kun je je kind ook naast de moedertaal, thuis los een taal leren, bijvoorbeeld elke dag een uurtje engels vanaf 0 jaar?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik wil mijn kind graag een extraatje bieden door hem op jonge leeftijd een tweede taal aan te bieden.

Ik vind het echter heel erg moeilijk om consequent engels met hem te spreken, zeker omdat dit geen natuurtaal van mij of mijn partner is. Wel kan ik uitstekend engels.

Tevens vind ik het ook belangrijk dat mijn kind goed nederlands ook van mij leert. Ik ben wat taalbewuster dan mijn partner en ben ook meer met benoeming van dingen bezig.

Ik zou dus graag mijn kind elke dag, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, een moment willen geven dat er alleen Engels wordt gesproken. Leert hij dan op deze mannier ook goed de tweede taal? of moeten er toch meer of verschillende momenten komen?

al vast bedankt voor jullie antwoorden

Toegevoegd na 1 week:
Hoe zijn de ervaringen van andere ouders die beide nederlands spreken en toch een tweede taal hebben aangeboden?

Ik wil een programma als muzzy aanbieden. Hoe zijn deze ervaringen en kun je een taal door alleen tv, cbbc en muzzy goed leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn mening, vooral doen, het heeft veel voordelen, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies dat is ook wat ik bedoelde, de moedertaal is gewoon het belangrijkst. Verder is Muzzy een erg saai programma, ik heb het gehad voor mijn zoon die toen nog vier was. Maar hij keek er amper naar, omdat het heel eentonig is met weinig variatie!

Antwoorden (7)

ja hoor!!
we hebben onze kinderen met 3 talen opgevoed,en dat ging heel goed..
jong geleerd is oud gedaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" 3 talen, heel knap...leer mijn kleinkind van 3 nederlands terwijl zij hebreews spreekt, en ze weigert nederlands terug te spreken, terwijl ze het wel verstaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen onze kinderen klein waren sprak mijn man met hun italiaans, en ik sprak nederlands /engels met hun,op school leerden ze nederlands,toen ze wat groter werden,dus 4 a5 jaar, spraken ze italiaans-engels-nederlands.
na school kregen ze bijles in duits, omdat we veel familie hebben in duitsland en spaans omdat veel familie van mijn man in spanje wonen..
dus nu zijn ze allemaal volwassen en spreken vloeiend italiaans-duits-engels en spaans en natuurlijk nederlands..
Ja zeker! Ik heb mijn zoon al voorgelezen toen hij nog niet praten kon. Hoe meer info je een klein kind geeft, hoe meer info er ergens in zijn hersenen wordt opgeslagen.Als peutertje kende hij al de letters van het alfabet omdat ik het hem spelenderwijs heb bijgebracht. Ik maakte van een 'a' bijv. een appel, van de 'b' een beer, de 'c' een citroen enz. Nou kon ik goed tekenen dus dat was een pré.
Toen hij 3 was zong hij het alfabet liedje feilloos mee en als kleuter van 5 las hij moeiteloos 15 letterige woorden als hij er langs liep in het voorbijgaan. Ik heb veel Engelse, Duitse en Franse liedjes voor hem gezongen als peuter voor het slapen gaan; het 'Wiegenlied'van Brahms,
' you are my sunshine' en ' sur le pond d'Avignon' bijv. Ook al sprak hij toen nog niet, toen hij het eenmaal wel kon, zong hij ze gewoon mee. De info zat dus toch ergens opgeslagen! Hij wilde natuurlijk weten waarover hij zong en zo begon ik met vertalen. Spelenderwijs heb ik hem vaak gevraagd; "hoe zou dat in het Engels heten"? Hij ging dan combineren en allengs kreeg hij het goed in de gaten. Doordat ik ook altijd de Duitse en Franse vertaling vroeg, leerde hij dat er zo bij. Met die vier talen, kan je zelfs de Italiaanse vertaling al aanvoelen. Er zijn zoveel woorden hetzelfde, alleen met een andere uitspraak.
Mijn kind vond het toevallig erg leuk en vroeg ook steeds, zodoende heeft hij er ook nooit moeite mee gehad op school. Hij vond het zelfs erg jammer dat hij voor zijn examen Frans moest laten vallen. Het liefst had hij alle talen gedaan, maar dat mocht niet. Hij is nu 15 en leest Engels en Duits alsof het Nederlands is. Het correct schrijven van Duits lukt nog niet helemaal, tja, die naamvallen hè, dat gaat nog wel eens fout.
Kortom, vooral een jong kind leert heel snel vreemde talen, dus biedt het hem gewoon zoveel mogelijk ook in Engels aan al hij iets weten wil of doe het spelenderwijs.
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker, daarmee heeft het kind straks alleen maar profeit van!
Het hoeft niet persee een uurtje, je kan het ook tussendoor gooien.
Koop engels speelgoed of laat hem of haar naar engelse tekenfilmpjes kijken! Als ze wat ouder zijn ;)
Met voorbeeld Dora: Daar leer je een beetje engels.
Maar je kunt ook gewoon volledige engelstalige programma's.
2Talig opvoeden heet dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat zeker, meer zelfs : hoe vroeger je begint, hoe vlugger je kind ermee weg is.

Ikzelf heb van bij mijn geboorte thuis altijd zowel Frans als Nederlands gehoord. Dit was niet op vooraf vastgestelde tijdstippen : soms praatte men Frans, dan weer Nederlands. Soms keek men naar Franse zenders, andere keren naar de Vlaamse. Er zat dus geen planning achter en ik betwijfel of dat nodig is. Zolang je kind maar voldoende wordt blootgesteld aan de aan te leren taal.

Dankzij het feit dat ik in mijn kinderjaren zoveel Frans heb gehoord, heb ik de taal op school achteraf niet meer moeten aanleren. En achteraf bekeken ben ik daar blij om. Het is aangenamer om als kind een taal 'natuurlijk' aan te leren dan als puber tegen je zin op je kamer zitten blokken.

Zeker doen dus. Je hoeft zelfs niet te stoppen bij één extra taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is verbazingwekkend hoe kids een andere taal eigen maken!
of je hier een uur voor uit moet trekken is niet handig... een uur is te lang (vasthouden van consentratie) gewoon de dag door dingen benoemen in het Nederlands en Engels. (zelfde object ene keer Nederlands benoemen, andere keer Engelse benaming geven)

voor kids gaan praten leren ze klanken en tonaties herkennen. je kan dus zeggen dat eerst alles op de harde schijf komt te staan voor ze hier wat mee kunnen door zelf te praten.

spelenderwijs gaat het helemaal als een speer (op latere leeftijd aan de Dora filmpjes?)

bij de bronnen hele leuke sites met Engelstalige kinderliedjes.

GOOD LUCK!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel van belang dat het kind als eerste de moedertaal goed onder de knie heeft! Zodra een kind een redelijke woordenschat in de moedertaal heeft, kun je beginnen met het toevoegen van een tweede taal. Dit kan bijv. door een uurtje per dag engels met je kind te praten, bijv. tijdens het boodschappen doen of tijdens het koken.
Als het kind al goed de moedertaal spreekt, heb je in de toekomst veel minder kans dat ze de taal door elkaar gaan spreken of woorden door elkaar gaan halen. Dus met een jaar of 2/3 kun je er mee beginnen. Het is natuurlijk anders als je als ouders meertalig bent, dan kun je met je partner afspreken dat bijv. de moeder alleen engels spreekt met het kind en de vader nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In heel veel landen leren kinderen meerdere talen door of naast elkaar spreken. De rol van de moedertaal is niet essentieel. Kinderen maken het onderscheid vrij snel. Het kan voorkomen dat in een fase de talen door elkaar lopen. Maar je ziet ook bij kinderen met éen taal soms perioden met verwarring. Geen probleem, als het na enige tijd maar weer over gaat. Er zijn ook kinderen die vertikken een tweede taal actief te spreken - maar passief pikken ze het dan toch op.

Er zijn hier wel veel oude vooroordelen over. Alsof de hersenen net als een computer beperkte opslag- en verwerkingstijd zouden hebben. Of dat je eerst een moedertaal onder de knie zou moeten hebben.
Wel is het zo dat talen die je voor je 4e leert, heel anders leert dan die op latere leeftijd. Maar hoe dat precies zit weet ik niet.