Hebben wij zorgplicht voor een dochter van 17 die zich bewust aan ons gezag onttrekt?

Onze dochter van 17 lapt werkelijk alle regels aan haar laars,doet gewoon waar ze zin in heeft
Nu laten wij ook wel veel toe, en gaat het ook wel redelijk goed in in huis
Nu heeft ze bedacht om aankomende zomer 4 weken op zo'n feesteiland te willen werken
Wij ouders vinden dit niet oké
Nu " dreigt" ze dat ze dan het huis wel uit gaat en wij verplicht zijn om haar te onderhouden tot haar 21 ( ze doet een juridische opleiding en is dus goed thuis in regels en de wetten)
Maar hoe zit dat nu precies?
Zei kan het huis uit gaan en dan zijn wij als ouder verplicht haar huur voor een eventueel huisje te betalen en haar vaste lasten en levensonderhoud?
Ik vind dat nogal wat,
Zei wil het huis uit omdat ze haar zin niet krijgt en wij moeten dan ook nog eens alles gaan betalen?
Als dat zo is stop ik per direct met werken
Van een kale kip kun je niet plukken

een jaar geleden
in: Kinderen
3.7K
HannekeJanssen
een jaar geleden
Jullie laten een beetje over je heen lopen! Je kunt met haar overleggen over haar vakantieplannen - waar ben je bang voor als ze zou gaan? Is een andere vakantie wel bespreekbaar voor jullie als ouders? En: ik neem toch aan dat ze deze vakantie zelf betaalt?
En ja, je BENT verplicht om je dochter te onderhouden, maar NIET om zowel haar (zelfstandige) huur als haar levensonderhoud (volledig) te betalen. Ik neem aan dat ze studiefinanciering krijgt / gaat krijgen? Dan zou ze recht krijgen op financiering voor uitwonenden, en "moeten" jullie eventueel iets daaraan bijdragen, afhankelijk van de hoogte van je inkomen. En daarnaast zal ze zelf door te werken de rest erbij moeten verdienen.
Dus, kort gezegd: "zorgplicht" houdt ZEKER niet in dat je ALLE kosten voor haar zou moeten betalen, ongeacht hoe ze haar leven inricht!
Utrecht
een jaar geleden
De 2 antwoorden geven inderdaad correct aan dat je als ouder een zorgplicht hebt voor kinderen tot 21 jaar.
Maar dat betekent niet dat je als ouder zomaar alle kosten moet betalen: je voorziet in kost & inwoning en de kosten voor opleiding. Je bied aan dat ze thuis kan wonen; niet om de huur voor een andere woning/kamer te betalen.
Tja, als je altijd veel goed hebt gevonden en het maar hebt laten lopen is nu het moment aangebroken dat je puber verder op zoek gaat naar de grenzen. En als je die nu (voor het eerst) trekt, geeft dat wat spanning. Geef duidelijk aan wat je wel OK vind en wat niet. En waarom niet (en vanaf wanneer het wel OK is. Dus de werkvakantie wel OK zodra ze 18 is).
Antoni
een jaar geleden
@Wilma4, er zomaar van uitgaan dat iemand die een juridische opleiding doet 'dus' goed thuis is in regels en de wetten, vind ik nogal een stelling! Ik zou de rechtenstudenten die de regels en wetten verkeerd uitleggen niet de kost willen geven! Zelfs als ze zijn afgestudeerd is het nog maar de vraag of ze alle regels en wetten goed begrijpen en toepassen. Er zijn immers ook slechte advocaten, rechters, officieren van justitie, enzovoort.
MarBet
een jaar geleden
Je voldoet aan de zorgplicht door haar onderdak en eten te bieden. Als zij daar geen gebruik van wil maken, is dat haar keus.

Antwoorden (3)

Ja, ouders hebben een onderhoudsplicht voor hun kinderen tot die kinderen 21 jaar oud zijn.

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht.

Daar staat het zo vermeld:

'Wanneer heb ik een onderhoudsplicht?

(...)

Ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen

Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet.

Kind tot 18 jaar
• Ouders betalen kosten van verzorging en opvoeding.

Kind van 18 jaar tot 21 jaar
• Ouders betalen kosten van levensonderhoud en studie.'

Jezelf zo maar aan deze plicht onttrekken door niet (meer) te werken, is niet mogelijk. De wettelijke onderhoudsplicht blijft simpelweg bestaan, ook als je als ouder geen inkomen of weinig inkomen hebt.
een jaar geleden
Wilma4
een jaar geleden
Deze feiten ken ik
Maar omdat zei haar zin niet krijgt kan ze zo maar maken?
Rare wereld leven wij in zeg als dat echt zo werkt
Maar wat is zorgplicht?
Huur, vaste lasten, levensonderhoud?
Dat kunnen wij ook helemaal niet betalen
teusvh
een jaar geleden
Dit antwoord is wel wat kort door de bocht hoor. Onderhoudsplicht en alimentatie staan altijd in relatie tot je eigen 'welvaartsniveau'. Ik weet zo even geen ander woord. Vroeger werd daar wel de term 'de stand van je fortuin' voor gebruikt. Nu draag je financieel bij aan de studie en het levensonderhoud van je dochter. Als je eerlijk uitrekent hoeveel dat is, en dan tegen haar zegt "dit bedrag kun je van me krijgen, het is jouw eigen keuze als je duurder wilt gaan wonen of leven", dan denk ik dat je je heel redelijk opstelt. En in de geest van de wet. Maak haar duidelijk dat ze langzaamaan op een leeftijd komt dat ze haar eigen keuzen mag maken, maar dat dan ook de consequenties voor haar rekening en risico zijn.
tinus1969
een jaar geleden
Min. Geen antwoord op de vraag.
Antoni
een jaar geleden
@tinus1969, de vraag was eerst alleen 'Zorgplicht?'. De vraag is inmiddels aangepast door het moderatieteam. Ik heb de hoofdvraag 'Zorgplicht?' en de vraag in de toelichting 'Maar hoe zit dat nu precies?' beantwoord. Ouders kunnen natuurlijk met hun kinderen overleggen over wat redelijk is om te betalen.
itsme
een jaar geleden
@Antoni Zorg daarom altijd dat je de vraag (inclusief wat er in de toelichting staat) compleet beantwoordt. Dat geldt helemaal als de hoofdvraag incompleet is, een incomplete vraag beantwoorden is een gok.
Ja, je hebt zorgplicht: Ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen
Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet. Kind tot 18 jaar: Ouders betalen kosten van verzorging en opvoeding.
Kind van 18 jaar tot 21 jaar: Ouders betalen kosten van levensonderhoud en studie. Zie bron rijksoverheid.
Volgens de 2e bron is het belangrijk om er samen uit te komen, anders moet je naar de rechter.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Artikelen zijn sterk gericht op gescheiden ouders waarbij kinderalimentatie is vastgesteld.
Onderhoudsplicht van ouders tov kinderen betekent NIET dat kinderen alle rekeningen naar ouders kunnen doorsturen - er is juist nadrukkelijk GEEN schuldaansprakelijkheid. Het betekent in de eerste plaats, dat de overheid NIET verantwoordelijk is (jongvolwassenen 18-21 jaar hebben vrijwel geen recht op een uitkering).
Als jij je onderhoudsplicht invult door je kind een bed en drie maaltijden per dag te geven heb jij aan je onderhoudsplicht voldaan. Mocht je kind studeren (hbo/wo), heeft ze recht op een studielening en kun je op basis daarvan kostgeld vragen.
een jaar geleden