Vanaf welke leeftijd wordt afgeraden te duimen? En waarom eigenlijk?

Duimende volwassenen tref je niet veel aan, vrijwel iedereen stopt er op zeker moment mee. Maar waarom is duimen eigenlijk slecht? En vanaf welke leeftijk is het verstandig het kind van het duimen af te helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij GV wordt het zelfs bevorderd; het geeft punten.

Het beste antwoord

Ik zou bij elke leeftijd proberen duimen af te raden. Hoe eerder je stopt met duimen, hoe beter. Daarnaast geldt: hoe ouder een kind wordt, hoe moeilijker het stoppen met duimen, aangezien het kind er aan gewend zal zijn. Het is een stuk moeilijker voor een kind om na jaren te hebben geduimd te stoppen, dan zich van het duimen afzijdig te houden vanaf het begin.

Waarom duimen slecht is? Ik kan je verschillende redenen geven. Onderstaand enkele mogelijke gevolgen van duimen. (Zie bron)
De tong komt in een verkeerde stand te staan, waardoor het kind problemen krijgt met slikken en praten.
Verkeerde stand van de tanden, zodat problemen met eten en praten ontstaan.
Misvormde bovenkaak en gehemelte, waardoor het neustussenschot scheef kan groeien.
Openstaande mond en mondademhaling. Hierdoor vermindert de beschermende werking van het speeksel. Het kind loopt een grotere kans op tandvleesontstekingen en gaatjes in de tanden en kiezen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

zo gauw de kinderen tanden krijgen wordt het afgeraden omdat duimen de tanden scheef kan doen staan

Toegevoegd na 50 seconden:
ik bedoel dan zijn definitieve tanden

Toegevoegd na 1 minuut:
De duim lijkt beter: je baby kiest sowieso zelf of hij al dan niet gaat duimen zonder jouw toestemming daarvoor te vragen. Als hij wil spelen of iets doen waarbij hij beide handjes nodig heeft, zal hij vanzelf zijn duim uit zijn mondje halen. Hij zal dus sneller afscheid kunnen nemen van zijn duim dan van een fopspeen. Hij kan zijn duim ’s nachts ook niet ’verliezen’ en beginnen huilen, wat wel het geval is bij een fopspeen. In tegenstelling tot wat men denkt, is duimen niet slecht voor het gehemelte of de tandjes, op voorwaarde dat je kindje niet meer duimt wanneer hij zijn definitieve tanden krijgt. Je hebt dus wel nog wat tijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou wat ik hoor en merk (moeders van school en arts van het consultatiebureau) is dat duimen moeilijker is af te leren dan een speen want die duim hebben ze altijd bij zich. Het zijn ook niet de momenten dat een kind speelt dat ie duimt, maar als ze rustig zitten of zichzelf willen kalmeren als ze verdrietig zijn of als ze gaan slapen. Een speen kan je op een gegeven moment wegdoen. Overigens vertelde mijn tandarts dat je voor het doorkomen van de grote mensen tanden al het duimen moet hebben afgeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat geef ik toch aan dat ze niet meer mogen duimen als de definitieve tanden gaan komen
Op het moment dat kinderen tanden krijgen wordt het afgeraden, om te duimen omdat de tanden naar voren groeien. Maar wat ook mee speelt is, dat wanneer het niet afgeleerd wordt, je als volwassenen nog zit te duimen en dat ziet er behoorlijk vreemd uit. Stel je maar eens voor dat ze in de tweede kamer allemaal met de duim in de mond zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb tot mijn zevende geduimd, veel te lang eigenlijk. Het resultaat: scheve tanden. Het is vooral slecht voor je gebit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat ik niet meer mocht duimen, begon ik zenuwachtig op tafel te tikken met het bestek: drummen is nog steeds mijn hobby :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tandarts kon aan het peutergebitje van mijn zoon zien dat ie duimt. Hij zei dat als ie niet binnenkort er mee zou stoppen dat het dan een beugelkindje wordt. De voortanden worden naar voren gedrukt en dat begint al bij het melkgebit.

Verder is het belangrijk dat je het tijdig afleert omdat het moeilijk is om dit op latere leeftijd af te leren.

Wij hebben een aantal maanden onze zoon voorbereid op het feit dat ie vanaf zijn 5e verjaardag niet meer mocht duimen. Dat is gelukt gelukkig. De eeltknobbel op zijn duim, daar waar zijn ondertanden tegen de duim zat, is ook bijna verdwenen.

Mijn moeder is 60 en duimt nog steeds. Een heeel vies gezicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is het bij mijn vijftigste afgeraden, maar het kan natuurlijk eerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee is het hoe vroeger men stopt met duimen des te beter. Het duimzuigen kan vaak een scheef gebit veroorzaken. Je tanden zijn gewend dat er in die ruimte iets zich bevind, dus groeien deze de verkeerde kant op (naar voren dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste lijkt me om het zo snel mogelijk af te leren.. Al moet ik zeggen dat ik zelf tot aan mijn 12e heb geduimd en alles na een halfjaartje beugelen alweer recht stond, maar dat is voor elk individu natuurlijk weer anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duimen is slecht voor het aankomende gebit omdat het de stand van de tanden aantast,bovendien is het een aanwensel wat moeilijk af te leren is. Kinderen hebben wel zuigbehoeften nodig zodat men al gauw een speen of duim in de mond stopt. Het allerbeste is het kind op zo'n jong mogelijke leeftijd duimen af te leren, is niet makkelijk maar hij/zij zal er baat bij hebben op latere leeftijd, en de ouders er dankbaar voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste specialisten zeggen vandaag dat er niets mis is met duimzuigen tot een bepaalde leeftijd, pakweg de leeftijd van twee jaar. Zelfs in de baarmoeder zouden baby's al wel eens duimzuigen.
Over de reden waarom ze het doen zijn de meeste kenners duidelijk: om spanning weg te werken, zichzelf te troosten en rust te vinden. Zo zie je dat kinderen vaak duimzuigen in stresserende situaties of om zich in slaap 'te zuigen'.

Er zijn geen onomstotelijke bewijzen dat duimzuigen tot een bepaalde leeftijd schadelijk is. Pas als de (definitieve) tanden komen, kan het aanleiding geven tot gebitsproblemen.

Als het duimzuigen langer aanhoudt tot zelfs de kinderen al naar school gaan, is er wel een mogelijk probleem, vooral als dat duimzuigen storende gevolgen heeft voor het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pasgeboren baby's hebben een grote zuigbehoefte. Ze vinden het fijn om ergens op te zuigen, daar worden ze namelijk rustig en ontspannen van.

De zuigbehoefte van een baby neemt af wanneer ze tussen de zes maanden en een jaar zijn. In die tijd kan je het beste met de speen stoppen of tenminste afbouwen. Wanneer je merkt dat je baby minder behoefte heeft aan zijn speen, haal de speen dan weg. Leer je baby bijvoorbeeld aan dat hij zijn speen alleen nog met het slapen krijgt. Om je baby de rest van de dag niet in de verleiding te brengen zorg dat hij zijn speen niet ziet. Kinderen die altijd met hun speen inlopen, praten slechter dan kinderen zonder speen. Sowieso zijn ze niet te verstaan met een speen in hun mond. En verder is een speen ook niet bevorderlijk voor de stand van de tanden.

Deskundigen adviseren dan ook om na de eerste verjaardag de speen af te wennen en het duimen af te leren. Het is dan echt een gewoonte geworden, het kind heeft geen zuigbehoefte meer. Ga dan op zoek naar andere "troostmiddelen", bijv. knuffel, doekje.