Hoe leg ik mijn dochter van 4 uit hoe baby's geboren worden?

Mijn dochter vraagt hoe haar broertje uit mijn buik is gekomen, hoe leg ik dit het beste uit aan mijn dochter van vier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

DE tip voor seksuele opvoeding van kinderen is, dat je aansluit bij hun vragen. Vertel niet meer en niet minder dan waar ze naar vragen.

Kinderen laten je zelf zien, waar ze aan toe zijn, doordat ze wel of niet verder vragen. Die verhandeling die je misschien denkt te moeten geven, daar zitten ze niet op te wachten. Vertel gewoon iets simpel, kort en concreet. Een antwoord zou bijv. kunnen zijn: er zit een gaatje bij mijn plasser en daar kwam hij uit. En dan vraagt een kind vanzelf verder, of niet. Ook goed!

Vooral belangrijk is dat je woorden kiest die voor jezelf goed voelen. Het blijft tenslotte een persoonlijk onderwerp :-) En mocht een kind iets vragen wat je zelf (nog) niet wilt vertellen, vertel haar dan dat je dat nu niet wilt vertellen en leg kort uit waarom.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik zou er niet te moeilijk over doen

zeg bijvoorbeeld dat haar broertje in je buik groeide en dat er van onderen een gaatje zit en dat hij er toen zo uitkwam

net als je een plasje of poepje moet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik niet doen. Zometeen is dat kind doodsbang dat als ze naar de WC moet, dat er dan ineens een kind uit plopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad wel benadrukken dat dat pas kan als je volwassen bent, zodat ze niet denkt dat het haar ook gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een goed antwoord trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank fynna en idd erbij vertellen dat alleen bij mamas kindjes in de buik groeien zelf heb ik 8 kleinkinderen en daar werkt het prima bij eenvoudige antwoordjes
Wij hebben toen mijn jongste werd geboren verteld dat mevrouwen 3 gaatjes hebben van onder, het poepgaatje, het plasgaatje en het babygaatje. Daar komt de baby door naar buiten. Dat kan, omdat het kan uitrekken, net als een elastiekje.
Veel meer hoef je voorlopig niet te vertellen ook, er komen vanzelf meer vragen. Het is niet nodig om verder te gaan dan de vragen die ze stellen.
Er zijn ook wel leuke boeken over, ook over hoe de baby er dan eigenlijk in komt, want dat is natuurlijk een vraag die ook gaat komen. We hebben erg veel plezier gehad met "Het ei van mama", maar dat moet je wel even goed zelf doorlezen en bekijken voor je het met je kind leest, want ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen er zo duidelijk over wil zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een kind van 4 vind ik dit al teveel informatie hoor!
- is overigens niet van mij. Ieder kind is natuurlijk weer anders.
Zoals gezecht, maak het niet te spannend ;)
Je kunt zelf het beste aanvoelen hoever je met je kind kunt gaan, en wat ze dan ook allemaal geloofd.

Suggestie:
- ooievaar heeft hem in je buik gestopt
- de papa heeft hem in jou buik gestopt
- het antwoord hierboven vind ikbook een hele mooie

Toegevoegd na 14 uur:
AUB de suggestie ooievaar even wegdenken. Dit ter voorbereiding voor nog meer minnetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet die ooievaar asjeblieft!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen mogen inderdaad best al weten dat een baby komt door seks, als je dat op een goede, niet-gedetailleerde manier uitlegt en ook erbij uitlegt dat dat alleen leuk is voor volwassenen, nog niet leuk is als kind, is dat een prima uitleg.
Het verhaal van de ooievaar is echt niet meer van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is niet hoe het er in komt, maar hoe de baby's geboren worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omg 4 keer een -
Waarom zou ik nog antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SORRY DAT IK EEN OOIEVAAR NOEM...
Daar geloofde mijn zusje van 4 en can 6 wel in
amigo
13 jaar geleden
alleen even een tip want ik zie dat je wel je best doet om antwoord te geven en dan zijn al die minnen niet zo leuk, en ook wel erg veel moet ik zeggen, MAAR let op wat je schrijft, je mag alleen antwoord geven als je iets zegt dat er niet al staat: als jij dus als antwoord geeft: geheel eens met het vorige antwoord: loop je het risico dat je antwoord wordt verwijderd en dan krijg je nog strafpunten ook. Je antwoord mag wel "lijken" op een ander antwoord maar moet dan bijv een aanvulling/uitbreiding zijn. Ik geef toe dat ik bij de vragen waar 40 antwoorden bij staan er vast ook dubbele staan maar dat is blijkbaar niet meer uit te zoeken.
Veel plezier met antwoorden en trek je niks aan van die minnen joh
Daar hebben ze echt een heel leuk kinderprentenboek voor!
Daarin is de voortgang van de zwangerschap te zien en met behulp van dat boek kun je het makkelijk aan je kindje uitleggen.

Ik weet nu even niet hoe dat boek heet, ik ga het even voor je zoeken. En dan laat ik het je alsnog wel even weten!

Toegevoegd na 2 minuten:
O ik heb de vraag verkeerd gelezen zie ik nu.

Leg haar gewoon uit dat eerst zij in de buik zat, en toen ze groot genoeg was eruit kwam. Dat idee van de 3 gaatjes is goed!
En dat daarna haar broertje in jouw buik zat, en toen hij groot genoeg was, er ook uit kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon uitgeplast. en dat dat pas kan als je een groot mens bent.
zo simpel maar voor een kind toch duidelijk mogelijk.
je weet zelf heel goed wat je kind al wel of niet begrijpt. en buiten dat heb je ook natuurlijk nog je eigen gevoel erbij. maar hoe "stiekemer" jij er over doet hoe interessanter het word natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moeder van mijn dochter heeft het aangewezen. Wij deden daar niet ingewikkeld over . Mijn dochter vond het ook leuk om samen met mij onder de douche te gaan . Want door het douchewater leek het net of ik stond te plassen . Er is toch niets geheimzinnigs aan het menselijk lichaam . Als je dochter weet hoe het llemaal in elkaar zit , komt ze later niet voor onaangename verrassingen te staan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Treed vooral niet teveel in detail.
Kinderen kunnen daar enge nachtmerries van krijgen.
Ik vertel mijn oudste (van 6) dat als je verliefd bent ga je trouwen daarna word je papa en mama en krijg je kindjes.
Als ik later vraag weet je het nu? zegt ze jaaaa als je gaat trouwen word je mama (Klaar!)
toen ze vroeg hoe ze eruit kwamen zei ik dat doet de dokter of de verloskundige. hoe dan? volgt niet op die leeftijd.
Ze denken vaak heel anders dan wij verwachten.
Mijn dochter vroeg eens als je kindjes wil moet je dan eerst trouwen? nee zei ik je mag ook superverliefd zijn en samen in een huisje gaan wonen dan kun je ook mama worden. hoezo?
ik wil niet trouwen want dan zal iedereen naar me kijken als ik een mooie jurk aan heb en dat durf ik niet.
Ik bedoel maar het ging haar niet eens om de kindjes ze zat al helemaal met alle aandacht in haar hoofd.
kinderen van jonge leeftijd zijn al met hun gedachten bij iets heel anders voor jij antwoord hebt kunnen geven dus maak het niet te moeilijk.
de echte uitleg komt gerust wel als ze iets ouder zijn dat is nu nog niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de boekjes van Kleine Huppel "ik krijg een broertje" of "ik krijg een zusje" wordt het wat makkelijker om uit te leggen voor een kindje van 4 jaar.