Hoe zorg ik er voor dat mijn kind de laatste hap doorslikt?

Steevast slikt ze de laatste hap niet door maar bewaard ze in haar wang. Dat houdt ze wel een halve dag vol. Niet dat ik er last van heb maar als ze moet slapen is het niet verstandig om met een volle mond te laten slapen.

Heeft iemand praktische tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap al helemaal niet waarom je haar zo rond laat lopen! Je loopt toch zelf ook niet met oude kauwgom in je mond, en je laat je kind toch niet de hele dag met dezelfde luier rondlopen?.. . ja sorry hoor, maar dr zijn grenzen... I

Het beste antwoord

Allereerst: geweldige antwoorden al tot nu toe! De veelgehoorde opmerking: geen aandacht aan besteden is inderdaad erg belangrijk. Maak het geen aandachtsfactor, vaak (niet altijd) is het vooral daarom te doen. In feite is het heel prima dat je je er niet aan stoort, maar als je er té weinig aandacht voor hebt werkt dat misschien ook weer averechts. Maar je wilt er nu dus wel iets mee anders stelde je de vraag niet :-) Hou het dus luchtig, niet boos, geen emotioneel appèl doen, probeer 'vlak' te blijven in je reactie. Wat een erg goed spelletje is (maar niet zaligmakend hoor) is haar een hapje laten maken (niet alle hapjes maar gewoon zo nu en dan en dus ook de laatste in jouw geval) voor mamma of pappa (of iemand anders aan tafel) en dan tegen haar zeggen dat ze het NIET stiekem mag opeten. Vervolgens even doen alsof je afgeleid bent waardoor ze tóch stiekem het hapje op eet en dan net doet alsof zij het niet gedaan heeft. En jij reageert quasi verbolgen omdat weer je hapje verdwenen is! Als je haar ernaar vraagt moet ze ook haar mondje open doen om te laten zien dat zij het toch écht niet heeft gegeten......Dit kan echt een feestje zijn, want de pret die de kinderen hebben omdat ze je wéér te grazen hebben is geweldig om te zien. Mijn 5 jarige dochter vraagt er zo nu en dan nóg gewoon om, die heeft dan zo'n pret. Dat is nooit een slechte eter geweest gelukkig, maar het maakte het eten echt nóg leuker voor haar. Zo zijn er trouwens wel meer spelletjes te bedenken die het eten kunnen stimuleren en dus ook de laatste hap goed kunnen laten verlopen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de tips!

Andere antwoorden (11)

Klinkt raar misschien, maar haar die laatste hap niet geven! Die laat je gewoon in het bordje liggen en je prijst haar voor haar goede eten.
En dan maar hopen, dat ze je trucje niet heel snel doorkrijgt en de eerste hap al hamstert....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat laten drinken direct na t eten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lekker toetje geven. Wij geven vaak een snoepje als toetje, wat als bijkomend voordeel heeft dat onze kinderen snoepjes als toetje zien, en er de rest van de dag niet om vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een apart probleem. Je hebt in ieder geval een originele dochter. Als het mijn kind was zou ik ná de laatste hap iets geven wat ze erg lekker vindt. Ligt er ook een beetje aan hoe oud ze is. Het is een heel verschil of ze 1 of 10 jaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze gegeten heeft dan poets je toch haar tanden voor het naar bed gaan?

Zo niet, dan zou ik daar maar eens mee beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al hele goeie tips hierboven. Nog een kleine aanvulling van mij: doe inderdaad iets waardoor ze haar laatste hap je wel moet doorslikken (of uitspugen), maar geef hier verder geen aandacht aan. Niet belonen, niet boos worden. Zo wordt het bewaren van het laatste hapje VEEL minder interessant....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Percies
Nou, volgens mij is het gewoon aangeleerd gedrag, omdat je het haar duidelijk niet afgeleerd heb. Je zegt immers zelf "niet dat ik er last van heb", dus je hebt er nooit moeite voor gedaan om het haar dus zoals ik al zei af te leren.

Zelf als moeder van 3 kinderen zou ik het haar direct afleren.

Als ze mijn dochtertje was, (geen idee hoe oud ze is, maar ik ga er maar even vanuit dat ze een jaar of 2,3 is) zou ik mijn open hand vlak onder de mond doen, bijna tegen dr kin aan en zeggen: "spuug het maar uit" of "op mijn hand!" Zoiets, maar dan heel kort. En dan zeg je "dank je wel!". Of je stopt je vinger in haar mond en haalt het er zo uit.

Vooral volhouden en er verder niks van zeggen. Op een dag eet ze heus wel haar mond leeg, het is alleen nu even doorbijten. (letterlijk én figuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt haar zachtjes vanaf de slaap langs de kaak naar beneden masseren, dat stimuleert de speekselvloed, zodra ze het dan op de tong heeft liggen kun je de mond dichtdrukken, en onder de kin stevig naar achter en naar boven wrijven (niet pijn doen), dit stimuleert de slik. mocht dit niet helpen, vond ik de tip van de laatste hap op het bord laten wel leuk.

een vraagje uit spiritueel oogpunt:
wat spiegelt je kind jou?
wat herkauw jij steeds, wat verteer je zelf niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle praktische overwegingen (veiligheid; waarom per se de laatste hap nemen; etc) en een spirituele bespiegeling, mis ik toch vooral de vraag: waarom doet ze dit? Als je daar meer helderheid over hebt, geeft het je vaak aanwijzingen over hoe het aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar het vandaan komt maar ik ben 15 en eet mijn laatste hap brood ook niet op, ik kan het gewoon echt niet doorslikken en als ik het probeer moet ik echt eel erg kokhalsen.
Hetzelfde heb ik met thee en de laatste slok, met ander eten niet.
Maar ja, wat maakt het uit?
Het zorgt toch niet voor grote problemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet teveel aandacht op vestigen, want dat is wel wat ze ermee vraagt.
geef haar een toetje of wat drinken na het eten, zie dit niet als beloning! maar dan slikt ze het waarschijnlijk wel door.
en anders geef haar een keer echt vies eten, dat ze het wel door wil slikken of uit wil spugen ;)
stop een olijf in de laatste hap of iets wat ze echt niet lust!
of gewoon de hap niet geven.. pech, als ze de een na laatste hap heeft doorgeslikt pak je haar bord weg, helaas zal dit maar een aantal keren werken. Daarna krijgt ze het wel in de gaten denk ik.
wat meestal ook wel goed werkt is er een spelletje van maken!
en laten zien dat je erboven staat, dat het je eigenlijk koud laat.