Is het uniek dat er in één gezin 4 hoogbegaafde kinderen zijn?

Ik las een artikel over hoogbegaafde kinderen. Daar was een gezin en alle kinderen hoogbegaafd. Ligt dat aan de genen, of aan de opvoeding, of beide?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Vroeger had je gewoon slimme kinderen. Nu zijn ze allemaal hoogbegaafd... Dus ik geloof er helemaal niets van dat vier kinderen hoogbegaafd zijn. In de klas van mijn zoon zit tegenwoordig geen enkel normaal kind meer. De slomen hebben ADD, de slimmen zijn hoogbegaafd, de rotkinderen hebben ADHD, de stillen zijn autistisch en de dommeriken hebben dyslexie of dyscalculie.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en de enkeling die zich normaal gedraagt krijgt geen aandacht meer in de klas, omdat de juf te druk bezig is om alle 'medische' gevallen te begeleiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Hoogbegaafd is echt iets uit de genen. Opvoeding kan je wel een boel truukjes leren, maar daar wordt je niet hoogbegaafd van.

En ja, het is uitzonderlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen zullen de ouders beslist geen zwakbegaafden zijn! Dat impliceert een opvoedingsniveau,dat veel hoger zal liggen dan bij andere gezinnen.
Sommige pseudo wetenschappers geven het aanwezig zijn van "goede" aardstralen op de lokatie,waar de kinderen verwekt zijn ook een stevige vinger in de pap, maar volgens mij is dat GEL*L!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt voor een groot deel door de genen. Dus het is sniet uitzonderlijk dat vele kinderen van hetzelfde gezin hoogbegaafd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groot deel van ons karakter en vaardigheden worden bepaald door onze genen.
Omstandigheden hebben alleen maar invloed hierop, door het niet verder te ontwikkelen.
Maar een hoog begaafd kind, blijft ten alle tijden, hoogbegaafd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het niet uniek. Hoogbegaafdheid zit in de genen. Ik ken 2 gezinnen met hoogbegaafde kinderen en in beide gevallen is voor alle kinderen in het gezin (1x 3 kids en 1x 2 kids) vastgesteld dat ze hoogbegaafd zijn. Dus JUIST niet 1 wel en de rest niet
amigo
13 jaar geleden
Ik denk dat er vroeger in geen enkel gezin 4 hoogbegaafde kinderen waren. Wel 4 intelligente kinderen. Jammer dat er vroeger geen oog was voor de echte uitzonderingen, en jammer dat tegenwoordig een flinke intelligentie als uitzonderlijk wordt gekenmerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet uniek, wel zeldzaam. Ik ken een gezin met 6 hoogbegaafde kinderen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan de genen. Als ouders ben je dan eerst trots, maar vraag over 20 jaar nog maar eens of ze trots zijn. Ik ben bang van niet. Een ervaringsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent toch altijd trots op je kinderen! Mits ze het criminele pad op gaan is er altijd wel iets om trots op te zijn. Wat een raar antwoord -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze bedoeld dat die kinderen misschien minder vriendjes hebben omdat de hoogbegaafde kinderen andere dingen leuk vinden en geen aansluiting kunnen vinden bij leeftijdsgenootjes
Het zit in de genen, maar zelfs oerstomme mensen kunnen einsteins krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt wel vaker voor.
Er is een component erfelijkheid (in aanleg hoogbegaafd zijn) maar de opvoeding en de cultuur bepalen mede of dit potentieel tot ontwikkeling komt.
Soms is het gekoppeld aan bepaalde vormen van autisme.
Hoogbegaafden kunnen zich doorgaans goed concentreren
en denken soms op een afwijkende manier.
Dat kan in een gezin welke uit hoogbegaafden bestaat extra gecultiveerd worden.
Het is helaas niet altijd een voordeel, maar 15% van de hoogbegaafden haalt een academische graad.
Dit heeft mogelijk te maken met dat het onderwijs niet afgesteld is op mensen met deze eigenschap.
Niet zelden vervelen ze zich op school zo dat ze gaan onderpresteren.
Er is gelukkig meer besef aan het ontstaan over de benadering van deze kinderen.
Dat helpt hen , hun talenten te ontwikkelen en vooral in goede banen te leiden.
Het is van belang hoogbegaafdheid reeds vroeg vast te stellen.
Dat voorkomt veel leed en onbegrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de ouders zijn ook hoogbegaafd, het zit in de genen. Al hadden ze nog meer kinderen dan was het nog niet uniek. Je moet naar het percentage hoogbegaafde kinderen in een gezin kijken, niet naar het aantal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ' intellectueel' gezin met vier kinderen is an sich wel een uitzondering, maar dat al die kinderen gemiddeld ongeveer even intelligent zijn, is op grond van erfelijkheid juist wel te verwachten.

Wanneer in een gezin één kind hoogbegaafd is, is de kans juist extra groot dat de andere kinderen dat ook zijn, of in elk geval ook bovengemiddeld intelligent.

Hoogbegaafdheid zit hem in de genen. Door een stimulerende opvoeding in een leerrijke omgeving kun je dat zeker voeden - stimuleren, maar je kunt niet van een gemiddeld kind een hoogbegaafd kind maken.

De omgeving heeft WEL in zekere mate invloed op het IQ (zowel naar boven als naar beneden), maar slechts voor enkele punten. Je kunt niet een IQ van 100 opkrikken tot boven de 140, of een IQ van 140 laten zakken tot onder de 100 (zonder hersenletsel aan te brengen).