vrees dat je de hoede hebt over een volslagen normaal kind, dat volslagen normaal reageert op een volstrekt abnormale situatie. Heel iets hulp, flink wat feedback en vooral de bevestiging dat je het goed doet is precies wat jij nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Mijn - normale, gezonde- kinderen zijn inmiddels 11 en 15 en die moet ik nog elke dag vertellen waar ze hun tas neer moeten zetten en dat ze hun schoenen ^%@&^#%@#& eens een keer in de gang moeten zetten. En dat zijn meisjes nog wel !!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Marleen! Mannen en kinderen.......
Maar voor Nikki is het natuurlijk allemaal wel heftig. Zo jong, en zo aan het ontzwangeren. En dan een pappa die nooit veel zegt.
Lieve Nikki, bespreek dit met het CB of de huisarts. Kinderen van 4 zijn soms stout en dan loopt de emmer ineens over. Maar hulp is er altijd, voor jullie allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ kriz mercie ik heb gebeld met het clb van school en ze gaan hem volgen op school ze hebbe dat vandaag ook gedaan en ze hebben gezet dat er zo snel mogelijk testen moeten komen om dat het gedrag
dat hij toont totaal geen gedrag van een 4 jarig kind is ben nu eens benieuwd wat er van gaat komen
wat gisteren avond plast hij is zijn broek zonder te vragen voor naar toilet te gaan deze morgent plaste hij in zijn bed ik geef hem hier ruzie voor en zeg dat hij geen
CARS krijgt ( CARS is zijn speelgoed van die auto die hij zo leuk vind en hij heeft daar alles van ,, ) en hij plast gwn terpleken op de grond ,, maar 1 ding weet ik toch heel zeker en dan mag nog iedereen zegge dat het mijn taak niet is ,, zijn mama gaat het niet doen ( om dat ze hem maar 1 dag heeft en ze zelf nog maar 19 jaar is en niet echt toerekings vatbaar is ) en zijn papa is hele dagen gaan werken en hij daar totaal geen tijd voor heeft en sorry maar ik kan dat kindje niet aan zijn lot overlaten !! hij heeft hulp nodig en hij zal het van niemand anders krijgen ,, en ik wil dat hij vooruit komt in het leven net als men eige dochtertje ,, en als alles achter de rug is en hij gaat stappen voorwaards ga iedereen rond om mij ( zen papa , mama , oma opa, nonkel ) noem maar op ,, zien dat er iets mis was en ga ik mss respect krijgen voor wat ik doe !! mercie aan iedereen voor de goede raad het heeft me doen in zien dat ik dit echt niet alleen ga kunnen ondanks mijn ervarign,, xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol; dat deed mijn dochter ook toen ze een jaar of drie was Gewoon pal voor je gezicht wijdbeens staan plassen, en kijken wat je doet. Ze heeft het me zelfs een keer in een winkel geflikt ; dan voel je je lullig hoor ! Het is een machtsmiddel, dat ze feilloos doorhebben. Als ouder zijn er twee dingen waar je TOTAAL geen controle over hebt met je kinderen, en dat is wat er in gaat en wat er uit komt. En kinderen hebben dat haarfijn door, en ja, sommige kinderen maken daar gebruik danwel misbruik van. Dat je zoontje (laat ik hem zo maar noemen, want dat is toch de verhouding die jullie hebben) afwijkend gedrag vertoont lijkt me buiten kijf, maar het lijkt me vooralsnog niet meteen het gevolg van een een aangeboren defect.
Maar an sich wel goed dat ze er bovenop zitten en met je mee willen denken. Heel veel succes en sterkte in elk geval. Het gaat je vast lukken met de juiste mensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, ik ben het grotendeels helemaal met je eens, maar wil graag op één ding terugkomen, en dat is dat je zei dat de enigen die zich zouden moeten schamen mensen zijn die het noodzakelijk hebben gemaakt dat ze hulp moeten inschakelen, zoals de natuurlijke ouders. Alhoewel het heel begrijpelijk is wat je zegt, ben ik het er niet helemaal mee eens. Want soms zijn ouders gewoon machteloos en handelen ze uit onmacht. Niet goed, maar je hoeft je dan als ouders toch niet te schamen dat je hulp moet inschakelen. Mijn ouders bijvoorbeeld hadden ook wat hulp nodig, maar daarvoor hoeven ze zich toch niet te schamen. (Misschien wil je dit wel helemaal niet horen van een achtienjarig meisje zonder enige ervaring met kinderen hoor, maar ik vind het gewoon soms jammer dat ouders zich schamen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lotte ; toen ik dat schreef, wist ik nog niet dat de moeder ook echt niet in staat was voor het kind te zorgen ; die was een beetje uit het plaatje gelaten nog. De vader echter is er wel, en nog altijd aanwezig, en het netwerk is groter dan dat. Ze hoeven zich beslist niet te schamen om om hulp te vragen, dat hoeft niemand, nooit. Dat isd echter hier niet het geval. Het schandelijke zit hem voor mij in het zelf de problemen niet oppakken en alles overlaten aan een onervaren achttienjarig meisje, inclusief nu het vragen van hulp. Zij is wel de láátste die zich ook maar ergens voor zou moeten schamen ; integendeel - ze mag trots zijn dat ze het heeft opgepakt toen het voor haar voeten kwam, waar dus alle andere potentiële verzorgers (vader, grootouders wellicht) het hebben laten liggen.
Je zit in een moeilijke situatie. Het is niet jouw kind, maar als het je eigen kind zou zijn, zou je waarschijnlijk op zoek gaan naar zijn 'handleiding'.

Je geeft aan dat je vriend niet zo'n prater is. Als er nu EEN ding is wat nodig is om een kind een beetje fatsoenlijk op te voeden, is het wel dat de (stief-) ouders er met elkaar over praten. Dus neem geen genoegen met een zwijgende vader.

Zeker als het druk geeft op jouw relatie is het eerste wat je moet doen een heel goed gesprek met je vriend hebben in de trant van 'Ik zie dat zus en zo gedrag vertoont. Volgens mij gaat er iets niet goed. Moeten we daar iets mee? Moet jij daar iets mee?" En duidelijk aangeven dat jij vindt dat er iets mee gedaan moet worden. Vaak helpt het al een heel stuk als jullie beiden op een lijn gaan zitten met de opvoeding. Als je stiefzoontje gewend is dat hij van papa alles mag (of dat papa hem negeert) en jij moet telkens corrigerend optreden, gaat dat niet werken.

Ik vraag me af of de vader (jouw vriend) het probleem ziet. Heeft hij in de gaten dat het niet goed gaat met zijn kind of vind hij dat het eigenlijk wel goed gaat? Wat doet hij daar mee? Ik ga er voor het gemak even van uit dat hij bij zijn moeder woont: wat vind die er van? Als hij niet bij zijn moeder woont of het grootste deel van de tijd bij jou woont, dan heb je echt recht van spreken en kun je ook zelf actie ondernemen.

En school? Wat adviseren die?
Je vriend kan bij de huisarts vragen om advies. Als die ook aanleiding ziet, volgt er een verwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ stippel! Nikki wat ik wil meegeven, pas op dat je in het gesprek dat de vader zich niet aangevallen voelt door jouw bezorgdheid over zijn zoontje. Dus praat vooral vanuit liefde over het kereltje en dat je wilt handelen voor zijn en jullie aller bestwil. Heel veel sterkte dappere vrouw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank jullie wel allemaal voor de uitleg ben nu vast beraden er moet iets veranderen zo wel voor hem ,voor mij als voor het gezin !!
"hij is nog maar 4 jaar je hebt ook niet echt een band met het kindje en krijgt er geen affectie van..."

Je kent het jongetje al bijna twee jaar en je geeft aan er geen band mee te hebben en dat er geen affectie is.
Dat is zo goed als onmogelijk. Een kindje van 2 jaar oud zoekt mensen op, de hele dag door. Als jullie nu nog steeds geen band hebben is er iets goed mis.
Laten we er maar vanuit gaan dat jullie wél een band hebben, maar helaas een slechte band.
Je geeft aan dat jij de enige bent waar hij goed naar luistert. Dat betekend ook dat jullie een band hebben. Helaas betekend dat ook dat hij niet naar anderen luistert en dat heeft ongetwijfeld te maken met de hoeveelheid tijd en aandacht die hij van anderen krijgt. De vader in kwestie is dus behoorlijk afwezig als ik het goed begrijp. Dat is een kwalijke zaak.
Deze jongen heeft op jonge leeftijd al zoveel mee moeten maken, hij heeft juist ontzettend veel bevestiging nodig.

Deze jongen verdient meer, meer aandacht, meer zorg. Vader (en biologische moeder) zijn de eersten die hiermee aan de slag moeten. Maar ook jij, als hoofdverzorger, hebt een hele belangrijke rol.
Bespreek deze problemen bij de huisarts of op het consultatiebureau, zij kunnen je verder helpen.
Jullie hebben deze hulp nu echt even nodig, want zo'n jong gezin op zo'n jonge leeftijd vraagt nogal wat.

En onthoudt alvast dit: negatieve aandacht is ook aandacht. Waarschijnlijk provoceert hij nu veel als een schreeuw om aandacht. Geeft hem positieve aandacht (als het moment het toelaat) en probeer het negatieve gedrag niet te veel aandacht te geven en hij zal al een heel end opbloeien.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb net hetzelfde met mijn dochtertje,het is wel meneige kind,maar altijd al een enorm probleemkind geweest.Als baby krijste ze 10u per dag en beet en krabde als je haar wou opnemen en alle fasen in haar ontwikkeling liepen enorm moeizaam.En het hield/houd niet op,liegen,geniepig gedrag ruzie stoken,alles wat ze vastkrijgt stukmaken,een heel gedoe dag in dag uit met eten,aankleden ... Met gewoon ALLES Ze is intussen bijna 6en na jaren gesukkel hebben we eindelijk een diagnose,het gaat om een hechtingsstoornis.De symptomen lijken op authisme maar dat is het niet.Denk dat het bij uw zoontje ook eerder een hechtingsstoornis zal zijn dan authisme dan.Omdat het zo n krijsbaby was is er gwn nooit een band gekomen en dat is in uw geval ook.Google eens 'de knoop' in nederland daar vind je alle uitleg dit is een zelfhulpgroep voor ouders met zo n kind.Die v mij heeft dan ook nog adhd erbij maar dit is niet de reden van soortgelijk gedrag.Door de medicatie is de adhd weg en leert ze goed en zit ze stil enz maar ze blijft gewoon hetzelfde vervelende karakter hebben en mij elje dag het leven zuur maken.Echt eens googelen de knoop,dat is volgens mij de oplossing,en naar een psychiater gaan voor de diagnose dat hebben ze vrij snel door wat het juist is.Hoop echt dat ik he hiermee help,want weet maar al te goed wat het is.En ook om steeds op onbegrip te stuiten vd buitenwereld omdat je zogezegd je kind niet goed opvoed of dat het aan jou ligt.Want het arme kindje dit en dat,terwijl voor de ouders elke dag een marteling is en we ons uiterste best doen.Maar niemand snapt dit.Behalve ik en mensen met ook zo n kind :-( de behandeling bestaat uit therapie,bij ons zal dit een aantal jaren zijn eer het terug leefbaar wordt en ze is ook nog maar 6 en soms heb je dan gwn geen zin in de toekomst,puberteit enzo als het nu al zo erg is.Je mag me ook altijd mailen als je er verder over wil praten op zotspookske001@hotmail.com grtjs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/384/Lastige-kinderen/article/detail/26209/Driftige-kleuters-kleuters-op-drift.dhtml

Ik raad je aan eens op deze site te kijken!

Ik ben zelf gezinsverzorgster geweest en er zijn nu eenmaal kinderen die van nature erg temperamentvol zijn. Er wordt tegenwoordig al snel gezegd dat het wel ADHD zal zijn, Het lijkt wel mode,denk ik dan want het is lang niet altijd een stoornis. Kleuters zijn vaak driftig (kijk maar eens in de supermarkt naar de op de grond liggende kids die hun zin niet krijgen) Ze krijgen dan vaak alsnog hun zin zodat ze stil zijn en weten zodoende feilloos hoe ze hun zin door moeten drijven. Opstandige kleuters kan je ook zien als vroege starters. Pré-puberteit als kleuter komt ook vaak voor. Die beginnen er al vroeg mee met pubergedrag te vertonen. Pas bij 4-5 jarigen kan er een patroon zichtbaar worden van onhandelbaar gedrag.
Hoe vroeger je dus ingrijpt, hoe beter. Door middel van een internationaal erkende vragenlijst, die je moet invullen
kan bepaald worden of je in aanmerking komt voor een speciale training die STOP aanbiedt. Het is een programma
waarbij ook de ouders en leerkrachten betrokken worden.
Het zou ook goed zijn omdat je man er bij betrokken wordt, want dit mag je rustig eisen van hem. Jullie moeten hem samen begeleiden, samen opvoeden en hij mag dit niet alleen aan jou overlaten!
Kijk eens op de site en misschien spreekt het je wel aan.
Het is in elk geval een aanpak en misschien wel een uitweg om het niet te laten escaleren.

Toegevoegd na 23 minuten:
http://www.opvoedadvies.nl/

Is een site waarop je vragen kunt stellen, 24 uur per dag.
Je moet dan eerst algemene info over het kind en de problemen aangeven en een uitgebreid advies kost dan wel €10,-. Zij kunnen ook aangeven of en naar welke instantie je kunt gaan omdat het te complex is of beter voor het kind.

Er zijn verzekeraars die de kosten voor hulpverlening opvoedadvies.nl in sommige pakketten vergoeden. Informeer eens bij je verzekeraar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ervaring met ADHD of heb je het maar van horen zeggen en is het verder ver van je bed show?
amc
12 jaar geleden
Ik heb zelf een zoon van 16 inmiddels met Gilles de la Tourette en zoals je misschien weet is er vaak een comorbiditeit met andere stoornissen en ja, daar hoorde ADHD bij. Ik heb het dus zelf aan den lijve ervaren. Hij is hier gelukkig in de pubertijd overheen gegroeid en is nu heelijk rustig en relaxed. Dit kan dus ook en hij heeft nooit een pilletje gekregen gelukkig. Ik kon er met hem goed mee omgaan omdat ik hem zelf opvoed, maar in gezinnen waar ik werkte was het vaak een ware crime!
Wat ontzettend goed van je, dat je hulp zoekt. Het valt niet mee om stiefmoeder te zijn. Het valt niet mee om van een kind weinig affectie te krijgen. Het valt niet mee wanneer een kind waar je voor zorgt geen belangstelling toont voor je baby. Het valt niet mee als je er niet goed met je vriend over kunt praten. Je kunt dit niet alleen uitdokteren. Wat je nodig hebt, is iemand die je vertrouwt en die er verstand van heeft.

Ik zou zeker eens (vrijblijvend) gaan praten met een orthopedagoog. Dat is iemand die ondersteuning biedt bij de opvoeding. Met tips en adviezen. En door goed naar het kind en je gezin te kijken. Zij kan eens een spelobservatie doen om te kijken hoe het jongetje emotioneel in zijn vel zit. Je verhaal wijst erop dat hij al veel te verwerken heeft gehad, en zich niet zo goed kan uiten. Het kan zijn dat hij zich moeilijk kan hechten, of dat er een stoornis speelt. Maar het weten of het een stoornis is, is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat iemand goed naar het jongetje kijkt. Om te zien wat hij echt nodig heeft om zich van binnen goed te voelen. Dat zou je zelf ook willen als je hem was. Ga er maar vanuit dat hij met zijn gedrag iets probeert duidelijk te maken. Iets wat jullie nog niet helemaal begrijpen. Hoe hard je daar ook je best voor doet. Als hij met stoelen gooit, is er iets wat hem op dat moment of misschien al langer dwars zit. Als hij niet naar je baby wil kijken, wil hij daar misschien iets anders mee vertellen.

Als je erachter kunt komen dan is dat heel mooi. Het kan met speltherapie of door samen met een opvoeddeskundige goed te kijken naar video-opnames van hem. Als je weet wat hij wil zeggen met zijn gedrag, kun je hem wat beter geven wat hij van binnen echt nodig heeft. Hij voelt dan dat hij gezien en waardevol is. Let op, ik zeg niet dat je de dingen nu verkeerd doet! Het kan zijn dat jij heel veel goede dingen doet, terwijl hij nèt iets anders nodig heeft. Net alsof zijn lijf vitamine B nodig heeft en je geeft hem vitamine C. Heel goed, maar niet wat precies past bij wat zijn lijf nodig heeft.

Ik kan je aanraden:
- "orthopedagoog" zoeken (telefoonboek/internet)
- vragen naar speltherapie of video interactie begeleiding
- goed adres: www.basictrust.com Orthopedagogen zijn daar gespecialiseerd in dergelijke dingen en hun video-interactiebegeleiding sluit waarschijnlijk goed aan bij je vraag. En....: ze zullen je nooit veroordelen!! En dat is superbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, misschien een site waar je wat aan hebt, www.stiefmoeders.nl er zijn daar vrouwen met of zonder eigen kinderen, die ook te maken hebben met kinderen van hun partner.
Er zijn ook vrouwen die zelf nog niet zo lang moeder zijn, net als jij. Misschien vind je herkenning en kan je tips vragen. Er komt namelijk best heel wat bij kijken! succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet niet van alles proberen maar voor jezelf bedenken wat je gaat doen als het zoontje weer gedrag vertoont wat niet wenselijk is. steeds je aanpak veranderen zal er alleen maar voor zorgen dat dingen voor hem onduidelijker worden.

hanteer bv het 'stoutstoeltje' en weer hier consequent in. ook als je moe bent, ook als het je even niet uitkomt, ook als hij beterschap beloofd, gewoon altijd.

zorg dat je met je vriend op 1 lijn zit, het is vreemd dat hij naar jou het beste luistert, hij weet dus bij wie hij wel en bij wie hij niet wat kan uitproberen. zo lang het resultaat heeft zijn de grenzen dus niet duidelijk. het is heel normaal dat een kind dan blijft zoeken.

je hebt beiden hier een aandeel in. de opvoedwinkel, maar schappelijk werk, en de huisarts kan je ook doorverwijzen naar een instelling die jullie hierbij kunnen helpen.

het zou mij niet verbazen als het jongetje gewoon knetter gefrustreerd is omdat het niet weet waar ie aan toe is door jullie verschillende reacties.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik zelf uit een samengesteld gezin kom het volgende:
De biologische ouder moet degene zijn die het biologische kind opvoedt en CORRIGEERT. In jouw geval zal je man zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en dat niet op jou afschuiven:
A: je bent zelf net moeder, ik weet uit eigen ervaring dat dat iets is waar je in moet groeien in die rol. Je kent je eigen kind vanaf de geboorte en uit je buik, je herkent wellicht eigen gedrag, alles kweekt bij jou als moeder sowiesoi meer begrip. Als je erin rolt en voor het blok wordt gezet, want dat vind ik als ik lees wat je schrijft dat je man dat doet, hoe kun je dan uberhaupt op veilige manier je eigen rol bepalen in het geheel?

B. Mijn opvoedkundige vader deed ditzelfde bij mijn biologische moeder. Hij had 5 biologische (puber)kinderen, en die liepen dwars over mijn moeder heen. Gevolg: kinderen ervaarden geen grenzen en dachten dat vader niets meer om ze gaf en gingen nog slechter gedrag vertonen (aandacht), mijn moederging aan zichzelf voorbij omdat zij dacht het allemaal alleen te moeten / kunnen doen / en vader was voor iedereen de held, aan mijn moeder hebben ze nu nog de schurft. Logisch, want die was vroeger altijd de boeman en kinderen kwamen daartegen in verzet.

Kortom: er bestaat zoiets als kleuterpuberteit, wellicht sluit jouw manier niet helemaal aan bij het kind (logisch zou dat zijn want het kind denkt vanuit zichzelf zo van hee je hebt mijn vader ingepikt!), vader op de voorgrond en jij moet vader dat duidelijk maken vanuit het belang van zijn kind. Er kunnen natuurlijk ook adhd ed aan ten grondslag liggen, maar dan is juist VOORSPELBAARHEID van het grootste belang. Vader moet de toon zetten. Ook naar zijn kind, dan weet zijn zoontje dat zijn vader van hem houdt. Zou het niet eens gek vinden als blijkt dat er helemaal niets loos is met zijn zoon, maar verdriet om de scheiding en het willen ervaren dat zijn vader van hem houdt en het niet de schuld van het kind is (als vader zich terugtrekt, dan gaan kinderen vanuit zichzelf geredeneerd, want dat doen kinderen, loyaliteit heet dat, denken dat hij de reden is dat vader zich terugtrekt of dat heeft gedaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang dat ze zijn vergeten aan de opvoeding te beginnen. Die begint namelijk na de geboorte en niet pas 4 jaar erna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jha idd x
Ehm. Dit gedrag lijkt me toch niet erg afwijkend ten opzichte van de rest van zijn leeftijds genootjes.Ik heb het bij zowel mijn zoon als bij zo,n beetje alle kinderen uit zijn klas en kinderen van de zwemles en noem maar op al wel eens gezien
Ze hebben allemaal driftbuien en kennen hun grenzen nog niet.
Dat hij met stoelen smijt komt omdat hij zijn woede niet onder controle heeft.
Het is inderdaad niet normaal dat ze dat doen( dat ben ik helemaal met je eens ) en daarom is het ook zo belangrijk dat hij begeleid word door de ouders en gecorrigeerd. wordt Hij heeft duidelijkheid nodig en goede regels.
Jij bent daarin goed bezig omdat ie naar jou luistert. Alleen heeft dit nog geen blijvend effect omdat jij daarin niet gesteund word door je vriend.
Geef je vriend daarom ook aan dat jullie echt absoluut in het belang van de jongeman beidde op 1 lijn moeten staan. Het liefst moeten jullie ook op 1 lijn staan met zijn moeder en diens eventuele partner. Gelijke regels en omgang ,geven hem ergens toch een vertrouwd gevoel,
waardoor hij meer rust kan krijgen en dat ook uit naar jullie en anderen toe.
De vader van mijn zoontje en ik zijn niet meer bij elkaar en ik klungelde maar wat raak met zijn opvoeding. Wij als ouders zaten elkaar alleen maar dwars en ondertussen was er met mijn zoontje geen land meer te bezeilen.
En pas toen zijn vader en ik duidelijk waren tegen over elkaar lukte het ons ook om duidelijk te zijn naar hem toe en is zijn gedrag langzaam in het positieve aan het veranderen.( maar ik praat dan wel over meer dan een jaar he! Verwacht niet dat zijn gedrag van de een op de andere dag verandert! Daar kan dus een hele poos overheen gaan)