mijn zoon drinkt meer dan 8 liter water per dag. wil niet naar dokter. dit kan niet goed zijn!! Hij is 24 jr. k Ben radeloos. Wat moet ik doen???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Zoveel water drinken is niet normaal en bovendien erg ongezond.
Symptomen van erge dorst kunnen mogelijk op Diabetes Mellitus duiden, maar dit kan ook wat anders zijn. Dat is niet te beoordelen van achter een computer. Ik zou hem toch dringend adviseren om zo spoedig mogelijk naar de huisarts te gaan. Overleg anders zelf met zijn huisarts of met een dienstdoende huisarts. Vanavond nog bellen!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

aan de telefoon aan de dokter vragen of dit kan. blijkt het niet te kunnen, dan kan je waarschijnlijk daar je zoon mee overhalen! succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8 liter? Niet normaal nee. Hoop dat hij geen suikerziekte heeft...

Als je zelf bij de arts bent, of bij een telefonisch spreekuur, kun je je arts dit vertellen. Het antwoord van de arts geef je door aan je zoon. Hij is 24. Mag zelf weten wat hij er mee doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk veel en veel te veel. Je kunt iemand van 24 jaar niet dwingen maar als ouder kan je hem wel op zijn verantwoordelijkheidsgevoel aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8 liter water is zeker niet goed voor je. Als hij het gewoon drinkt omdat hij het lekker vind, dan moet je hem duidelijk maken dat dit heel slecht voor hem is. Als hij het drinkt omdat hij voortdurend dorst heeft, raadt hem dan met klem aan om naar de huisarts te gaan. En als hij dat niet wil, bel de huisarts en vraag om advies. Misschien kan de huisarts hem op andere gedachten brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dokter bij hem laten komen dan. Heeft hij ook echt gewoon veel dorst? En is hij moe enzo? Want dan is de kans groot dat hij diabetes heeft. Zoniet dan moet je hem maar vragen waarom hij zoveel drinkt.

Aan de andere kant is hij 24 en mag hij dus helemaal zelf uitmaken of hij wel of niet naar een dokter toegaat. Daar zou hij toch oud en wijs genoeg voor moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8 liter is veel! Heeft hij misschien last van overgewicht? Dat hij misschien denkt dat hij van 8 liter water af kan vallen. Alleen water drinken is heel gezond maar 2/3 liter p/dag is zat. 8 is echt teveel. Vraag hem naar de reden waarom hij dit doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door teveel water te drinken kan iemand watervergiftiging oplopen. Dan neemt het plasmagedeelte van je bloed (het vloeibare gedeelte) teveel toe met als gevolg....een te laag zoutgehalte. Als iemand hiernaast ook nog veel sport verliest hij naast het weinige zout nog meer zout. Hierdoor kunnen problemen ontstaan in de hersenen en spieren (waaronder het hart).

Je kan hem vertellen dat 2 tot 3 liter water per dag voldoende is. Als je het precies wilt weten mag een mens 0,03 liter per kilo (gewicht) drinken per dag. Bij 70 kilo is dit dus 2,1 liter water per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijs hem op de risico's van te veel water drinken.
Hij wil je misschien niet geloven. Laat hem de bewijzen zien op de site hieronder.

Wat veel te weinig wordt gezegd is dat te veel water drinken heel gevaarlijk kan zijn en zelfs voor acuut overlijden kan zorgen. Normale nieren zorgen er voor dat per dag 8 tot 10 liter vocht kan worden uitgescheiden. Als iemand veel meer drinkt of heel veel in een heel kort tijdsbestek kan het lichaam dat niet meer aan. Het evenwicht tussen het natrium in het bloed en het water is dan helemaal uit evenwicht. Het lijf raakt dan helemaal in de war en brengt het water naar de hersenen. Die zwellen dan op en als daar niets aan wordt gedaan kan de persoon in kwestie acuut overlijden.

Je maakt je terecht zorgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8 liter?? Sodejuuu!!

Ik heb vandaag nog gelezen van een dieet agenda dat 1.5 liter water voldoende is.. Dan zou ik begrijpen dat hij 2 of 2.5 liter drinkt.. Maar acht is echt te veel.. En overal waar te voorstaat is niet goed. Helaas kan je niks meer doen dan hem proberen oer te halen, hij is tenslotte 24 en als ie wil kan die 16 liter water drinken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8 liter is veel, maar nog wel (net) binnen de "norm" van wat een gezond lichaam aankan, zeker als hij geen iele jongen is, dus het directe gevaar zal niet zo groot zijn. Ik zou wel uitzoeken *waarom* hij zoveel drinkt, want normaal is het niet. Van sommige drugs krijg je enorme dorst...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"nog wel (net) binnen de "norm" "
waar haal je die "norm" vandaan?
Zou best kunnen dat wat je zegt klopt maar ik kan het nergens anders vinden. En "aankunnen" is natuurlijk is anders dan "wat goed voor je is"
8 Liter??? Dat is véél te veel! Een normaal mens mag maar 2 liter vocht naar binnen krijgen. Een mens kan al na drie liter Waterintoxicatie krijgen, oftewel watervergiftiging. Hij kan hier aan erg ziek van worden en zélfs aan overlijden.

"Wanneer je veilig een grote hoeveelheid water naar binnen wilt slaan, is het beter om daar altijd bij te eten. Zodra je het gevoel krijgt teveel water te hebben gedronken is het nemen van zout en suiker aan te raden."

Er is overigens nog een soortgelijke vraag over gesteld
http://www.goeievraag.nl/vraag/ga-dood-teveel-water-drinkt.298

"Als je normale hoeveelheden drinkt, plas je dat uit door je nieren. Maar als je te veel en te snel water drinkt kunnen je nieren niet zo snel plas (urine) maken en heb je een probleem. Het water blijft water eerst in je bloed zitten maar daar kan het niet blijven. Het water gaat uit je bloed het je lichaam in, dat zwelt dan op. Vooral de hersenen hebben hier last van. Om je hersens heen zit bot, er is dus bijna geen extra ruimte. Als je hersenen opzwellen kan je bewusteloos raken.

Wist je dat je makkelijk 2 liter water per dag kan drinken, daar krijg je geen last van (behalve een klotsbuik als je te snel te veel drinkt dan). "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan een vorm van suikerziekte zijn ..maar ook dat die aan de drugs en alcohol zit ,want ik drink ook bijna dagelijks 5 a 6 liter alleen aan water al perdag door veel alchohol en cocaine grote na dorst dus elke dag

Toegevoegd na 9 minuten:
oja en als een zware alcoholist 6 liter per dag bier drinkt is dat wel normaal..die hoeft niet naar de dokter ..dus als je lichaam zoveel vocht aan kan is er nix aan de hand ;)