liegen ik wil er mee stoppen!!

ik lieg heel veel waarvan ik veel ruzies krijg. maar ik kan er niet mee stoppen ik denk zelf dat ik een achterstand heb ik kan moeilijk zinnen maken en moeilijk iets samenvatten. maar ik wil 1 ding stoppen met liegen kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (12)

Om te beginnen zou ik vanwege je gedachten aan een achterstand naar de dokter gaan. Verder kan het misschien helpen als je in stapjes begint. Bijv. morgen 1x bewust niet liegen. Dit 's avonds opschrijven. overmorgen 2x bewust niet liegen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tegen 1 persoon liegt:

Je kan het best met 'diegene' waar je tegen liegt een keer rond de tafel zitten. Zo kan je ALLES in één keer vertellen. Durf je het echt, echt, echt niet... dan kan je het ook op een brief schrijven.

Op school heb je een vertrouwingspersoon daar kan je ook naartoe gaan, of als je op de middelbare zit naar je mentor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zijn het meerdere personen, dan kun je het op een brief schrijven of als het echt te erg is gewoon zeggen.

Je kan het best zorgen dat je het nu niet meer doet. Natuurlijk gaat dat niet in 'één keer. Dit zijn de mogelijke manieren om het af te leren;

-Koop een zak drop. Elke dag dat je niet liegt mag je een snoepje.
-Als je een week (of een maand) niet gelogen heb, koop iets leuks voor jezelf.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je het echt niet meer weet kan je kijken bij de site hieronder. Hier heb je professionele hulp. Je kan bellen, mailen en chatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je echt dwangmatig moet liegen van jezelf dan is professionele hulp zoeken het beste zij kunnen jouw gericht helpen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biecht eerst alles op. Dat zal het moeilijkste zijn. Daarna waarschuw je iedereen dat je het moeilijk vindt om de waarheid te vertellen, zodat zij erop kunnen letten en het je na kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stop met gelijk welke leugen,hoe klein die ook is.
Leugentjes om bestwil kunnen een patroon vormen dat kan leiden tot een gewoonte om te liegen waarbij ernstiger dingen betrokken zouden kunnen zijn.

Bedenk dat leugens, hoe onschuldig ze ook kunnen lijken, funest zijn voor goede menselijke betrekkingen. De geloofwaardigheid van de leugenaar wordt ondermijnd, en het vertrouwen zou heel goed blijvend geschaad kunnen worden.

Elke keer dat de waarheid geweld wordt aangedaan, is dat niet alleen een soort zelfmoord binnen in de leugenaar, maar wordt daardoor ook de menselijke samenleving een steek in de rug toegebracht.

Iemand die liegt kan er gemakkelijk een gewoonte van maken te liegen. De ene leugen leidt gewoonlijk tot de andere. Daarom ,stop met gelijk welke leugen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Als je wilt stoppen met liegen, dat moet je wel DURVEN om de waarheid te spreken. Ook dus over jezelf!!
Kennelijk ben je bang dat er iets naars gebeurd als je die waarheid vertelt. Ben je bang om te worden gepest, of ben je bang dat je kwetsbaar bent, wordt uitgelachen, minderwaardig bent, enz.

Je bent al een hele stap vooruit als je on the spot weet van jezelf dat je aan het liegen bent. Want dan kun je een keuze maken, wel of niet liegen. Kies dan eens om niet te liegen en ga eens voor jezelf na waarom die waarheid VOOR JOU nu zo pijnlijk is.

De waarheid is kennelijk erg pijnlijk voor JEZELF. Misschien wil je je eigen waarheid daarom wel niet onder ogen zien.

Kan jij je je eerste leugen nog herinneren. Niet een verspreking, maar echt een doelbewuste leugen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hulproep hier plaatsen helpt je echt niet. Je zal het zelf moeten doen en iedere keer als je weer liegt denk je, sjit weer gelogen. Dat heeft iemand met roken ook. Als je geen stok achter de deur hebt of als je niet open bent over je liegen zal je er nooit af komen. Sorry, maar ik ben eerlijk tegen je. Ik zou liegen als ik zei dat je er met hulp makkelijk af zou zijn.
sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het al heel goed dat je zelf door hebt dat liegen niet de oplossing is voor problemen. Dat bewijst dat je geweten werkt.

Ik denk dat je je zelf eerst moet afvragen: waarom doe ik dit? Ik begrijp niet helemaal het verband met je moeite met zinnen maken en samenvatten en liegen. Je liegt over het algemeen om iets te vermijden. Bijvoorbeeld afkeuring of straf. Of je wilt jezelf beter voordoen dan je bent. Maar dan zou ik het "opscheppen" noemen. Tenzij je anderen ermee benadeelt, dan wordt het "oplichting"; mooie verhalen vertellen maar mensen bijv. financieel erin luizen.

Wat het ook is; liegen lost het probleem niet op. Wees eerlijk. Zeg eerlijk als je ergens moeite mee hebt en vraag anderen hulp om je gedrag te veranderen. Dat kan heel moeilijk zijn, helemaal als je een heel verhaal om je heen hebt gebouwd of veel gelogen hebt. Geef mensen dan ook de tijd aan je nieuwe gedrag te wennen. Verwacht niet dat ze je direct weer vertrouwen. Maar als je laat zien dat je echt anders wilt en je best ervoor wilt doen zal het met de tijd goedkomen.

Vraag desnoods hulp bij bijv. een coach of psycholoog. Dit kan met een verwijzing van je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je dit alvast zeggen dat je jezelf ervan bewust bent dat zo vaak liegt, knap, maar om er werkelijk iets aan te doen zou ik als ik jou was, prof.hulp in roepen...succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat knap van je dat je zelf inziet dat het vanaf nu anders moet. Niet meer dat gelieg.

Weet je, als je gewoon de dingen doet die je moet doen: luisteren naar je ouders, je afspraken nakomen, jehuiswerk maken etc. (ik weet niet hoe oud je bent, maar zie dit als voorbeeld) , dan HOEF je niet liegen.

En niet liegen is een stuk relaxter dan wel, want je moet je leugens ook nog een keer onthouden. En toegeven dat je gelogen hebt is verdraaid moeilijk.

Dus als je vanaf nu je uiterste best doet om gewoon te vertellen zoals het is, dan zal dat zeker steeds beter gaan!

Verder lijkt het me fijn voor jou dat je je kunt uitspreken tegen iemand: een vertrouwenspersoon op school, je huisarts, een tante of noem maar op. Zodat je een beetje rust krijgt. En om vanaf nu met een schone lei te beginnen! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent al begonnen door het hier te melden. Dat is hartstikke dapper van je. Als je open bent over het feit dat je wel eens liegt kunnen mensen wel een begripvoller reageren dan je denkt. Je kunt hierin om hulp vragen bij mensen die je vertrouwt. Verder zou ik ook professionele hulp hierbij vragen, want je liegen heeft een oorzaak. Maar de eerste stap heb je gezet en daarvoor neem ik mijn petje voor je af!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t is dat je t zelf zegt , stoppen met liegen het is ironisch maar eerlijk ben je wel . je weet waar de kern zit lieg er gewoon niet over. knap dat je over je achterstand ,en waar je moeite mee hebt praat want dit is weer een kleine overwinning voor jou de ruzies zie ik ook verdwijnenwerk er gewoon aan