Veel, want als je nooit van je ouders hebt geleerd wat een gezonde maaltijd is dan zul je minder goed voor jezelf zorgen zodra je 't huis uit bent dan wanneer je bent opgevoed met de schijf van vijf. Als 'k soms een tv-programma zie over een (Amerikaans) gezin wat elke avond een afhaalmaaltijd bestelt, dan voorzie ik behalve overgewicht ook ernstige gezondheidsproblemen.
13 jaar geleden
'Hoe kan ik gezond leven' is een belangrijk onderwerp van de opvoeding. Gezond eten, op tijd slapen, genoeg beweging, geen misbruik van drugs, gezond sociaal gedrag, het zijn allemaal dingen die je er hopelijk met de paplepel ingegoten krijgt en waar je dan voor de rest van je leven plezier van hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede toevoeging!
Onder een groot deel van de gezondheid verstaan we geestelijke gezondheid; ontstaan door warmte, liefde, aandacht, contacten, genegenheid en scholing. Mensen die dit hebben moeten missen, kampen vroeg of laat vaak met geestelijke problemen. De bovengenoemde essenties vinden we ook terug in een goede opvoeding!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
buiten genoemde goede antwoorden denk ik ook dat enige hygiene, zowel lichamelijke als van de woonomgeving door een goede opvoeding gestuurd worden.

Als nooit iemand je uitlegt dat je ziek kunt worden als je je handen niet wast voor je gaat eten als je in de viezigheid hebt gezeten, of dat je allerlei huidklachten kunt krijgen als je nooit een douche neemt en dat leven in een zwijnenstal ook allerlei gezondheidsklachten oplevert (3 weken oude kliekjes opeten, brrr).....
amigo
13 jaar geleden
Met een gezonde opvoeding wordt bedoeld dat de ouders het kind al het mogelijke aanleren wat een gezonde en goede leefstijl bevordert.
Kleine voorbeelden zijn: Tafelmanieren, handen wassen na het toiletbezoek.
Algemene voorbeelden zijn eigenlijk de bekende drie R-en,
Rust, Reinheid en Regelmaat. Erg ouderwets misschien, maar een regelmatige levensstijl bevordert ook de gezondheid.
En meer specifiek is het ook de taak van de ouders om het kind zo zelfstandig de wereld in te sturen dat het weet van de hoed en de rand wat drugs, roken en drinken en onveilige seks met je kunnen doen.

Met andere woorden; ouders voeden het kind op tot een zelfstandige volwassene met een zo gezond mogelijke levensstijl.

Met het krijgen van (levensbedreigende) ziektes heeft het natuurlijk niets te maken, want dat kan je overkomen.