Kunnen kinderen kalmeren door op de handen te blazen?

Via social media krijg ik verschillende filmpjes van ouders die hun kinderen toelaten op hun hand te blazen, waardoor ze kalmeren. Er is zelfs een filmpje van een kind dat haar moeder toelaat op haar handen te blazen, toen moeder een paniekaanval kreeg en hier legde de moeder voor de kijkers nog uit dat haar kind dit normaal bij haar handen deed om kind rustig te krijgen.

Ik ben nieuwsgierig naar deze methode. Hoe werkt deze en wat is het verschil tussen het blazen op andermans handen, dan gewoon op je eigen handen. Is dit alleen toepasbaar door ouder en kind, of kan dit ook op scholen of verenigingen toegepast worden om een kind te kalmeren.

Is dit alleen bedoeld voor paniekaanvallen, of kan dit ook gebruikt worden bij boosheid, verdriet en angst?

Ik heb de filmpjes via social media gekregen, maar heb nooit een naam voor de term gevonden, waardoor ik momenteel helaas geen voorbeelden heb. Als iemand de naam kent, ben ik al een heel stuk verder.

3 weken geleden
in: Kinderen
Amadea
3 weken geleden
Ik krijg alleen op je duim lucht uitblazen als tip gevonden, niet op de handrug.
tinus1969
3 weken geleden
Kun je een voorbeeld linken? Van bv youtube?
tinus1969
3 weken geleden
Hangt deze vraag samen met je vorige vraag, over kinderen die niet willen optreden?
Pieterke
3 weken geleden
Het is ook een trucje voor volwassenen om op de eigen hand te blazen bij paniekaanvallen. Die tip heb ik zelf een keer gekregen en het werkt inderdaad kalmerend. Je ademhaling wordt gereguleerd waardoor je rustiger gaat ademhalen en de paniek kan afnemen. Bij een paniekaanval gaat de ademhaling vaak omhoog.
wilkers
3 weken geleden
Heb er eentje terug kunnen vinden. Techniek blijkt "blow out the candles" te heten. Dit is die omgekeerde, waar kind de moeder rustig krijgt. https://www.facebook.com/watch/?v=3508185629499544

Antwoorden (1)

Het blazen an sich zal geen effect hebben, maar je leidt een kind wel af waardoor het zich op het blazen richt i.p.v. het eerdere waar het zich druk om maakte. Als dat blazen voor het kind interessanter/minder spannend dan zal het kind rustige worden. Zo niet, dan ben je jezelf alleen maar belachelijk aan het maken :-)

Als het werkt dan zal, door het vaker te doen, een pavlovreaktie getriggerd worden waardoor het effect zich nog sterker in de hersenen nestelt.

Werkt het blaastrucje echter niet, dan zal ook de pavlovreaktie averechts gaan werken. Succes is dus niet gegarandeerd !
Antoni
3 weken geleden
Lijkt mij ook! Een simpele afleidingstruc!