Ik hoor bij de buren soms wel is flink gegil en geschreeuw en soms word er wat kapot gegooit van uit een raam , zou er kindermishandeling bezig zijn?

Bij de buren hoor ik dus wel eens rare geluiden die er niet horen te zijn . Ik ben soms flink aan het twijfelen of er kindermishandeling bezig zou zijn. Wat moet ik doen?

( 3 kinderen wonen er daar + een moeder en een vader )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je bent 13 jaar zie ik. Goed van je dat je als 13-jarige al rekening houdt met de mogelijkheid dat er sprake is van kindermishandeling!
Er zijn al goeie tips van andere reageerders gegeven zag ik.

Ik zou eerst wel even overleggen met je ouders en een van hun contact op laten nemen met een van de aanbevolen instanties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk het wel,
neem het zekere voor het onzekere en doe aangifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het altijd melden en informeren bij de Raad van de kinderbescherming. Zij zullen dan polshoogte nemen en heb jij je plicht gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als je twijfelt kun je je vermoedens uitspreken bij het Advies en Meldpunt Kindermishandeling. Er hoeft niet altijd sprake te zijn van mishandeling maar de gebeurtenissen die jij beschrijft duiden niet op een stabiele gezinssituatie. Dat alleen is al een reden om dit te melden zodat er zonodig hulp ingeschakeld kan worden.

http://www.amk-nederland.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit kan trouwens ook anoniem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet anoniem melden, wel aangeven dat je niet wil dat het gezin weet dat jij het was die gebeld heeft.
Als je belt zul je altijd je naam en adres moeten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees op de site van het AMK dit: "U kunt uw zorgen aan het AMK voorleggen zonder uw naam te noemen. Bij een adviesvraag hoeft het AMK geen namen te weten: niet van het kind, niet van het gezin, niet van u. Het gezin komt dus niet te weten dat u contact hebt gezocht met het AMK. Ook wanneer het AMK naar aanleiding van uw melding onderzoek gaat doen naar de situatie van een kind, kunt u anoniem blijven. Anoniem betekent dat het AMK uw naam wel kent, maar niet bekend maakt bij de ouders." Ik vind het een beetje onduidelijk: bij een adviesvraag kun je, ook voor het AMK, anoniem blijven, maar gaan ze onderzoek doen n.a.v. je melding dan moeten ze je naam wel weten? Hoe komen ze dan weer in contact met jou?
Een beetje vaag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Ik zie het al: als je alleen advies wilt kun je dit helemaal anoniem doen, dus alleen de casus voorleggen zonder namen te noemen. Wil een concreet geval laten onderzoeken dus met naam van het gezin, dan moet je je eigen naam in ieder geval bij het AMK bekend maken. Zij zullen die dan niet doorspelen aan het betreffende gezin als jij dit niet wilt.
als ik jou was en het gebeurd volgende keer weer en je hoort het bel dan voor de zekerheid ook politie en meld erbij wat je hoort en wat je denk dat er gaande is ook zou ik anonieme melding doen bij de kinderbescherming..
misschien zit je er naast maar beter gehandelt hebben dan achteraf op het nieuws zien dat er kinderen zijn omgekomen wegens geweld ect .. dingen kan je beter voorkomen dan genezen veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon melden bij de instanties die andere GV-ers al genoemd hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er hangen tegenwoordig overal van die posters:

Vooral bij twijfel: gewoon melden.

http://shginfo.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel het je ouders of andere buren maar ga je als 13jarige niet met dingen/ruzie tussen volwassen mensen bemoeien, misschien ligt het huwelijk op de klippen? relaties of huwelijke eindigen doorgaans niet altijd even vredelievend.
Aangifte of melding van kindermishandeling kunnen dingen in rap tempo nog veel erger maken omdat er dan stroomversnelling in komt. alles heeft tijd nodig, kindermishandeling gebeurt meestal in stilte zonder lawaai en is gebeurt meestal psychisch en is moeilijk aantoonbaar.

Meld het bij volwassen je ouders of mensen in de buurt (andere buren) laat die oordelen is mijn advies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt me eerder een geval van ruzie,s tussen de ouders,telkens weer.
maar heel veel mensen vergeten wel eens dat dit ook een vorm van kindermishandeling is.kinderen gaan vaak het gedrag van hun ouders kopieren.met alle ellende als gevolg.
kun je niet in gesprek komen met die kinderen???kinderen vertellen vaak aan andere kinderen wat er in en rond huis gebeurd..of praat erover met je ouders,misschien weten die een oplossing.
en inderdaad,je kan altijd aangifte doen,anoniem,als het weer bezig is.want ik begrijp heel goed dat je met een bang hartje in je bed ligt als het weer bezig is,voor jouw ook geen leuke nachtrust meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn "rare geluiden die er niet horen te zijn"?

Hou een dagboek bij en noteer met datum en uur wat je precies hoort en maak een onderscheid tussen feiten (vraag iemand wat hij hoort) en wat je al snel 'veronderstelt' zonder te beseffen dat je waarneming altijd gekleurd is, en kijk of er een regelmaat in zit (bepaalde dagen, bepaalde uren, dronkenschap). Contacteer de andere geburen en overleg met elkaar als je lijstje aanloopt. Ga als gemeenschap optreden voor je naar de politie stapt, of informeer de politie.

Als mens kun je meer dan je denkt, maar ook minder soms. Leer daarom altijd meer te denken maar je gedachten ook driedubbel te checken voor je domme dingen doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de kindertelefoon (www.kindertelefoon.nl ) die je kunt bellen of via internet kunt bereiken om te vragen hoe je hierin kunt handelen. Spreek je de kinderen wel eens gewoon als buurkinderen. Krijg je een beetje een "niet pluis"gevoel? of via http://bit.ly/9DDqpo proberen.
Doe in ieder geval iets met jouw eigen gedachte zodat je altijd denkt dat je het beste gedaan hebt wat je kon zonder je neus in dingen te steken die je in gevaar kunnen brengen. Heel dapper van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk gewoon ruzie tussen man en vrouw.

Maar je kan er altijd even een melding van maken en het in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, gegil, geschreeuw en dingen kapot gooien uit een raam noem ik geen "gewone" ruzie. Zeker niet als er kinderen bij zijn!