hoe kan ik mijn zoon van 32 jaar leren om met geld om te gan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Solvente: helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet. Als dat in de afgelopen 32 jaar niet is gelukt, gaat het in de komende 32 jaar ook niet meer lukken.

Antwoorden (7)

Dat kun jij niet meer. Daarvoor is het te laat, had je moeten doen toen hij nog jong was.

Hij kan het beste advies vragen aan een budgetcoach. Daarvoor kan hij bij de gemeente of maatschappelijk werk terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kasboek bij laten houden, en dit periodiek (bijvoorbeeld wekelijks) samen doornemen.
Eventueel een begroting maken.
Eventueel zijn financiele zaken overnemen (passen afnemen) en hem wekelijks zakgeld geven.
Hem niet meer uit de brand helpen, maar op de blaren laten zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga samen met uw zoon eens om de tafel zitten. Schrijf zijn maandelijkse inkomsten op en maandelijkse vasten lasten op.

Vertel hem dan om automatisch een deel naar een spaar rekening te laten gaan, zodat hij rustig wat spaart. Licht hem dan in hoeveel geld hij KAN uitgeven maar dat niet hoeft.

Als uw zoon niet achterlijk is en een gewoon gezond verstand heeft ziet hij ook in dat hij wellicht teveel geld uit geeft. Stel dingen voor als "Maand geld uit pinnen" zodat het contant in zijn portemonnee zit.

Hij leert het vanzelf wel op de harden manier en dat is ongelooflijke schulden dat zijn leven al bijna verpest is. Maarja, dan leert die het wel.

Wat de persoon boven mij als antwoord gaf is ook erg behulpzaam om zo'n coach in te schakelen.

In de bron heb ik ook een handige "guide" geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draag er zorg voor dat indien uw zoon zelfstandig woont,
de vaste lasten automatisch afgeschreven worden.

Zo voorkomt men dat de huur, energie of verzekeringen
niet betaald worden.

Indien uw zoon in het bezit is van een computer, dan kunnen vele abonnementen de deur uit.

Zorg voor een voordelig all in abonnement mbt tv/internet/bellen. Of laat hem een prepaid abonnement nemen. (gsm)

Stel voor dat u 4 keer per maand geld opneemt zodat hij
kan leren dat hij 1 week met de boodschappen moet doen.

Ook is het mogelijk om via de bank te regelen dat men maar 1 of 2 keer per week een x bedrag mag pinnen.

Een budgetcoach is niet gratis.
Laat u desnoods machtigen mbt zijn bankrekening(en)
Informeer naar de huidige stand van de financieele zaken.

Creditcards dient men af te bouwen, alsmede schulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij hier zelf ook aan mee wil werken kan je overzicht scheppen

-inkomsten
-vaste lasten
-sparen
- extra's (kapper, verjaardagen etc)
- vrij te besteden bedrag

het is niet verassend dat dit in evenwicht moet zijn :)

waarschijnlijk zit het probleem bij het uitgave patroon.
laat je zoon een tijdje opschrijven hoeveel hij uitgeeft en waaraan hij dit uitgeeft. blijkbaar heeft hij hier geen zicht op en beseft hij niet dat je ongemerkt veel uitgeeft.

verder kan je wel hebben geleerd om met geld om te gaan maar kan je te impulsief dingen aanschaffen of zijn geld uitgeven.bijvoorbeeld.
-de verkoper op straat met zijn gladde praatjes
-de cd speler die je zo graag wil hebben of de toffe nike's die net binnen zijn.

voorbeeld van andere oorzaak/factoren
-een dubbele verzekering afgesloten
- abonnement wat bij anderen veel voordeliger is.
-een gokverslaving
- verschillende lening waar je alleen de rente van betaald en verder niet (onderbrengen onder 1 lening met normaal rente percentage)
-abonnement waar je eigenlijk niets meer aan hebt

wil je het goed doen moet je dus alles opnieuw nalopen om te kijken of er op kosten te besparen is (al dan niet andere prioriteiten stellen)
en aan de hand hiervan een budgetplan maken.
ook moet je zoon genoeg skills hebben om zich hieraan te houden anders heeft het geen zin,
je kan proberen of hij de pas af wil staan, jij voor de rekengingen zorg draagt en wekelijks vast vrij te besteden bedrag pint voor hem (soort leefgeld eigenlijk)
kans op loyaliteitsconflict is hier zeker aanwezig!!

veel kids zullen dit geen goed plan vinden, en dan zal je andere stappen moeten ondernemen. (cursus budgeteren bijvoorbeeld)

zijn er grote problemen (hoge schulden) is hulp van de stadsbank waarschijnlijk een goede optie.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flink laten werken.In de tijd dat hij werkt.kan hij zijn geld op zak houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien helpen de volgende vijf stappen:
1) VASTE LASTEN. Met elkaar alle bankafschriften erbij pakken en opschrijven wat de vaste maandelijkse kosten zijn die hij aan anderen moet bepalen (huur, verzekering, sport, abonnementen). Van deze kosten bepalen wat niet noodzakelijk is (tijdschriftabonnement e.d.) en die opheffen.
2) LEVENSBEHOEFTEN. Vast bedrag bepalen wat hij nodig heeft voor boodschappen e.d. Dat maandelijks bij pinautomaat pinnen en cash betalen bij supermarkt e.d. Anders besef je niet wat je pint.
3) SPAREN. Vast bedrag automatisch over laten schrijven om te sparen (afhankelijk van ruimte)
4) BESTEDINGSRUIMTE. Bedrag berekenen dat hij naast 1, 2 en 3 overblijft voor uitgaan e.d. Dat bepalen per week.
5) Creditcard opzeggen, banklimiet op nul zetten, één bankrekening overhouden

Veel succes en plezier (want overzicht is ook leuk en geeft rust)!