als een kind geen aanstalte maakt om geboren te worden kan er een datum worden geprikt om het kindje te halen met een keizersnee.
omdat een kind dan al graag dingen zelf bepaald kan het zijn eigen plan trekken voor die tijd en op de natuurlijke manier geboren worden.

als er medische indicaties zijn waarom er gekozen wordt voor een keizersnee zal men ten alle tijden voorkomen dat een kind via de natuurlijke weg geboren wordt. kondigt een bevalling zich eerder (te vroeg) aan zal men proberen om dit tegen te gaan (bedrust, medicatie, monitor om situatie kind en contracties baarmoeder in de gaten te houden) en anders een spoed keizersnee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zal niet altijd worden voorkomen dat de bevalling langs natuurlijke weg plaatsvindt. Bij een stuitligging is een natuurlijke bevalling op zich meestal mogelijk, maar kiest men vaak toch voor een keizersnee. Als de bevalling begint en vlot verloopt, kan men er voor kiezen dit door te laten gaan. Hetzelfde geldt voor een eerdere keizersnee bij een vorige zwangerschap.
Dit zijn wel medische indicaties, maar soms niet zo dringend dat er echt geen natuurlijke bevalling mogelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet elke verloskundige kiest ervoor om bevalling met een stuitligging op de natuurlijke manier te laten verlopen, ook al gaat het in het begin vlot.
per situatie verschilt het (denk alleen al aan de grootte van het kind) natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en kunnen er alsnog onverwachts de plannen worden gewijzigd om vele redenen (vandaar ook het koffertje wat klaar moet staan bij een thuisbevalling) :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar het ging mij om "te allen tijde". Verder kan ik me helemaal vinden in je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Kan wel. Een geplande keizersnee is soms ook na de veertig weken. Als het niet uit zichzelf geboren wordt DAN plannen we op die dag de keizersnee. Als baby zich dan net iets eerder aandient, prima. Maar vaak is een keizersnee ook op medische indicatie. En dan zal de geplande dag de geboorte zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt mij vrij onlogisch, omdat de keizersnee meestal word gepland omdat er wat mis is met de natuurlijke weg. Als het kind dus op een normale manier word geboren voor een keizer snee heeft de arts de datummfaut uigerekent of het was een foute afspraak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord is onjuist (en bevat bovendien 5 schrijffouten, de typo niet meegerekend). Antwoord van Haivon is wel correct.
Dat kan wel.
Zoals hierboven staat als wordt gepland de baby te halen als hij niet voor een bepaalde datum geboren is.
Maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat een keizersnede is afgesproken op de uitgerekende datum, bijvoorbeeld omdat een vorige bevalling moeilijk verliep, of omdat er eerder een keizersnede is gedaan, of omdat het kind in een stuit ligt, of om andere medische redenen.
Maar de geboorte kan nou eenmaal eerder beginnen dan de uitgerekende datum.
In sommige gevallen zal de bevalling dan gewoon natuurlijk plaatsvinden, maar in andere gevallen zal de geplande keizersnede worden uitgevoerd, maar dan als spoedkeizersnede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Inderdaad