Is een trampoline park gevaarlijk voor kinderen?

Ik ben een trotse moeder van twee kinderen, een van 10 en een van 12. Ik wou een leuk uitje plannen voor in het weekend en ik zag dat er een trampoline park in de buurt. Mijn kinderen waren erg enthousiast erover, maar ik zit er nog aan te twijfelen.

kan iemand mij een advies geven?
Groetjes Janneke Bosmaaier

een jaar geleden
in: Kinderen
3.1K
Inekez1
een jaar geleden
De meeste ongevallen met trampolines gebeuren thuis, waar mensen een relatief kleine opbouwtrampoline in de tuin hebben. Juist in een trampolinepark is het veel veiliger om op de trampolines te spelen, omdat er aan allerlei veiligheidsvoorschriften is voldaan. Je kunt daar niet van een trampoline afvallen, je kunt er niet op of tegen harde voorwerpen vallen en (als het goed is) is er ook toezicht dat er niet teveel kinderen tegelijk op dezelfde trampoline springen. Mocht je er toch heen willen, doe dat dan een andere keer. Ik neem aan dat het een indoor-trampolinepark is. Zonde om daar heen te gaan met mooi weer buiten!
JannieBosmaaier
een jaar geleden
Dank Inekez1, groot gelijk. Het weer is super, maar mijn jongste heeft last van hooikoorts dus is liever binnen.

Het beste antwoord

Trampolinespringen is een stuk gevaarlijker dan het lijkt. Uit nieuw onderzoek van de KU Leuven blijkt dat zeker één op de 100 mensen die op de Spoedeisende Hulp belandt, een ongeluk heeft gehad op de trampoline.
Vaak gaat het om breuken aan de onderarm, maar in tien procent van de gevallen zijn er ook verwondingen aan het hoofd, soms met verlamming tot gevolg.
Volgens de onderzoekers ontstaan de meeste ongelukken als er meerdere kinderen tegelijkertijd aan het springen zijn. Het lichtste kind op het springapparaat is dan het vaakst de dupe, omdat hij of zij gemakkelijk gelanceerd kan worden.

Ook bij salto's maken gaat het volgens de onderzoekers vaak mis en kinderen onder de 14 lopen het grootste risico. Bijna alle ongelukken gebeuren in de eerste vijf minuten nadat een kind is begonnen met springen.
Laat kinderen onder de 6 jaar niet op de trampoline spelen
een jaar geleden
Dick
een jaar geleden
De meeste van deze ongelukken gebeuren op privétrampolines: met z'n allen even springen, geen toezicht, even stoer doen enz..
Trampolineparken hebben toezicht en men krijgt vooraf instructies wat wel en kan/mag.
Kinderen die hier ervaring opdoen zijn voorzichtiger wanneer ze daarna op een privétrampoline gaan springen
Inekez1
een jaar geleden
-
De vraag gaat over een trampolinepark. Dit antwoord gaat over thuis-trampolines. Juist in een trampolinepark is het veel veiliger, omdat alle trampolines volledig zijn ingebouwd in schuimrubber. Kinderen kunnen nergens hard vallen als ze naast een trampoline terechtkomen. Thuistrampolines zijn juist wel gevaarlijk, vooral als ze niet zijn ingebouwd en geen veiligheidsnet hebben en/of er meerdere kinderen tegelijk op gaan.

Andere antwoorden (1)

Ik vind van niet, 2 weken geleden geweest met 2 kleinkinderen van beiden 8 jaar. Voor aanvang een uitgebreide uitleg wat wel en niet mag. In de 1 1/2 uur die ik geboekt had, had niemand dingen gedaan die niet mochten. Genoeg personeel aanwezig die de boel scherp in de gaten houdt. Dit was bij Jumpxl, het kost wel wat maar dan heb je ook wat. Het is geen achteraf trampoline bedrijf maar zeer professioneel. Per trampoline mag maar 1 persoon dus ongelukkig tegen elkaar aan knallen is er niet bij. Google maar eens op JumpXL
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
En bovendien: alle ruimtes tussen en rondom de trampolines zijn opgevuld met schuimrubber. Kinderen kunnen nergens hard vallen als ze naast de trampoline terecht komen.