Zoon13j ADHD. Punten op school sinds kort bergaf. Hij neemt 2*1,5 RELATINE maar deze werkt niet meer goed. (36kg) Alternatieven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad dat is ook wat ik dacht Kimath. Sterkte..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisarts? waar denk je dat ie die medicijnen van krijgt?
Dat ligt niet bij het kruidvat in het schap. Is het niet Rilatine (ritalin in Nederland)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methylfenidaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat niet MEER goed,
maar er staat niet hoe lang er al ritalin genomen wordt, de werking wordt langzaam minder, dus stel dat ie het al 5 jaar slikt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts ja Jackd. Met hem of haar kun je overleggen of de dosis juist goed is of niet en kun je eventueel aanpassen of een ander medicijn proberen. Logisch dat het niet in de schappen ligt bij de drogisterij. Dit zou besproken moeten worden met de huisarts of diegene die de ritalin heeft voorgeschreven. Deze mensen weten hoe de situatie in elkaar zit(als het goed is tenminste)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ici1987: huisarts roepen op elke medische vraag is gewoon te makkelijk, sowieso komen ze daar af en toe om te bespreken en ook huisartsen weten niet alle alternatieven, vooral niet op het gebied van voeding/supplementen. Sowieso is het een vraag voor alternatieven. Heel slim om daar ook zelf naar te zoeken.

Antwoorden (6)

Het dalen van de cijfers hoeft natuurlijk helemaal niets met zijn ADHD te maken te hebben. Mijn zoon van 13 heeft hetzelfde en heeft geen ADHD.
Probeer eerst eens te achterhalen waarom de cijfers naar beneden gaan.
Voor de Ralatine moet je naar de arts die ze voorgeschreven heeft.

Bij mijn zoon was het meer dat hij school niet leuk meer vond, de klas niet leuk enz.
Een paar goede gesprekken over, dat je nu eenmaal dingen moet doen in het leven die je niet leuk vind, hebben wel geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ralatine bestaat al helemaal niet. Wel goed advies verder. (hoewel ik er eigenlijk vanuit ga dat ze al iets verder zijn)
Concerta is bij sommigen een veel beter medicijn. Een vriend van me heeft ADHD, maar door het gebruik van concerta merk ik en hij daar niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, hier een ADD-er, heb zelf een jaar op doktersadvies een lage dosis ritalin geprobeerd, toen wist ik er nog weinig vanaf, andertussen meer dan de meeste huisartsen.

Twee dingen die kunnen helpen en bijna zeker verlichting geven:
Magnesium en Omega-3 (visolie)
Welke visolie je neemt maakt niet zoveel uit. (de gezuiverde en duurdere zijn iets beter voor je, maar voor de werking is er geen verschil)
Je kan natuurlijk ook 2x per week vette vis eten en de andere dagen bijslikken. (ik ben alleen geen viseter)

Er zijn nog een aantal stoffen die in verband gebracht worden met AD(H)D. (zie bron, maar er is nog veel meer over te vinden)

Persoonlijk zou ik zeggen te stoppen met ritalin, maar dat advies ga ik hier niet geven.
Ga voor de combinatie en daarna zou je kunnen proberen ritalin af te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor de min maar ik heb daarvoor zo mijn motieven. Al te vaak word aangenomen dat mensen te makkelijk denken over het gebruik van Ritalin, maar de meeste ouders en professionals zijn vaak juist uiterst terughoudend t.a.v. dit middel en gaan een lange weg af voor dat ze besluiten het middel in te zetten.
En nog vaker word er gewezen naar voeding als oplossing. Maar tot op de dag van vandaag is er geen enkel wetenschappelijk bewijs over de relatie ADHD en voeding. Er zijn al vele studies uitgevoerd maar verbetering door visolie is gewoonweg niet aangetoond.
Zie o.a.: http://www.adhdenvoeding.nl/visolie-geen-invloed-op-adhd/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet je achtergrond niet dat je dit zo stellig durft te zeggen, maar heb je de links in mijn link gelezen.
o.a. de link in die link over magnesium: http://www.jacn.org/cgi/content/full/23/5/545S
(maar ook onderzoek over zink in combinatie met ritalin) Heb je je eigen link wel gelezen?
-is er wel een verschil van 9%, dit verschil vinden ze echter te klein, maar in mijn link gaat over veel meer stoffen, stel die doen allemaal 9%.. (en in bovenstaande link doen ze dat onderzoek)
-ze noemen onderin het eliminatiedieet: hoezo geen effect door voeding? Verder kreeg ik mijn ritalin zeer makkelijk. (maar ik was dan ook al wat ouder)
En ik ken voorbeelden van jonge kinderen die baat hadden bij alleen visolie. Een "test" met een paar zeer drukke kinderen op een basisschool. (hoewel dat natuurlijk totaal niet wetenschappelijk was) een beetje offtopic:
Heb je wel eens lange termijn onderzoeken over ritalin effecten op mensen gelezen? Toch ff over je min: Je kan het ergens niet mee eens zijn en een discussie beginnen, maar zijn minnen niet bedoelt voor totaal ongefundeerde en/of onzin antwoorden. Ik plus vaak genoeg antwoorden waar ik het niet mee eens ben, juist door een discussie kan zo'n antwoord waardevol worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet nog een ding:
Ik ben negatief over ritalin, maar niet perse tegen ritalin,
de positieve effecten kunnen groter zijn dan de negatieve. Maar ik vind wel dat de combinatie met supplementen minimaal geprobeerd moet worden.
Ik heb zelf ADHD. en ik heb er zelf voor gekozen om concerta te nemen. Dit is ook veel makkelijker als je bijv op school zit. je neemt het 's ochtends tijdens of na het ontbijt in en hoeft er niet meer aan te denken. het werkt namelijk de hele dag. hij weegt 36kg, dus 36 mg mag hij in nemen.

Het is het proberen waard!

Wel met de huisarts of kinderarts bespreken.
Die kan dan het recept voorschrijven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Mvg,

Christian
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritalin zorgde er bij mij voor dat mijn stemming afgevlakt werd. Zat zelf altijd een beetje neutraal in mijn vel in plaats van vrolijk of verdrietig.
Concerta (54mg) is opzich een goed alternatief, want dat neem je 's morgens in en werkt 12 of 24 uur. afhankelijk welke sterkte je hebt.
Maar inderdaad, de school prestatie hoeven niet altijd beter te worden onder medicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen natuurlijk vele zaken zijn die de slechte studieresultaten veroorzaken, net als bij een kind zonder ADHD. Maar zelf vermoed je dat de dosering van Ritalin een oorzaak zou kunnen zijn dus dat moet je onderzoeken, het is de moeite waard om dat uit te sluiten.

Je zegt zelf dat hij nu 2 x 1,5 ritalin (methylfenidaat) inneemt bij 36kg lichaamsgewicht.
Ik neem aan dat je met 1, 5 het aantal tabletten bedoeld? Dat zegt op zich niets omdat er de tabletten voorkomen in verschillende concentraties, je hebt ze met 5, 10, 15 of 20 microgram ritalin per tablet. Dus vertellen hoeveel tabletten nu ingenomen worden zegt op zich weinig.

Maar het geven van de juiste dosering is sowieso echt maatwerk, sommige kinderen reageren sterker op het middel dan anderen. Alleen een arts kan vaststellen welke dosering jouw kind nodig heeft. Als je kind in korte tijd veel gegroeid is is de kans vrij groot dat de dosering omhoog moet.
Wat je moet doen is contact opnemen met degene die de medicatie heeft voorgeschreven, bijvoorbeeld de kinderarts. Maak een afspraak, de arts zal jouw kind opnieuw opmeten en controleren en zo nodig de dosering aanpassen.

Maak eventueel ook een afspraak met de mentor van je kind om te praten over je zoons schoolresultaten, die heeft misschien nog meer ideeën over wat er met je zoon aan de hand kan zijn of over hoe zijn resultaten kunnen verbeteren.