Is het nog verantwoord dat mijn zoon (van bijna 12) mij nog naakt ziet?

Al vanaf kleins af aan is mijn zoon ook op de douche aanwezig als ik me douche.Ik draai me dan wel altijd om,maar ik vraag me toch af,is dit nog verantwoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je zoon iets ''prikkelends'' zou voelen aangezien jij zijn moeder bent en al zijn hele leven met hem leeft..

Het beste antwoord

Als hij het geen probleem vindt, is het geen probleem. Zo simpel is het.

Naakt is natuurlijk. Er is niets mis mee. Als jij er niet overspannen mee omgaat, zorg je er alleen maar voor dat je zoon een gezond lichaamsbeeld krijgt. Zelfs van dat omdraaien zie ik niet zo goed waarom je dat zou moeten doen.

Ik ga zelf graag naar de sauna, en in de zomer ga ik naturistisch op vakantie. Over het algemeen zijn er - zeker op vakantie - kinderen en pubers van alle leeftijden aanwezig. Op een gegeven moment krijgen die zelf vaak de neiging om een handdoekje om te slaan (pubers zijn zich nou eenmaal héél erg bewust van hun lichaam), maar ze krijgen er echt geen trauma's van dat ze hun ouders en andere volwassenen naakt zien in niet-seksuele situaties.

Mijn advies: maak geen problemen waar die er niet zijn! Als je zoon liever niet wil dat hij met je naakte lijf wordt geconfronteerd, respecteer dat dan. Heeft hij er geen probleem mee, ga er dan niet zelf een probleem van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (38)

als ze 12 jaar zijn komen ze op een leeftijd waarop er met andere ogen gekeken worden naar lichamen, ik persoonlijk zou t niet meer doen..
tussen vader en zoon vind ik het anders..
net als tussen moeder en dochter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een ouder van het eigen geslacht wel en een ouder van het andere geslacht niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja net wat ik schrijf IK zou t niet doen... ik 3 zonen, en ik ging niet bloot in hun omgeving, maar met mijn dochter had ik dat niet...
maar dat is persoonlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het wel, het maakt mijn zonen niets uit en mij ook niet.
Maar het is inderdaad misschien heel persoonlijk hoor. Ze weten hier ook niet beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marion: ik snap dat dit persoonlijk is, het is geen aanval. Ik vraag me alleen af waaróm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ouderwets opgevoed...
ik heb mijn ouders nooit naakt gezien,dat hoorde niet zo, toen mijn kinderen klein waren,keek ik er niet naar ging douchen waar ze bij waren, totdat mijn jongens gingen kijken, ik voelde me er niet prettig bij, dus ik heb t niet meer gedaan..
Ik zou niet weten waarom het niet verantwoord zou zijn.
Zolang niemand er zich ongemakkelijk bij voelt dan zou ik mij daar niet druk overmaken.

Ik heb ook altijd mijn moeder naakt gezien, alleen toen ik inderdaad wat ouder werd (12) draaide mijn moeder zich steeds om. Dat is voor beide partijen toch een stuk prettiger en voelt beter. Want het is toch een beetje ongemakkelijk wanneer je je moeder in vol ornaat ziet staan.
Maar zoals jij het doet is toch prima? Mits beide partijen zich er niet ongemakkelijk bij voelen want anders gaat de badkamerdeur gewoon op slot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
+ Inderdaad als beiden er geen probleem mee hebben is er niks mis met naakt. Ik vind het zelfs iets positiefs dan. Waarom een schaamtegevoel ontwikkelen voor een naakt lichaam in situaties waar dat niet nodig is. Zonder bijbedoelingen en zonder dat iemand het vervelend vind, zou ik er inderdaad niet moeilijk over doen. Als hij je enigszins het idee geeft dat hij het ongemakkelijk vindt, dan wordt het wat anders. Het is toch fijn om te weten dat hij een naakt lichaam iets normaals vindt zeker als het iemand betreft die hem dierbaar is en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, helemaal mee eens, ook met Sterredag.
je bent en blijft zijn moeder en als hij het gewent is zal dat geen probleem zijn. je kan het natuurlijk wel zelf voorkomen dat hij je ziet. even de deur op slot!
je kan ook gewoon goede afspraken maken met je zoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je nou werkelijk met je eigen moeder DAAR afspraken over gaan maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja bijvoorbeeld over de douche dat heb ik met mijn dochters ook hoor de oudste gaat eerst dan de jongste en dan ik pas het voorkomt dat je tegelijk wil gaan. of gewoon een afspraak dat je even meld dat je gaat douchen dat voorkomt ook dat je zomaar binnen komt vallen. het moet niet hoor!
Dat ligt er een beetje aan hoe jullie daar mee omgaan en of jullie daar beide oke bij voelen.
Zodra een van jullie zich hierover geneert is het misschien goed om het niet meer te doen. Ik denk dat je op zich een goede tussenweg hebt gevonden door je om te draaien.

In sommige families is het normaal dat je elkaar bloot ziet.
Als je jezelf gaat verbergen, dan lijkt het juist dat je je voor jezelf en voor je naaktheid moet schamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk ga ik heel vrij om met mijn lijf en ik heb er geen probleem mee dat mijn dochter (11) mij bloot ziet. Zijzelf vindt het ook altijd nog fijn als ik haar een keer wil douchen/haar haren wil wassen. Misschien is het met een zoon anders maar ik denk dat het belangrijk is hoe je zoon het zelf ervaart. Merk je aan hem dat hij zich er ongemakkelijk bij voelt? Of is het voor hem misschien ook heel vertrouwd en normaal? Ik denk dat je dit in alle openheid met hem kunt bespreken. Ik denk dat het op zich niets te maken heeft met 'verantwoord'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, waarom niet? Er is niks mis met naaktheid.
Maar ik denk dat je zoon op een gegeven moment het zelf niet meer wil. Als hij op een gegeven moment aandacht voor meisjes krijgt, zal hij waarschijnlijk ook jou niet meer in je nakie willen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij je er niet meer prettig bij voelt. Badkamer deur op slot doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij vrij bent en er geen gedachten over hebt en je hebt een hele goede relatie met je zoon dan lijkt het mij geen probleem.
Als je ziet dat hij toch steelse blikken op je richt en je gaat bekijken en je voelt een sfeer die je niet kent: stoppen. Je kan het gewoon bespreken met je zoon. Geen probleem toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is er niks mis mee, hele families gaan naar nudisten campings dus wat dat betreft is het geen probleem.

Wij lopen hier allemaal ook nogal vrij door het huis.
Ik hoop zelf dat we daar mee doorgaan, ook als mijn zoons ouder worden. Als ze willen zien hoe borsten eruit zien zijn er tegenwoordig legio opties buiten mij om.

Ik hoop zelf dat het taboe op je lijf, dat vrijwel iedereen krijgt in die leeftijd, daarmee iets genuanceerder wordt.
Als mijn kinderen zien dat mensen die er niet mee zitten bloot te lopen dat gewoon doen, is het voor hen makkelijker dat ook weer te doen.

Ik kan me niet voorstellen dat kinderen "ongewenste gevoelens" krijgen van het zien van hun ouders, dat heb je andersom toch ook niet? Ik denk juist dat er iets natuurlijks inzit en dat ze instinctief precies het verschil weten tussen mamma en het buurmeisje (om het even gescherend te zeggen).

Punt bij dit alles is wel dat je jezelf er ook goed bij moeten voelen anders werkt het niet
amigo
13 jaar geleden
Ik vind het nooit verantwoord als kinderen hun ouders naakt zien. Het zal wel als ouderwets en preuts bestempeld worden, jammer maar helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom? Wat denk je dan dat er met die kinderen gebeurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat eerlijk van je frans117.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zou er niet verantwoord aan zijn dan?
rebecca
13 jaar geleden
heb je het dan ook over kleine kinderen ? of de iets oudere kinderen,.
ik douche altijd terwijl ik mijn zoontje in bad doe ( 16 maanden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet zo goed waarom het onverantwoord is.
Dat je ouderwets bent daar is niets mis mee natuurlijk, maar onverantwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frans is in slaap gevallen want hij reageert niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Edje40, ik ben niet in slaap gevallen, maar omdat ik een baan en een gezin heb, heb ik niet op ieder moment van de dag tijd om op GV te zitten. Misschien is onverantwoord niet het juiste woord, maar ik ben opgevoed in de jaren '50 en '60, en toen was zoiets taboe. Volgens mij is daar niets mis mee, ik heb het bij mijn eigen kinderen net zo gedaan, en ze zijn er niet minder van geworden. Voor mij voelt het gewoon niet goed en al geven ze me hier 100 minnen, dat interesseert me geen mallemoer, dan blijf ik nog bij mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon eerlijk en eigenwijs. En ik ben het er ook wel mee eens, alleen is 'verantwoord' of niet, niet het woord dat ik zou kiezen. Een kind wordt niet beschadigd als het zijn ouders (een keer) bloot ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge, ik geloof wel dat ik hier met het aantal minnetjes nog in het Guiness Book of Records kom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom Frans117 het nou onverantwoord vindt? Onwenselijk of ongemakkelijk kan ik me nog wat bij voorstellen, maar bij onverantwoord?
(inderdaad Bastanovum: geen min voor de mening, maar ook (nog) geen plus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je het onprettig of ongemakkelijk vind, is je goed recht. Maar onverantwoord ??? Dat vind ik nogal een boute bewering. Dat zul je toch nader moeten uitleggen - en dan blijft er ongetwijfeld geen spaan van heel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, als je alle reacties goed gelezen had, had je kunnen zien dat ik de benaming "onverantwoord" ook in twijfel trek. Bovendien is het niet van mij afkomstig, de vraag van Bingrid was of het nog VERANTWOORD...etc. was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan blijft er niet veel over van je antwoord, toch? Eerst roep je dat het nooit verantwoord is, en als mensen dan vragen waarom niet, is 'verantwoord' ineens niet het juiste woord. Terwijl je daar in je antwoord toch wel héél stellig over bent. 'Ouderwets en preuts' mag je van mij zijn. En van mij had je - nogmaals - géén min gekregen, omdat ik je de gelegenheid wilde geven om je stellige antwoord dat dit niet verantwoord is toe te lichten. Trek je je bewering nou echt terug, of probeer je gewoon de discussie belachelijk te maken? Als het niet onverantwoord is, wat is het dan wel? En - ik ga ervan uit dat je daar meer reden voor hebt dan 'zo heb ik dat geleerd in de jaren 50 en 60' - waaróm dan? Wat gebeurt er dan met kinderen die hun ouders naakt zien? Wát is er dan zo erg aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Frans117 : als ik je antwoord nog eens les- want dat heb ik uiteraard gedaan - staat daar nog steeds ' nooit verantwoord' wat taalkundig EXACT| hetzelfde betekent als 'onverantwoord' of eigenlijk zelfs nog de vergrotende trap daarvan is. On=niet, nooit = nog sterker dan niet. Je hebt dus wel degelijk letterlijk gezegd dat je het NOOIT verantwoord, dus ALTIJD onverantwoord vind. Daarmee blijf ik dus bij mijn reactie dat je dat nader zou moeten uitleggen WAAROM het dan niet verantwoord is en wat dus blijkbaar de onvermijdelijk nadelige consequenties ervan zouden kunnen zijn. Want dát is vervolgens weer wat onverantwoord impliceert : dat het onlosmakelijk nadelige gevolgen heeft. Welke ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, het is me inmiddels wel duidelijk dat je over dit onderwerp eindeloze discussies kunt houden en dat er geen concreet antwoord op te geven is. Elk gegeven antwoord is een persoonlijke mening. Velen van jullie hebben er geen moeite mee, anderen wel, waaronder ikzelf dus. Voor mij voelt het gewoon niet goed. Het is persoonlijk en hangt ook van de eigen opvoeding af. Wat ik wel raar en kortzichtig vind, is dat er hier zoveel minnen uitgedeeld worden, alleen omdat iemand ergens zijn eerlijke mening over geeft. Met die mening kun je het eens zijn of niet, dat is ieders goed recht. Een min geef je voor een uitgesproken fout antwoord, daar zijn zijn ze m.i. ook voor bedoeld. Niet omdat je het toevallig met iemand niet eens bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min is ook op zijn plaats voor een onbeargumenteerd antwoord. Ik heb je twee keer de gelegenheid gegeven om te vertellen wát er dan zo onverantwoord zou zijn, en geen van beide keren heb je je nader verklaard. Bij deze dus alsnog een welverdiende min. Niet omdat je je mening geeft, niet omdat ik het niet met je eens ben, maar simpelweg omdat je een totaal ongenuanceerde stelling de ruimte in smijt zonder argumentatie en er vervolgens omheen danst als je naar die argumentatie wordt gevraagd.
sterredag
13 jaar geleden
Een plus omdat het een eerlijk antwoord is en omdat de vraagsteller eigenlijk om een mening vraagt en dit is ook een mening die iemand volledig het recht heeft om te hebben. Ik ben het er niet mee eens!! En het is wel een waardevol antwoord, zeker nog na de hele discussie die er op volgt.
sterredag
13 jaar geleden
Ik lees nu pas de laatste reactie, mijns inziens is er wel degelijk toegelicht waarom, namelijk dat ze opgevoegd is in de jaren 50-60 en dat ze zodanig opgevoed is dat dit not done is. Zo'n opvoeding kan erg hardnekkig zijn en dat men het toen daar onverantwoord vonden en dat meegegaan is met opgroeien en er ook geen reden voor deze persoon is geweest om deze mening te veranderen. Behoeft in mijn ogen echt niet nog meer argumentatie. Net als dat mensen die in god geloven dat niet vaak niet kunnen beargumenteren. Je vraagt naar iets wat nagenoeg niet verder uit te leggen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n rare vraag is het volgens mij anders niet. 'Het is nooit verantwoord' is iets heel anders dan 'ik heb niet anders geleerd'. Het tweede is gewoonte, het eerste is een keihard oordeel, ook over ánderen. En de reële vraag is dan: wat is er onverantwoord aan? Wat gebeurt er dan met kinderen die hun ouders naakt zien? Twee kansen gegeven om dat toe te lichten, twee keer ontweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Ik vind het persoonlijk altijd ontoelaatbaar om die en die en die redenen' (opvoeding, normen, religie, ervaring, whatever) zou een prima antwoord zijn.
Maar hier word ik (en velen met mij) eigenlijk indirect beschuldigd van onverantwoord(elijk) gedrag, en ik wil NOG STEEDS graag weten welke schade mijn kinderen daar dan precies van op hebben gelopen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het voor jonge meiden juist heel gezond is om te zien hoe een normale, niet-perfecte, niet jonge doorsnee vrouw (in tegenstelling tot een gepaintshopt fotomodel) er uitziet en toch gelukkig kan zijn met haar lichaam. Ook ik heb mijn ouders altijd naakt gezien (tot ik dat zelf niet meer wou) en daar bij mijn weten ook niets nadeligs aan overgehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Tjonge, ik geloof wel dat ik hier met het aantal minnetjes nog in het Guiness Book of Records kom."
Nee hoor, er is i.i.g. ook een antwoord met 47 minnetjes... ;)
Er komt waarschijnlijk een moment dat je zoon zelf een moment alleen wil zijn in de badkamer.
Verder zie ik er geen problemen in. Het is zoals een andere beantwoorder zei: in nudistencampings en ook in de sauna ziet men elkaar ook naakt.

Zelf had ik wel eens behoefte om met mijn naakte lijf alleen in de badkamer te zijn. Gewoon wat prutsen aan teennagels enzo. En dan hoeft er niet altijd iemand om me heen te lopen. Het gaat dan niet om het naaktzijn maar op de privacy in het naaktzijn.
Ach, als je oud bent, dan zal je zoon je weer naakt zien. Hij helpt je dan naar de wc of doet je in bad.
Niet altijd is er thuiszorg.

In deze fase hebben moeder en zoon allebei een groeiende behoefte om even alleen te zijn met hun eigen lijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naakt is maar naakt. Niets mis mee en maak het niet spannender dan het is. Zolang er geen sexuele gevoelens bij in het spel zijn, van jouw kant of van je zoon, moet je je vooral nergens druk om maken. Mar mocht een van de twee (of beiden) er een probleem mee hebben of krijgen, dan moeten jullie elkaars privacy ook gewoon respecteren.

Kortom, zolang alles ongedwongen kan: prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je je er niet ongemakkelijk bij voelt moet je het gewoon blijven doen. Al denk ik dat de kijk van je zoon op vrouwen langzamerhand wel aan het veranderen is. Zodra je merkt dat hij zich er ongemakkelijk bij voelt of dat jezelf je er ongemakkelijk bij voelt zou ik de badkamer op slot draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn indruk is,als je jezelf om draait als je kind daar rond loopt,je zelf het gewoon niet prettig vind.
ik wil me niet omdraaien in de douche,ik wil me daar vrij bewegen.dus,gewoon alleen of met mijn vriend in de douche,zonder kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
01-01-2011 , 1 van de goede voornemens is dat u even rond de tafel gaat zitten en uitleg geeft aan het feit dat
indien mogelijk iedereen in het huisgezin recht heeft op een eigen kamer of privacy, en dat daar m.i.v. het nieuwe jaar invulling aan wordt gegeven.
Niemand loopt klakkeloos een vertrek binnen indien een ander daar vertoeft in Adam/Eva kostuum.
Huiselijk verkeer in pyjama is nog acceptabel, maar ga bij uzelf ten rade of uw intimiteit gedeeld moet worden door anderen dan door uw (evt) partner.

(thumbs down gaan tot 99)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet onverantwoord, maar ik kan me voorstellen dat je zoon zich er misschien ongemakkelijk bij voelt. Ik (16) zie allebei m'n ouders ook gewoon naakt soms, zij hebben daar totaal geen moeite mee, ik wel ;) Ik zorg er dan ook altijd zoveel mogelijk voor dat zij mij niet naakt zien, vooral m'n vader niet. Alleen snappen mijn ouders niet goed waarom ik er niet van hou naakt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op die leeftijd komen er al wel erotishe gedachtens bij wil je dat jouw kind lekker naar je borsten en poes kijkt en denkt oh lekker of dergelijke dingen.
tot bepaalde leeftijd oke maar op die leeftijd hmm lijkt me persoonlijk niet pretig
en sommige kinderen kunnen er op latere leeftijd ook iets mee hebben gekregen misschien krijgen ze vriendin en wil hij die bloot zien terwijl dat meisje t niet wilt sommige dingen krijg je als kind gewoon mee en dit is een ding ervan of t erg verstandig is NEE
wat als je zoon uit t niks vraagt mag ik ff voelen laat je dat dan ook toe ? douchen is prive tenzij je kind t nog niet zelf kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, denk je dat écht, dat zo'n kind dan erotische gedachtes krijgt? Dat meen je toch niet serieus? En dat-ie dan ook nog zou willen voelen? Weet je wat het is met naakt? Als je er niet zo overspannen geseksualiseerd over doet terwijl je een kind opvoedt, krijgt dat kind ook niet van die bizarre neigingen waar jij het nu over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klote antwoord,sorry suzyq
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom sorry tegen mij? Ik heb dit antwoord niet gegeven, het is van nieq81.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat walgelijk, dit antwoord!
Alsof een kind ineens gemeenschap zou willen met een ouder als hij het naakt ziet!
Gatverdamme, uit wat voor familie kom jij wel niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, nieq81 neemt bepaald geen blad voor de mond, dan valt niet te verwachten dat mensen die reageren dat wel doen.
sterredag
13 jaar geleden
Ik vind hem ook apart, er wordt gesteld dat op die leeftijd er sexuele gevoelens bij komen kijken. Nou ik kan je uit ervaring zeggen dat dit pertinent NIET waar is en dan praat ik uit ervaring met mijn oudste zoon. Die is inmiddels 15, helemaal into girls en begint daar echt interesse voor te krijgen. zo heb ik inmiddels van hem geleerd dat hij wel van borsten houdt, niet te klein, maar zeker niet te groot. Nou dan ben ik benieuwd hoe groot dan groot genoeg is, en dan vraag ik dan hoe dat dan zit met de borsten van .... een tante, een nichtje etc.... wat is dan het antwoord: Ja dat weet ik niet, daar kijk ik toch niet naar!! Bij vrouwen op tv zegt hij het wel gewoon. Kortom om bij naaste familie is de kans op die sexuele gevoelens niet zo groot hoor.
Agh yoh! ik zie mijn moeder van 40 ook nog en ik ben 12 jaar :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het helemaal geen kwaad. Mijn zonen houden zelf angstvallig de deur op het haakje als zij douchen, maar ze vinden het geen enkel probleem om bij mij binnen te lopen als ik me was of zelfs op de wc zit. Eerlijk gezegd hoeft dat van mij niet zo, maar ik hou niet zo van deuren op slot, dus dat is het risico.
Maar ik geloof niet dat zij er het als iets negatiefs zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou je zoon nog bij je in de douche staan, ik bedoel: jij kan toch zelf douchen, en je zoon ook... dus ik zie het nut er niet van in....? maargoed... ik denk dat naarmate je zoon ouder wordt hij op school met de jongens van zijn leeftijd ook over andere onderwerpen gaat praten (...) en dan gaat hij vast ook anders naar zijn moeders lichaam kijken... maar zolang jullie je allebei nog goed voelen met elkaar, kan het nog, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij zal het wel gewend zijn, maar het word toch een keer tijd om hem meer over privacy te leren, en over wat van jouw is en waar niemand anders bij kan komen. het is goed om te onderwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik twijfel er niet aan of je zoon zal over een tijdje zelf niet meer bij jou aanwezig willen zijn in de douche. Zodra de puberteit zich aandient worden vanzelf giga preuts. Zolang jullie je allebei comfortabel voelen is er niets aan de hand. Maar je draait je wel om, voel je je wel écht comfortabel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn moeder ooit een keer naakt gezien; zij was rond de 50 en ik 20; ik schrok me wild. Maar dat was dan ook het enige. Een trauma heb ik niet.
Hoewel ik er anders mee omga, is de opvatting om dat naakt niet te tonen echt niet schadelijk, nee zelfs normaal. Want wie heeft de waarheid in pacht.
Wil je het zelf niet, nou dan deur dicht.
Er zijn inderdaad legio manieren om bloot te zien; als je maar wil. En echt, het meeste naakt van na je 35ste is toch niet meer wat een tiener als hot ervaart; zeker niet van je moeder. (hoewel Oedipus dat weer anders zag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel verantwoord! Een kind dat ziet dat zijn moeder er ineens moeilijk over gaat doen, zou wel eens aan zichzelf kunnen gaan twijfelen. Dat vind ik onverantwoord. Zoon is nu misschien geïnteresseerd, gaat vanzelf over. Als je er altijd ongedwongen en normaal over hebt gedaan, dan is hij ws. helemaal niet geïnteresseerd. Zó natuurlijk is naakt nou!

Toegevoegd na 10 uur:
Ik zie veel antwoorden waarin wordt gesteld dat het getuigt van respect voor je kind als je je niet meer naakt laat zien als hij/zij dat niet wil. Dat vind ik klinkklare onzin. Ik loop niet poedelnaakt door het huis te huppelen, maar ik doe ook geen deuren op slot omdat mijn kinderen wel eens binnen zouden kunnen lopen. Dat is hun eigen keus, die ze niet hóeven maken. En ik loop wel eens bloot van badkamer naar kledingkast. Zomers lig ik wel eens bloot in mijn eigen tuin, uit het zicht van anderen. Het is ook een kwestie van respect van de kinderen voor mij dat ze mij die vrijheid gunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent duidelijk niet preuts en hoeft dat ook niet te worden.
Ergens tussen het tiende en vijftiende jaar echter, worden je kinderen dat ineens WEL, en willen ze niet meer dat je ze naakt ziet - en willen ze jou ook liever niet meer naakt zien. Meisjes zijn daar vaak wat eerder mee dan jongens - meestal als de borstjes beginnen te tonen.

Het kan zijn dat je zoon zich gewoon blijft voegen in het gezin, en zolang al dat bloot zien van elkaar geen énkele seksuele lading heeft, is het ook totaal geen enkel probleem. Maar dikke kans dat hij vandaag of morgen ineens besluit het niet meer te willen. Dan respecteer je dat gewoon. Of hij jou dan ook niet meer naakt 'mag' zien is je eigen beslissing. Ik kleed me nog rustig om waar de kinderen bij zijn, maar doe tegenwoordig wel de badkamer op slot. Dat groeit allemaal vanzelf zo. Niet te druk over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou aan zoonlief zelf vragen wat hij er van vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je suggereren dat het raar was, en het zo ongemakkelijk maken...
Ik raad het af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo simpel kan het gewoon zijn inderdaad. Let wel op de manier hoe je t aan je zoon voorlegt. Ik zou t meer brengen als een optie. Laat hem aangeven hoe hij zich er bij voelt, en dat hij zich niet gedwongen hoeft te voelen.
Als je er zelf ineens overspannen over gaat doen, dan komt het waarschijnlijk op de verkeerde manier over en creëer je misschien een taboe.
Juist door er een taboe van te maken, wordt het geheimzinnig terwijl er niets geheimzinnigs aan is. Grote kans dat jouw zoon zelf zijn grens bepaalt of hij het wil zien. Is het schaamte wat op de zoon wordt geprojecteert. Wat is het probleem dat je zelf ervaart als je zoon binnekomt? Vraag het jouw zoon wat hij vindt als het gebeurt.
Respect voor de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat buitengewoon verantwoord. In de hele maatschappij is naakt te zien. Dat is allemaal gepaintshopt en ge-idealiseerd. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen een realistische visie op het menselijk lichaam krijgen en dat ik mijn 'doorsnee 40 jarig lijf' niet voor ze verberg.

Bij ons thuis gaat de deur van de badkamer dus niet op slot. Dat mijn kinderen er in de puberleeftijd voor kiezen om niet meer binnen te wandelen als ik onder de douche sta, en om de deur op slot te doen als ze douchen, is hun goed recht. Zo ben ik zelf ook opgevoed.

Schaamte over naaktheid is cultureel bepaald. In het voormalige Oost-Duitsland is het bijvoorbeeld heel normaal dat je in je blootje in een meer springt, ook als je er niet meer zo strak uit ziet. Ik heb erg moeten lachen om de gezichten van mijn kinderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat zo even terug te denken,toen ik zelf een jaar of twaalf was.
En ja je bent dan toch al op een fase dat je nieuwsgierig
word.
Je wilt weten hoe het nou precies er uit ziet IN HET ECHT,
misschien heeft u dat gemerkt.
Heeft ie een blik geworpen op u,en heeft u dat als onprettig ervaren,en vandaar de vraag?en dat u zich omkeert.

Ik denk dat het niet handig is om je moeder naakt te zien
Het is ook niet verschrikkelijk erg ofzo.

IK denk niet dat een moeder zich helemaal bloot moet geven,zowel fysiek als geestelijk.

Nee als u mij zal vragen heb het er niet eens over sluit gewoon de deur en laat het voor wat het is...

er over praten is toch een stukje schaamte....

Ik ben niet tegen sexuelen voorlichtig ofzo,maar op een zeer rationelen manier zonder enig gevoel.het gaat om de voorlichting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plezierig, vriendelijk antwoord, uit eigen ervaring.
zo komt het op mij over.
niet handig, ook niet erg
moeder naakt te zien
wat is het probleem dan?
de deur sluiten...
sexuele voorlichting gaat niet zonder enig gevoel.
de mens, is de mens
zo zwaarwichtig
man of vrouw zijn immer hetzelfde
moeder of vader
waarom zo'n emotionele nadruk leggen?
niet nodig m.i.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,niet super erg als er geen gewoonte van gemaakt word,ik wou er niet te veel druk op leggen maar zoeken naar evenwicht,geen drama van maken,maar ook geen gewoonte.Ik denk dat als je een kind voorlichting wil geven dat je dat het best zo zakelijk mogelijk moet doen
anders word het zo-een beladen gesprek met schaamte,of als grappig gezien. Man en vrouw zijn wat mij betreft niet het zelfde op sexueel gebied,of voorlichting,mannen staan er heel ander in als vrouwen.Bij de vrouw is er echt een emotionele bant nodig om goede sex te hebben terwijl het bij mannen gewoon om de daad kan gaan,of om lust. Een jonge moet je afremmen om sex te hebben.
en een meisje vind het veel belangrijker om de gene eerst te leren kennen en een bant op te bouwen. Ja ik denk ook dat je het misschien een professional
kan vragen hoe je het best voorlichting moet geven
ik denk dat ik het zelf erg zakelijk voorlichting heb gehad
en dat als prettig heb ervaren... Maar misschien vind jij dat niet goed voor je kind... Ik merk als ik je reactie nog eens doorlees dat ik een beetje doorgeslagen ben en op dingen reageer die u niet helemaal zo bedoelt heb,,,Maar heb besloten het te laten staan..EXCUUS
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vrouwen die een bepaalde waarden aanhun lichaam hechten dus voor de wat stabiele evenwichtige. Laat ik toelichten dat vind ik stabiel en evenwichtig
die vinden het vaak belangrijk,dat er een bant is.
Ja, het is verantwoord. Naakt is de natuurlijke staat van de mens. Kledij is kunstmatig. Je zou eventueel wel je bierbuikje kunnen verstoppen voor je zoon, dat is geen goed voorbeeld dat je stelt... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt mij geen probleem.
vooral omdat je zoon 'het gewend is'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt die leeftijd dat het niet meer verstandig is en die is inderdaad rond deze tijd.

Bedenk dat hij op dit moment er nog geen moeite mee zal hebben het te accepteren. om te leren alleen te douchen aangezien de hormonen nog net niet meespelen.

Het wordt een stuk moeilijker hem te corrigeren op het moment dat er toch iets gebeurd wat laat zien dat hij in de puberteit komt.
de hormonen kunnen dan toch stiekum gedrag leiden
en veel invloed hebben

Dit geldt net zo voor dochters en vaders
het schijnt zelfs dat meisjes sneller vanuit zichzelf zullen aangeven dat ze dit niet (meer) willen.

Ik geloof zelf dat dat voor jongens dus niet geldt en daarom moet je dat dus ook aangeven.

Er zijn zeker grenzen op dit vlak.

Ik geloof absoluut niet in die schaamteloosheid waar we tegenwoordig zogezegd aan zouden moeten voldoen
dus neem je verantwoording en laat het er niet op aankomen.
13 jaar geleden
Heel vreemd, dat is toch vies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt het nou uit,
ik ben zelf zestien (man) en heb een broertje van 14 en zusje van 12. Staat de een onder de douche, komt de ander rustig binnen tanden poetsen. Volgens mij is er helemaal niks mis mee, of je het nou wel doet of niet. Het is gewoon hoe je opgevoed bent.

Je zoon heeft je toch wel vaker naakt gezien? Ik zie het probleem er niet van in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag voor jezelf is niet hoe verantwoordt het is, want dat is zeer subjectief en voor iedereen verschillend. Maar ga eens bij jezelf te rade hoe comfortabel je er zelf bij voelt.

Je stelt zelf dat je zoon al van kleins af aan in de badkamer aanwezig is. maar je draait jezelf wel om! Dus, er is al een grens die je voor jezelf hebt gemaakt dat hij wel in dezelfde ruimte mag zijn maar jij toch niet volledig vrij voelt als hij je volledig van de voorkant ziet bij het douchen.

De manier waarop jij handelt zal veel bepalen hoe hij je ziet. Ten eerste ben je zijn moeder en jij voelt instinctmatig hoe jouw zoon naar je kijkt. Luister naar je gevoel en laat je niet leiden door andere meningen.

Daarnaast open blijven communiceren. Ook als je besluit om anders te gaan doen of je merkt dat je zoon op een "ongezonde" manier naar je kijkt.
Op het moment dat je anders gaat doen dan normaal kun je net interesses opwekken die je niet wilt. Nieuwsgierigheid maakt vaak de verkeerde reactie los, het wordt dan in een keer spannend.

Naakt is normaal en hoort bij het leven, en jij bepaalt hoeveel je van jezelf bloot geeft.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me voorstellen dat je zoon zich ongemakkelijk voelt. Als je te lang naar hem gaat kijken en hij dan liever de rug naar je toekeert, moet dat een signaal voor je zijn dat je moet opzouten. Ook je zoon heeft recht op privacy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe normaal, het is toch je kind? die van ons vinden het niet eens raar om ons naak te zien nu ze in de 30 zijn. \blijf open en ze vinden het gewoon normaal, als jij er maar gen probleem van maakt,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dit niet verantwoord zijn dan? Je lichaam is toch niet iets om je voor te schamen.
Als je merkt dat je zoon het geen probleem vind, is het toch prima.
Ik denk dat rond deze leeftijd je zoon, zelf merkt dat hij zich er niet prettig bij voelt, en zal dit uit de weg gaan. Zodra je dit merkt, kun je je gedrag aanpassen, maar zolang je dit niet merkt, zou ik er geen punt van maken.