Van voor naar achter, tenminste bij een meisje, anders heb je kans op blaasontsteking. Ook goed de plooien schoonmaken, en daarna even aan de lucht laten drogen.

Vagina en eikel zitten vaak nog verkleefd, niet teveel aan peuteren, als het vast zit kan er ook geen vuil onder komen.

Als het goed droog is, eventueel zalf op de rode plekken, luier om en vastplakken, romper weer dicht, kleertjes weer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met billendoekjes of een ander vochtig doekje.

Toegevoegd na 39 seconden:
Tot alles weer schoon is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel voorzichtig en wel zo,dat ze (de baby en de bins) allebei schoon worden en daarna een beetje talkpoeder er op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
talkpoeder "mag"niet meer volgens de kraamverzorgster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze "jongste"is dan ook van 1968. Kun je nagaan,wat er in korte tijd veel verandert! Niet te geloven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dit gebeurt er op je mail,als je op een dergelijke vraag antwoord geeft!
Olvarit Half Jaar - www.halfjaar-olvarit.nl - Ontvang 2 gratis Olvarit-potjes naar keuze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol, eet smakelijk!
voorzichtig van buik naar rug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een jongensbaby maakt het niet zo veel uit, maar meestal gebeurt dat vanwege het gemak van onder naar boven.

Meisjesbabybillen moeten bij voorkeur van boven naar beneden afgeveegd worden. Als je namelijk van beneden naar boven afveegt loop je het risico dat je poep (met alle vieze bacterieen van dien) in naar vagina veegt. Dat levert infectiegevaar op.

Toegevoegd na 53 seconden:
in naar = in haar

en uiteraard met billendoekjes, maar je vroeg hoe niet waarmee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een droge tissue en daarna een nat washandje (wel goed nadrogen) of olie- of lotiontissue voor babys.

Bij jongetjes maakt de veegrichting niet uit, maar bij meisjes is het belangrijk om van voor naar achter te vegen.
Als je het andersom doet kunnen er darmbacteriën in de vagina komen, die blaasontstekingen kunnen veroorzaken.

Geen poeder op de billen doen, want dat gaat schuren en veroorzaakt juist zere billen....droog blijft een baby toch niet lang...

Wel altijd goed, zeker bij een gevoelig huidje is zinkzalf (bv sudocreme).
Als de billetjes echt stuk zijn (kan bij tandjes krijgen of diarree gebeuren), is zinkolie (bij apotheek verkrijgbaar) het beste. Dat hecht zelfs aan de vochtige plekken, en verzacht ook de pijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, 3x hetzelfde antwoord...allemaal tegelijkertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Babydoekje, van voor naar achter, omdat bij de anus (sorry dat ik het zo even noem) de meeste bacterien zitten.. En niet te ruw en hard..