Hoe leren doven gebarentaal als ze niet kunnen horen?

Toegevoegd na 1 minuut:
De vraag is al een keer gesteld maar zat geen normaal antwoord tussen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

door een gebaar te koppelen aan een bepaald voorwerp, persoon, land, emotie etc.

omdat ook een dove kan leren schrijven is het logisch dat in gebarentaal woorden te spellen zijn (letter en getekend gebaar erbij)

bovendien wordt er bij gebaren ook de klanken/woord aangeleerd (trilling in keel kan je voelen, vorm van de mond, gebruik van tong kan je zien)
dit is ook de reden dat sommige doven overdreven articuleren, zonder dit te doen leren ze niet goed iets uit te spreken.

bij gebaren is er niet altijd sprake van een hele zin.
bv ik ga even de hond uitlaten,
maar is het met gebaren: ik hond uitlaten

dit wil echter niet zeggen dat een dove niet weet hoe hij dezelfde kloppende zin moet opschrijven (met de ogen en het verstand is er immers niets mis!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door te kijken en lezen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kennen de letters wel maar niet uitspreken of hoe het moet.
Met professionele mensen die hierin opgeleid zijn. Ze helpen doven om te kunnen communiceren met gebarentaal.

De mens kan meer dan je denkt, je hoeft niet persé te horen om dingen te begrijpen. ;) Alleen voor mensen zoals wij, is het gehoor onmisbaar. Het is voor ons ''normaal'' maar voor hun is dat ''normaal''. Hun zijn zo geboren dus hun weten niet beter ;)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om gebarentaal te leren hoef je niet te kunnen horen. En doven kunnen wel leren lezen. Voor elke letter is er een gebaar en ook voor sommige woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie! kijk eens op de bron die ik heb toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.leren.nl/rubriek/talen/gebarentaal
nu moet ie het doen...