Mijn zoontje is 10 maand en steekt van kleins af aan alles in zijn mond maar met een broer van 5 is dit niet evident. hoe leer ik hem dit af

ik probeer de jongste wel weg te houden bij het kleine speelgoed maar hij kruipt precies altijd naar het speelgoed welke eigenlijk niet voor hem geschikt zijn en zijn mat ligt wel vol met zijn eigen speelgoed maar wil grote broer steeds nadoen. Hoe leer ik het af zodat hij niet steeds speelgoed en andere dingen in zijn mondje steekt een fopspeen keb ik ook al geprobeert maar die doet hij dan uit om er iets anders in te steken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Kleine kinderen stoppen dingen in hun mond om het te onderzoeken. Hier zul je weinig aan kunnen doen helaas...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal niet waar. Het heet "opvoeden" en als jij je kind gewoon duidelijk maakt dat dat niet kan, dat kan op verschillende manieren, leert het dat vanzelf. Het gaat alleen niet van de 1 op de andere dag, herhaling is het codewoord bij kinderen. Het kind moet ook kunnen ontdekken, voelen, zien, proeven ruiken enz. natuurlijk, maar het is gemakkelijk af te leren. Je moet er alleen even bovenop blijven zitten om te voorkomen dat het iets in de mond stopt waar het in kan stikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een kindje van 10 maanden is het nog een beetje vroeg om van echt opvoeden te spreken hoor. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kinderen van 10 maanden kan je prima opvoeden is mijn ervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is knap. De meeste kinderen van 10 maanden kunnen nog niet spreken en begrijpen veelal de inhoud van je woorden ook al niet.
Dit leer je hem niet af. Probeer te zorgen dat zijn grote broer een speelplekje heeft waar de kleine gewoon niet bij kan en het liefst ook nog niet ziet. Bv aan een tafel...geen afhangend kleed op die tafel want dat trekt de kleine er dadelijk gewoon vanaf.
Of dat lukt hangt ook af van hoe zorgzaam en netjes grote broer is met zijn 5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles in de mond stoppen is een manier van ontdekken.
misschien kan je oudste met het kleine speelgoed aan tafel zitten spelen zodat het buiten bereik is van de jongste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek met je zoon van 5 af dat hij met de kleine dingetjes speelt in zijn eigen kamer en met dingen die geen kwaad kunnen in de woonkamer samen met zijn kleine broertje. Verder moet je als ouder toch altijd alert blijven, zolang je kleintje nog in de orale fase zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit leer je hem niet af, is ook niet goed, want een klein kind gebruikt zijn mond ook om te ontdekken, net als zijn handjes.
Natuurlijk kan je hem erop wijzen dat hij het niet in zijn mond moet doen, maar veel helpen zal het niet.

Dus moet je zorgen dat hij niet bij de kleine dingen van zijn broer kan komen, door dit op een plaats te leggen waar hij niet bij kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had vroeger ook zo een neiging wat mijn ouders deden
ze beloonde mij als ik het een week niet deed met een speeltje ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem in de box als je oudste op de grond speelt en haal hem eruit als je oudste bijvoorbeeld in zijn kamer speelt. Spreek met je oudste kind af dat hij geen klein speelgoed pakt maar groter speelgoed dat hij of zij niet in zijn of haar mond kan stoppen. Dat is voor je oudste meteen een manier om "samen" te spelen, en je jongste leert dan dat niet alles in zijn mond past. Bovendien hoef je niet steeds te waarschuwen.

Overigens is het niet echt samenspelen, want babies kunnen dat nog niet natuurlijk. Je oudste zal het wel zo ervaren, gezien zijn of haar leeftijd.

Als hij wat ouder wordt en minder vaak dingen in zijn mond stopt, dan kan je het hem af gaan leren. Op t moment is het nog heel normaal dat je jongste dingen in zijn mond stopt, dat hoort bij het ontdekken van smaak, en andere zaken.

Toegevoegd na 53 seconden:
ik zei hem, want ik weet niet of je spreekt over jongens of meisjes. Of allebei...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een baby die net kan kruipen is niet te houden in een box die wil de wereld ontdekken en dat moet je stimuleren.
aangezien een kind van 5 bijna de hele dag op school zit kun je ervoor zorgen dat alle kleine dingetjes opgeruimd zijn.
voor de tijd dat ze samen zijn kun je een traphekje plaatsen voor de keuken zodat je oudste daar kan spelen aan een tafel of op de vloer. als dit niet kan kun je ook een krabbelpark aanschaffen dit is een heel groot traphek die je in een cirkel kan zetten of waar je een deel van het huis mee kan afbakenen.
ik heb zelf 3 kinderen van 6, 2 en 3 maanden en dit werkte bij ons prima