Erkenning en gezag geregeld... Wat zijn de volgende stappen?

Ik ben net vader geworden. Ik heb mijn kind erkend(voor de geboorte), gezag is ook net rond. Ik wil nu de omgangsregeling/ouderschapsplan regelen. Situatie is dat mijn zoon (3mnd) bij mijn ex ingeschreven staat en zij dus automatisch denk de baas te zijn. Ik krijg mijn zoon niet te zien. Hoe moet ik nu verder? Waar moet ik naartoe om omgangsregeling of ouderschapsplan te regelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dit is een vervelende situatie. Je hebt natuurlijk wel recht op een omgangsregeling.
Je zou als eerste een afspraak met een advocaat kunnen maken. Zij kunnen je vertellen hoe nu verder en welke hulp ze jou daar bij kunnen bieden.
Ook met de rest (alimentatie voor je zoon etc) kunnen ze je helpen.

Ik wens je heel veel succes toe, en ik hoop dat jij en je zoon de kans krijgen elkaar goed te leren kennen, en dat je van je mannetje kan gaan genieten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt recht op een omgangsregeling. Dat zal een advocaat voor je moeten regelen.

Maar zeker als het een baby betreft is de bezoektijd beperkt. Soms krijg je bezoektijd, maar mag de moeder er bij blijven.
Als het kind wat ouder is en er geen borstvoeding meer wordt gegeven kan je je zoon langer zien.

Eens het bezoekrecht op papier staat is je ex verplicht je zoontje op de afgesproken uren mee te geven.

Jij hebt ook plichten. Je moet je aan de afspraken houden en je zou moeten bijdragen in de zorg- en levensonderhoud van je kind. In de praktijk komt dit neer op alimentatiebetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zit nu niet meer aan de borstvoeding! Hij drink nu Nutrilon 1.. Maar dus ik zou nu een advocaat moeten inschakelen.. ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, je zal niet anders kunnen als je vrouw tegenwerkt. Anders zou het wel eens heel lang kunnen duren voor je je zoontje nog eens te zien krijgt.
Het is ook beter dat zulke zaken wettelijk geregeld zijn, dat geeft je meer zekerheden.
Als het gezag rond is, moet ook de moeder daarin hebben ingestemd, want alleen als vader krijg je dit niet. Als dit zo is, moet er een omgangsregeling afgesproken worden, dit is namelijk volgens de wet een recht wat hiervoor geldt.
Zij is dus verplicht hieraan mee te werken.
Ik zou zeggen; kijk eens op de site van. www. jurofoon.nl.
Je kunt hier je vraag stellen, krijgt online een 'zaaknummer' en indien je dan met hen belt krijg je een jurist die van deze zaken weet hoe je hierin kunt voortgaan. Ze kunnen adviseren en ook helpen als je dat wilt. Ook het SRW ( Sociaal Raadslieden Werk) geeft gratis advies.
13 jaar geleden
Ga naar een advocaat gespecialiseerd in familierecht en zeg hem dat je een omgangsregeling/ouderschapsregeling wil hij stuurt dan een brief met jou wens naar je ex en die moet dan ook een advocaat nemen. Als jullie er niet met beide advocaten uitkomen en ze blijft tegenhouden dan komt het voor de kinderrechter daar zit naast raad van kinderbescherming.
Die gaan dan beslissen of je omgang mag(ja want raad van kinderbescherming acht dat in belang van kind) Daarna beslissen ze hoelang en wanneer en evt uitbreiding (ouderschapsregeling)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een advocaat kan ondersteunen op het juridisch vlak.

Een mediator, bijvoorbeeld via het Algemeen Maatschappelijk Werk of een particuliere mediator, zou kunnen ondersteunen in het opstellen van een ouderschapsplan en kunnen bemiddelen als dit nodig is.