vervalt de erfenis bij een naamswijziging zonder toestemming?

Als een meerderjarig persoon het recht om zijn naam te wijzigen, tegen de wil van zijn biologische vader ( of moeder) gebruikt kan hij dan uitgesloten worden van de erfenis die er mogelijk is/ komt.
Tegen de wil is bv omdat de vader of moeder het absoluut niet eens is met de keuze van nieuwe achternaam.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
17.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erfgenamen blijven erfgenamen, lijkt mij, ongeacht de gedragen naam.
Ik denk dat je in dit geval het beste naar een notaris kunt gaan om een testament op te stellen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@kees01, Als ouders een erfgenaam willen onterven, bv een kind, kunnen zij dat om niet doen. Daar hoeft geen reden voor te zijn. Zij gaan gewoon naar de notaris en laten deze een testament opmaken waarin zij verklaren welk kind zij buiten de erfenis te willen houden (in de volksmond -onterven-). Het kind blijft het recht behouden op zijn legitieme portie. De helft van hetgeen hij gekregen zou hebben als hij niet per testament was onterfd. Je kunt via de notaris niet je erfenis veilig te stellen door te verklaren dat je niet onterfd wil worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als na overlijden van een van uw ouders blijkt dat u onterfd bent, maakt u geen aanspraak op de boedel die verdeeld wordt, u maakt alleen aanspraak op een geldbedrag, maar bv niet op de sierraden of andere waardevolle spullen. U mag ook niet aanwezig zijn bij de onderhandelingen van de erfenis.
Het kind dat onterfd is door de ouders moet zelf actie ondernemen als deze nog aanspraak wil maken op de legitieme portie. Het onterfde kind krijgt ook geen bericht via officiële kanalen, maar moet zelf kenbaar maken dat het aanspraak wil maken op het legitieme deel. Dat kan niet onmiddellijk na het overlijden van de vader of de moeder, maar pas vanaf zes maanden na het overlijden tot maximaal vijf jaar later.
Aangezien de inhoud van een testament geheim is, kunt u niet vooraf controleren of u wel of niet onterfd bent.

Antwoorden (1)

Je vader en moeder kunnen je onterven echter je blijft hoe dan ook recht houden op een legitieme portie.
De legitieme portie oftewel wettelijk erfdeel van een kind is het gedeelte van de erfenis van de ouder waarop het kind altijd recht heeft. De legitieme portie is de helft van wat iemand zonder testament zou krijgen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @ronron, Dus de helft van zijn wettelijk erfdeel.