Stiefouders kunnen samen met hun partner het ouderlijk gezag uitoefenen over de kinderen van die partner. Dan heeft de stiefouder, net als de ouder, een onderhoudsplicht tegenover die kinderen. Deze onderhoudsplicht duurt tot het kind 21 jaar is.

Als deze partners uit elkaar gaan zal de rechter het ouderlijk gezag meestal toewijzen aan de natuurlijke ouder. Hiermee houdt de onderhoudsplicht van de stiefouder echter niet op. Zijn of haar onderhoudsplicht loopt nog een tijd door, namelijk zolang als hij of zij het ouderlijk gezag heeft gehad over het kind.

Toegevoegd na 3 minuten:
als het er op aankomt heeft de biologische ouder alle macht en de stiefouder heeft dan niks te zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij de stiefouder het kind heeft erkent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal correct!
Een stiefouder heeft, als er niets geregeld is, helemaal geen rechten en plichten tegen over het stiefkind.
De biologische ouder (s) zijn verantwoordelijk voor het kind.

Maar jij hebt het over 'macht' wat ik nogal onsympathiek vind klinken, want macht hebben over iemand is niet iets wat wettelijk geregeld is.

Als een kind bij een stiefouder in huis woont kan die zeker een bepaalde macht over het kind hebben. Het kind 'moet'bijvoorbeeld luisteren naar de stiefouder.

Dus macht is iets anders dan rechten en plichten.