Kleuter die plots niet zo gek meer is op haar opa, wat zouden redenen kunnen zijn?

Mijn dochtertje is bijna 3 jaar en heel erg sociaal naar mensen toe. Iedereen krijgt altijd een knuffel, handje, kusjes. Ze is altijd dol geweest op haar opa (mijn vriend zijn vader) maar sinds een paar weken niet meer. Ze negeert hem, loopt naar oma en andere mensen toe om die te begroeten en enkel naar die opa als ik haar zeg dat hij ook een kus moet hebben. Vind dit heel erg raar. Deze opa heeft een paar keer een uurtje of zelf korter op haar gebabysit en is haar een paar keer gaan halen van de dagoppas. Toen hij haar een paar keer gaan halen is van de oppas, kwam ze wel wenend thuis omdat ze wou spelen onderweg (passeren 2 maal een soort speelveldje) en hij haar toen echt moeten dwingen heeft om mee naar huis te komen. Vraag me af of dat de reden zou kunnen zijn maar lijkt me raar omdat wij haar ook soms moeten dwingen naar huis mee te gaan als ze wil spelen. (niet altijd tijd/zin om er lang over te doen om naar huis te geraken). Heeft iemand ervaring met kleutertjes die plotseling vreemd reageren op een familielid? Of enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (9)

Misschien is opa te streng in haar ogen. Niet meteen panisch worden en t ergste denken. Kijk ook naar haar hele gedrag, zijn daar meer veranderingen?
Op een gegeven moment ontwikkelen kinderen voorkeuren en krijgen ze een eigen willetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wet niet of je dochtertje al goed kan praten, misschien kun je aan je dochter vragen of ze opa niet meer lief vindt en achterhalen waarom niet. (soort geheimpje tussen mama en dochter dat ze alles mag zeggen en dat je niet boos wordt. Natuurlijk niet meteen aannames maken,(t.o.v. misbruik) maar misschien kom je er achter.
Hoe reageren andere kinderen in jouw familie op opa?
Als je kind dit gedrag vertoond zal ik het in ieder geval heel goed in de gaten houden en opa niet meer laten oppassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet meteen aan misbruik denken maar op de andere kinderen letten, opa en kind in de gaten houden en opa niet meer laten oppassen? Nergens in deze vraag is het woord misbruik genoemd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf ook geen aannames maken t.o.v. misbruik maar ik zou het wel in de gaten houden.
Volgens mij is het van voorbijgaande aard.
Kleuters hebben periodes dat ze op een of andere manier de voorkeur geven aan een bepaalde persoon.Wij hebben dat met ons kleindochtertje ook gehad. De ene keer hing ze de hele dag aan opa's nek, de andere keer week ze niet van oma's zij.
Ik zou er niets achter zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let heel goed op wat er precies aan communicatie tussen je dochtertje en opa speelt en hoe dit verloopt. Dat is het belangrijkste om erachter te komen, al hoeft er vrij weinig achter te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dochter is bijna drie jaar.
Ik zou zeggen....vraag het haar!
Op een goed en rustig moment, in haar 'taaltje', probeer je eens te peilen wat haar dwarszit.

Heb je ook met opa gepraat?
Wat zegt hij ervan?
Probeer bij hem ook eens te peilen wat de oorzaak van je dochters gedrag zou kunnen zijn.

Verder sluit ik me bij de andere beantwoorders aan: Niet gelijk iets engs denken, wel in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk mocht ze altijd heel veel van opa en waren die 2 keer dat ze niet op het speelveldje mocht spelen van opa voor haar onbegrijpelijk. Van moeder mag ze dingen wel eens niet en van opa is ze dat niet gewend en is ze nu gewoon een beetje boos op hem. Niets mis mee....wij zijn ook wel eens boos op iemand. We kunnen (ook een kind) niet dwingen iemand aardig te vinden, en misschien vind zij opa niet aardig meer daardoor.

Je kan gewoon met je kind een gesprekje voeren en vragen of dat de reden is en haar uitleggen dat wat vergeving is en hoe vervelend opa dit vind en dat dit helemaal niet betekend dat opa haar niet lief vind, integendeel. Je zou haar kunnen vragen een leuke tekening voor opa te maken en proberen volgende keer het weer goed te maken met opa.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak je niet druk. kleuters veranderen vaak van voorkeuren. opa zal veel toegezegd hebben, en het niet spelen in de speeltuin heeft haar erg boos gemaakt.
bespreek met je dochter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peuters kunnen heel gevoelig zijn, ze kunnen hierdoor snel uit het veld geslagen zijn. Als jij als ouder een standje geeft zullen ze niet gek opkijken, dat zal ze immers vast wel vaker gehad hebben. Maar als die leuke opa waarbij alles normaal altijd mag, dan is het schrikken als hij ineens streng uit de hoek komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan van alles zijn. Je moet het wel serieus nemen, want ze wil er iets mee zeggen. Maar je hoeft niet meteen het ergste te denken.
Er kan iets vervelends zijn voorgevallen (ze mocht iets niet wat ze graag wilde, opa reageerde onverwacht, er gebeurde iets engs waar ze van is geschrokken,ze had niet verwacht dat opa haar zou ophalen, je bent een keer onverwacht weggegaan terwijl je haar bij hem liet, hij heeft een keer heel boos gekeken etc. etc.)
Of ze heeft een veranderende voorkeur zonder reden. Het beste advies is inderdaad om het haar te vragen. Of, misschien nog wel beter, je zou haar kunnen vragen om een tekening van opa te maken en bij haar gaan zitten terwijl ze dat doet. Dan kun je ondertussen dingen vragen. Is opa altijd lief? Is oma liever? Oja, vind je dat? Vertel eens? Etc. etc. En verder de contacten goed blijven observeren. Of oma eens vragen wat zij ervan denkt? Succes!